Naar
boven

De laatste Facebook ontwikkelingen!

Normaal gezien worden voortaan de artikelen met directe betrekking tot de Social Media, en in het bijzonder Facebook, alleen nog maar op onze fanpagina weergegeven. Maar omdat veel van de lezers van Karelgeenen.nl hier nog niet van op de hoogte zijn verschijnen er via deze weg ook nog enkele Social Media gerelateerde artikelen.

De Facebook “Send” button!

We kennen allemaal de “vind ik leuk” knop waar we, via een eenvoudige knop, content kunnen delen met onze vrienden. De content verschijnt dan in je nieuwsoverzicht en is dan zichtbaar voor al je vrienden. Natuurlijk niet altijd ideaal omdat je soms ook content met slechts een paar vrienden wil delen, en dat deden we dan meestal via e-mail. Door de nieuwe “Send” knop hebben we weer een reden minder om naar onze e-mail te gaan! Hierover zo meer. Via deze nieuwe knop kun je de content delen met enkele vrienden of met een bepaalde Facebook-groep, dit geheel naar eigen selectie.  

Facebook Questions

Momenteel staat dit onderdeel nog op non-actief maar daar zal snel verandering in komen zoals de landingspagina zelf al aangeeft. Met Facebook-vragen kun je een willekeurige vraag stellen waarna je dan antwoord krijgt van je vrienden of andere personen op Facebook. De vragen en antwoorden zijn dan ook zichtbaar in het nieuwsoverzicht van je vrienden. Dit lijkt op het eerste zicht niets nieuws omdat er genoeg websites zijn waar er collectief vragen en antwoorden worden verwerkt. Maar toch is er meer aan de hand dan men zou vermoeden!

Web 3.0

Dergelijke probleem oplossende toepassingen zullen we steeds vaker in het Social Media landschap gaan terug zien. En Facebook gaat hier waarschijnlijk een belangrijke rol in spelen. De toepassingen zullen later in combinatie de basis vormen voor het Semantische Web, ook wel Web 3.0 genoemd.

Facebook vs andere websites

Het verschil van Facebook ten opzichte van andere websites is dat de data gekoppeld wordt aan gebruikersinformatie. In deze gebruikersinformatie ligt de grote kracht van Facebook! Facebook is op sommige gebieden de omgekeerde wereld van de e-commerce. Al jaren lang merken we dat als we de conversie van een website willen verhogen, we beter zo weinig mogelijk gebruikersinformatie vragen. Toch is deze informatie van belang om een verdere marketing strategie uit te bouwen. Hier moet dan altijd een gulden middenweg worden gevonden om een optimaal resultaat te verkrijgen. Bij Facebook wordt deze informatie dagelijks aangevuld door zowel de gebruiker, als de vrienden van de gebruiker en dit met veel plezier (of onwetendheid)!

Facebook en e-mail!

Dat Facebook ook de standaard e-mail wil gaan vervangen heb ik al besproken in een vorig artikel (Ruilen we op een dag Google in voor Facebook?). Nu is de volgende stap in deze ontwikkeling al merkbaar! Afgelopen vrijdag kreeg ik plots een melding van Facebook dat er een @facebook.com e-mailadres beschikbaar was voor mij en of ik dit wou vastleggen. En dat ziet er dan zo uit:

Blijkbaar is dit nog een test want niet iedereen heeft deze optie ter beschikking gekregen. Om te kijken of je in de testgroep zit ga je naar het onderdeel berichten en dan zou er een link voor het vastleggen van je @facebook.com e-mail moeten staan.

Wil je graag op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in het Social Media landschap? Meld je dan aan bij onze Facebook fanpagina!

Onze hulp nodig met Facebook?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dominique Meijnen
6 reacties op "De laatste Facebook ontwikkelingen!"
  • Vincent Molkenboer zegt:
    30 Apr, 2011 om 14:35

    Leuk! Complimenten over de heldere uitleg op de Vidiopresentatie (deel 1).

    Met groet!

    Reageren
  • parkeren schiphol zegt:
    02 Mei, 2011 om 14:15

    Facebook is de laatste tijd goed bezig. Ook bedrijven met een normaal account zijn terug gefloten. Voor bedrijven zijn fanpagina’s.

    Voorbeelden:
    ——
    Hoi, Facebook gaat de profielpagina van Omroep Brabant verwijderen. De reden is dat Facebook vindt dat bedrijven fanpages moeten maken en geen profielpagina’s. Wil je toch op de hoogte blijven van het Brabantse Nieuws, mee discussieren in ons forum, tips geven en in contact blijven met andere Brabanders, like onze pagina dan op http://www.facebook.com/omroepbrabant. Mocht je dit bericht al ontvangen hebben of onze pagina al geliked hebben, dan onze excuses voor de overlast.

    Redactie Omroep Brabant

    ——

    Beste vriend,

    helaas kan onze pagina elk moment verwijderd worden. Facebook staat het niet toe dat bedrijven een vriendenpagina hebben. Graag verwijzen wij je door naar de fanpagina hieronder. Vind ons daar leuk en zo blijven we in contact!

    Theaters Tilburg

    ——

    Reageren
  • Relatiegeschenken zegt:
    09 Mei, 2011 om 10:39

    Goede ontwikkelingen voor Facebook!

    Volgens dit artikel kun je je zelf aanmelden voor een e-mailaccount, heb dit ook gedaan maar het duurt vrij lang voordat er iets gebeurt.

    http://www.siggyvolgt.nl/2010/11/als-eerste-een-facebook-e-mail-account.html

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      09 Mei, 2011 om 10:59

      Het email systeem is nog niet actief voor iedereen en ze zijn hier ook nog mee aan het testen. Zo is het ook dat niet elke mail die naar mijn @facebook.com wordt gestuurd, onmiddellijk wordt weergegeven.

  • Erwin Sigterman zegt:
    09 Mei, 2011 om 12:23

    @Relatiegeschenken Ik had na 6 weken een eigen Facebook e-mailadres binnen.

    Reageren
  • Relatiegeschenken zegt:
    09 Mei, 2011 om 16:52

    Oke, vandaar dat het lang duurt…

    @Erwin, gebruik je het inmiddels veel?

    Reageren

Reageren