Naar
boven

Een webwinkel starten? De gouden tijden zijn echt over…

Het mooie van onze branche is de constante verandering en het feit dat er elke dag nog nieuwe “best practices” worden ontwikkeld. Ik heb het over internet marketing, e-commerce of breder: de digitale wereld.

Hoewel deze branche nog piepjong is merk ik persoonlijk dat er toch al erg veel is veranderd. Ik doel dan met name op het gebied van e-commerce. Om het nog concreter te maken: het starten en uitbouwen van een webwinkel is niet meer zo eenvoudig.

Rond het jaar 2003

Mijn eerste echte ervaring is ergens in die periode geweest, toen ik samen met een vriend een webwinkel runde op het gebied van consumentenelektronica. GSM’s, beeldschermen, PC’s enz.

Het waren “gouden” tijden. Want hoewel we in verhouding geen cent investeerde draaiden we het eerste jaar toch een omzet van bijna 100.000 euro. Als je net 17 bent voelt dat best wel lekker.

Een aantal redenen droegen bij aan deze omzet:

  • In die tijd waren we naar schatting met een 30-50 concurrenten. Webwinkels die exact hetzelfde aanboden en we dus als concurrenten moesten beschouwen. Voor de duidelijkheid, dat is niet veel!
  • Leveranciers waren in die tijd een stuk soepeler. Ook zij ondernamen namelijk de eerste stappen in e-commerce, en zij zagen hun omzet ook alleen maar stijgen. Dit resulteerde in soepele voorwaarden en prijzen (zeker ten opzichte van de offline-winkels).
  • Wij opereerden letterlijk vanaf de zolderkamer. Kosten praktisch nul. Oftewel, wij konden zeer concurrerende prijzen aanbieden.
  • Wij stonden hoog in Google met onze producten. Hoewel in die tijd Google al superieur was aan andere zoekmachines was het ontzettend eenvoudig om hoog te scoren. Wanneer je ervoor zorgde dat technisch alles in orde was, met uiteraard een aantal “blackhat” technieken en daarbij opgeteld een aantal linkjes van verschillende startpagina’s was dat bijna altijd een garantie voor succes.
  • De doelgroep was nog niet verwend. Geld werd nog gewoon via een handmatige overschrijving overgemaakt. Levertijden van 2 weken waren nog geen probleem. Oftewel, we hoefden in die tijd geen voorraad te houden. Werd er iets besteld op de website dan verzamelden we de orders, en eens per week werd er bij ons geleverd.
  • Ook in het kader van “niet verwend”: hoe de website eruit zag deed er nog niet echt toe. Ook het bestel- en betaalproces was in die tijd ondergeschikt.

Dat was vroeger”¦

Hoe anders is het anno 2011”¦

De tijden zijn veranderd. Laten we de voorgaande punten nog eens tegen het licht houden, maar dan anno 2011:

Concurrentie

Ten opzichte van 2003 mag je het aantal concurrenten nu rustig met een factor 20 vermenigvuldigen. De koek (die ten opzichte van 2003 ook wel iets groter is geworden) moet verdeeld worden onder veel meer webwinkels.

Leveranciers

Van klanten hoor ik regelmatig dat leveranciers veel kieskeuriger zijn geworden. Zij accepteren niet meer Jan en alleman. En als je geaccepteerd wordt krijg je, zeker in het begin, heus niet de beste prijzen.

Zolderkamer

Dit is een van de punten die nog min of meer hetzelfde is gebleven. Het is nog steeds prima mogelijk om een webwinkel te starten vanaf je zolderkamer. Tenminste, als het bestemmingsplan van je gemeente het toelaat.

Google en marketing in het algemeen

Vooral op dit punt is er ontzettend veel veranderd. Het is niet meer zo eenvoudig om hoog te scoren binnen Google, mede door de concurrentie en veranderde algoritmes.

Over de veranderde algoritmes schrijf ik nog wel eens een ander artikel. Maar het komt erop neer dat hoog scoren in Google steeds meer synoniem staat voor autoriteit en opvallen. En een autoriteit worden tussen al die concurrenten kost steeds meer energie en geld.

