7 Analytics rapporten voor jouw volgende online marketing campagne!

Karel
27/1/2014
Google Analytics
X
min leestijd
Karel
27/1/2014
Google Analytics
X
min leestijd

Als het goed is track je op dit moment al je campagnes met Google Analytics zodat je goed in de gaten kunt houden hoe de wekelijkse nieuwsbrief, updates via social media, affiliates en uiteraard je advertenties het doen. Dit geeft je inzicht in de resultaten, waar je na analyse de juiste conclusies uit trekt en beslissingen maakt voor de juiste vervolgacties.Maar dit is niet de enige manier om Google Analytics te gebruiken wanneer het gaat om online marketing campagnes! In dit artikel komen 7 rapporten aan bod die je kunt gebruiken om jouw volgende campagne vorm te geven.

2 tips vooraf!

Selecteer de juiste periode

Met onderstaande rapporten kun je een opzet maken voor jouw volgende campagne, zorg ervoor dat je bij het analyseren de juiste periode kiest. Hiermee bedoel ik de periode waarin je wilt gaan adverteren bijvoorbeeld, op die manier verzamel je representatieve data.Vergelijk deze data sets ook met dezelfde periode één en twee jaar geleden!

Filter de extreme gevallen

Nog 1 tip voordat de rapporten aan bod komen: filter de extreme gevallen eruit door “geavanceerd filteren" in de rapporten te gebruiken. Denk dan aan het filteren van pagina's met een conversieratio van 100% en pagina's met minimale bezoeken.

filteren

Rapport 1: best converterende verkeersbronnen

Bekijk in het rapport Alle verkeer - Acquisitie → Alle verkeer - wat de beste converterende verkeersbronnen zijn.

aqcuisitie - alle verkeer

Maak je geen gebruik van e-commerce? Dan kun je een specifiek doel selecteren door rechts in het rapport te klikken op “Conversies".

doel selecteren

Rapport 2: best converterende bestemmingspagina

Bekijk in het rapport Bestemmingspagina's - Gedrag - Site-inhoud - Bestemmingspagina's - welke pagina's het beste converteren.

Bestemmingspagina's

E-commerce?

Kijk dan onder de E-commerce tab en klik op de kolom “Transacties" om de pagina met de meeste transacties te achterhalen.

Alleen doelen?

Kies dan de juiste doelset en sorteer door op de kolom van een doel naar keuze te klikken. Op die manier kom je achter de pagina's met het hoogste conversiepercentage voor dat betreffende doel.

doelsets en e-commerce

Rapport 3: best bezochte bestemmingspagina

Bekijk hetzelfde rapport als hierboven beschreven - Gedrag - Site-inhoud - Bestemmingspagina's - en sorteer op de meeste bezoeken door op de kolom te klikken.

sorteren meeste bezoeken

Rapport 4: top 3 keywords verantwoordelijk voor meeste conversies

Uiteraard is dit best lastig, aangezien we het hele “not provided" verhaal hebben gehad. Maar Google Webmaster Tools laat voortaan exact zien welke zoekopdrachten voor kliks hebben gezorgd en wat de gemiddelde positie is.Meer over “not provided" lees je tevens in deze whitepaper die Karel heeft geschreven.

Rapport 5: man / vrouw conversieratio

Doelgroep - geslacht

Bekijk in het rapport Geslacht - Doelgroep - Demografie - Geslacht - welke groep de meeste transacties heeft gedaan én de meeste opbrengst heeft opgeleverd.

rapport geslacht e-commerce

Geen e-commerce?

Bekijk dan de doelen die voor jou van belang zijn voor op het pijltje naar “E-commerce" te klikken en een doel naar keuze te selecteren.

rapport geslacht doelen

Rapport 6: Best converterende leeftijdsgroep onder bezoekers

Kijk in het rapport Leeftijd - Doelgroep - Demografie - Leeftijd - welke leeftijdsgroep de meeste transacties en opbrengst heeft gegenereerd.

Doelgroep - leeftijd

Wanneer je geen e-commerce gebruikt doe je dit uiteraard door te bekijken welke groep het beste converteert m.b.t. de door jou ingestelde doelen.

rapport leeftijd doelen

Rapport 7: dagen tot conversie

Om een duidelijk beeld te krijgen van de tijd die de doelgroep nodig heeft om tot conversie over te gaan bekijk je het rapport Tijd tot aankoop - Conversies - E-commerce - Tijd tot aankoop -.

Conversies - e-commerce - tijd tot aankoop

Belangrijke opmerking hierbij is uiteraard de instelling van het attributiemodel dat je gebruikt.Dit staat standaard op “Laatste interactie" waardoor veruit de meeste transacties volgens Analytics op dag 0 plaatsvinden.Het is daarom handig (én aan te raden!) om hier gebruik te maken van andere data m.b.t. het salestraject die je tot je beschikking hebt!Dit is niet de plek om uitgebreid in te gaan op conversie attributie. Daarom raad ik aan om deze artikelen te lezen als je er meer over wilt weten:

Rapport vertraging voor doelen

Wanneer je geen e-commerce gebruikt kun je in het rapport Vertraging -Conversies - Multi-channel trechters - Vertraging - bekijken hoeveel dagen er vooraf gingen aan het behalen van een bepaald doel op jouw website.

Conversies - multichanneltrechters - vertraging

Ook hier kun je ervoor kiezen om één specifiek doel te bekijken. Klik daarvoor onder “Conversie" (links bovenaan in het rapport) op het pijltje naast “Alle" en vink de doelen aan die jij wilt bekijken.

rapport vertraging doelen

Tot slot

Juist: op basis van de data die jij al hebt verzameld over je bezoekers kun je gericht aan de slag met het targetten van de juiste doelgroep, bepalen van de juiste content, tone-of-voice, landingspagina's én juiste kanalen. Met bovenstaande rapporten verzamel je ideeën en inspiratie voor jouw volgende campagne.Succesvolle campagnes zijn namelijk gebouwd op wat jij weet van de doelgroep, alleen dan kun je met het juiste verhaal komen. Door Analytics data te gebruiken ga je direct van start in de goede richting.Gebruik jij Google Analytics al op deze manier? Laat een reactie achter!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier