Naar
boven

Webwinkelsoftware getest op SEO: de resultaten!

Er zijn ontzettend veel aanbieders van zogenaamde webwinkelsoftware op de markt. Eén van de onderdelen die ze vaak als USP gebruiken is de zoekmachine vriendelijkheid. Om erachter te komen of ze dit ook waar kunnen maken hebben we een onderzoek verricht onder de 6 grootste aanbieders. De resultaten van dit onderzoek vind je hieronder!

De resultaten, snel en simpel

 BiedmeerLogiVertLuondoSEOshopShoppaginaMijnwebwinkel
Must Have
Koppeling met Google Analytics?





Automatisch XML-sitemap





Noindex op elke pagina in te stellen?


Titels op elke pagina in te stellen?





Meta-description op elke pagina in te stellen?




Bevat elke pagina een aanpasbare H1 tag?





Bevat elke pagina slechts 1 H1 tag?





Kan op elke pagina tekst en header tags (h2 enz) worden toegevoegd zonder restricties?




Kunnen afbeeldingen voorzien worden van alt tags?



Automatische canonical tag?



Gebruiksvriendelijke URL's?



301 redirect per pagina afzonderlijk instelbaar?


Kruimelpad aanwezig?




Zoekresultaten op noindex?



Nice to have
Kunnen afbeeldingen voorzien worden van title tags?

Google authorship koppeling?



Webmaster Tools koppeling?





Per pagina bepalen wel/niet in sitemap?


Is er een blog / nieuwssysteem?


Nofollow op elke pagina in te stellen?


Kruimelpadtitel per pagina aanpasbaar?
Prijs vanaf:€12,95 pm.€150,- eenmalig€0,25 per bestelling of €37,- pm.€39,- pm.€9,50 pm.€19,- pm.

Legenda:

= Ja
= Nee
= Mogelijk maar met omweg

 

Uitleg van de onderzoekspunten

Eenvoudige koppeling met Google Analytics?

Gezien het feit dat een goed analyticsprogramma cruciaal is om succesvol te worden zou een koppeling hiermee eenvoudig tot stand moeten komen.

Automatisch XML-sitemapsysteem?

Zeker voor webwinkels kan het de moeite lonen om een XML-sitemap aan te maken en tevens aan te melden bij Google Webmaster Tools. Wij verwachten dat dit bij een webwinkel automatisch gebeurt.

Mogelijkheid om te bepalen wat er wel en niet in de sitemap moet (per pagina)?

Sommige pagina’s wil je niet in je sitemap hebben om verschillende redenen (denk bijvoorbeeld aan bedanktpagina’s o.i.d.). Er zou dus een mogelijkheid moeten zijn om dit per pagina in te stellen.

Nofollow op elke pagina in te stellen? (dus ook categoriepagina’s enz.)

Alhoewel nofollow ook per link is in te stellen, kan het soms ook handig zijn om dit per pagina in te kunnen stellen. Dit is overigens geen must-have.

Noindex op elke pagina in te stellen? (dus ook categoriepagina’s enz.)

Niet elke pagina wil je in de zoekmachine hebben. Denk bijvoorbeeld aan bedanktpagina’s of bepaalde bestelpagina’s (winkelwagen). Per pagina moet dit daarom instelbaar zijn.

Titels op elke pagina in te stellen? (dus ook categoriepagina’s enz.)

Een goede titel is ontzettend belangrijk! Vandaar dat we niet vast moeten zitten aan de standaard titel (vaak de productnaam in een webwinkel). Per pagina moeten we dus 100% vrijheid hebben om te bepalen wat er in de title-tag komt.

Meta-description op elke pagina in te stellen? (dus ook categoriepagina’s enz.)

Zoals de titel belangrijk is geldt dat ook voor de meta-description (omschrijving). Deze moet ook per pagina afzonderlijk helemaal vrij in te vullen zijn.

Bevat elke pagina een aanpasbare H1 tag? (dus niet automatisch de paginatitel overnemen maar zelf aan te passen)

De H1 is ook een belangrijke tag voor Google (en voor bezoekers!). Het is namelijk de “kop” van je pagina. Deze zou over het algemeen niet altijd 1-op-1 de title tag over moeten nemen, maar ook vrij aanpasbaar moeten zijn.

Bevat elke pagina slechts 1 H1 tag?

