Naar
boven

De grote SEO fout die ik gemaakt heb

Ik geef het toe. Ik heb een grote fout gemaakt met zoekmachine optimalisatie. En met groot bedoel ik ook echt groot. Ik heb het niet over de ‘standaard’ SEO fouten zoals duplicate content, te weinig zoekwoorden die voorkomen of dat je optimaliseert voor het verkeerde. Nee, mijn fout is groter dan dat alles. Benieuwd? Ik zal je er alles over vertellen.

Er was eens…

Vier of vijf jaar geleden werd ik gevraagd om een website te bouwen voor een non-profit organisatie. Ik zal hier niet bekend maken om welke organisatie het gaat, en dat is ook niet nodig om het verhaal te begrijpen. In de voorbeelden gebruik ik daarom ‘voorbeeld’ in plaats van de echte naam.

Voordat ik verder ga met het verhaal wil ik je vertellen dat SEO toen anders was dan nu. Het was de tijd dat experts je vertelde om een keyword density van 7.5% procent (of een ander percentage) aan te houden, je alt tags te spammen, een pietje precies waren op waar je woorden bij elkaar zette en in welke volgorde, en meer. De beslissing die ik toen nam maakte ik met de kennis die er toen was.

De organisatie had een .eu domeinnaam geregistreerd, en had het plan om 1 grote website te maken die zich richtte op meerdere landen in Europa. De inhoud van de site zou dan (min of meer overeenkomstig) vertaald worden in de taal van elk land. Deze ‘meerdere talen website’ moest in elk van de landen hoog scoren in Google.

De belangrijkste SEO beslissing die ik moest maken was die van de structuur van de site. Er waren 3 dingen die ik kon doen:

  1. Gebruikmaken van meerdere domeinnamen. Je registreert dan een nieuw extensie voor elk land.
    zoals www.website.nl , www.website.be , www.website.fr , www.website.de
  2. Gebruikmaken van mappen.
    zoals www.website.eu/nl/ , www.website.eu/be/ , www.website.eu/fr/ , www.website.eu/de/
  3. Gebruikmaken van subdomeinen.
    zoals nl.website.eu , be.website.eu , fr.website.eu , de.website.eu

Er zaten voor en nadelen aan de verschillende methoden:

Ad 1: Gebruikmaken van meerdere domeinnamen

Verschillende domeinnamen gebruiken was een goede optie. Ware het niet dat ze het .eu domein (die dan opgezegd zou worden) al langere tijd geleden geregistreerd hadden en dat ze hiermee al een tijdje actief waren. Het had een ‘goede reputatie’ (Authority, Trust en Domain Strength) opgebouwd bij Google (waardoor je hoger rankt), een aantal links gekregen en werd al gebruikt in het promotiemateriaal. Niet iets om zomaar weg te gooien. Daarbij zou het een lange tijd kunnen duren voordat de nieuwe domeinnamen hoog stonden in Google. Deze optie viel af.

Ad 2: Gebruikmaken van mappen

Mappen gebruiken was natuurlijk ook een goede optie. Dit had als voordeel dat de mappen onderdeel zouden zijn van dezelfde website, en dat de opgebouwde ‘reputatie’ van het domein ook naar de mappen zou ‘stromen’ (waardoor die ook makkelijker hoger scoren). Al zorgde deze optie er wel voor dat je verschillende talen had (en links van verschillende landen) op hetzelfde domein, wat ervoor kon zorgen dat je in de verschillende Google versies minder relevant zou zijn voor elk land (geographical targeting) en mogelijke problemen met dubbele inhoud (duplicate content). Deze optie viel ook af.

Ad 3: Gebruikmaken van subdomeinen

De derde optie is de optie waar ik toen voor gekozen heb. Ik gebruikte subdomeinen voor de verschillende landen. Op dat moment leek het de beste optie: een groot deel van de opgebouwde ‘reputatie’ kon volgens verschillende experts (gedeeltelijk) behouden worden omdat deze naar de subdomeinen zou ‘stromen’, het oude promotiemateriaal was nog steeds te gebruiken, je kon je de talen en links en dergelijke gescheiden houden voor betere relevantie, en het zou waarschijnlijk minder lang duren voordat de subdomeinen hoog in Google stonden. Ik zag dat een aantal grotere websites dit deden en Google gaf aan dat deze optie een goede keus was.

Op papier zag het er zo uit:

sitemap-met-subdomeinen

Www.voorbeeld.eu was een overzichtspagina (zo’n pagina als bijvoorbeeld deze van Aopen) waarop verwezen werd naar de verschillende taalversies.

En toen ging alles mis…

Subdomeinen gebruiken is de grote fout die ik ooit gemaakt heb.

Ten eerste is het gewoon een ‘pain in the ass’ als het op gebruiksvriendelijkheid aankomt. Mensen raken helemaal in de war als er geen www in het webadres staat. Ze denken dat het om iets anders gaat of dat er een fout gemaakt wordt. Of ze typen toch www ervoor.

Deze fout wordt ook veel gemaakt als er naar de site gelinkt wordt. De site kreeg links naar http://nl.website.eu, http://www.nl.website.eu en andere versies (duplicate content). Maar erger is dat we ook links kregen naar www.website.eu.

Je krijgt nu (versimpeld) zo’n linkpatroon:

linkpatroon

Dit had drie grote effecten:

Je verliest geo relevantie

Het is geo targeting chaos. Na verloop van tijd was de pagina waar de het gros van de mensen naar gingen linken de overzichtspagina. En maar weinig mensen direct naar het subdomein. Je linkbuilding werkt hiermee niet lekker. Je krijgt dus links van al die verschillende landen (de websites in die landen/taal) naar dezelfde pagina (en ook met andere zoekwoorden in de linktekst) en dat stroomt weer door naar de rest van de site. En zelfs als je mensen expliciet vraagt om naar het subdomein zelf te linken doen ze het soms niet.

Je hebt een conversiekiller

Komt bij dat het overzichtspagina een pagina was waar niets mee gedaan werd en die nergens voor geoptimaliseerd kon worden.

Je verliest linkwaarde

De linkwaarde die je door de links krijgt, wordt verspreid over de verschillende URL’s waar mensen naar linken. Dit is niet goed.

Wacht even. Het werd nog erger

Wat het veel erger maakte is dat de organisatie na verloop van tijd besloot om de andere talen te laten vallen, en zich alleen op de Nederlandse taal te richten. En tja.. daar zit je dan met je subdomein:

subdomein-probleem

En dit verander je niet zo gemakkelijk. Er werd besloten om de overzichtspagina weg te halen en in plaats daarvan bezoekers door te sturen (redirect). Maar nu waren er twee URL’s voor dezelfde website en dit gaf zo zijn eigen problemen.

Mijn advies

Heel kort en bondig: gebruik altijd verschillende domeinnamen.

Fouten maken is natuurlijk nooit leuk. Maar als ik het deel kan ik ervoor zorgen dat een ander niet ook dezelfde fout maakt. Dit was een tijd geleden en toen ik er nog niet alles van af wist. Alles is uiteindelijk goed gekomen met de organisatie (en met mij :).

SEO experts en Google zeggen nu nog steeds dat het oke is om mappen of subdomeinen te gebruiken voor een meerdere talen website. Als je het mij vraagt is dat het dus niet.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Daan Walraven
Daan werkt bij Bikkelhart.
58 reacties op "De grote SEO fout die ik gemaakt heb"
  • Ruud zegt:
    27 Sep, 2011 om 11:25

    Dank voor je troostende woorden, want de subdomeinen vond ik ook een vondst, destijds.
    Dank voor je omvattende verhaal, absoluut leerzaam.

    Kan men het zo formuleren : voor subdomeinen is nooit een goede reden , en voor website-ontwerp in het algemeen : groot » groter » grootst is evenmin als efficiency een goede basis, maar wel ‘stick to the point’ en niet meer dan dat.
    ( al maakt de doelstelling van de site natuurlijk veel uit ) ;-)

    Reageren
  • Nienke van de Haar zegt:
    27 Sep, 2011 om 11:52

    Goed verhaal!
    Ik zou zeggen, zet altijd een goede basis neer voor je beste land en zorg dat je deze kan uitbreiden. Dan hoef je niet alles in 1x te promoten en kun je je richten op de beste land/taal.

    En van fouten leren we allemaal toch?
    Dankjewel voor je post.

    Reageren
  • Michel zegt:
    27 Sep, 2011 om 12:00

    Ik ben van mening dat het gebruik van folders in veel gevallen een betere optie is dan het gebruik van verschillende TLDs. De problemen met duplicate content en relevantie per land zijn op te lossen met meta en link tags.

    Reageren
    • Daan Walraven zegt:
      27 Sep, 2011 om 12:25

      En wat doe je dan met de homepage? De overzichtspagina? Dan heb je toch een conversie killer.

      Of ga je de bezoeker redirecten naar elke taal? Dat geeft volgens mij weer veel problemen met Google en linkbuilding.

      En als je daarna een verandering wilt maken zit je met dezelfde problemen als dat ik in het artikel beschreven heb.

  • Steven Langbroek zegt:
    27 Sep, 2011 om 12:11

    “voor subdomeinen is nooit een goede reden” is wel erg kort door de bocht. Vaak draaien webapps of minisites vanaf subdomeinen, en dat is prima te verantwoorden. De rest van je conclusie hangt helemaal af van de orde van grootte van je site. Ontwerpregels die voor sites als The New York Times of Huffington Post gelden, zijn niet van toepassing op brochure-sites en andersom ook niet. Stick to the point (of KISS: Keep It Simple, Stupid) geldt in 95% van de gevallen inderdaad echter wel.

    Reageren
    • Daan Walraven zegt:
      27 Sep, 2011 om 12:27

      In dit artikel gaat het vooral om subdomeinen en een meerdere talen website.

  • Bjorn van der Neut zegt:
    27 Sep, 2011 om 12:11

    Leuk om eens iets te lezen wat fout ging en daar lering uit te trekken. Valt niet mee om je fouten te erkennen hoor :)

    Reageren
  • Robert zegt:
    27 Sep, 2011 om 13:54

    Hallo,

    Moedig om dit zo te brengen. En inderdaad leerzaam.

