Ga voor topposities in Google met cornerstone content

Anke
27/3/2018
Content marketing
X
min leestijd
Anke
27/3/2018
Content marketing
X
min leestijd
cornerstone content blog header

Topposities in Google: dat willen we natuurlijk allemaal wel. Er zijn meerdere manieren om dit voor elkaar te krijgen, en het is bovendien afhankelijk van verschillende aspecten. Ben je al bekend met cornerstone content? Dit is de ideale manier om met jouw belangrijkste zoekwoorden de top van de zoekresultaten te behalen. In dit artikel vertel ik wat dit precies is, wat het je oplevert, en niet geheel onbelangrijk: hoe je hier zelf mee aan de slag kunt gaan!

Wat is cornerstone content?

Ben je al een hele tijd bezig met SEO? Probeer je er alles aan te doen om hoge posities in Google te behalen, maar wil dit nog niet echt lukken? Dan zou cornerstone content je wel eens kunnen helpen! In het Nederlands betekent deze term letterlijk ‘hoeksteen content’. Oftewel: de content die de hoeksteen voor jouw website vormt. Dit is de belangrijkste content op je website, waar je het meest trots op bent. Het voordeel is dat bezoekers van je website op dit soort pagina’s niet zelf hoeven te zoeken naar andere pagina’s met meer informatie over het desbetreffende onderwerp, maar dat ze voor alle relevante informatie terecht kunnen op deze pagina.

Hoe ziet zo’n pagina er dan uit?

Het opvallende aan een zogeheten hoeksteenpagina is dat deze veel meer woorden heeft dan een ‘normale pagina’. Webteksten hebben meestal ongeveer 300 woorden, blogartikelen tussen de 500 en 1000, maar een pagina met cornerstone content bestaat al snel uit duizenden woorden: 3.000 woorden is niet vreemd. Schrik niet! Ik ga je stap voor stap vertellen hoe je zo’n pagina het beste kunt inrichten, maar eerst nog even een voorbeeld. Als we in Google zoeken op ‘wat is duplicate content’, dan is het eerste organische resultaat, na de featured snippet, onze cornerstone pagina.

duplicate content zoekresultaat voorbeeld

Wanneer we deze pagina over duplicate content over bekijken, zien we dat dit artikel maar liefst meer dan 3500 woorden heeft. Deze pagina wordt erg goed gevonden in Google, omdat het ontzettend veel bruikbare informatie en links bevat. De andere factoren die ervoor zorgen dat een cornerstone content pagina goed scoort, licht ik hieronder verder toe.Een ander voorbeeld is onze pagina over marketing automation.

marketing automation zoekresultaat voorbeeld

Zoals je kunt zien hebben we hier zelfs een featured snippet bemachtigd.

In 5 stappen aan de slag met cornerstone content

Heb je al zin om zelf aan de slag te gaan? Doorloop dan deze 5 stappen!

1. Bepaal je belangrijkste zoekwoorden

De eerste stap is eigenlijk hetzelfde als wanneer wij bezig gaan met het creëren van ‘normale’ content. Een zoekwoordonderzoek is nu eenmaal een logische stap. Wellicht ben je al goed bezig met het schrijven van webteksten, en heb je al een zoekwoordonderzoek. In dat geval weet je welke zoekwoorden voor jouw website het belangrijkste zijn. Vraag jezelf het volgende af wanneer je de zoekwoorden voor je cornerstone content kiest:

  • Uit welke zoekwoorden haal je het meeste verkeer?
  • Op welke zoekwoorden heeft je concurrentie zijn website geoptimaliseerd?

2. Kies een geschikt onderwerp

Vanuit je zoekwoordonderzoek heb je in kaart gebracht wat je belangrijkste zoekwoorden zijn, en nu kun je daar een onderwerp omheen bedenken. Het is essentieel dat dit een onderwerp is dat de komende tijd sowieso nog relevant blijft voor je business. Je wil tenslotte dat deze pagina de komende jaren één van de belangrijkste pagina’s van je website is. Tip: een onderwerp met een vraag werkt vaak erg goed. AnswerThePublic.com kan je hier goed bij helpen. Deze tool geeft allerlei voorbeelden van longtail zoekwoorden die bijvoorbeeld beginnen met ‘hoe, waarom, wat, waar’ etc.

