Naar
boven

12x zoekmachine optimalisatie bullshit

Regelmatig lees ik op internet nog zoekmachine optimalisatie tips die nergens op slaan. Tips die al lang achterhaald zijn maar op één of andere manier toch blijven “leven”, want ze moesten maar eens waar zijn.

Hieronder vind je een lijst van dergelijke zoekmachine optimalisatie tips die dus simpelweg bullshit zijn, volgens mij of volgens anderen.

Zoveel mogelijk X het zoekwoord gebruiken

Eén van de meest achterhaalde zoekmachine optimalisatie technieken op dit moment. Tuurlijk, je moet zoekwoorden op strategische plaatsen gebruiken. Maar je hele tekst volstoppen met zoekwoorden werkt niet meer. Al een tijdje niet meer trouwens”¦
 

Zoekwoorden in de meta-keywords

Helaas, deze techniek is inmiddels ook achterhaald. Wat velen al een tijdje vermoeden is onlangs door Google bevestigd.

Zoveel mogelijk zoekwoorden in title-tag

De title-tag is belangrijk voor Google, dat is iets wat zeker is. Dus waarom maar niet helemaal volstoppen met zoekwoorden? Nou, daarom niet! Spammert! Hoe je wel met de title-tag moet omgaan”¦

Meerdere title-tags

Maar misschien kan ik dan meerdere title-tags aanmaken? Slim gevonden hoor. Maar dat werkt dus ook niet. Google houdt niet zo van slimme spammers”¦

Aanmelden bij de zoekmachines

Ik heb een nieuwe website, hoe kom ik in Google? De logische stap lijkt het aanmelden bij Google. Maar deze wereld is vaak niet logisch. Aanmelden dus niet doen. Wel doen: zorgen voor inkomende links zodat je via die links wordt gevonden door Google.

Domeinnaam voor een periode van 10 jaar registreren

Hele leuke die ik onlangs pas te horen kreeg. De theorie is dat wanneer je een domeinnaam voor een lange periode registreert dat Google dit dan ziet als “iemand die er voor een lange tijd mee bezig zal zijn, en dus meer te vertrouwen is”. Ik zeg bullshit, want 10 jaar registreren kost je 50 dollar. Iets wat een spammer er echt wel voor over heeft. Lees dit artikel trouwens maar eens op Search Engine Guide. Zij is het volledig met me eens (of ik met haar?).

Adverteren op AdWords voor een hoge positie in de normale resultaten

Het idee hier is dat wanneer je geld betaalt aan Google voor advertenties dat je dan ook hoger komt in de normale zoekresultaten. Gevoelig punt. Ik zeg bullshit. Of eigenlijk, ik wil het niet geloven. Ik kan me niet voorstellen dat Google dit zou riskeren. Want als hier ooit harde bewijzen voor zullen zijn dan is het over en uit met Google. Kun je dat voorstellen?

AdSense advertenties voor een hoge positie in de normale resultaten

Idem als het vorige punt”¦

Links op blogs en fora plaatsen

Een keer een reactie plaatsen op een blog of forum met een linkje is okee, mits het toegevoegde waarde biedt. Spammen, dus met als doel zoveel mogelijk linkjes te plaatsen op eender welke website, is niet okee. Doet je trouwens meer kwaad dan goed. Linkbuilding doe je zo!

Automatische linkbuilders

10 euro betalen en dan 1000 linkjes krijgen? Het zijn mooie pakketten die je een hoop tijd kunnen schelen in de linkbuilding. Maar iedereen die al eens aan linkbuilding heeft gedaan weet dat dit veel tijd kost. En voor 10 euro kan NIEMAND 1000 kwaliteitslinks aanvragen. Ook geen 10 kwaliteitslinks trouwens”¦

Domeinnaam linken

Zoveel mogelijk domeinnamen registreren met zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden en dan doorlinken naar je hoofddomein. Werkt niet! Heb ik trouwens al eens uitgelegd.

Zoekwoorden in dezelfde kleur als achtergrond

Als afsluiter deze oude techniek (denk aan 1996/1997). Doe je dit nog steeds? Wordt. Wakker.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
81 reacties op "12x zoekmachine optimalisatie bullshit"
  • Dries Bultynck zegt:
    27 Jan, 2010 om 12:34

    Klaar en duidelijke taal! En alle seo firma’s die zaken garanderen zijn ook bullshit

    Reageren
  • Danny Verhoeven zegt:
    27 Jan, 2010 om 12:38

    Haha die technieken gaan je op den duur alleen maar tegenwerken.