    Had begin dit jaar eenzelfde scenario aan de hand.
    Internationale organisatie, meerdere landen/talen in aparte folders.
    Heb hen geadviseerd om dit op te splitsen naar aparte tld’s per land. Dit heeft meerdere voordelen.
    De nl website is nu apart en komt na een moeizame start (nieuw domein) nu goed door qua seo.
    De rest van de content van die club zit nog onder 1 dak, met identieke duitstalige content in de landmappen de, at en ch. En je mag raden wat de posities daarvan zijn.
    :)

    Reageren
  • Gijs Heerkens zegt:
    27 Sep, 2011 om 15:04

    Ik ben het met je eens dat verschillende TLD’s de beste oplossing is. Inkomende links naar verschillende URL’s (www.nl, nl, www) hoeft echter geen duplicate content op te leveren, wanneer je op een goede manier met 301 redirects werkt.

    Reageren
  • Hans Leenhouts zegt:
    27 Sep, 2011 om 15:20

    Leuk artikel en ook zeer actueel voor mij omdat we eraan denken voor onze nieuwe site om per suburl een specifieke content pagina te maken met arrangementen. In de nederlandse taal gericht op binnen- en buitenlands aanbod.

    Zo willen we bijvoorbeeld voor de steden parijs.arrangementen.nl of amsterdam.arrangementen.nl maken en voor thema’s golf.arrangementen.nl of cruise.arrangementen.nl enzovoort.

    Tevens hebben we ook nog domeinen die naar de subdomeinen kunnen verwijzen zoals cruisearrangementen.nl of wintersportarrangementen.nl.

    Moeten we deze subdomeinen dan laten verwijzen naar arrangementen.nl/steden/amsterdam/index.htm want vanuit één cms zal deze opbouwe van de site gaan plaats vinden?

    Arrangementen.nl ( met en zonder www) wordt dan de homepage met verwijzingen naar die betreffende pagina’s en tevens een overzicht van actuele aanbiedingen.

    Wat zijn de nadelen en de voordelen van deze manier van werken?
    Zelf zie ik de subdomeinen als een voordeel voor de bezoeker omdat we gerichte info per (landings)pagina geven en een structuur kunnen beiden a la pagina.nl (homepage startpagina.nl)

    Graag hoor ik suggesties, kritiek of anderszins! Ook of je dit kansrijk vindt of niet. We staan open voor alle reacties.

    groet,
    Hans Leenhouts

    Reageren
  • BertS zegt:
    27 Sep, 2011 om 15:29

    Ik zou voor een website (retail) toch gebruik willen maken van subdomeinen. Een subdomein voor elke categorie. bv categorie1.domein.be, categorie2.domein.be… Dacht dat Google dit niet als aparte domeinen meer beschouwd. Aan de andere kant, SEO voordeel haal je er ook niet uit. Maar OK, het is eerder uit het oog van ‘specialisatie’ voor elk van deze domeinen uit te stralen. Of ga ik hiermee ook een grote fout maken?

    Reageren
  • Erwin zegt:
    27 Sep, 2011 om 18:42

    Het verhaal is heel interessant en zeker vanuit het oogpunt van SEO heel begrijpelijk, een kleine kanttekening wil ik er overigens wel bij maken, er zijn immers (technische) manieren om dergelijke problemen te ondervangen. Neem bijvoorbeeld een voorbeeld aan wat Google destijds (en nu nog steeds) doet, namelijk om de algemene domein (.com) een gelokaliseerde versie van de website weergeven.

    Dit is te doen door bijvoorbeeld een script in te zetten die de locatie van een gebruiker bepaalt en de weergegeven versie van de website daaraan aanpast. Er zijn hiervoor vele verschillende oplossingen te maken, maar ook zeker te vinden op scriptsites. Met behulp van PHP Scripts kan dit zelfs helemaal seamless gedaan worden.

    Problemen als deze worden trouwens veel gecreëerd door veranderende wensen en eisen in organisaties, een strategie opstellen voor website (zeker met meerdere geologische locaties) is een vak apart en is iets dat een van de moeilijkste onderdelen is om duidelijk te maken aan een klant.

    Eigenlijk ben ik heel benieuwd welke oplossing je achteraf gekozen zou hebben met de kennis en ervaring die je nu hebt.

    Reageren
  • Rick Vugts zegt:
    28 Sep, 2011 om 09:10

    Interessant artikel van Aaron Wall (SEO Book) over dit onderwerp:
    http://www.seobook.com/subdomains-google-panda

    Dus om het de grootste fout te noemen SEO wise… op dit moment niet direct.

    Reageren
  • Joeri De Bouvere zegt:
    28 Sep, 2011 om 10:30

    Ik beschouw subdomeinen ook een beetje als een ‘modegril’ op het internet en het is een beetje passé.

    Aan de andere kant zijn er best wel websites waarvoor dit wel kan dienen, zolang het subdomein zelf ook voldoende ‘body’ en content heeft. Je kan ook altijd redirects toepassen van http://www.domein.com/subdomein naar subdomein.domein.com

    Hangt toch allemaal een beetje af van de case.