En dit geldt niet alleen voor Google, maar ook voor andere marketingkanalen zoals social media en bijvoorbeeld Google AdWords.

Doelgroep is verwend

Levertijden van 2 weken zijn tegenwoordig not done. Sterker nog, men verwacht steeds vaker: voor 16.00 uur besteld, morgen geleverd. En probeer dat maar eens te realiseren als beginnende webwinkelier.

Het is uiteraard mogelijk, maar dan zul je of een (dure) voorraad aan moeten houden (met alle risico’s van dien) óf zeer goede afspraken moeten maken met leveranciers. Zoals ik eerder al aangaf, daar zijn leveranciers over het algemeen niet zo happig op bij startende webwinkeliers.

Verder verwacht de doelgroep een website die uitstekend werkt (op alle browsers en systemen), zoveel mogelijk betaalmogelijkheden en voldoende contactmogelijkheden.

Dit betekent een steeds forsere investering in de website, logistiek en klantenservice.

Geen bangmakerij, wel een waarschuwing

Laat ik voorop stellen dat dit artikel niet bedoeld is om je bang te maken, of om te laten afzien van het starten van een webwinkel.

Maar weet wel dat de gouden tijden over zijn. Weet dat je ook voor het starten van een webwinkel een gedegen businessplan nodig hebt. En weet dat het starten van een webwinkel ook de nodige investeringen met zich meebrengt. En dat het géén “overnight succes” wordt.

Nogmaals, ik wil je niet afschrikken. Maar ik kom maar al te vaak teleurgestelde webwinkeliers tegen. Ondernemers die verwacht hadden dat het allemaal veel eenvoudiger zou zijn. En dat is het helaas niet meer anno 2011”¦

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
29 reacties op "Een webwinkel starten? De gouden tijden zijn echt over…"
  • Sam zegt:
    27 Jun, 2011 om 09:18

    Ik zie het volledige artikel op mijn homepage in plaats van een teaser/excerpt, kan dit?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Jun, 2011 om 09:24

      Yep, was de “moretag” vergeten. Is aangepast nu!

  • Martine Bakx zegt:
    27 Jun, 2011 om 09:48

    Leuk Karel! Een heel herkenbaar artikel! Mijn webwinkel stamt uit eind 2002…. geen iDeal, gratis marktplaatsadvertenties die in 1 dag 5000x bekeken werden en GEEN concurrentie. In 2005 kwam pas de eerste concurrent.
    Hoe anders is het nu. Om zichtbaar te blijven tussen de vele webwinkels moet ik twitteren, bloggen, continu sleutelen aan de site en ben ik een halve SEOspecialist geworden.
    Heb je http://kijkeven.blogspot.com/2011/06/een-webwinkeltje-voor-erbij.html gelezen? (ps haal regel weg als je liever geen link hebt hier)
    Groet!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Jun, 2011 om 09:50

      Nu wel! Mooie aanvulling op dit artikel!

  • Dave zegt:
    27 Jun, 2011 om 10:09

    Met andere woorden , het e-commerce gebeuren is volwassen aan het worden, iets waar ik in ieder geval heel blij mee ben :)

    Kleine verduidelijking, vroeger had je (mede omdat de drempel zo verschrikkelijk laag lag en het zo ‘makkelijk’ was) in bepaalde markten nogal wat last van ‘zwartwerkers’. Mensen die na hun uren snel een shopje gingen opzetten en hun producten ver onder de standaardprijs verkochten omdat ze gewoon ‘iets wilden bijverdienen’ en hun e-shop geen fulltime inkomen moest binnen brengen. Bij velen werd er ook niks aan de fiscus aangegeven..

    Nu alles moeilijker wordt, er meer tijd en vooral geld moet worden geïnvesteerd wordt het kaf van het koren gescheiden…al moeten we nog een ver eind gaan voor de boel echt volwassen zal zijn..zeker hier in BE :)

    Dave

    Reageren
    • Martine Bakx zegt:
      27 Jun, 2011 om 16:46

      Hoi Dave,
      Ik ondervind, maar dat kan afhankelijk zijn van de branche, juist nu veel meer hinder van “zwartwerkers”. Omdat het nu zoveel makkelijker is om een webwinkel te starten. Hier in Nederland kun je zelfs bij de post tegenwoordig een webwinkel starten…..
      Maar dat zal zeker afhankelijk zijn van de branche. Bij mij veel hobbyïsten in de branche, die het doen omdat ze het leuk vinden, niet omdat ze er hun geld mee moeten verdienen.