Een pagina mag over het algemeen slechts één H1 tag bevatten. Meerdere kan in sommige gevallen als spam worden gezien, en het verminderd ook de waarde van die tag.

Kan op elke pagina tekst en header tags (h2 enz) worden toegevoegd zonder restricties? Dus ook categoriepagina’s?

Alleen een paar droge productkenmerken zijn meestal niet voldoende om een product ook daadwerkelijk online te verkopen. Op elke pagina moet het daarom mogelijk zijn om vrij teksten en header-tags toe te voegen.

Is er een blog / nieuwssysteem?

Een blog/nieuwssysteem / kennissysteem is onontbeerlijk voor succesvolle webwinkels. Met droge productinformatie kom je er meestal niet. Je zult dus ook ergens een onderdeel op de website moeten hebben waar je tips en informatie kunt plaatsen. Dit is overigens geen must-have. Er zijn namelijk voldoende andere systemen op de markt (WordPress) die je eenvoudig kunt koppelen aan je domeinnaam.

Kunnen afbeeldingen voorzien worden van title tags?

Zeker wanneer een afbeelding gelinkt wordt kan de title-tag interessant zijn (het vervangt namelijk de ankertekst bij gewone tekstlinks). Géén must-have.

Kunnen afbeeldingen voorzien worden van alt tags?

Voor visueel beperkte bezoekers is een goede alt-tag noodzakelijk. Het omschrijft namelijk wat er op de afbeelding te zien is. Dit zou dus per afbeelding aanpasbaar moeten zijn. Géén must-have.

Canonical tag automatisch toegepast om duplicate content te voorkomen indien variabelen in URL?

Zeker in webwinkels kan er snel sprake zijn van duplicate content. Bijvoorbeeld doordat een bepaald product in meerdere kleuren verkrijgbaar is en er daardoor meerdere URL’s ontstaan met hetzelfde product. Een goed systeem ondervangt dit automatisch via de canonical tag.

Canonical tag per pagina instelbaar?

Om echt volledige vrijheid te hebben kan het in sommige gevallen handig zijn om per pagina zelf de canonical tag in te stellen. Géén must-have.

Gebruiksvriendelijke URL’s? (zonder parameters én zonder categorienummers oid.)

URL’s moeten gebruiksvriendelijk zijn. Dat wil zeggen: geen dynamische URL’s maar gewoon, goed leesbare, statische URL’s.

301 redirect per pagina afzonderlijk instelbaar? (via het systeem, niet via .htaccess oid).

Zeker in een webwinkel waar sommige producten soms worden vervangen door nieuwere versies is het belangrijk dat je per pagina in kunt stellen wat de nieuwe URL is, met een 301 redirect dus.

Kruimelpad aanwezig?

In het kader van gebruiksvriendelijkheid is het noodzakelijk dat je gebruik maakt van een kruimelpad. Zeker bij webwinkels, waar je al snel de diepte in gaat, is dit een must.

Kruimelpadtitel per pagina aanpasbaar?

Vaak is het zo dat de kruimelpad-titel standaard de productnaam is. In sommige gevallen kan dit dan veel te lang worden wat afbreuk doet aan de gebruiksvriendelijkheid. Het is dan wenselijk om de mogelijkheid te hebben dit aan te passen.

Zoekresultaten op noindex?

De resultatenpagina van een zoekopdracht op je website zou niet in Google tevoorschijn mogen komen, noindex is hier dus op zijn plaats.

Google authorship code eenvoudig toe te voegen?

Hoewel de waarde van Google Authorship in webwinkels nog in vraag gesteld kan worden, is het mooi meegenomen als dit eenvoudig kan worden toegevoegd.

Eenvoudige koppeling met WMT?

In Google Webmaster Tools staat een schat aan informatie. De koppeling met je webwinkel moet dus eenvoudig tot stand gebracht kunnen worden.

Aandachtspunten bij dit onderzoek: Eenvoudig of met een omweg?

Tijdens dit onderzoek is gebleken dat praktisch elke software alle functies ondersteunt, zij het soms met een omweg. In dit onderzoek ging het erom dat alles eenvoudig toegepast moest kunnen worden. Dus iemand die geen enkele technische kennis heeft zou met de software moeten kunnen werken en de functies zoals hierboven beschreven kunnen doorvoeren.

