Naar
boven

Overtuig je klanten: toon waar je product vandaan komt!

Komt melk uit de supermarkt?

Op de kleuterschool kan het zomaar voorkomen dat er per ongeluk reclame wordt gemaakt voor melk. Want waar komt melk vandaan? De juffrouw laat haar kleuters een paar mooie plaatjes zien van koeien in de wei en de kinderen kunnen nu thuis vertellen dat een koe melk geeft en niet de supermarkt. Hoewel dit een raar voorbeeld is, kun jij op dezelfde manier klanten bij je merk betrekken.

Uit een onderzoek van Bigcommerce blijkt namelijk dat bij een aankoopbeslissing 56% van de consumenten de kwaliteit meeweegt. Kwaliteit is dus een belangrijke factor om mensen voor jouw producten te laten kiezen.

Online gebeurt het nog maar weinig dat webwinkels kort en krachtig laten zien waar het product vandaan komt en uit welke grondstoffen het bestaat. Door dit serieus op te pakken win je niet alleen aan waarde voor SEO, maar biedt je ook argumenten om voor jouw merk te kiezen.

Twee voorbeelden hoe je klanten kunt binden en overtuigen door te vertellen over het productieproces:

Van Amerikaans schaap tot trui

De Amerikaanse webwinkel zady.com laat bezoekers in vier stappen zien hoe hun schaapswollen truien worden gemaakt. De reis voert kris kras door de Verenigde Staten, maar het is wel duidelijk: alleen echte Amerikaanse bedrijven werken mee aan de productie van de truien van Zady.

Het verhaal begint op een boerderij. Daar zijn niet alleen de schapen gefotografeerd, maar ook Dan en Jeanne Carver. Het Amerikaanse stel dat de boerderij runt, nazaten van de eerste pioniers. Op die manier krijgen de producten ook een gezicht, wat de aankoopbeslissing positief beïnvloedt.

Voorbeeld authenticiteit kleding Zady

Bron afbeelding: Zady

Maar dat is niet alles, Zady sluit het verhaal af met de boodschap: Why our process matters. De kwaliteit en duurzaamheid van het product wordt benoemd met argumenten om die beweringen te onderbouwen.

Van cacaoboon tot eerlijke chocolade

Dan dichter bij huis: uit hetzelfde onderzoek van Bigcommerce blijkt dat 10% van de consumenten de exclusiviteit van het product laat meewegen bij een aankoopbeslissing.

Chocoladerepen zijn er in overvloed, maar de repen van Tony’s Chocolonely zijn uniek. Niet alleen door de smaak en de opvallende verpakking, maar juist door het unieke verhaal achter de repen.

Voorbeeld authenticiteit Tony Chocolonely

 Bron afbeelding: Tony’s Chocolonely

Dat zorgt ervoor dat consumenten zich betrokken voelen bij het merk. Niet alleen doordat het exclusief is, maar ook omdat het sympathie opwekt en mensen het gevoel krijgen dat ze iets goeds doen door deze chocoladereep te eten.

Breng jouw productieproces onder de aandacht

Zady en Tony’s Chocolonely hebben van hun productieproces een unique selling point (USP) gemaakt.

Ze hebben er ook voor gekozen om hun ‘verhaal’ een toplocatie op hun site te geven. Dat hoeft natuurlijk niet altijd, maar het is wel slim om links van jouw ‘verhaal’ te plaatsen op de ‘Over ons’-pagina of op productpagina’s. Maak in dat geval een aparte pagina waarop je jouw verhaal over de oorsprong van je producten vertelt.

Is het verhaal achter je productieproces een onderdeel van jouw missie, maak dan een gelijknamig tabblad in je menu om het extra onder de aandacht te brengen.

Achter ieder product zit een verhaal

Er zijn altijd mogelijkheden om je verhaal te vertellen en de kwaliteit en authenticiteit van je producten te onderstrepen. Ben creatief en laat je inspireren door deze twee voorbeelden:

Brazuca – WK voetbal

Drukinkt

Wat is het verhaal achter jouw product?

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Auke Bullema
Als redacteur werkt Auke Bullema sinds de oprichting voor het vakblad Checklist Webwinkel. Checklist Webwinkel is een tweewekelijks magazine vol praktische artikelen voor ondernemers die een webwinkel gaan starten en webwinkeliers die willen professionaliseren.
Wees de eerste die reageert!

Reageren