    • Dave zegt:
      27 Jun, 2011 om 18:50

      Misschien maar het verschil tussen een hobbyïst en iemand die een shop 24/7/365 runt is langzamerhand te groot aan het worden..er komt een tijd dat je het als hobbyïst niet meer zal redden tegen een full time onderneming.. nog even geduld :)

    • Martine Bakx zegt:
      27 Jun, 2011 om 21:56

      Die tijd is allang gekomen, dat hobbyïsten vanzelf verdwijnen. Maar het probleem is dat er net zoveel weer starten, of nog wel meer, dan dat er verdwijnen. Dus de overlast (prijzen onder druk zetten, slecht voor imago, kopieergedrag waardoor het origineel minder zichtbaar wordt enz. enz.) blijft bestaan.
      Overigens blijft er altijd markt voor een goed en origineel product. En je bouwt in de loop der tijd ook een vaste klantenkring op.

  • Tim zegt:
    27 Jun, 2011 om 10:48

    Inderdaad, er zijn nog steeds veel mensen die van het ene op het andere moment een webwinkel beginnen zonder eerst alle voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen te hebben. Achteraf komen ze er dan achter dat het allemaal niet zo gemakkelijk is en dat je er keihard voor moet werken wil je er een succes van maken.

    Maar dat gebeurt ook bij offline ondernemers…

    Reageren
  • anoniem zegt:
    27 Jun, 2011 om 11:09

    Die webwinkel van die fietsen was gewoon dom bezig, die had een paar honderd fietsen achter het huis staan waar ook lui langs konden komen.

    Een webwinkel succesvol beginnen kan nog steeds, je moet alleen een niche niche niche product hebben. Ik heb niet al te lang geleden een webwinkel voor een collega gebouwd, die is zo ongeveer de enige (oke hooguit 6 echte concurrenten) en die jongen pakt mooie marges + behoorlijk wat klanten per week.

    En wat betreft de tijden voor 16.00 uur, ligt er totaal aan wat je verzend natuurlijk. Ik plak twee postzegels op mijn ‘pakket’ en gooi het in de brievenbus, eenvoudig te realiseren voor 16.00.

    Het beste is wat mij betreft nu (voor een zolderkamer webwinkel) een goed blog beginnen, opbouwen tot een 10.000 lezers per maand (liefst meer!) en vervolgens een gerelateerde webwinkel lanceren voor je lezers. Succes gegarandeerd.

    Edit: Zoekwoorden zijn niet toegestaan als naam, dus anoniem van gemaakt…

    Reageren
  • Anoniem zegt:
    27 Jun, 2011 om 11:12

    Je moet jezelf meer en meer onderscheiden maar dat is alleen maar positief denk ik.

    Naast de artikelen moet je ook een merk opbouwen en de nieuwe generatie heeft dat zeer goed door waardoor nieuwe concepten soms iets te agressief in de markt worden gezet. Maar dat houdt de markt en de kopers wakker.

    En uiteindelijk blijven we Nederlanders dus wanneer je de laagste prijs hebt blijven de mensen komen.

    Edit: Zoekwoorden zijn niet toegestaan als naam, dus anoniem van gemaakt…

    Reageren
  • Peter zegt:
    27 Jun, 2011 om 11:41

    Denk dat de gouden tijden er nog wel zijn, alleen niet voor de consumentenelektronica. Dat is ook wel meteen de meeste beconcurreerde markt met de laagste marges…

    Reageren
  • Gijs Heerkens zegt:
    27 Jun, 2011 om 12:00

    @ sieraden, parkeren schiphol
    Hebben jullie al gezien dat de uitgaande links in de comments een nofollow-tag hebben? ;-)

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Jun, 2011 om 12:41

      En zoekwoorden zijn niet toegestaan als naam, dus aangepast naar Anoniem…

    • Johan zegt:
      27 Jun, 2011 om 21:23

      @gijs Dat weten ze best, maar ook met een nofollow-tag heeft een link met zoekworden wel degelijk een positieve invloed op je ranking.