    Goed om door te lezen voor diegene die net beginnen met SEO en deze technieken dus absoluut niet moeten toepassen.

    Reageren
  • Nienke Buiskool Leeuwma zegt:
    27 Jan, 2010 om 12:38

    Links op blogs en fora plaatsen

    Voor SEO werkt dit in ieder geval niet vanwege de nofollow tag.
    Voor kennis deling en zichtbaarheid natuurlijk wel.

    Leuk om die oude tips eens bij elkaar te zien.

    En echt geweldig dat sommige mensen dit nog geloven.

    Reageren
  • Sander Aarts zegt:
    27 Jan, 2010 om 12:45

    Hoewel ik het niet oneens ben met je punten, kan ik het toch niet laten even te melden dat Google natuurlijk niet de enige zoekmachine is.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Jan, 2010 om 13:10

      Agree. Maar veel van deze punten gaan ook op voor de anderen :-)

    • Dries Bultynck zegt:
      27 Jan, 2010 om 21:36

      Keywords worden naar mijn weten inderdaad ook nog altijd door andere zoekmachines gebruikt

    • Dries Bultynck zegt:
      27 Jan, 2010 om 21:37

      Sry had Steven zijn post niet gezien

  • Jolanda Pikkaart zegt:
    27 Jan, 2010 om 12:57

    Allemaal heel erg waar! En voor iedereen die twijfelt staan ze nu ook nog op één pagina. De befaamde pagerank die mis ik alleen nog in je rijtje.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Jan, 2010 om 13:12

      Pagerank is een ander verhaal, is niet zozeer een techniek die je toepast. Maar misschien dat ik het lijstje nog eens uitbreid :-).

  • Steven van Vessum zegt:
    27 Jan, 2010 om 13:16

    Interessant artikel Karel!
    Een paar toevoegingen/opmerkingen:
    – Het eerste punt gaat over keyword density, het is natuurlijk wel belangrijk een bepaalde hoeveelheid (bijv. 2,5 % – 5 %)daarin te hanteren.
    – Gebruik meta keywords: er zijn natuurlijk meer zoekmachines dan Google. Door sommige (kleine) zoekmachines worden de meta keywords nog wel gebruikt (zij het een kleine rol)

    @Nienke: links met een nofollow tag zijn wel degelijk interessant als ze relevant zijn. Daarnaast is het belangrijk voor een natuurlijk linkprofiel om een mix van diverse soorten links naar je site te hebben (zie ook: http://www.vanvessum.nl/zoekmachine-optimalisatie/8-tips-om-een-natuurlijk-linkprofiel-te-creeeren/).

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Jan, 2010 om 13:20

      In het eerste punt over keyword density heb ik een link gezet die uitlegt hoe het wel moet (http://www.karelgeenen.nl/22/zoekwoorden-hoe-vaak-en-waar-mag-ik-ze-gebruiken/).

      Verder heb ik bij het linkbuilden ook een linkje geplaatst naar eenzelfde artikel wat jij hier plugt: http://www.karelgeenen.nl/12/linkbuilding-natuurlijkheid-troef/

      Voor wat betreft de andere zoekmachines heb je gelijk, maar daar concentreer ik me niet op. Ik hanteer hier de 80/20 regel…

    • Dave zegt:
      27 Jan, 2010 om 14:26

      @ Steven..KW density is echt een fabeltje. Gooi het KW in je titel en you’re ready to go :o

    • Karel Geenen zegt:
      27 Jan, 2010 om 14:33

      @Dave Agree!

    • Steven van Vessum zegt:
      27 Jan, 2010 om 14:56

      Hehe, ik heb daar andere ervaringen mee. Mijn ervaring is dat het wel degelijk een rol speelt, maar als jullie voorbeelden hebben waarom het een fabeltje is dan hoor ik het graag!

