Naar
boven

Persuasion Architecture©, 4 type mensen

Dit is het derde deel in de serie 4 persona’s in 4 fasen. Hieronder vind je de vorige twee artikelen, indien dit het eerste artikel is wat je leest uit de serie raad ik je aan om te beginnen met het eerste artikel:

[seriesposts title=”Artikelen in de serie 4 persona’s in 4 fasen” order=ASC name=”4 persona’s in 4 fasen” ]

In dit derde artikel gaan we de verschillende type mensen die op onze website komen eens nader bekijken. Dit onderdeel is met name geïnspireerd door de Persuasion Architecture©. Dit is een methode, ontwikkeld door Futurenow, die gericht is op het optimaliseren van je conversies op basis van verleiding.

Binnen deze methode wordt er een onderscheid gemaakt van de verschillende type mensen die op onze website komen. Deze verschillende types gebruik ik ook in mijn theorie.

4 type mensen

Al sinds de oude Grieken zich bezighouden met filosofie (Aristoteles, Plato) is men al bezig met het analyseren van het menselijke gedrag. In die tijd heeft men ook geprobeerd om verschillende “soorten” mensen te onderscheiden. Eenvoudig gezegd, men heeft een indeling gemaakt van type mensen.

Eén van die theorieën, die ook in de Persuasion Architecture© wordt gebruikt, maakt een onderscheid tussen 4 type mensen, te weten:

  • Methodisch
  • Spontaan
  • Humaan
  • Competitief

De theorie van de Persuasion Architecture©, en mijn theorie daarbij aansluitend, gaat uit van het feit dat elk van deze type mensen een andere benadering nodig heeft. Met andere woorden, we zullen onze website, alsook onze internet marketing strategie, zodanig in moeten richten dat alle type mensen zich aangesproken voelen. Op die manier kunnen we een maximale conversie behalen.

Later koppelen we dit overigens ook nog aan de verschillende fasen waarin een bezoeker zich kan bevinden, en dan wordt het “plaatje” compleet”¦

Voor nu gaan we eerst de verschillende typen eens nader bekijken.

De methodische personen

Zoals de naam al doet vermoeden gaat dit type persoon methodisch te werk. Dergelijke mensen houden van feiten, structuur, logica en organisatie.

Wanneer we dit op internet marketing betrekken, en dan met name op websites, komen we bij de volgende punten:

  • Hebben een hekel aan inconsistentie. Met andere woorden, alles op de website moet duidelijk gestructureerd zijn en logisch in elkaar zitten, er mag niets “anders” zijn;
  • Harde feiten (duidelijke prijzen bijvoorbeeld) zullen door deze personen gewaardeerd worden;
  • Persoonlijke meningen dus niet;
  •  Deze mensen willen NIET verrast worden, en al zeker niet met bijvoorbeeld extra verzendkosten of onaangekondigde stappen in het conversieproces.

In het boek “Call to action”, van de bedenkers van de Persuasion Architecture©, wordt ook per type mens een vraag en benadering geformuleerd, iets wat ik in dit artikel zal overnemen.

De methodische persoon vraagt: “Hoe kan jouw dienst of product mijn probleem oplossen?”
Benadering: Harde feiten/bewijzen en superieure service.

De spontane personen

Deze personen zijn, zoals de benaming wederom verraadt, spontaan! Zij houden ervan om spontane dingen te doen. Ze leven in het nu en zijn niet zo bezig met het verleden/heden. Zij houden dus ook van “nieuwe dingen” en experimenteren graag. Verder zijn ze bang om ergens niet bij te horen of er later achter te komen dat ze iets gemist hebben.

Wanneer we dit op internet marketing betrekken, en dan met name op websites, komen we bij de volgende punten:

  • Deze mensen willen vooral persoonlijk aangesproken worden (liefst met je en jij);
  • Consistentie is voor hen niet zo belangrijk;
  • Zij houden van verandering of het “anders doen dan anderen”. Met andere woorden, zij houden niet van altijd maar hetzelfde.