    + Subdomeinen werken nog steeds dik om te scoren in Google. Ik heb best wel al wat rommelsites gezien die met verschilllende subdomeinen de helft van de first page innemen.

    Reageren
  • Internet Marketing Bureau BMC zegt:
    28 Sep, 2011 om 19:56

    Wanneer een bedrijf internationale allures heeft dan geven wij er de voorkeur aan om een mappen structuur te gebruiken. Dit zie je wel meerdere grote internationale organisaties doen. Het gebruik van subdomeinen vind ik minder sierlijk wanneer deze voor SEO doeleinden worden ingezet.

    Reageren
  • Frans zegt:
    29 Sep, 2011 om 12:44

    Ik vind het een flauwekul verhaal Karel. Ik ken genoeg site’s met subdomeinen die succesvol zijn. Dus dit verhaal is niet relevant, naar mijn mening.

    Reageren
    • Boudewijn Lutgerink zegt:
      29 Sep, 2011 om 14:44

      Na de Panda update gaaat dit niet meer op.
      Google (en andere zoekmachines) kijken naar de relevantie van je content ten opzichte van de het doel van je site.
      Met subdomeinen ga je dat versnipperen.

      G. houdt een heel simpele filosofie aan voor de Panda(+) update, is de site te volgen voor je grootmoeder en is het leuk om te lezen (user experience) en kun je er makkelijk door navigeren.

      Sites die nu nog met subdomeinen werken voor uiteenlopende doelen zullen dat op termijn merken aan hun positie in de SERP

  • Danny zegt:
    29 Sep, 2011 om 13:34

    Het grote voordeel van het gebruiken van mappen lijkt mij dat je maar voor 1 domeinnaam hoeft te linkbuilden.

    Als je een .com domein hebt zou ik de homepage daarvan de Engelse homepage maken en voor overige talen ene /nl of een /de map aanmaken.

    Je kunt dan altijd nog zoals hierboven beschreven een geo-recognition script gebruiken.

    Het enige minpunt is dat de Engelse versie in dit geval dan standaard beter rankt omdat er gewoonlijk meer links naar de root van het domein linken.

    Dus ok, als er genoeg geld/middelen zijn om voor iedere taal een grootse linkbuilding campagne uit te voeren dan is het wellicht de beste optie om verschillende domeinen te hebben. Maar in de praktijk zal dit volgens mij vrij zelden het geval zijn. Zelfs als er genoeg geld is moeten de manager(s) er nog van overtuigd worden dat dit het prijsverschil waard is en ik denk dat het behooorlijk scheelt in kosten om de talen op 1 domein te houden.

    Reageren
  • Boudewijn Lutgerink zegt:
    29 Sep, 2011 om 14:40

    Goed verhaal,

    Zelf heb ik in het verleden ook de gedachte gehad om sub domeinen te gebruiken, na de Panda update (en de Panda+) van februari en maart 2010 is dat helemaal uit den boze.
    Big Bro’ G. kijkt naar de relevantie van de content ten opzichte van de naam van de site.
    Een subdomein doet afbreuk aan de samenhang tussen domeinnaam en content.
    Omdat Mr G nu eenmaal leading is in de wereld van zoekmachines volgen de andere zoekmachines al snel.

    Reageren
  • Erwin van Ginkel | Internetbureau Sowmedia zegt:
    29 Sep, 2011 om 23:58

    Mooi artikel! Zelf hebben we in het verleden gekozen voor een .nl domeinnaam in plaats van een .com domeinnaam. Het betrof http://www.2bdutch.nl, een Nederlandse website voor een buitenlandse doelgroep. Daar hebben we achteraf spijt van gekregen. In Google.nl stonden we al snel op pagina 1. Het heeft echter jaren geduurd voordat we in google.com op pagina 1 kwamen te staan, terwijl daar een groot deel van onze doelgroep vandaan kwam. Een dure les. Wij denken nu heel goed na voordat we een domeinnaam kiezen…

    Reageren
  • Matthijs zegt:
    30 Sep, 2011 om 08:25

    Goed artikel, wederom. De grootste les, denk ik, je fouten toegeven. Ook in grote bedrijven zie ik dat fouten of verkeerde ondervindingen in de doofpot gestoken worden!

    Wat is jullie kijk op bijvoorbeeld H&M. Zij hebben een landingspagina waarin de keuze staat in welk land je wil shoppen. En slaan de keuze gewoon op.

    Ik zie niet wat hier mis aan is?

    Reageren
  • whoisagap zegt:
    03 Okt, 2011 om 17:46

    Een zoekrobot kan/zal niet kiezen….

    ( en met geo locaties heb je ook altijd een probleem met de bots die vrijwel altijd uit de USA lijken te komen)

    Allemaal niet erg best voor een vlote indexering en een hoge waardering

    Reageren
  • Rob zegt:
    04 Okt, 2011 om 10:59

    Meertalige website blijft hier ooh problemen geven. Ranking is zeer slecht en top tien in Google helemaal nop. Ondanks bloggen geen verbetering. Iemand een idee btw. De Nederlands talige site met een ander domein naam scoort een stuk beter. Wie het weet mag het zeggen…

    Reageren
  • Rob zegt:
    04 Okt, 2011 om 11:02

    http://Www.bayofislandscampervans.co.nz is de betreffende domein naam

    Reageren
  • RvE zegt:
    14 Okt, 2011 om 09:26

    Geld dit voor alle subdomeinen of echt puur alleen voor meertalige websites?