    • Dave zegt:
      27 Jan, 2010 om 15:03

      Genoeg voorbeelden in de serps :o

      Google.be :
      – auto kopen (nummer 1 = 0%)
      -lening berekenen (nummer 1 = 0%)

      etc…

    • Karel Geenen zegt:
      27 Jan, 2010 om 15:12

      @Dave
      Vind ik een mooi bewijs eerlijk gezegd :-). Zo zie je maar dat linkbuilding ook erg belangrijk is :-).

    • Steven van Vessum zegt:
      27 Jan, 2010 om 15:12

      Sorry, maar dat is geen argument imho. Daar noem je sites met bijna 300k backlinks. Maar het geeft niet om van mening te verschillen!

    • Karel Geenen zegt:
      27 Jan, 2010 om 15:14

      Heb je ook wel weer een punt Steven… Maar het geeft ook aan dat het niet noodzakelijk is om de exacte zoekterm in je pagina te gebruiken.

    • Dave zegt:
      27 Jan, 2010 om 15:23

      @Steven

      Google.be

      Kinderkleding online (nummer 1 KWD 0%, -100 backlinks)

      Beetje zoeken en voorbeelden genoeg te vinden…

    • Dries Bultynck zegt:
      27 Jan, 2010 om 21:40

      @Dave m.a.w. beter te weinig dan teveel meen je te zeggen? Heb zelf een website achteruit zien gaan door KW op te drijven

    • Dave zegt:
      27 Jan, 2010 om 22:19

      Ik denk dat je er geen rechte lijn in kan trekken, zelf heb ik nooit een verschil waargenomen door die op te drijven maar dat KWD een rol kan spelen bij het ranken van pagina’s, daar geloof ik al een lange tijd niet meer in :)

  • Nienke Buiskool Leeuwma zegt:
    27 Jan, 2010 om 13:26

    @Steven ik bedoelde alleen te zeggen dat je voor SEO linkbuilding niet direct profijt van de link zult hebben. Alleen is een natuurlijk linkprofiel wel nodig.

    Alle linkjes zijn meegenomen op hun eigen manier.

    Reageren
  • Plien zegt:
    27 Jan, 2010 om 13:27

    handig rijtje! Is aanmelden van je website bij Google, Yahoo, DMOZ ed nutteloos of werkt het negatief?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Jan, 2010 om 13:33

      Nutteloos, plus het kan ervoor zorgen dat je in de Google Sandbox terecht komt…

  • Steven van Vessum zegt:
    27 Jan, 2010 om 13:46

    @Karel: klopt, jij verwees er ook al naar. Mijn toevoegingen waren complementair :)

    @Nienke: mijn ervaring is dat no-followed links wel degelijk direct impact kunnen hebben. Deel jij die ervaring Karel?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Jan, 2010 om 13:57

      Ze moeten deel uit maken van een natuurlijk linkprofiel, maar om nu te zeggen dat ze direct imapct hebben vind ik wat vergezocht. Heb je hier bewijzen voor? Altijd interessant!

    • Dave zegt:
      27 Jan, 2010 om 22:21

      Ik heb inderdaad ook cases gehad waar de nofollow links een doorslaggevende rol hebben gespeeld in de rankings, helaas kan ik die niet op tafel gooien hier maar ik zweer het op mijn communiezieltje :p

  • Steven van Vessum zegt:
    27 Jan, 2010 om 14:09

    @ Karel: Ik kan je helaas geen voorbeelden/bewijzen geven i.v.m. NDA’s etc. Je zult me op m’n blauwe ogen moeten geloven, maar bijv. blogcomments (die uiteraard waarde toevoegen aan het artikel/discussie) op relevante, middel tot hoge autoriteit blogs sorteren op de korte termijn best wel een OK resultaat.

    Wikipedia links zijn ook ge-nofollowed, maar die zijn wel degelijk interessant om te hebben!

    Reageren
  • Kaliz zegt:
    27 Jan, 2010 om 14:17

    Erg goed overzicht; kort & krachtig, daar houden we van! Ik blijf je interessante artikelen zeker volgen Karel.

    Ik geloof overigens dat het plaatsen van keywords in de kleur van de pagina zelf resulteerd in het gebanned worden door Google.

    Uiteindelijk proberen zoekmachines toch een “menselijke” overweging te maken bij hun indexering, een natuurlijke linkopbouw en keyworddensity zijn hier onderdeel van.

