Naar
boven

Bekijk AnswersOnAir thema SEO hier terug!

Bekijk hieronder de uitzending terug van AnswersOnAir met thema zoekmachine optimalisatie:

De volgende live sessie niet missen? Laat dan hier je e-mailadres achter en je ontvangt een herinnering voor de volgende keer!

Lees hieronder de samenvatting van alle vragen en antwoorden tijdens deze sessie.

Samenvatting vragen en antwoorden van deze sessie

Alle zoekwoorden tussen “aanhalingstekens” of niet? – 1:08

“is het slim om elk zoekwoord of klein zinnetje waar ik op gevonden wil worden tussen aanhalingstekens te zetten? Heb ik ergens gelezen maar lijkt me heel raar”

Dat is ook onzin, met de nieuwe technieken die Google hanteerd om te kijken waar een pagina over gaat zijn woorden tussen aanhalingstekenings en dik gegedrukte woorden niet meer van belang. Wel is het belangrijk dat als een pagina gaat over “X”, dat zoekwoord “X” en aanverwante zoekwoorden terugkomen op de pagina zelf. Het liefst in de titel, subtitels (headers), in de tekst zelf en ook bij afbeeldingen (titel, beschrijving, bestandsnaam)

Hosting in het binnen of buitenland? – 3:42

“Ik merk dat verschillende grotere webaanbieders overstappen op hosting in het buitenland.  Ik ga er tot nu toe altijd van uit dat het het beste is om je hosting in je eigen land te regelen. Is dat ook zo of is dat idee achterhaald / niet kloppend? Groot-Brittannië is immers ook weer niet zo ver weg, in de VS is dat vergelijkbaar met verschillende staten.”

Door de globalisering zijn er al veel websites die in andere landen gehost worden. Zonder het hard te kunnen maken, maakt het Google niet uit waar je site gehost wordt. Het is wel belangrijk dat je site zo snel mogelijk laad in verband met gebruiksvriendelijkheid. Daarvoor kan het belangrijk zijn dat de server dichtbij de doelgroep staat (geografisch) en de afstand niet te groot wordt. Concreet voorbeeld is ons online marketing bureau Yargon. Yargon heeft ook een Belgische website die wordt gehost in Nederland en toch goed scoort in Google. Nu is de afstand Nederland België dan ook niet groot. Heb je de mogelijkheid om in het land zelf te hosten bij een goede hosting partij, dan heeft dit wel de voorkeur. Al is het alleen maar, omdat de helpdesk dan beter toegankelijk is, korte lijnen, zelfde taal, zelfde uren.

Is het handig om op je productpagina’s linken te plaatsen naar andere producten of categorieën? – 7:05

“Ik heb voor verschillende productgroepen een extra menu, dat te zien is als een klant, die product groep bekijkt. Het is een extra menu blok dat verschijnt als ze bepaalde categorie producten bekijken. Die extra menu blokken hebben links naar pagina’s die informatie geven over bepaalde producten. is het handig om ook links op de categorie pagina’s te zetten naar die informatie pagina’s? Of pakt Google ze al op dat ze bij elkaar horen? Bijvoorbeeld producten met edelstenen hebben een extra menu blok dat verschijnt met informatie over alleen edelstenen.”

Zeker wanneer je een grotere website hebt, dus met veel productcategorieën dan is het niet handig als je al die informatie op de categoriepagina zet. Een bezoeker gaat eerst naar een productcategorie, dan naar een subcategorie en daar wil de bezoeker vaak meer informatie krijgen. Dan houd je ook focus op je product. Het advies is om alleen links te plaatsen, daar waar die een toegevoegde waarde voor de bezoeker kunnen zijn. Stel hierbij de bezoeker voorop, niet Google.

Hoe ver je kan gaan met een landingspage qua optimalisatie op 1 zoekvraag/woord, zonder dat het negatief wordt beoordeeld door Google? – 9:15

“Ik vraag me af, aangezien je in een eerdere On Air hebt aangegeven dat teveel richten op 1 zoekwoord als negatief beoordeeld kan worden door Google, hoe ver je kan gaan met een landingspage qua optimalisatie op 1 zoekvraag zonder dat het negatief wordt beoordeeld door Google.” 

Wanneer Google precies een negatieve beoordeling geeft is geen concreet antwoord op te geven. Advies is hier om te werken volgens een andere gedachte: “Hoe geef ik het beste antwoord op de zoekvraag van de bezoeker” Je stelt hierbij de bezoeker voorop, niet Google. Op het moment dat je gaat denken, wat kan ik nog doen om de pagina te optimaliseren ben je eigenlijk al te ver. Waarom, omdat Google steeds beter wordt in het maken van een onderscheid tussen pagina’s die zijn geoptimaliseerd voor Google of juist het beste antwoord geven aan de bezoeker. Ook Google stelt de bezoeker voorop en daardoor zal de pagina met het beste antwoord bovenaan vertoond worden.

Hoe vaak mag je een H1 tag gebruiken? – 12:04

“In een vorige On Air gaf je aan dat je één H1 tag kan gebruiken en meerdere niet goed is voor de SEO. Nu is bij mij de twijfel of dit 1 keer per website is, of 1 keer per pagina. Daarbij heb ik ook gelezen dat het verstandig is om je logo in een h1 te zetten. Is dit inderdaad zo?”

Plaatsing van je logo in H1 tag hoeft niet, dit is onzin, niet doen. De “H1 tag” gebruik je op pagina niveau. Over het algemeen gebruik je één “H1 tag” per pagina. Tip: probeer te denken als Google, en niet te werken volgens de “regels” van Google. Op die manier loop je “gelijk” met Google en ben je Google niet het “volgen”. Deze gedachtengang proberen wij ook over te brengen in onze cursus zoekmachineoptimalisatie.