    Reageren
  • Mike van Hoenselaar zegt:
    19 Jan, 2012 om 08:23

    Ben het eens met wat Danny zegt.
    Wij gebruiken zelf altijd landmappen met een default taal op de .com.

    Wij werken eigenlijk alleen met een .com voor internationale websites. Dus .com/nl en .com/de etc. We werken hiervoor in bijna alle gevallen met WPML wat veel technische blabla uit onze handen neemt.

    Wat je jezelf af moet vragen is waar je op wilt scoren. Vaak is dat niet de homepage die daarvoor gevonden moet gaan worden. Toch? Zelfs steeds minder de homepage. Je wilt dat contentpagina’s de rankings beïnvloeden en niet je homepage. Relevantie is ook hier key.

    Reageren
  • H. Keizer zegt:
    17 Feb, 2012 om 16:09

    Is dit ook van kracht met Nederlandstalige websites? Bijvoorbeeld de hoofdterm ‘voetbal’ en dat je daarachter de subdomeinen hebt voor amateur.voetbal.nl, topklasse.voetbal.nl etc.?

    Reageren
  • Matthijs zegt:
    17 Feb, 2012 om 16:21

    Zover ik weet is de volgorde van waarde van wat er in de url staat als volgt.
    1. url zelf (voetbal.nl)
    2. subdomein (amateur.)
    3. submap (/wedstrijden/)
    3. pagina (/zaterdag) (iets minder mooi maar duidelijker zaterdag.html)
    4. id van de header/element) (#noordholland)

    url is dan zoiets: voetbal.nl/wedsrtijden/zaterdag#noordholland

    Maar echt de kracht… misschien weet daan of karel dan wel.

    Coolblue bijvoorbeeld lijkt er wel een goede zet mee te doen door al die domeinnamen aan te maken. (en er echt iets mee te doen; een totaal aanpak die socialmedia en inhoud beslaat) Kijk maar op Coolblue en dan alle shop, afijn je kent het misschien wel…

    Vooralsnog blijft het veel afhangen van de inhoud. Kijk maar naar ‘karelgeenen.nl’ dit zegt niets over ‘online marketing’ of ‘internet marketing’ maar staat wel op hoog…

    Reageren
  • H. Keizer zegt:
    17 Feb, 2012 om 16:28

    Thanks Matthijs. Klopt Coolblue is daar een perfect voorbeeld van. Hebben allemaal domeinen maar stralen wel één product uit. Vind Google dit allemaal prima en is het geoorloofd?

    Reageren
    • Matthijs zegt:
      17 Feb, 2012 om 16:36

      Wat Google wil is tevreden gebruikers, wat hoe meer tevreden ze zijn hoe meer inkomsten van bedrijven. Dit is ook een beetje abstract hun businessmodel/verdienmodel. Gebruikers zijn hun product, jij, ik de hele wereld.

      Het is net als in het echte leven wil je waarde voor je geld of voor je moeite. Daarom moet je hard werken aan de inhoud en mensen ‘blij’ maken. Google snapt dit principe van internet en weet heeeel goed van gebruikers willen. Daarom proberen ze nu heel goed te meten wat wij/gebruikers willen.

      Coolblue werkt constant aan goede inhoud, waardevolle informatie. Dat maakt gebruikers aanhankelijk/devoted/betrokken. Coolblue doet dit ook interactief te zijn. De informatie die uit social media gehaald wordt is daarom heel belangrijk. Daarom Zijn Facebook en Google ook zulke concurrenten van elkaar. Hoewel ze ook niet zonder elkaar kunnen. Een soort samenwerking zat er ook niet echt in omtrent de like-button vanwege dat grote gevecht voor de ‘gebruikers informatie’.

      Hoewel ik toch denk dat Google snapt wat er op Facebook gaande is.

      SEO is daarom ook meer een content strategie, eerder dan een verzameling aan foefjes om ‘hoog te scoren’.

      Google is slim, heel slim.

      Beetje duidelijk? Als iemand comments heeft op dit verhaal, graag ;-)

  • Shamier Coffie zegt:
    21 Mei, 2012 om 14:50

    Goed Artikel heel leerzaam dank je !

    Reageren
  • Wesley Donders zegt:
    21 Jun, 2012 om 16:49

    Interessant artikel. Wij krijgen soms dezelfde vraag wanneer we een website vertalen. Afhankelijk van de site raden we meestal toch wel aan om een nieuw domein aan te vragen. Zeker als je iets verkoopt via je website. Soms kun je namelijk meteen een goede domeinnaam inkopen die kan helpen bij je ranking in het doelland.
    Maar als het meer een informatieve website is, dan zijn beide andere opties denk ik wel in orde.