    Reageren
  • René Greve zegt:
    27 Jan, 2010 om 15:04

    Leuk om inderdaad deze ‘bullshit’ eens bij elkaar te zien. Toch een opmerking:

    SEO en SEA. Bullshit voor die werkwijze is iets te kort door de bocht. Natuurlijk zal Google keihard zeggen dat het onzin is. Dat is hun bedrijfspolicy. Feit is dat ik al enkele keren heb gezien dat sites hoger eindigden (SEO) nadat ze met dat keyword ook gingen adverteren (SEA). Voor Google betekent dat toch kennelijk dat de site over dat keyword gaat. En daardoor een hogere relevantie.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Jan, 2010 om 15:10

      Hoor dat ook wel eens René. Vooral van mensen die aangeven dat hun concurrent plots hoog scoort :-).

      Toch vind ik het een “gewaagde” stelling die je daar inneemt. Daarom zou ik het zeer op prijs stellen als je voorbeelden en bewijzen kunt aandragen, dan kunnen we dat eens gaan onderzoeken!

      Heb eigenlijk ook geen idee hoe je zoiets zou moeten bewijzen bedenk ik me nu… Iemand?

    • Kaliz zegt:
      27 Jan, 2010 om 15:31

      Het bezoekersvolume van een bepaalde website wordt meegenomen in de indexering; logischerwijs zou je misschien kunnen stellen dat een toename van bezoekers door SEA ook kan lijden tot stijging in je natural ranking…

      Maar bewijzen? nee, sorry…

    • René Greve zegt:
      27 Jan, 2010 om 20:45

      Dan zou je dus voordat je een Adwords-campagne start de rankings moeten vergelijken nadat de campagne een tijdje loopt (terwijl je dus verder niets doet om je rankings te verbeteren). Dat lukt dus bijna niet.

  • Wieger Waardenburg zegt:
    27 Jan, 2010 om 15:30

    Goed om het overzicht in één artikel te hebben! Veel (oude) discussies kom je afzonderlijk wel tegen, maar er zijn maar weinig overzichten waar deze fabeltjes ineens de wereld uit worden geholpen.

    Reageren
  • Jacob Ras zegt:
    27 Jan, 2010 om 16:01

    “Aanmelden dus niet doen. Wel doen: zorgen voor inkomende links zodat je via die links wordt gevonden door Google.”
    Niet helemaal mee eens, al heb ik wel gemerkt dat als Google je site vind via inkomende links, je website sneller geïndexeerd wordt.

    Verder net artikel, handig om beginners naar te verwijzen :)

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Jan, 2010 om 16:07

      Jij hebt nog nooit in de Google Sanbox gezeten hoor ik? :-)

    • Wieger Waardenburg zegt:
      27 Jan, 2010 om 17:12

      Aanmelden bij de zoekmachine, Yahoo! en DMOZ ging het toch over? Dat heeft geen zin, een goed ‘linklandschap’ opzetten wel, maar ga qua linkbuilding niet voor honderden links in één keer, maar voor de lange termijn.

    • Jacob Ras zegt:
      27 Jan, 2010 om 17:52

      @Karel: gelukkig (nog) niet :)

      Ben trouwens net begonnen met Adwords, eerst maar eens je artikel erover opzoeken :)

      @Wieger: mee eens, liever de links wat verspreiden over een langere periode.

    • Peter Veenstra zegt:
      25 Mrt, 2010 om 21:27

      Aanmelden niet doen? Op het gevaar af, voor onwetend te worden versleten, je bedoelt toch niet aanmelden bij Google via:
      http://www.google.com/addurl/
      Dit wordt door Google zelf gepromoot! Wel of niet doen dus?

