Naar
boven

Social media inzetten voor je webwinkel?

Bijna iedereen zal je vertellen dat je als webwinkelier aanwezig moet zijn op de verschillende social media netwerken. Want social media is immens.

Echter gaan we kijken naar de praktische invulling van social media en e-commerce, dan blijft het eigenlijk aardig stil. Social media is op dit moment vooral interessant om “aanwezig” te zijn in je doelgroep, te voelen wat er leeft en hier op in te spelen.

Toch zijn er al enkele interessante ontwikkelingen waarmee social media misschien ook wel direct voor meer omzet kan zorgen. Zoals de onderstaande tool…

Finz.it: Sociale promotie gericht op conversie

Akif Gumussu, van Aquive, bracht mij op de hoogte van Finz.it. Een in potentie interessante tool voor webwinkeliers. In de onderstaande video wordt uitgelegd wat Finz.it doet:


Verder schreef Akif mij het volgende:

De service is redelijk nieuw en zeker ook erg origineel. Het mooie is dat klanten direct iets terug krijgen van de webwinkel voor het inzetten van zijn of haar sociale netwerk.

Even bekijken hoe het werkt kan bijvoorbeeld hier via de grote rode knop: http://www.ihoesjes.nl/home-page-producten/netcase-rood.html

Wat vind jij? De moeite waard om te testen?

Persoonlijk denk ik dat dit interessante genoeg is om te testen. Al kleven er denk ik ook een aantal nadelen aan. Er is nu bijvoorbeeld een extra actie vereist van de klant.

Wat denken jullie?

Onze hulp nodig met Twitter?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Onze hulp nodig met Facebook?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
19 reacties op "Social media inzetten voor je webwinkel?"
  • Bastin zegt:
    26 Nov, 2010 om 12:26

    Ziet er goed uit Karel. Ben benieuwd hoe het technisch precies werkt en of het hier in Nederland ook op de markt komt. We houden het nauwlettend in de gaten.

    Reageren
  • Rosine zegt:
    26 Nov, 2010 om 12:40

    Karel,

    Hoewel me dit op het 1e zicht wel aantrekt vrees ik dat het voor een B2B webshop (zoals wij) toch niet zo interessant is. Deze mensen zijn, denk ik, niet zo gediend met het verdelen van zo’n berichten onder hun followers (te amateuristisch). Maar voor een B2C lijkt het me zeker aan te raden.

    Als je iets vergelijkbaar hebt voor de B2B markt, laat het me zeker weten!

    Groetjes,
    Rosine

    Reageren
    • Nick DéBlé zegt:
      05 Dec, 2010 om 09:43

      Beste Rosine,

      Mij spreekt het ook zeer aan, wij hebben ook een B2B webshop, denk toch dat we eens gaan testen…

      Groetjes,
      Nick Denekamp

  • Jaap zegt:
    26 Nov, 2010 om 13:10

    Lijkt me zeer interessant om te testen. Er is wel een extra actie vereist maar wanneer je een korting geeft zijn er altijd mensen die er gebruik van maken. Er is natuurlijk wel een manier voor de consument om toch de korting te krijgen maar om geen reclame te hoeven maken door een 2e account te openen op Facebook of twitter en die te gebruiken. Er zal waarschijnlijk niet gekeken worden naar het aantal volgers dat je hebt.

    Reageren
  • Lucy Eind zegt:
    26 Nov, 2010 om 13:13

    Hi Karel,

    Lijkt mij wel de moeite waard om te testen. Bedankt voor het delen!

    Reageren
  • Uitvaartpolis zegt:
    26 Nov, 2010 om 15:24

    Klinkt interessant. Voor Jouw-Uitvaart-Polis niet bijzonder denk ik, maar inderdaad, B2C op grotere schaal zou leuk kunnen zijn…

    Reageren
  • tijmen zegt:
    26 Nov, 2010 om 17:21

    Dit is wel een goede tool denk ik. Zorgt i.i.g. voor meer exposure. Nadeel is wel dat je meestal snel in de kortingen terecht komt.

    Reageren
  • Jan zegt:
    27 Nov, 2010 om 14:00

    @ Tijmen.

    Niet direct korting, een product met een kleine waarde gratis weggeven.

    Extra snelle levering.

