Naar
boven

Dit is de enige sleutel tot succesvol adverteren in Facebook: frequentie!

copy-of-fb-funnels-voor-nieuwsbrief
Wanneer je adverteert met Facebook, heb je het waarschijnlijk al wel eens meegemaakt: van de ene op de andere dag schieten de kosten opeens door het dak. De reden hiervoor is heel eenvoudig: je advertentie begint mensen te “irriteren”, dus gaat Facebook gewoon meer rekenen om dezelfde advertentie alsnog te laten zien.

Het zou zomaar kunnen dat bij jou na het lezen van de bovenstaande inleidende alinea al meteen het spreekwoordelijke belletje gaat rinkelen. Want eigenlijk is het ook wel logisch. Wil je graag exact weten wat de sleutel is tot succesvol adverteren op Facebook, inclusief een aantal handige tips om deze sleutel in je voordeel te gebruiken: lees dan vooral verder!

De enige echte statistiek die er daadwerkelijk toe doet bij Facebook adverteren

Uiteraard draait het vooral om de kosten per conversie. Binnen het adverteren in Facebook is echter alles afhankelijk van de frequentie.

Hiermee wordt simpelweg bedoeld hoe vaak een bepaalde advertentie of post gemiddeld aan iemand is vertoond. Een frequentie van 2 betekent dus gewoon dat de doelgroep die je target de advertentie gemiddeld twee keer heeft gezien.

Dit is dus ook een ontzettend belangrijke statistiek om in de gaten te houden, om de volgende reden.

Wanneer een advertentie begint te irriteren…

Voor Facebook geldt, net als voor Google Adwords overigens, dat men een zo prettig mogelijke ervaring wil voorschotelen aan hun gebruikers. Uiteraard draait het hele platform op adverteerders, dus advertenties zijn onvermijdelijk.

Om hier een goede balans in te vinden is het zaak dat gebruikers alleen advertenties te zien krijgen die perfect aansluiten bij hen. Dit verkleint namelijk de kans op irritatie, wat uiteindelijk zou resulteren in ontevreden gebruikers (die misschien zelfs wel hun account helemaal opzeggen).

Vandaar dat je bijvoorbeeld ook binnen Google AdWords beloond wordt voor goed matchende advertenties (of beter gezegd, je moet meer betalen als de kwaliteitsscore slecht is). Voor Facebook werkt dit ook zo.

Facebook kan namelijk “zien” of een advertentie goed aansluit, of niet. Bijvoorbeeld aan het aantal doorkliks (positief) of door het aantal gebruikers wat aangeeft deze advertentie niet meer te willen zien (negatief).

Een belangrijk aspect dat hier bij komt kijken is de frequentie. Hoe vaker je dezelfde advertentie ziet, des te groter de kans dat je deze als negatief gaat ervaren. Bij een advertentie die heel goed aansluit bij de doelgroep zal dit misschien iets minder snel zijn. Maar bij elke advertentie komt er een punt dat de doelgroep “verzadigd” is.

Wanneer deze verzadiging optreedt nemen ook de negatieve signalen toe. Hieraan ziet Facebook dus ook dat de doelgroep er ‘genoeg van heeft’.

Irriteer onze gebruikers maar, mits je ons er genoeg voor betaalt!

En hier komt het commerciële aspect van Facebook om de hoek kijken. Want eigenlijk zou Facebook, als ze de gebruikers echt niet willen irriteren, de advertentie automatisch moeten beëindigen. Maar dat doen ze niet. In plaats daarvan rekenen ze gewoon meer per klik aan de adverteerder!

Oftewel: je mag onze gebruikers gerust irriteren met advertenties waar ze toch niets aan hebben, maar dan moet je ons wel meer gaan betalen.

Stuur op frequentie!

Wanneer je het bovenstaande hebt gelezen, begrijp je ook waarom de frequentie zo belangrijk is. Er is namelijk een duidelijk omslagpunt binnen de doelgroep die je target, waarbij de gebruiker geïrriteerd raakt als de advertentie te vaak wordt gezien.

De kunst is om dit omslagpunt te vinden.

Probeer er achter te komen bij welke frequentie de kosten per klik, conversie of betrokkenheid opeens exponentieel toenemen. Op dat moment weet je namelijk dat de advertentie begint te irriteren en is het moment gekomen om de betreffende advertentie dan ook stop te zetten.