  • Hypotheek Deventer zegt:
    27 Jan, 2010 om 16:29

    Vermoedelijk geldt voor de punten:

    KW Density: in normale hoeveelheid
    Keyword metatag: wel voor Yahoo
    Titletag: iedere pagina een eigen authentieke titletag met keyword
    Aanmelden: Gewoon doen, ben altijd direct geïndexeerd. Anders via sociale media linken.
    Domeinnaam: Is toch wel bekend dat alleen spammers voor 1 maand registeren. Waar dan de / een grens ligt?
    Adverteren op Adwords: Misschien is een Adwords link ook een (additionele) link?
    Adsense: Ik heb inmiddels een “MFA” Lijkt me aardig van G. als het waar zou zijn!
    Blog`s en fora: Heb 1,5 jaar lang alleen dat gedaan. Sta wereld wijd op 1 voor de zoekwoorden die ik wil. (Sorry Karel)
    Automatische linkbuilders: Alleen als je ze zou kunnen instellen voor zeg 5 comment’s per dag op verschillende plekken en met verschillende anchortext. Verder niet doen.
    De laatste 2 ben ik geheel met je eens.

    Maar Karel,… het is de combinatie van dingen die je wel en niet doet die voor resultaten zorgt. Het moet een beetje “intuïtief” in je zitten om alle factoren te combineren en zodoende het (SEO) doel te bereiken. In veel gevallen denk ik dat het een kwestie is van alles een beetje en niets TE. Al vaker heb ik gezegd maar nog vaker gedacht. Je kunt best 100 punten scoren op het ene onderdeel en maar 40 op het andere om gemiddeld toch op 70 punten uit te komen. Het blijft een algoritme dat de uitkomst bepaald.

    Wat ik wil zeggen is dus dat voor veel van deze punten het niet zo zwart wit is.

    Reageren
  • Seth Rietdijk zegt:
    27 Jan, 2010 om 17:00

    SEO is een optelsom. Je kunt verschillende technieken gebruiken maar je wordt pas een SEO-master als je vrijwel alle technieken toepast.

    En alhoewel sommige zaken voor ranking niet meer tellen (zoals metadesciption is het wel een wervende tekst. Deze niet invullen is dus niet slim. Voor SEO maakt het niet uit, maar wel voor Humans ;)

    Reageren
  • sales vacatures zegt:
    27 Jan, 2010 om 19:01

    Ik denk dat de meeste dit onderhand wel wisten :-)

    Maar toch een leuk artikeltje karel!

    Reageren
  • Jacob Ras zegt:
    28 Jan, 2010 om 12:00

    Zo, artikel doet het goed, Karel: gister geplaatst en nu al 41 reactie :)

    Reageren
  • mark van loon zegt:
    28 Jan, 2010 om 14:00

    Geestig om te zien hoeveel dit onderwerp los maakt. Maar ik ben het helemaal met Seth eens. Volgens mij hebben alle factoren die de rankings beinvloeden een positieve invloed op elkaar.

    Dat wil zeggen: SEO van A tot Z voor 50% betekend voor Google veel meer dan SEO van A tot M voor 100%.

    Reageren
  • Stradegy zegt:
    28 Jan, 2010 om 14:13

    Inderdaad leuk om ze allemaal eens op een rijtje te zien. Sommigen zijn wel heel oud (witte letters op een witte achtergrond met Pr0n-woorden… :-)

    Reageren
  • seelig zegt:
    28 Jan, 2010 om 14:25

    Je dient naast de aanbevelingen van het w3c simpelweg de google webmaster richtlijnen te volgen. That’s all.

    Reageren
  • Jos zegt:
    28 Jan, 2010 om 15:42

    Keywords tellen m.i. wel degelijk mee, maar wel een gezond aantal. 1 a 2 keer per pagina is voldoende, aangevuld met lsi en synoniemen.
    Ik heb sites gemaakt die zonder enkele backlink al goed scoorden (door de domeinnaam…), zodra er enige content MET enkele keywords op stonden. Uiteraard zijn backlinks belangrijker en kun je ook scoren zonder keywords, maar zoals zovele dingen, tellen ze wel degelijk (een beetje) mee.
    Nofollow heeft volgens mij wel degelijk ook zin, al kan ik dat ook niet bewijzen.

    Reageren
  • Runy zegt:
    28 Jan, 2010 om 16:37

    Ik vind zo langzamerhand de discussies in deze artikelen te technisch worden. Allemaal experts die mekaar proberen te overtroeven wie meer dan de ander weet. En maar smijten met termen die niet bekend zijn. Nuttige discussies hoor, maar kunnen jullie het ook de klanten uitleggen in lekentaal?

    Reageren
    • mark van loon zegt:
      28 Jan, 2010 om 17:02

      Runy, als je gerichte vragen hebt, beantwoorden wij allen ze graag denk ik!