    Reageren
  • Guido zegt:
    26 Jul, 2012 om 11:27

    Beste Daan,

    bedankt voor dit interessante artikel.

    Stel: Je hebt een website die in haar standaard vorm een .com extensie heeft. Indien je achter de domeinnaam de ‘.de extensie’ invoert in de browserbalk wordt automatisch doorverwezen naar ‘domeinnaam’ plus .com/de/.

    Betekent dit nu dat je gebruik maakt van mappen en dus niet van meerdere domeinnamen?

    Reageren
  • Erna zegt:
    29 Jul, 2012 om 14:30

    Dus als ik het goed begrijp dan is het beter om alles op aparte domeinen te plaatsen.Kwestie om ook alles overzichtelijk en zoekmacjhine vriendelijk te houden?

    Reageren
  • Stefan zegt:
    23 Okt, 2012 om 14:55

    Ik heb de volgende vraag voor een aanbieder van online diensten.

    — HUIDIGE SITUATIE —

    Website:http:// http://www.service.com/
    Diensten: http://www.service.com/klant/dienst/

    Er wordt door klanten veel gelinkt vanaf hun sites naar bijvoorbeeld: http://www.service.com/klant/dienst/

    Wat zullen de gevolgen zijn voor google als er overgestapt zal worden naar de nieuwe situatie:

    — NIEUWE SITUATIE —

    Website:http:// http://www.service.com/
    Diensten: http://sub.service.com/klant/dienst/

    Alvast bedankt voor jullie reacties!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      23 Okt, 2012 om 20:58

      Dag Stefan,

      Als je zou beslissen om deze structuur te hanteren: zorg dat je de oude pagina’s dan zeker met een 301 redirect.

      Echter ik vind het er niet eenvoudiger op worden, oftewel, het lijkt me niet gebruiksvriendelijker en posities in Google zullen er naar alle waarschijnlijkheid niet beter op worden.

    • Mike van Hoenselaar zegt:
      23 Okt, 2012 om 21:08

      Ben benieuwd naar de reden waarom je het wilt doen.
      Is het puur voor zoekmachines waarom je de dienst op een subdomein wilt plaatsen?

      En wordt het de enige pagina op het subdomein? Of verhuizen eigenlijk alle pagina’s naar dat subdomein?

    • Stefan zegt:
      23 Okt, 2012 om 21:48

      Bedankt voor jullie reactie.

      In de huidige situatie zijn er best veel inkomende links naar ons domein (klanten welke vanaf hun site naar ons domein linken omdat daar een dienst draait welke ze gebruiken) op dit domein staat dus onze website en ook de dienst welke wij aanbieden, In de nieuwe situatie gaan deze inkomende links naar het subdomein.

      De slotvraag is eigenlijk: Wat zullen de gevolgen zijn voor onze positie in zoekmachines (bijv. Google) als deze “inkomende” links naar ons domein er niet meer zijn.

    • Karel Geenen zegt:
      24 Okt, 2012 om 09:34

      Het slotantwoord dan ;-): Als je beslist om dit te doen: zorg dan dat je alles redirect met een 301. Dan wordt de bestaande linkkracht grotendeels meegenomen. Echter, grotendeels is niet 100%, en de kans dat je er iets op achteruit zult gaan is reëel.

  • joris zegt:
    10 Jun, 2013 om 17:27

    Ik kwam toevallig op dit artikel uit zoekende naar info over content language tags.

    Neigen de meningen nog steeds naar een apart domein voor iedere taal?

    Betreft hier een .com website met grotendeels nl doelgroep. Werk nu in submappen /nl /en

    .nl domein is beschikbaar

    Is het dus nog steeds voor seo het beste om de nl op de .nl te plaatsen. Alles 301 redirecten van .com en dan de engelstalige versie op .com?

    Reageren
  • nico zegt:
    03 Jan, 2014 om 10:41

    Goedendag Karel
    Nog de beste wensen aan iedereen.
    Een echte ogen opener dit bericht en aan den lijve ondervonden dat dit klopt. Ik heb voor mijn motip productenlijn een aparte subdomein aangemaakt ik dacht zo vanwege de product naam bekendheid. De shop draait slecht en rankt niet. Ik heb dezelfde shop geopend in een andere webwinkel als een categorie en die rankt wel, genereert wel omzet ondanks dat die afdeling voor de klant een nog slecht georganiseerd rommeltje is. Tijdens mijn adverteren frummel ik de domeinnaam er tussen en toch kunnen de klanten hem niet vinden omdat zoals jij schrijft iedereen er www voorzet en daar gaat het dan fout. De site wordt met www ervoor niet gevonden. Misschien kent iemand nog een truukje om dit te verbeteren anders ga ik toch een extra gewone domeinnaam aanvragen.
    Een illusie armer en een wijze les rijker.

    Reageren
  • echte naam of pseudoniem aub zegt:
    16 Jan, 2014 om 17:52

    Beste Nico zet dit eens in de .htaccess file.

    Options +FollowSymlinks -MultiViews -Indexes
    DirectorySlash On
    RewriteEngine On
    RewriteBase /
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(website.nl)(:80)? [NC]
    RewriteRule ^(.*) http://www.website.nl/$1 [R=301,L]

    Voor een subdomein het volgende om de www weg te halen:

    Zet in .htaccess

    Options +FollowSymlinks -MultiViews -Indexes
    DirectorySlash On
    RewriteEngine On
    RewriteBase /
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www.subdomein.website.nl)(:80)? [NC]
    RewriteRule ^(.*) http://subdomein.website.nl/$1 [R=301,L]

    edit: geen zoekwoorden in naamveld aub.

    Reageren
  • Marcel zegt:
    07 Feb, 2014 om 13:27

    Even een een kick van deze blog, want ik zit met een vergelijkbare kwestie.

    Internationale organisatie met momenteel veel websites in NL en buitenland (www.website.ru, http://www.website.de etc). Naast de corporate website (.com) die in het engels is opgesteld heeft elk taal versie ook een een ‘en’ versie dus http://www.website.ru/en

    Hierdoor zijn er heel veel ‘en’ websites en dit zijn vertalingen van de moedertaal versies. Het bedrijf is er achter dat ze hier vanaf willen, maar de vraag is:

    Is http://www.website.com/nl of http://www.website.ru slimmer? Bij diverse grote organisatie zie ik dat ze hier anders mee omgaan, KLM heeft bijv wel de .com/nl terwijl zalando bewust kiest voor landendomeinnamen. Wat is in het kader van SEO jullie adives?

    Reageren
  • Erwin Balk zegt:
    07 Feb, 2014 om 15:13

    Als het letterlijke vertalingen zijn van de moedersite, dan zou ik aanraden om 1 domeinnaam (.com) aan te houden en de overige landendomeinen door te verwijzen naar de .com met de gelokaliseerde taalversie (.com/ru/) als de content wezenlijk verschilt per gelokaliseerde website is het in mijn ogen beter te verdedigen om de gelokaliseerde domeinen te blijven aanhouden.

    Google is in staat om vertalingen van websites te herkennen en als je een domeinnaam aanhoud is dit beter voor je Pagerank, als je gelokaliseerde domeinen hebt met dezelfde content is het mogelijkerwijs zelfs van negatieve invloed op je PR, maar het voegt in ieder geval minder toe, als de content verschilt is dit minder aan de orde, dan is het meer dat je de marketing beter kunt laten aansluiten op de lokale markt. Een .nl domeinnaam komt persoonlijker over dan een .com domeinnaam. Duitsers hebben dit nog meer dan nederlanders en Russen vallen volgens mij ook in een categorie die hier meer waarde aan hechten.

    Reageren
  • Alain zegt:
    26 Jun, 2014 om 09:51

    Een klant van ons heeft een .com domein met enkel Nederlandse content. De website rankt nog niet op belangrijke keywords. Ik ben van plan om de Nederlandse content te migreren naar .com/nl

    Iemand die hier zijn mening over wil delen?

    Groet,

    Alain

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Jun, 2014 om 09:01

      Waarom dan niet kiezen voor een .nl? Het zal weinig effect hebben om het in een /nl map te zetten.

  • Alain zegt:
    28 Jun, 2014 om 02:13

    Hallo Karel,

    Ja dat was ook mijn eerste gedachtegang, echter wil hij de shop in te toekomst ook vertalen naar EN, DE en ES. Dus dan zouden we later de Nederlandse content van de .com moeten verplaatsen naar .com/nl of natuurlijk naar .nl ;-)

    Ik zal hem vragen of dat in de zeer nabije toekomst is. Meerdere talen op een .com kan elkaar versterken maar als er wellicht nog jaren enkel Nederlandse content op staat zonder echte ranking dan is .nl beter.

    Ik ga het nog één keer voorleggen en hem de voor en nadelen uitleggen.

    Bedankt Karel!

    Reageren
  • David Bartenstein zegt:
    30 Jul, 2014 om 13:07

    Leuk stuk Daan! Je ziet het inderdaad niet vaak dat mensen hun fouten openlijk bekennen. Ik ben het alleen met een aantal andere lezers eens dat je vanuit zoekmachine optimalisatie / kostenplaatje / praktisch perspectief in vrijwel alle gevallen het beste kunt kiezen voor één enkel, liefst niet regionaal gebonden domein; internationaal kom je dan meestal uit bij de .com
    In theorie is een apart domein per land misschien het meest ideaal, alleen wordt het bouwen, het onderhoud, en de zoekwoord analyse van de verschillende sites dan wel een stuk prijziger en onoverzichtelijker. Als je daar toch voor kiest kun je er denk ik het beste voor zorgen dat de zoekmachines de verschillende sites ook zoveel mogelijk als verschillende sites zien, door zuinig te zijn met het doorlinken naar de anderstalige domeinen, en de linkjes tactisch te plaatsen op lager gewaardeerde pagina’s.
    Maar meestal is één site (één domein met buitenlandse subdirectories maken, en dan eventueel de regionale domeinen kopen en naar die subdirectories redirecten) prijs / kwalitatief gezien toch het meest realistisch. En of je dan voor redirects gaat of mensen zelf een taal laat kiezen maakt denk ik niet zo heel erg veel verschil, hoewel een redirect met de mogelijkheid om in iedere subdirectory zelf te kiezen welke taal de gebruiker prefereert me in veel gevallen gebruiksvriendelijker lijkt. Door middel van een goede sitemap, duidelijke meta informatie over taal, en eventuele postadressen in de verschillende landen die met rich text formats zijn opgemaakt kun je volgens mij ondanks dat de server maar op één plek staat en het maar op één hoofddomein gehost wordt goed duidelijk maken dat het om een internationale site gaat. Zie ook: http://searchengineland.com/the-ultimate-guide-to-multilingual-and-multiregional-seo-157838