Google heeft aangegeven dat beveiligde websites (HTTPS) voorrang krijgen, en nu? – 14:28

Google heeft aangegeven veiligere HTTPS websites voorrang te gaan geven in de zoekresultaten (In dit artikel lees je meer over deze intentie van Google).  De impact hiervan is nu nog minimaal. Mijn mening (gebaseerd op eerdere ervaring) hierover is dat als Google zegt “springen”, dat je ook beter kunt springen. Waarom, omdat je als je naar de bezoekersaantallen van je website kijkt, vaak minimaal 60% via Google binnenkomt, bij de meesten zelfs 80%. Je moet je dus afvragen of jij en je bezoekers zonder Google kunnen? Wij kunnen dit in ieder geval niet. Nu heeft Google aangeven dat het bieden van een beveiligde verbinding (SSL), dus een HTTPS website, een ranking factor wordt. Dit hebben ze eerder nog nooit zo expliciet vermeld, “springen” dus.

Wat wel lastig is, is dat het overstappen naar een HTTPS website, geen eenvoudige opgave is. Ten eerste is het kostbaar, want je moet een SSL certificaat aanschaffen. Dit kan gratis, maar dan is de betrouwbaarheid en ondersteuning vaak twijfelachtig. Dus je bent eigenlijk bijna verplicht om een SSL certificaat af te nemen, waar je jaarlijks voor moet betalen. Daarnaast moet het SSL certificaat nog geïmplementeerd worden. Google heeft aangegeven dat HTTPS voor de hele website moet gelden, dus niet enkele pagina’s (zoals bijvoorbeeld in het betaalproces). Je zult nu dus zelf de keuze moeten gaan maken of je de overstap moet maken om je gehele website over te zetten naar HTTPS of niet. Als je twijfelt, kun je mij gerust een e-mail sturen (karel@karelgeenen.nl), dan zal ik mijn mening geven.

Zelf zijn wij al overgestapt naar HTTPS, wat voor ons een eenvoudige opgave was, omdat wij al een SSL certificaat hebben, vanwege het betaalproces van onze cursussen (een beveiligde verbinding wordt hierbij verplicht gesteld door Thuiswinkel Waarborg).

Tips voor technisch inregelen:

  • Als je overstapt van HTTP naar HTTPS, zorg er dan voor dat je je HTTP url’s via een 301 re-direct doorstuurt naar de HTTPS pagina (of vraag het aan je webbouwer). Waarom, anders loop je het risico dat al je pagina’s uit Google verdwijnen en je heel je historie opnieuw op moet bouwen.
  • Als je overstapt naar HTTPS, ben je al je Twitter en Facebook likes op je pagina kwijt, hier is op dit moment niets aan te doen. Twitter en Facebook zien dit als twee verschillende pagina’s. LinkedIN en Google+ voegen deze al wel samen (in de video zeg ik dat Facebook dit wel samenvoegt, maar dat is voorlopig nog niet zo).

Inmiddels staat er ook een uitgebreide handleiding op ons blog over het omzetten van je website naar HTTPS,  die vind je hier

Hoe zit dat dan met bestaande pagina’s en opgebouwde credits, als je overstapt naar HTTPS? – 22:02

“Hoe zit dat dan met bestaande pagina’s en opgebouwde credits? De url veranderd dan namelijk van http://www.url naar https://.www.url of van url.nl naar https://url. Ziet google dat dan nog steeds als dezelfde pagina? Zowel SEO als SEA?”

Voor SEO, Ja, mits je die met een 301 re-direct doorverwijst. Daarmee zeg je eigenlijk dat je HTTP pagina voor altijd is verhuisd naar je HTTPS pagina. Voor SEA durf ik het niet te zeggen. Ik zou daar voor de zekerheid HTTPS url’s gebruiken.

Tip: als je een banner op je website plaatst en het is reclame. Zorg er dan voor dat je dit doet met een no-follow link. – 23:00

Google ziet dit anders namelijk als SPAM! Google wil niet dat jij met een link zegt dat die pagina veel waarde heeft, terwijl het eigenlijk gewoon reclame is, dat zou ook niet eerlijk zijn. Dit kun je dus voorkomen door een no-follow link te gebruiken. Dit soort “fouten” kun je vaak terugvinden met de gratis tool Google Webmaster Tools. Tip: zorg dat je minimaal 1x per week in je Google Webmaster Tools kijkt.

 

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
2 reacties op "Bekijk AnswersOnAir thema SEO hier terug!"
  • Ben Gidding zegt:
    29 Aug, 2014 om 18:35

    Gebruik je de Yoast-plugin en schrijf je een blog van 1.000 woorden, dan wil die plugin het zoekwoord zo’n tien keer zien wil je een groen bolletje krijgen. (Ongeveer elke honderd woorden het zoekwoord een keer.) Anders komt het zoekwoord te weinig voor volgens Yoast. Dat maakt de tekst geforceerd. Hoe zien jullie dit?

    Reageren
    • Coen van den Brand zegt:
      01 Sep, 2014 om 08:03

      Daar zijn wij het mee eens, geforceerde tekst is nooit goed. Het belangrijkste is altijd proberen zo goed mogelijk antwoord te geven op de zoekvraag. Daar scoor je uiteindelijk ook beter mee. Daarna kun je je tekst nog doorlopen op zoekwoorden en deze eventueel toevoegen, maar het moet wel leesbaar blijven! Het gaat daarbij om kwaliteit (van je antwoord) niet kwantiteit.

Reageren