Vandaar dat er soms een rood kruis bij een leverancier staat, terwijl in praktijk de betreffende functie (met een omweg of extra technische kennis) wel door te voeren is.

Aandachtspunten bij dit onderzoek: Prijs / kwaliteit

Dit onderzoek heeft zich puur gericht op het SEO-technische vlak en hoe eenvoudig dit door te voeren is. Het is niet mijn bedoeling om hiermee aan te geven welke software “beter” is. Zover ik heb kunnen zien scoren ze op het gebied van SEO allemaal een ruime voldoende.

Echter zijn er natuurlijk grote verschillende tussen de leveranciers die niets met SEO te maken hebben. Maak dus niet je keuze op basis van dit onderzoek! Wanneer je op zoek gaat naar een dergelijke software dien je ook rekening te houden met bijvoorbeeld:

  • Koppelingen met bijvoorbeeld boekhoudsoftware en pakketbezorger;
  • Snelheid van hosting;
  • (After)-service (zeer belangrijk!);
  • Kennis van e-commerce (wil men je daadwerkelijk groter maken, of vooral veel webwinkels verkopen);

Conclusie

Zoals ik eerder al aangaf was ik aangenaam verrast door mogelijkheden van alle leveranciers. Qua technische SEO is er over het algemeen weinig verschil tussen de partijen. Dit is overigens een groot verschil met een aantal jaar geleden ;-). Mijn complimenten dus.

Disclaimer

Voor onze cursussen hebben wij een strategische samenwerking met SEOshop.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
9 reacties op "Webwinkelsoftware getest op SEO: de resultaten!"
  • Jean Paul zegt:
    28 Mei, 2014 om 08:50

    Jammer dat de meest gebruikte pakketten niet zijn meegenomen in de vergelijking (Opencart, Magento, Prestashop, WooCommerce, etc).

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      28 Mei, 2014 om 09:14

      Degene die je noemt zijn open-source pakketten. Mij ging het dit keer over de zogenaamde “gehuurde” webwinkels.

  • Jarno zegt:
    28 Mei, 2014 om 09:06

    Karel,

    wederom leuk artikel. Wat heeft je echter doen besluiten voor deze pakketten te kiezen? Momenteel werk ik veel mee Prestashop en ik moet zeggen het gebruiksgemak ervan, wat je allemaal zelf in kan stellen en alles werkt het aardig goed.

    Dus waarom heb je voor deze pakketten gekozen?

    groet
    Jarno

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      28 Mei, 2014 om 09:15

      Dag Jarno,

      Dit onderzoek was naar de zogenaamde gehuurde webwinkels, vandaar…

  • echte naam of pseudoniem aub zegt:
    28 Mei, 2014 om 09:51

    Gebruik nu, tot volle tevredenheid, Prestashop, maar dit onderzoek zet me toch aan het denken.
    Een kant en klare software biedt toch vele mogelijkheden en blijkt niet eens zo heel prijzig. Ga het zeker uitproberen.
    Bedankt voor je (alweer!!!!) nuttige informatie.

    edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

    Reageren
  • Stefan zegt:
    28 Mei, 2014 om 15:34

    Bedankt voor het delen van deze info!
    Wat is een goed alternatief voor een internationale webshop die ook goed is op SEO gebied?

    Bedankt alvast.

    Mvg,

    Stefan

    Reageren
  • Marian Janssen zegt:
    28 Mei, 2014 om 20:26

    Bedankt voor deze info. Had graag MyShop erbij gezien. Weet je daar misschien ook iets over?

    Marian

    Reageren
  • Frieda zegt:
    30 Mei, 2014 om 17:03

    Wij wilde graag tabourets en kapperskrukken gaan verkopen en zochten naar een platform wat gebruiksvriendelijk en niet te duur was. Na ons behoorlijk lang verdiept te hebben in de mogelijkheden zijn wij uitgekomen op BiedMeer. Inmiddels staat onze website al enkele weken online en zijn zeer tevreden over de software van BiedMeer. Het is betrekkelijk eenvoudig en als we een keer vast zaten werden we onverwacht snel geholpen door hun support afdeling. Leuk om te zien dat jij dit nu met je onderzoek bevestigd.

    Reageren
  • Bertram Welink zegt:
    02 Jun, 2014 om 16:19

    Hi Stefan,

    SEOshop richt zich op de internationale (met name Europese) markt.

    Groet,
    Bertram

    Reageren

Reageren