  • marco zegt:
    27 Jun, 2011 om 16:36

    Een webwinkel maken is tegenwoordig (bijna) geen kunst meer. Een winstgevend webwinkel maken? Tja das andere (knol)koek.

    Reageren
  • Mitch zegt:
    27 Jun, 2011 om 19:02

    Toen wij begonnen Karel (rond 2003) was de belangrijkste drempel in principe de techniek. Het was niet zo gemakkelijk om een webwinkel te beginnen. Tegenwoordig met de komst van diverse goede open source programma’s is het kinderspel een goede webwinkel neer te zetten.

    Maar nu is het zaak dat je doorzettingsvermogen hebt in een volle markt, dat je je onderscheid van de rest, dat je uniek bent en dat mensen graag bij je komen winkelen. Niet allemaal even gemakkelijk, maar zeker nog wel haalbaar.

    Reageren
    • Dave zegt:
      27 Jun, 2011 om 21:48

      Technisch is het (misschien) kinderspel maar hoeveel vragen er zich eerst af tot welk publiek ze zich gaan richten en wat soort volk ze mogen verwachten voor ze denken aan een shop bouwen ;) Amazon draait gigantisch goed (vermoed ik..haa) maar copy/paste is waarschijnlijk niet het beste idee..

      De meeste die ik zie starten weten meestal nog niet eens hoe de basics in elkaar zitten..jammer..

      Met andere woorden, nog kansen zat ;)

    • Edwin Waelbers zegt:
      20 Jul, 2011 om 10:40

      Daar ben ik het niet volledig mee eens.

      Het is in principe wel héél gemakkelijk om een webwinkel te beginnen. Maar een goede is nog steeds zeer moeilijk op poten te zetten.

      Eén van de grootste problemen van een webshop blijft het gebrek aan usability. Een doorsnee mens heeft hier te weinig kennis over. En dat zie je ook aan de gemiddelde webshop.

      Sterker zelfs, ze beseffen meestal niet eens dat hun webshop niet ‘werkt’ door het gebrek aan gebruiksvriendelijkheid.

      Doorzettingsvermogen, hard werken etc. dat doen er wel meer, maar de meeste ontbreekt het gewoon aan nuchter boerenverstand om in te zien waar de problemen nu echt liggen.

      Liever rationaliseren ze hun miskleunen “Te veel concurrentie”, “Mijn product is niet geschikt voor het net”, “Ik sta niet op de 1ste plek in Google”, “Ik heb niet genoeg geld in publiciteit gestoken”, etc etc etc

  • Bart zegt:
    27 Jun, 2011 om 21:47

    Wij hebben al jaren een goed lopende webshop in alarmsystemen en zien steeds meer mensen die onze shop aan het kopieeren zijn.
    Deze mensen gaan ver onder de prijs verkopen, en zijn voor de klanten telefonisch niet te bereiken en bieden dus geen service.
    Ik hoop dat deze mensen het niet lang volhouden, de consument gaat voor de laagste prijs, maar heeft ook service en een informatie punt nodig.
    Een ding staat vast, ze verzieken de prijs en daarmee ook de marge voor iedereen.

    Bart

    Reageren
    • Dave zegt:
      27 Jun, 2011 om 21:50

      Dat is volgens mij slechts een heel klein segment dat ze bespelen. Want daar zit je met het publiek (minderheid) die al weet wat ze willen/moeten hebben maar wie van die shops (jij?) speelt er in op die 90% die zich nog aan het oriënteren is op het www ? Daar liggen nog zeeën van kansen…

  • Rob zegt:
    28 Jun, 2011 om 09:00

    Nu starten in een categorie als elektronica is inderdaad waanzin. Niche markten zijn er nog voldoende en als je al wat langer op de markt bent (ook op meer bevochten gebieden) dan ben je nog steeds in staat je te onderscheiden. Veel startende webwinkeliers maken de fout door zich alleen op de prijs te richten. Dit ga je per definitie nooit volhouden omdat er altijd wel weer iemand anders onder je prijs door kan gaan. Richt je veel meer op de klassieke zaken als service, klantcontact, informatie en betrouwbaarheid. Dit gaat uiteindelijk toch belangrijker worden. De consument is inderdaad verwend, maar ook bereid wat meer te betalen voor goede producten met een prima ondersteuning.