  • Runy zegt:
    28 Jan, 2010 om 17:19

    @Mark
    we moeten leren dingen simpel uit te leggen. Ik werk zelf in de IT en betrap mezelf erop dat ik soms zaken alleen in IT termen kan uitleggen. Lees de reacties hierboven nogmaals met de bril op van een leek. Wat mij in ieder geval opvalt is de hoeveelheid technische termen die worden genoemd. Ik wil 1 punt toevoegen aan de 12 dingen die een seo marketeer niet moet doen. Spreek de klant in ieder geval niet met technische termen aan maar leg het simpel uit. Verder geen punt.

    Reageren
  • Jaap zegt:
    28 Jan, 2010 om 18:19

    Helemaal mee eens.
    Jaren terug was er maar 1 King, content.
    En content is nog steeds king.

    Natuurlijk met het juiste gebruik van tags ;)

    Reageren
  • Roald zegt:
    28 Jan, 2010 om 20:24

    Mooi artikel Karel!

    Opmerkelijk hoeveel mensen er nog steeds geloven in dergelijke mythes. De meta tag keywords daarentegen gebruik ik nog steeds. Al maakt Google geen gebruik meer van deze tag, andere zoekmachines zullen hier wellicht wel iets meer doen.. De tag bestaat, dus waarom niet gewoon je meest relevante zoektermen van die betreffende pagina erin vermelden?

    Reageren
  • Luc zegt:
    29 Jan, 2010 om 08:47

    Een goede top 12 van SEO Bullshit en dus don’ts. De meeste punten kan ik onderschrijven. Links in forums en blogs zijn zeker niet zo waardevol als links in een artikel, maar dat wil niet zeggen dat ze niet werken. Ik zou dat dus zeker geen ‘don’t’ noemen.

    Wanneer kunnen we de top 12 van do’s verwachten?

    Reageren
  • Djowie zegt:
    29 Jan, 2010 om 10:05

    Mooi artikel. Binnenkort een workshop op het programma staan, leuk om dit eens mee te nemen. Benieuwd hoeveel personen daadwerkelijk op de proppen komen met bovenstaande punten.

    Thanx voor de inspiratie!

    Reageren
  • Webscorecard zegt:
    29 Jan, 2010 om 23:18

    goeie linkbait, dit artikel.
    Veel van je opmerkingen worden door tools afgevangen: kijk maar naar b.v. lipperhey.com.
    Je krijgt daar trouwens een 6.8 technisch gezien, valt toch tegen van je. “17% of the words in the META keywords that were found in the pages of your website are also used in the text.”
    Google gebruikt ze niet en jij wel, en dan nog slecht ook, lachen hoor :-) ondertussen hebben bing en yahoo 20% in handen 20% extra seo bezoekers is toch mooi meegenomen, dus netjes invullen die keywords :-P Ook gewoon handig voor je eigen administratie van wat je nou optimaliseert.

    Je hebt me trouwens geinspireerd voor een eigen blogentry… thanks!

    Reageren
    • Jacob Ras zegt:
      29 Jan, 2010 om 23:21

      Lipperhey is een leuke tool, maar je moet er natuurlijk niet te veel waarde aan hangen ;). Als je in Lipperhey 100% SEO score hebt, wil dat natuurlijk niet zeggen dat alles echt 100% is.

      Niet dat ik er vanuit ga dat je dit niet weet hoor, maar gewoon even een opmerking erover ;)

    • Karel Geenen zegt:
      30 Jan, 2010 om 00:35

      Blij dat ik je geïnspireerd heb Allard!

      Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat ik het niet goed doe volgens jou (en volgens Lipperhey)?

      Gelukkig dat ik tevreden ben over hoe het nu gaat met mijn blog. En laat ik je even uit je droom halen, Bing en Yahoo komen binnen Nederland en België, mijn doelgroep, nog niet in de buurt van de 20%. Denk eerder aan 2%…

  • Edwin zegt:
    30 Jan, 2010 om 10:22

    Ik denk een zoekmachine positie wel te koop is. Waarom denk ik dat. Simplel. Als je op speelgoed zoekt, dan staan alle grote speelgoedzaken van Blokker in de top 2. En op nummer 3. Ja hoor, Bol.com.