    Maak kans op een ………

    Reageren
  • Gerard zegt:
    27 Nov, 2010 om 22:16

    @Jaap, ik heb het getest met een test-Facebook account met 1 vriend en kreeg de melding dat de deal niet doorging omdat ik te weinig vrienden had:-) Wordt dus blijkbaar wel naar gekeken.
    Leuk bedacht, toch riekt dit voor mij wel een beetje naar spam (van die mailtjes die je krijgt van gehackte hotmail accounts van vrienden) dus ik betwijfel of het heel goed gaat werken. Het allerbeste is natuurlijk als mensen over je gaan praten omdat ze je product cool/handig etc vinden:-)

    Reageren
  • Toine Branbergen zegt:
    28 Nov, 2010 om 15:55

    Ik heb Finz.it zojuist geïnstalleerd in mijn webshop, ging lekker soepel overigens. Wel grappig want ik heb zelf een thee webshop en ik volg al lange tijd Adagio, een Amerikaanse thee webshop.

    Zij gebruiken de strategie zoals die van Finz.it al een jaar zeer succesvol. Wat zij wel beter doen denk ik is dat er in het bericht naar de followers ook een kortingscode van bijv 5% zit, zo hebben de followers er ook wat aan en dit zorgt voor nog meer traffic.

    Reageren
  • Boukje zegt:
    29 Nov, 2010 om 14:04

    Lijkt me een mooie tool! Ben zelf niet zo handig met dit soort dingen inbouwen maar wie weet lukt dat me over een tijdje ook. Klinkt interessant!

    Reageren
  • Willy zegt:
    29 Nov, 2010 om 15:24

    Ik zou het willen gebruiken om mensen te laten registreren. Iedereen die registreert voor een nieuwsbrief maakt kans op bijvoorbeeld een lekker wijntje, een kookgadget, etc…

    Heeft iemand hiermee ervaring?

    Reageren
  • Rick van Heijningen zegt:
    29 Nov, 2010 om 16:36

    Bijna niemand gebruikt You-Tube als sociaal netwerk ?
    Ik gebruik het sinds kort en ben nog bezig.
    You-Tube vind ik nog beter dan Facebook.
    Je kan een geweldige profiel/channel page maken,privé berichten sturen,commentaar geven op channels of video’s,
    add gebruikers als een vriend, share video’s met hun via hun inbox, en nog veel meer.
    Voor marketing een nog weinig gebruikte goudmijn .

    Heeft iemand al ervaring met You-Tube ? dan lees ik dat graag

    Reageren
  • Rob Nengerman zegt:
    29 Nov, 2010 om 17:06

    Ik twijfel ernstig of klanten hierop zitten te wachten. Kortingsacties zijn sowieso niet de hele wereld en als je daar dan ook nog moeite voor moet doen….

    Persoonlijk houd ik het liever op goede ondersteuning, fatsoenlijke producten/prijzen en bereikbare klantenservice.

    Op de lange termijn is dat waarmee je klanten aan je kunt binden. Prijzen spelen voor een “relatie” op langere termijn een ondergeschikte rol.

    Tenzij je natuurlijk een website in het leven roept als: http://www.snow-boots-wij-hebben-ze-nog.nl
    Dan mag je rustig acties opzetten, social media benutten en het van de daken schreeuwen.

    Nu ik erover nadenk, misschien niet eens zo’n slechts idee als je ziet waar je (ok, minimaal 5000 paar inkoop) deze boots voor kunt verkrijgen in Azië. Zeecontainer vol deze kant op enzovoort…

    Reageren
  • Rick van Heijningen zegt:
    29 Nov, 2010 om 17:44

    Ik ben nog een vrij nieuw sociaal medium vergeten.
    Het is Google wave,

    https://wave.google.com

    Alles van Google is goed voor jouw ranking.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      29 Nov, 2010 om 19:35

      Dag Rick,

      Ik waardeer het dat je wil bijdragen aan de discussie, maar wat je nu schrijft is onzin…

      Afgelopen augustus heeft Google de stekker uit Wave getrokken… Misschien komt er een doorstart, maar dan zal dit niet door Google gebeuren.

  • Rick van Heijningen zegt:
    29 Nov, 2010 om 20:16

    Beste Karel

    Ik vind het erg , dat je zegt dat mijn artikel onzin is.
    Ga eerst jouw bron na voordat je zegt dat iemand onzin schrijft !

    De bron is http://wave.google.com.

    En werk nog altijd .

    Reageren
  • Gullegever.nl Relatiegeschenken zegt:
    03 Dec, 2010 om 14:52

    Lijkt me een goede tool. Inderdaad in eerste instantie voor B2C, maar ik merk dat bedrijven ook wel gevoelig zijn voor kortingen. Neem nou al die kleine eenmanszaakjes die overal ontstaan, vaak letten die ook echt goed op de kleintjes. Maar inderdaad, die tekst doet wel erg denken aan spam..

    Reageren

Reageren