Naar
boven

Hoe Nieuwe Klanten Vinden Met LinkedIn (1/7)

Eén van de grootste misverstanden m.b.t. LinkedIn is dat mensen en bedrijven het enkel als een (passief) uithangbord gebruiken via hun persoonlijke en bedrijfsprofielen. Dit zorgt vaak voor ontgoocheling m.b.t. de resultaten.

In het boek “Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken” (gratis te downloaden via www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com) wordt in de LinkedIn Strategie Matrix voor bedrijven beschreven dat er ook nog actieve en proactieve strategieën zijn.

Het zijn deze proactieve strategieën die het meest opleveren als je op zoek bent naar nieuwe klanten, medewerkers, leveranciers, partners, experten of andere mensen die je kunnen helpen je professionele doelen te bereiken.

In deze reeks delen we 10 proactieve strategieën om nieuwe klanten te vinden. Vooraleer je met deze tips aan de slag gaat, dien je je echter voor te bereiden.

1. Definieer je doelgroep.

Dit klinkt logisch, maar in onze workshops en trainingen zien we bijna niemand dit echt goed doen.

Om je daarbij te helpen, hebben we een speciale oefening gemaakt, getiteld de D.O.E.N. oefening.

Je kan deze downloaden vanuit de gratis “Video & Tools Bibliotheek” op www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com.

2. Zorg voor een basis LinkedIn netwerk

De kracht van je netwerk zit in de tweede graad, maar je moet natuurlijk wel een eerste graads netwerk hebben om die tweede graad te kunnen bereiken.

Het goede nieuws is dat LinkedIn je op 4 manieren helpt om dat snel op te bouwen. Je vindt deze onder het menu Contacten / Connecties toevoegen (Contacts / Add Connections).

Dit zijn ze:

  1. Connecties toevoegen (Add Connections)
    1. Je kan de e-mail adressen uit je adressenboek uploaden.
    2. Niemand kan deze zien.
    3. Let wel op bij het contact leggen: als je minder dan 50 adressen hebt geupload dan staan ze allemaal aangevinkt om een uitnodiging te krijgen. Het is trouwens beter om ze individueel uit te nodigen, want anders krijgen ze de onpersoonlijke standaard uitnodiging.
  2. Collega’s (Colleagues)
    1. LinkedIn gebruikt de bedrijven die je in je profiel hebt vermeld om een match te maken met andere mensen die in hetzelfde bedrijf gedurende dezelfde periode hebben gewerkt.
    2. Zorg er dus voor dat je alle relevante bedrijven waar je voor hebt gewerkt in je profiel hebt vermeld!
  3. Voormalige klas- of studiegenoten (Alumni)
    1. Dit werkt op een gelijkaardige manier als “Collega’s”.
    2. Je kan wel extra filteren op bv. jaar van afstuderen.
  4. Mensen die u misschien kent (People You May Know)
    1. LinkedIn gebruikt 18 parameters om mensen te vinden die je zou kunnen kennen.
    2. Het algoritme er achter is een geheim, maar waarschijnlijk wordt het aantal gemeenschappelijke contacten, groepen, sector en geografie mee in de berekening genomen.

Als je deze stappen hebt uitgevoerd, ben je klaar om proactief met LinkedIn aan de slag te gaan. In de volgende artikelen uit deze reeks krijg je 10 manieren om nieuwe klanten te vinden en de manier waarop hen te contacteren.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Jan Vermeiren en Bert Verdonck
Zij zijn partners bij Networking Coach en auteur van de internationale bestseller “Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken” die je gratis kan downloaden!
1 reactie op "Hoe Nieuwe Klanten Vinden Met LinkedIn (1/7)"
  • H. Keizer zegt:
    27 Feb, 2012 om 15:59

    Ok, ben benieuwd. Dit is wel heel erg basis allemaal. Ik kijk uit naar de meer gedetailleerde vervolgartikelen.

    Reageren

Reageren