    Zie onderstaande resultaten.

    1 .Intertoys webshop, online speelgoed kopen en bestellen
    Speelgoed advies op basis Intertoys leer-en speelmodel. Voor 13u besteld is morgen in huis. Ook voor bedrijven en instellingen.
    http://www.intertoys.nl/ – In cache – Vergelijkbaar –

    2. BARTSMIT.COM – Games en speelgoed online bestellen
    Speelgoed en multimedia artikelen bekijken, wensen, reserveren of bestellen.
    Bekijk alle folders – Acties – Winkels – Bestellijst
    http://www.bartsmit.com/ – Vergelijkbaar –

    3. bol.com | Speelgoed | Het grootste online speelgoedassortiment
    Speelgoed bestel je gemakkelijk bij bol.com. Vind kinderspeelgoed van Lego, Playmobil, Play-Doh, Barbie en Fisher-Price. Bekijk nú alle speelgoed …
    http://www.bol.com/nl/speelgoed/index.html – In cache – Vergelijkbaar –

    Dus anderen hebben gewoon geen kans. Dat gebeurt met veel meer dan alleen speelgoed. Maar ik geef dit dus even als voorbeeld.

    Google is nu eenmaal een commerciële zoekmachine.

    Reageren
  • Arjan de Vreede zegt:
    30 Jan, 2010 om 13:39

    Hey Karel,

    Je hebt het over niet aanmelden bij zoekmachines, maar hoe denk je over bijvoorbeeld het toevoegen van een website incl sitemap bij webmastertools? Ergens laat je google dan wel weten dat je er bent, ze controleren je sitemap ook en geven je de indexing resultaten.

    Reageren
    • Jacob Ras zegt:
      30 Jan, 2010 om 13:40

      Sitemap aanmelden is wel aan te raden, helpt inderdaad om Google beter je site te kunnen laten indexeren. Zou mooi in een “12x zoekmachine optimalisatie do’s” ;)

  • Schuldsaldoverzekering zegt:
    31 Jan, 2010 om 10:20

    Momenteel ben ik bezig met alles stap voor stap te optimaliseren. Ik ben begonnen met een standaard wordpress-site en voeg maandelijks een nieuwe update uit.

    Bv 1) SEO-optimized-URLS
    2) Meta-tags optimaliseren
    3) ….

    Dit is allemaal voor een testsite, zodat ik dit in de toekomst als leidraad kan gebruiken voor alle sites die nu nog in de koelkast staan :-)

    Het doel is Top 10 te staan bij zeer concurrerende keywords.

    Reageren
  • Mario zegt:
    01 Feb, 2010 om 03:52

    Wat mij opvalt is dat juist degenen die zo enorm gefocust zijn op SEO geen goede ranking hebben.

    Ik zorg ervoor dat mijn content niet opgepompt wordt met gestroomlijnde keywords, al kijk ik wel eens of er een synoniem voor het een of ander is dat meer zoekresultaten oplevert. Dit is echter meer de uitzondering dan de regel.
    Ik sta met de articelen die ertoe doen altijd op de eerste pagina van Google. Vaak helemaal bovenaan.

    Ook gaat het me er niet om kost wat kost zoveel mogelijk bezoekers te krijgen, daarom heb ik mijn URL niet bij deze reactie geplaatst. Waarom? Ik wil simpelweg niet teveel Nederlandse bezoekers op mijn website.

    Mijn tip wat SEO betreft: neem het met een korreltje zout en focus je op je content. Daarna op aanpassen van de zoekwoorden.

    Reageren
  • Mario zegt:
    01 Feb, 2010 om 04:04

    @Hypotheek Deventer

    Je hebt een Alexa traffic rank in NL van 34,302

    @Schuldsaldoverzekering

    Je hebt helemaal geen Alexa rank.

    @Iedereen die de naam van zijn bedrijf of website bij naam heeft ingevuld: denk eens na over je focus.

    Ik volgde genoemde links alleen maar om de rank te bekijken en niet omdat ik wilde weten wat die vriendelijke commentator toch voor een interessante website heeft.

    Reageren
    • Hypotheek Deventer zegt:
      01 Feb, 2010 om 09:09

      @Mario,…

      Dan heb je ook gezien dat het om een lokale website gaat die niets heeft aan 10.000 bezoekers per maand.