Een spontaan persoon vraagt: “Waarom is jouw dienst of product het beste om mijn probleem nu op te lossen?”
Benadering: Speel in op onmiddellijke behoeften met relevante en geloofwaardige opties.

De humane personen

De humane mensen zijn de typische “mensen mensen”. Zij houden ervan om anderen te helpen, vaak ten koste van zichzelf. Verder zijn deze personen vaak creatief en houden ze ervan om anderen te entertainen.

Deze personen hechten veel waarde aan relaties met anderen. Tenslotte zien ze graag het grote plaatje en hechten ze veel waarde aan persoonlijke ontwikkeling.

Wanneer we dit op internet marketing betrekken, en dan met name op websites, komen we bij de volgende punten:

  • Willen persoonlijk benaderd worden (je/jij);
  • Willen weten met wie ze te maken hebben;
  • Willen weten voor wie jouw oplossing nog meer gewerkt heeft.

Een humaan persoon vraagt: “Wie heeft jouw product of dienst gebruikt om mijn probleem op te lossen?”
Benadering: Geef meningen van anderen (testimonials) en beloon voor nu actie te ondernemen.

De competitieve personen

Tenslotte kennen we nog de competitieve personen. Dit type persoon wil iets bereiken. Het spreekt voor zich dat dergelijke personen altijd op zoek zijn naar competitie. Zij willen het leven begrijpen en controleren.

Het zijn wat dat betreft dus ook echte controlefreaks, en balen als ze de controle ergens over verliezen. Tenslotte willen dit soort mensen graag hun gelijk hebben en kunnen ze slecht tegen inefficiëntie.

Voor degene die het willen weten, ik behoor duidelijk tot deze laatste groep, maar dat terzijde.

Wanneer we dit op internet marketing betrekken, en dan met name op websites, komen we bij de volgende punten:

  • Deze mensen zijn doelgeoriënteerde, geef ze dus ook een duidelijk doel, en laat ze duidelijk weten wanneer ze het doel hebben bereikt;
  • Willen graag garanties dat jouw product of dienst werkt!

Een competitief persoon vraagt: “Wat kan jouw product of dienst voor mij doen?”
Benadering: Geef rationele opties, waarschijnlijkheden en uitdagingen.

Conclusie

Het doel van dit artikel is het leren begrijpen van de verschillende types. Want met deze kennis kun je straks een internet marketing strategie ontwerpen die al deze types zal aanspreken, en waardoor je er dus het maximale kan uithalen.

In het volgende artikel”¦

In het volgende artikel gaan we weer even terug naar de verschillende fasen waarin een bezoeker zich kan bevinden. We gaan dan kijken hoe we de verschillende fasen kunnen herkennen. Later gaan we de types die we hierboven hebben behandeld koppelen aan de fases en ga ik jullie leren hoe je welk type persoon in welke fase kunt benaderen/vasthouden.

[seriesposts title=”Meer in de serie 4 persona’s in 4 fasen” order=ASC name=”4 persona’s in 4 fasen” ]

Bronnen in dit artikel:

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
3 reacties op "Persuasion Architecture©, 4 type mensen"
  • Anne Jan Roeleveld zegt:
    27 Jan, 2010 om 22:07

    Leuk om de Persuasion Architecture methode hier tegen te komen Karel.
    Ik heb deze methode het afgelopen halfjaar gebruikt tijdens mijn afstudeerstage bij OrangeValley.
    Zie ook mijn samenvatting op http://www.bijgespijkerd.nl/online-marketing/optimalisatietraject-van-een-landingspagina

    Ben benieuwd naar je volgende en laatste artikel in deze reeks.

    Reageren
  • will zegt:
    07 Feb, 2010 om 11:50

    Hallo Karel leuk artikel en interesante theorie, ben er zelf nu ook mee bezig dus ik ben benieuwd naar je laatste artikel waarin je het in praktijk gaat brengen….

    Reageren
  • jo zegt:
    25 Feb, 2013 om 15:54

    Waar kan ik de opvolgende artikelen vinden?

    Reageren

Reageren