Hoe vind je het omslagpunt

Zorg dat je binnen Facebook Business Manager een overzicht hebt met minstens de kolom kosten (per betrokkenheid, conversie of klik) en de kolom frequentie. Vervolgens selecteer je per dag dat de advertentie loopt. De eerste dag dat de advertentie loopt heb je heel waarschijnlijk een zeer lage frequentie (nog lang niet iedereen heeft de advertentie zelfs pas 1 keer gezien).

Naarmate de dagen vorderen (selecteer trouwens telkens maar één dag) zul je zien dat de frequentie stijgt. Houd daarnaast goed de kosten per conversie in de gaten. Op een gegeven moment zul je zien dat de frequentie voorbij de 1 gaat, vanaf dat moment is het opletten geblazen. De dag dat de kosten per conversie namelijk ineens explosief stijgen komt namelijk in zicht.

Het is uiteraard geheel afhankelijk van de doelgroep en het soort advertentie wanneer het werkelijke omslagpunt komt. Maar geloof me, het valt echt wel op! Het ligt vaak ergens tussen de 1,5 en 2,5 keer. Dat is tevens het moment om de betreffende advertentie te staken. Wat je nu eventueel nog verder kunt doen lees je hieronder.

Hoe omgaan met een verzadigde doelgroep?

Er zijn verschillende manieren hoe je om kunt gaan met het omslagpunt. Ons advies is sowieso om de betreffende advertentie te staken. Je hebt dan onder andere de volgende twee mogelijkheden:

Advertentie tijdelijk pauzeren
De meest eenvoudige manier is om de advertentie een tijdje te pauzeren en daarna weer aan te zetten. Je zult zien dat wanneer je de advertentie weer aanzet na bijvoorbeeld een maand de kosten per conversie weer flink zullen dalen (tijdelijk).

Enerzijds komt dit omdat de doelgroep waarschijnlijk is uitgebreid met nieuwe gebruikers, of dat gebruikers die hem de eerste keer niet hebben gezien hem nu wel opmerken. Anderzijds zijn de mensen die hem al wel hebben gezien misschien nu wel geïnteresseerd.

Houd er wel rekening mee dat het verzadigpunt nu veel sneller komt dan wanneer de advertentie voor het eerst is aangezet. Zit er dus ook nu weer bovenop.

Nieuwe advertentie schrijven
Een andere mogelijkheid is het schrijven van een nieuwe advertentie, met eventueel een iets andere insteek. Je kunt dan namelijk eens een andere invalshoek benaderen. Het voordeel daarvan is dat je enerzijds het risico op irritatie naar beneden haalt, en anderzijds straks ook goed kunt vergelijken welke invalshoek nu het beste converteert.

Extra tip: mensen uitsluiten die hebben geconverteerd!

Een belangrijke tip die vaak over het hoofd wordt gezien: zorg dat de mensen die hebben geconverteerd worden uitgesloten van de doelgroep. Er is niets gevaarlijker dat mensen die al geconverteerd hebben de advertentie opnieuw te laten zien.

Dit zorgt namelijk enerzijds voor een wat knullige uitstraling (ik heb toch al product x gekocht?). Daarnaast verhoogt het ook de kans op irritatie, dat zich weer zal vertalen in hogere kosten per conversie.

Kortom: zorg dat je de frequentie in combinatie met de kosten per conversie scherp in de gaten houdt. Hier wordt namelijk het verschil gemaakt tussen winstgevend adverteren of nodeloos geld over de balk smijten!

Onze hulp nodig met Facebook?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
1 reactie op "Dit is de enige sleutel tot succesvol adverteren in Facebook: frequentie!"
  • Gustavo Woltmann zegt:
    29 Okt, 2016 om 11:32

    Weeral een erg interessant artikel! Het is inderdaad fout van Facebook dat ze de advertenties die irritatie veroorzaken, toch blijven aanbieden aan een hogere prijs. Maar ja, de bankrekening van Mark Zuckerberg moet gevuld blijven :-)
    Erg handige tips, ook een goed idee om de mensen uit te schakelen die al hebben geconverteerd, dat zal veel irritatie voorkomen…

    Reageren

Reageren