    Reageren
  • Jacqueline zegt:
    25 Nov, 2014 om 15:48

    hallo allemaal,

    ook ik kom hier terecht tijdens mijn zoektocht naar tips voor mijn meertalige website. Ik wil graag één domeinnaam ( .nl) en 2 andere talen ( en en es) in submappen. Alleen de tip: goede sitemap, daar komt mijn probleem. WPML zorgt er dan voor, dat Yoast’s SEO plugin geen sitemap kan aanmaken. Dat werkt alleen met subdomeinen.

    Weet iemand een manier om toch een goede sitemap te genereren?

    Reageren
  • Bart Vriend zegt:
    03 Dec, 2014 om 13:35

    Hallo allemaal,

    Ik heb een belgische site (.be) die ik graag in google.nl wil laten ranken ipv google.be. Ik wil dus switchen van een .be naar .nl extentie. Dit wil ik dmv een 301 redirect gaan doen.

    Blijft de waarde van de site behouden? De site rankt nu goed in Belgie maar zal dat dan straks ook voor Google.nl gelden?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      03 Dec, 2014 om 14:12

      Normaal gesproken wordt de waarde gewoon meegenomen. Waar je alleen rekening mee moet houden is dat er in Nederland waarschijnlijk meer concurrentie is. Het is dus de vraag of de waarde die je hebt opgebouwd voldoende is om in NL te concurreren. Ik verwacht van niet overigens.

  • Daniel zegt:
    24 Jan, 2015 om 23:04

    Ik denk dat ik het met Danny eens ben.

    Het grote voordeel van het gebruiken van mappen lijkt mij dat je maar voor 1 domeinnaam hoeft te linkbuilden.

    Hoe denk jij hierover Karel? Wat heb je anders aan een Engelstalige site als je NL, BE en DE target?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    26 Jan, 2015 om 09:41

    Ik kan me daar ook zeker in vinden. Maar het blijft iets waar niet zo 123 een vaste strategie voor te verzinnen is. Het is afhankelijk van meerdere factoren waar je voor kiest.

    Reageren
  • NW zegt:
    07 Jun, 2015 om 15:37

    Voor onze nieuwe site (landelijke makelaarsketen) staan we voor een SEO-dilemma:

    Zoekopdrachten zijn vaak lokaal, dus de plaatsnaam vooraan in het subdomein zou qua prioriteit misschien juist goed zijn? (aanname)

    Is het handig om te kiezen voor:

    plaatsnaam.onzenaam.nl

    of

    http://www.onzenaam.nl/plaatsnaam

    Qua SEO is de combi met noodzakelijk.
    (en daarom neig ik naar het laatste)

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    15 Jun, 2015 om 16:12

    Interessant om te lezen, zelfs nu nog 4-5 jaar later. Het blijft een terugkerend dilemma.

    Verschillende domeinnamen kan mooi zijn, maar dan moeten ze wel beschikbaar zijn. Ik ben tot nu toe nog geen bedrijf tegen gekomen, waarvoor hun domein ook met de extensies .de, .fr, .es, .it enz allemaal beschikbaar waren. En tja, wat doe je dan? Meestal gaat dan mijn voorkeur wel uit naar de mappen.

    Tegenwoordig is met de hreflang tag al makkelijker om aan Google aan te geven dat je een pagina in meerdere taalvarianten aanbiedt. Daar los je toch al een hoop mee op wat betreft duplicate content en geo-targeting?

    Reageren
  • Sietse zegt:
    25 Jun, 2015 om 11:55

    Bij ons bedrijf heeft .be en .nl het goed gedaan. We willen binnenkort een nieuwe site lanceren.

    .com/nl en .com/be is dus nu bijna 4 jaar later nog steeds slechter voor de rankings dan .nl en .be???

    Reageren
  • Christiaan zegt:
    03 Dec, 2015 om 12:30

    Jeroen heeft een goed punt. De lokale domeinnaam is lang niet altijd beschikbaar, wij hebben ook dat probleem.

    We zijn wanhopig voor een antwoord. We hebben een WordPress site die goed moeten ranken in verschillende Europese landen en UK. Verschillende talen uiteraard (zou mooi zijn als Google het ip adres herkent en doorstuurt naar de juiste taal. Maar de content op vertaling na is zo goed als identiek.

    Kunnen we het beste werken met bv een WPML plugin of multilingual pluging? Mappen of subdomeinen (landen domeinen zijn niet mogelijk)???

    Antwoorden worden zeer gewaardeerd! :)

    Reageren

Reageren