Naar
boven

Mobiel adverteren kan ook voor jouw business werken! Enkele tips.

Google heeft onlangs een studie laten uitvoeren naar het gebruik van de smartphones. Niet zomaar uiteraard, maar om aan te tonen dat het erg interessant kan zijn om via Google AdWords te adverteren op dergelijke smartphones.

De resultaten van deze studie hebben ze in een compacte video geplaatst:


Mobiele advertenties werken echt!

Wanneer ik naar mijn eigen situatie kijk (als consument) moet ik toegeven dat ik regelmatig dergelijke advertenties voorbij zie komen, en er ook regelmatig op klik.

Als eigenaar van zoekmachine marketing bedrijf Yargon zie ik het ook. Voor een flink aantal adverteerders werkt het gewoon ontzettend goed. Veel conversies voor een lage prijs.

Waarom werken mobiele advertenties?

We kunnen het gebruik van smartphones verdelen in twee categorieën: entertainment (social media, nieuws, games) en problemsolving.

Vooral die laatste categorie, wanneer mensen de smartphone gebruiken om een probleem op te lossen, is erg interessant. In veel gevallen draait het ook om “locatiegebaseerde problemen”. Enkele voorbeelden:

  • Men is op zoek naar een hotel in een bepaalde stad;
  • Men is op zoek naar een restaurant in een bepaalde stad;
  • Men wil weten of er een bepaalde winkel is (bijvoorbeeld: “elektronicazaak Eindhoven”);
  • Prijsvergelijkingen. Men staat in een winkel en wil weten of het product elders niet goedkoper is (in jouw webwinkel bijvoorbeeld);
  • Men heeft zich buitengesloten, en gaat op zoek naar een slotenmaker;
  • Enz.

Er zijn overigens nog tal van situaties te bedenken waarbij de smartphone als oplossing dient.

Werken ze ook voor jouw business?

De grote vraag blijft natuurlijk: werken ze ook voor jouw business? Dat is iets waar je zelf achter moet komen.

Wanneer je een lokaal bedrijf hebt (zoals een restaurant of Bed&Breakfast) weet ik zeker dat het interessant is. Maar ook wanneer je een “nationale” webwinkel (of business) hebt is de kans groot dat het werkt. Zie het voorbeeld hierboven van de prijsvergelijkingen.

Tenslotte mag je ook niet vergeten dat lang niet alle situaties waarin de smartphone wordt gebruikt locatiegebonden zijn. En dat branding via mobiele advertenties ook niet te onderschatten is!

Enkele tips voor adverteren op smartphones

Tenslotte wil ik je nog een aantal tips meegeven wanneer je aan de slag gaat met mobiele advertenties:

  • Tips van Google AdWords over hoe te starten.
  • Maak liefst aparte landingspagina’s voor de mobiele advertenties. Zorg ervoor dat men niet teveel hoeft te scrollen.
  • Zorg voor duidelijke call-to-action knoppen die men eenvoudig kan aanklikken (niet te klein dus).
  • Zorg dat er niet teveel hyperlinks bij elkaar staan. Is namelijk best irritant wanneer je per ongeluk op de verkeerde hyperlink klikt.
  • Zorg ervoor dat er een duidelijk telefoonnummer op de landingspagina staat, en liefst ook andere contactgegevens zoals bijvoorbeeld het adres.
  • Zorg dat je website goed wordt weergegeven in de verschillende mobiele browsers. Vergeet ook flash en andere tierelantijntjes. Houd het zo licht en simpel mogelijk.
  • Testen hoe je website eruit ziet in Safari (de browser op bijvoorbeeld de Iphone)? Klik hier.
  • Meten = weten. Binnen Google Analytics kun je perfect meten wat de mobiele advertenties doen, maak daar dus ook gebruik van!

Uiteraard ben ik erg benieuwd naar jullie mening en ervaringen met mobiel adverteren!

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
6 reacties op "Mobiel adverteren kan ook voor jouw business werken! Enkele tips."
  • 22sales zegt:
    27 Apr, 2011 om 18:54

    Mobiel adverteren zal zeker tot extra verkopen leiden indien goed benut.. Wel is een onderzoek door Google natuurlijk niet helemaal objectief…. (ookal hebben ze het ‘laten’ uitvoeren)

    Reageren
  • Kees Rozemeijer zegt:
    28 Apr, 2011 om 13:42

    Wat zijn nu de goede mobile ad netwerken?

    Reageren
  • Evert Jan Koning zegt:
    09 Jun, 2011 om 08:41

    ´If we see mobile ads. we tend to click on them, go to the website, and purchase the products´ lol
    Belachelijk dom en commercieel filmpje, Google onwaardig. En Bovendien wijzen onderzoeken mobile seclusion juist aan.

    Reageren
  • Kees Rozemeijer zegt:
    09 Jun, 2011 om 13:06

    Ja, het is alom bekend dat de CTR van banners op een mobiel zelfs lager ligt dan op een desktop website.

    Reageren
  • Lodewijk zegt:
    05 Apr, 2013 om 18:00

    Wat er bij google nu weeer bedacht zou zijn is natuurlijk net zo objectief als reclame maken op zich. Persoonlijk heb ik een ontzettende hekel aan commercials en toch wil ook ik klanten aan mijn shop binden.
    Ook hier geld weer veronderstel dat die ene klant …. euh sorry euh wou iemand iets zeggen?
    Het is steed weer uit proberen, wat voor de een werkt kan voor mij averechts werken.

    Dus dank voor alles wat veronderstelt wordt maar doe het dan een beetje leuk zodat we er ook nog om kunnen lachen toch.

    Groetjes
    Lodewijk.

    Reageren
  • Lodewijk zegt:
    05 Apr, 2013 om 18:00

    Wat er bij google nu weeer bedacht zou zijn is natuurlijk net zo objectief als reclame maken op zich. Persoonlijk heb ik een ontzettende hekel aan commercials en toch wil ook ik klanten aan mijn shop binden.
    Ook hier geld weer veronderstel dat die ene klant …. euh sorry euh wou iemand iets zeggen?
    Het is steed weer uit proberen, wat voor de een werkt kan voor mij averechts werken.

    Dus dank voor alles wat veronderstelt wordt maar doe het dan een beetje leuk zodat we er ook nog om kunnen lachen toch.

    Groetjes
    Lodewijk.

    Reageren

Reageren