      Doel van deze site is om regionaal onder de aandacht te komen. De zoekwoorden waar wij op geoptimaliseerd hebben genereren maar 200 bezoekers per maand. De rest is bijzaak.

      Dan is een Alexa ranking van 34,302 ineens toch wel hoog vind je niet?

  • Schuldsaldoverzekering zegt:
    01 Feb, 2010 om 09:53

    @ Mario

    Ik sta nog zeker niet in Alexa, want de site is slechts een week geleden gestart en heeft slechts 1 backlink, nl. Karelgeenen.nl :-)

    Reageren
  • Mario zegt:
    01 Feb, 2010 om 11:45

    @ Hypotheek Deventer

    Bij 10.000 bezoekers zou inderdaad 10% van de inwoners van Deventer maandelijks een bezoek aan je site brengen.

    @Schuldsaldoverzekering
    Ik dacht dat Karel gebruik maakt fan het no-follow attribuut.
    In jouw geval zou ik er trouwens over nadenken ook de .nl versie van de domein naam te registeren.

    Reageren
    • Fitnessapparatuur zegt:
      08 Feb, 2010 om 15:06

      Topreageerders komen rechts terecht op de index. Dus met follow linkje

  • Ger Boeyink zegt:
    06 Feb, 2010 om 20:31

    Beste Karel

    Ik ben je via Bob Vekemans van Bobmail tegen het lijf gelopen en waardeer je bull shit artikel.

    Graag had ik toegang tot de content van ondervolgende link, ze klopt namelijk niet. Bij voorbaat dank

    Ger Boeyink

    (http://www.karelgeenen.nl/22/zoekwoorden-hoe-vaak-en-waar-mag-ik-ze-gebruiken/).

    Reageren
  • Goedkoopste Makelaar zegt:
    18 Feb, 2010 om 13:50

    Hmmm ja leuk artikel, is deze zelf bedacht of “geleent” van http://www.allebedrijvenindenhelder.nl/nieuws/seo-63.html

    Reageren
    • Maartje zegt:
      18 Feb, 2010 om 15:08

      Heb je al even gekeken naar wie het door jou bedoelde zgn. originele artikel heeft geschreven?

    • Karel Geenen zegt:
      18 Feb, 2010 om 15:19

      Jezus… Kijk voortaan eerst even voordat je zoiets neerschrijft… De site die je aanhaalt heeft dus mijn artikel 1 op 1 gekopieerd.

      Ik zal ze direct even contacteren, dank voor je “onderzoek”.

      :-)

  • Jos zegt:
    18 Feb, 2010 om 15:23

    Er staat toch ook rechtsboven ‘bron Karel Geenen’. Of heeft ie dat nu zo snel toegevoegd?

    Reageren
  • Ilya zegt:
    25 Feb, 2010 om 15:12

    Ha, mooi stuk!

    Hoewel ik het zelden tegenkom op sites die SEO behandelen, zie ik nog wel voldoende draken van websites :)

    Reageren
  • Witte Hoed zegt:
    13 Mrt, 2010 om 08:34

    Mooi artikel. Volledig akkoord met al je punten. Sommige zijn zelfs vatbaar voor ban of penalty als ermee overdreven wordt. Kijk uit naar je volgende post.

    Reageren
  • Jos zegt:
    14 Apr, 2011 om 17:46

    Fijn, zo’n spam reactie…. van wii-ombouwen

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      14 Apr, 2011 om 18:07

      Hij is verwijderd…

  • Peter zegt:
    15 Jun, 2011 om 13:33

    Goed Artikel. Ben het alleen niet eens mee (Aanmelden bij de zoekmachines). Je site pingen na bijvoorbeeld een nieuwe post via WordPress is alleen maar voordelig, want je helpt Google hier mee.

    Het lijkt me in ieder geval niet nadeliger…

    Reageren
  • David zegt:
    15 Jun, 2011 om 15:22

    Interessant hoe een groot bedrijf zo grote invloed kan hebben op small-time bedrijven, hm?

    Reageren
  • Mark zegt:
    22 Feb, 2012 om 19:54

    Bedankt voor de tips! Ik heb de pagina gebookmarked.

    Reageren

Reageren