De grote SEO fout die ik gemaakt heb

door | 27 september 2011 | Zoekmachine Optimalisatie

Ik geef het toe. Ik heb een grote fout gemaakt met zoekmachine optimalisatie. En met groot bedoel ik ook echt groot. Ik heb het niet over de ‘standaard’ SEO fouten zoals duplicate content, te weinig zoekwoorden die voorkomen of dat je optimaliseert voor het verkeerde. Nee, mijn fout is groter dan dat alles. Benieuwd? Ik zal je er alles over vertellen.

Er was eens…

Vier of vijf jaar geleden werd ik gevraagd om een website te bouwen voor een non-profit organisatie. Ik zal hier niet bekend maken om welke organisatie het gaat, en dat is ook niet nodig om het verhaal te begrijpen. In de voorbeelden gebruik ik daarom ‘voorbeeld’ in plaats van de echte naam.
Voordat ik verder ga met het verhaal wil ik je vertellen dat SEO toen anders was dan nu. Het was de tijd dat experts je vertelde om een keyword density van 7.5% procent (of een ander percentage) aan te houden, je alt tags te spammen, een pietje precies waren op waar je woorden bij elkaar zette en in welke volgorde, en meer. De beslissing die ik toen nam maakte ik met de kennis die er toen was.
De organisatie had een .eu domeinnaam geregistreerd, en had het plan om 1 grote website te maken die zich richtte op meerdere landen in Europa. De inhoud van de site zou dan (min of meer overeenkomstig) vertaald worden in de taal van elk land. Deze ‘meerdere talen website’ moest in elk van de landen hoog scoren in Google.
De belangrijkste SEO beslissing die ik moest maken was die van de structuur van de site. Er waren 3 dingen die ik kon doen:

  1. Gebruikmaken van meerdere domeinnamen. Je registreert dan een nieuw extensie voor elk land.
    zoals www.website.nl , www.website.be , www.website.fr , www.website.de
  2. Gebruikmaken van mappen.
    zoals www.website.eu/nl/ , www.website.eu/be/ , www.website.eu/fr/ , www.website.eu/de/
  3. Gebruikmaken van subdomeinen.
    zoals nl.website.eu , be.website.eu , fr.website.eu , de.website.eu

Er zaten voor en nadelen aan de verschillende methoden:

Ad 1: Gebruikmaken van meerdere domeinnamen

Verschillende domeinnamen gebruiken was een goede optie. Ware het niet dat ze het .eu domein (die dan opgezegd zou worden) al langere tijd geleden geregistreerd hadden en dat ze hiermee al een tijdje actief waren. Het had een ‘goede reputatie’ (Authority, Trust en Domain Strength) opgebouwd bij Google (waardoor je hoger rankt), een aantal links gekregen en werd al gebruikt in het promotiemateriaal. Niet iets om zomaar weg te gooien. Daarbij zou het een lange tijd kunnen duren voordat de nieuwe domeinnamen hoog stonden in Google. Deze optie viel af.

Ad 2: Gebruikmaken van mappen

Mappen gebruiken was natuurlijk ook een goede optie. Dit had als voordeel dat de mappen onderdeel zouden zijn van dezelfde website, en dat de opgebouwde ‘reputatie’ van het domein ook naar de mappen zou ‘stromen’ (waardoor die ook makkelijker hoger scoren). Al zorgde deze optie er wel voor dat je verschillende talen had (en links van verschillende landen) op hetzelfde domein, wat ervoor kon zorgen dat je in de verschillende Google versies minder relevant zou zijn voor elk land (geographical targeting) en mogelijke problemen met dubbele inhoud (duplicate content). Deze optie viel ook af.

Ad 3: Gebruikmaken van subdomeinen

De derde optie is de optie waar ik toen voor gekozen heb. Ik gebruikte subdomeinen voor de verschillende landen. Op dat moment leek het de beste optie: een groot deel van de opgebouwde ‘reputatie’ kon volgens verschillende experts (gedeeltelijk) behouden worden omdat deze naar de subdomeinen zou ‘stromen’, het oude promotiemateriaal was nog steeds te gebruiken, je kon je de talen en links en dergelijke gescheiden houden voor betere relevantie, en het zou waarschijnlijk minder lang duren voordat de subdomeinen hoog in Google stonden. Ik zag dat een aantal grotere websites dit deden en Google gaf aan dat deze optie een goede keus was.
Op papier zag het er zo uit:
sitemap-met-subdomeinen
Www.voorbeeld.eu was een overzichtspagina (zo’n pagina als bijvoorbeeld deze van Aopen) waarop verwezen werd naar de verschillende taalversies.

En toen ging alles mis…

Subdomeinen gebruiken is de grote fout die ik ooit gemaakt heb.
Ten eerste is het gewoon een ‘pain in the ass’ als het op gebruiksvriendelijkheid aankomt. Mensen raken helemaal in de war als er geen www in het webadres staat. Ze denken dat het om iets anders gaat of dat er een fout gemaakt wordt. Of ze typen toch www ervoor.
Deze fout wordt ook veel gemaakt als er naar de site gelinkt wordt. De site kreeg links naar http://nl.website.eu, http://www.nl.website.eu en andere versies (duplicate content). Maar erger is dat we ook links kregen naar www.website.eu.
Je krijgt nu (versimpeld) zo’n linkpatroon:
linkpatroon
Dit had drie grote effecten:

Je verliest geo relevantie

Het is geo targeting chaos. Na verloop van tijd was de pagina waar de het gros van de mensen naar gingen linken de overzichtspagina. En maar weinig mensen direct naar het subdomein. Je linkbuilding werkt hiermee niet lekker. Je krijgt dus links van al die verschillende landen (de websites in die landen/taal) naar dezelfde pagina (en ook met andere zoekwoorden in de linktekst) en dat stroomt weer door naar de rest van de site. En zelfs als je mensen expliciet vraagt om naar het subdomein zelf te linken doen ze het soms niet.

Je hebt een conversiekiller

Komt bij dat het overzichtspagina een pagina was waar niets mee gedaan werd en die nergens voor geoptimaliseerd kon worden.

Je verliest linkwaarde

De linkwaarde die je door de links krijgt, wordt verspreid over de verschillende URL’s waar mensen naar linken. Dit is niet goed.

Wacht even. Het werd nog erger

Wat het veel erger maakte is dat de organisatie na verloop van tijd besloot om de andere talen te laten vallen, en zich alleen op de Nederlandse taal te richten. En tja.. daar zit je dan met je subdomein:
subdomein-probleem
En dit verander je niet zo gemakkelijk. Er werd besloten om de overzichtspagina weg te halen en in plaats daarvan bezoekers door te sturen (redirect). Maar nu waren er twee URL’s voor dezelfde website en dit gaf zo zijn eigen problemen.

Mijn advies

Heel kort en bondig: gebruik altijd verschillende domeinnamen.
Fouten maken is natuurlijk nooit leuk. Maar als ik het deel kan ik ervoor zorgen dat een ander niet ook dezelfde fout maakt. Dit was een tijd geleden en toen ik er nog niet alles van af wist. Alles is uiteindelijk goed gekomen met de organisatie (en met mij :).
SEO experts en Google zeggen nu nog steeds dat het oke is om mappen of subdomeinen te gebruiken voor een meerdere talen website. Als je het mij vraagt is dat het dus niet.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.