    Overigens; wij doen het ondanks de toegenomen concurrentie sinds 2007 nog steeds prima en blijven groeien. Niet door geheimzinnige trucjes of absurde prijzen maar gewoon door goed te kijken naar de markt en je klant meer dan serieus te nemen.

    Reageren
  • ontwerpia zegt:
    28 Jun, 2011 om 10:26

    De Gouden Tijd is volgens mij niet voorbij. Ik geloof zelfs dat het makkelijker wordt om nu online een product aan de man te krijgen daan voorheen.
    De mentaliteit van online kopers is ook veranderd. De drempelvrees om iets online te kopen is serieus verminderd denk ik ik.
    Mensen laten ook veel sneller iets overkomen van de US, via een webshop dan vroeger. Dat is voor mij ook een teken dat deze mentaliteit veranderd.

    (ps: @Karel, mijn invulveld laat hier maar de helft zien van wat ik typ, iets mis met je css with?, sorry voor de schrijffouten dit ik zelf niet kan lezen :-))

    Je idd beter onderscheiden van de rest, met een uniek market proposition naar voor komen is één ding.
    Opvallen op het net is een ander ding (SEO, goede website, UX,…)

    Natuurlijk hangt ook veel af van je product of dienst. Verkoop je hardware, commodity, of bv een type hangmat via een exclusieve dealer.

    Reageren
    • Tim zegt:
      28 Jun, 2011 om 15:44

      Je kunt dat hoekje van het tekstveld verkleinen en vergroten…

      Inderdaad niet zo duidelijk.

  • Jedidja zegt:
    28 Jun, 2011 om 10:50

    Leuk om te lezen, Karel! Het lijkt altijd zo makkelijk, maar om echt succesvol te zijn moet je of echt uniek zijn, of gewoon heel goed weten waar je mee bezig bent.

    Reageren
  • Rutger Tichelaar zegt:
    28 Jun, 2011 om 10:53

    ik herken dit wel inderdaad. Ook op internet zullen we zien, de grote webwinkels worden groter, en de kleintjes verdwijnen. Prima, want persoonlijk doe ik liever zaken met een grote betrouwbare partij.

    Reageren
  • Muurling zegt:
    31 Jul, 2011 om 00:28

    Erg mooi bericht, gouden tijden bestaan er wellicht nog wel. Alleen welke niche moet je zitten?

    Elektronica is niet interessant meer en daar is concurrentie erg groot voor. Cosmetica wordt tegenwoordig erg populair.

    Helemaal met Google Shopping wordt het maken van een winstgevende Webshop zelfs nog makkelijk

    Reageren
  • Talicia Camille zegt:
    21 Jun, 2013 om 20:01

    Onze webwinkel is nu een paar jaar in ontwikkeling.
    We denken dat deze nu helemaal klaar is, diversen programmeurs aan gewerkt, lid geworden van een keurmerk, zaken gedaan met achteraf betalen Afterpay en ook in zee gegaan met ekomi voor de feedback.
    Ondanks dat de webwinkel behoorlijk groot is ( 4000 producten )zoals ik er naar kijk, ( mooi ) is vind ik de verkopen tegenvallen
    http://sexy-lingerie-webwinkel.nl
    Ik zou nog wel wat advies willen hebben.
    Graag op mijn email adres:

    talicia.camille@gmail.com

    Reageren
  • Bart zegt:
    28 Feb, 2016 om 18:46

    diversen programmeurs aan gewerkt, lid geworden van een keurmerk, zaken gedaan met achteraf betalen Afterpay en ook in zee gegaan met ekomi voor de feedback.

    En dan gebeurt het ineens op een kwade dag

    This account has been suspended.
    Either the domain has been overused, or the reseller ran out of resources zegt sexy-lingerie-webwinkel.nl

    ’t Lijkt wel een site uit dit artikel…

    Reageren

Reageren