3. Bouw de structuur van je pagina op

De juiste contentstructuur is erg belangrijk voor zowel je online vindbaarheid als de leesbaarheid van de tekst. Houd tijdens het schrijven van cornerstone content rekening met de volgende aspecten:Maak je bezoeker nieuwsgierigIn de titel en inleiding van je artikel moet je de lezer overtuigen van de inhoud. Waarom zou hij of zij dit artikel echt móeten lezen, en wat levert het hem of haar op? In de titel (H1) adviseer ik om gebruik te maken van je belangrijkste zoekwoord voor deze pagina. Ook zou je kunnen kiezen voor een vraag in de titel, zoals wij deden bij ‘wat is marketing automation?’. Ben je in een creatieve bui, en wil je jouw bezoekers echt triggeren om verder te lezen? Dan zou je ook kunnen kiezen voor een wat meer prikkelende titel die direct de aandacht trekt. Wel raad ik dan aan om hier het belangrijkste zoekwoord in te verwerken.Voeg een snelmenu toeEen snelmenu bestaat uit links naar verschillende alinea’s binnen je pagina. Deze zogeheten ankerlinks dragen bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je pagina. Zo kan een bezoeker bijvoorbeeld met 1 klik al naar zijn of haar favoriete hoofdstuk gaan, en is het niet nodig om zelf alles door te scrollen. Dit werkt eenvoudig door de volgende HTML-code te gebruiken:Snelmenu:<a href="ankertekst">Ankerlink 1</a><a href="ankertekst">Ankerlink 2</a><a href="ankertekst">Ankerlink 3</a><a id="ankertekst 1"></a>Het hoofdstuk waar ankerlink 1 naartoe verwijst.LinksWaar interne links sowieso al erg belangrijk zijn voor je website, is dit met cornerstone content helemaal essentieel. Hiermee zorg je er namelijk voor dat bezoekers ook nog andere pagina’s van je website zullen bekijken. Je biedt ze hiermee meer relevante informatie aan, wat betekent dat je er alles aan doet om je bezoekers zo goed mogelijk te helpen.MediaOp een grote pagina met veel informatie is tekst natuurlijk erg belangrijk. Toch adviseer ik om verder te kijken dan dat. Wat dacht je van afbeeldingen, relevante screenshots of handige video’s? Dit geeft een welkome afwisseling voor je bezoekers, en hiermee help je je bezoekers nog beter.ConclusieEen conclusie mag niet ontbreken op deze pagina. Dit is de ideale manier om je artikel samen te vatten en af te sluiten met een call-to-action. Bedenk goed wat je doel van deze pagina is, en waarmee je jouw bezoekers wil helpen. Wellicht wil je je bezoekers met dit artikel overtuigen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, of wil je ze doorverwijzen naar je webshop. Kortom: welke conversie hoop je dat je bezoekers gaan doen na het lezen van dit artikel? Je kunt ze daarmee een handje helpen door met een sterke call-to-action af te sluiten.

4. Tijd om je content te promoten

Is je artikel helemaal af? Gefeliciteerd! Je kunt nu rustig gaan zitten afwachten wanneer je pagina op nummer 1 staat in de zoekmachines, maar dat gebeurt helaas niet altijd vanzelf. Zo is het belangrijk dat er over dit geweldige artikel wordt gepraat op social media. Aangezien je waarschijnlijk apetrots bent op deze pagina, en je bezoekers hier ook echt iets aan hebben, mag iedereen het weten! Zorg er daarom ten eerste voor dat het eenvoudig is voor je bezoekers om je artikel te delen, door een balk met social media buttons toe te voegen. Daarnaast is het belangrijk om de komende maanden, en misschien wel jaren, deze content ‘in leven’ te houden. Blijf deze pagina daarom delen op social media en in nieuwsbrieven, zodat er verkeer naar deze pagina blijft komen.

5. Houd de content up-to-date

Wanneer je pagina ondertussen al een half jaar online staat, kan er al heel wat zijn veranderd in jouw business. Zorg er daarom voor dat je de content regelmatig update of aanvult met nieuwtjes. Ook zou het kunnen dat bepaalde links niet meer werken, dus ook die zou je kunnen controleren.

Wat levert het op?

Zoals ik al aangaf is cornerstone content zowel goed voor Google als voor je bezoekers. Het kan je dan ook veel opleveren:

  • Terugkerende bezoekers

Een goede cornerstone pagina biedt veel relevante informatie aan je bezoekers en geeft duidelijke voorbeelden waar ze echt iets aan hebben. Je laat hiermee zien dat je een autoriteit bent in je vakgebied, waardoor diezelfde bezoekers sneller geneigd zijn om terug te komen op je website voor andere informatie.

  • Een goed linkprofiel

Naast content en techniek, is populariteit de 3e pijler op het gebied van SEO. Deze heeft voornamelijk te maken met een goed linkprofiel. Wanneer jouw pagina veel gedeeld wordt door relevante partijen, zorgt dit ervoor dat je meer kwalitatieve en relevante links naar je website krijgt: de definitie van een goed linkprofiel.

  • Lager bouncepercentage

Dankzij de vele interne links die een hoeksteenpagina heeft, zullen je bezoekers terechtkomen op dieperliggende pagina’s. Dit betekent dat ze minder snel je website verlaten, en nog meer informatieve pagina’s van je website zullen lezen.

  • Google ziet je als een autoriteit

Met dit soort content geef je bij Google aan dat jij dé expert bent binnen je vakgebied, wat betekent dat Google je gaat zien als een autoriteit. Je laat namelijk aan Google weten dat de bezoekers op jouw website alle relevante informatie kunnen vinden die zij nodig hebben.Ik ben erg benieuwd of je ook bezig gaat met cornerstone content, nu je de voordelen hebt gelezen! Heb je nog vragen over dit onderwerp? Laat het hieronder weten.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier