Naar
boven

Quiz: welke zoekwoorden hebben de meeste waarde?

Dit artikel begint met een quiz van 3 vragen. De antwoorden geef ik verderop in het artikel.

Eerst even een korte inleiding. Stel, je wilt de zoekmachine marketing van jouw bedrijf verbeteren. Je hebt je favoriete statistieken programma geopend (zoals Google Analytics) en je zit nu naar de zoekwoorden te turen (SEO, SEA of allebei) en naar de gegevens die daarbij verzameld zijn. Je wilt nu bepalen welke zoekwoorden het waard zijn om budget in te (blijven) steken, en welke zoekwoorden je misschien maar beter moet laten vallen. Hier gaan de vragen over.

Ik zal je geen lange lijst van zoekwoorden voorschotelen. Per vraag noem ik 5 zoekwoorden die ik Zoekwoord A, Zoekwoord B noem en zo verder. Elk vraag staat op zichzelf.



Wat zijn de antwoorden?

Voor welke zoekwoorden heb jij gekozen? Heb je bij vraag 1 zoekwoord B gekozen omdat dat zoekwoord het laagste weigeringspercentage heeft? En bij vraag 2 zoekwoord C omdat dat zoekwoord de meeste euro’s opbrengt? En bij vraag 3 zoekwoord E omdat dat zoekwoord het hoogste conversiepercentage heeft? Het lijkt alsof dat de goede antwoorden zijn, maar dat is niet zomaar gezegd. Alle antwoorden zijn mogelijk. Het is namelijk niet zo simpel: je kunt niet zomaar de waarde van een zoekwoord bepalen. Webstatistieken doen hun best, maar geven een veel te beperkt beeld. Benieuwd? Lees verder :)

Bij elk zoekwoord is de situatie anders

Het is moeilijk om daadwerkelijk iets zinvols te zeggen over de zoekwoorden ten opzichte van elkaar. De situatie waar elk zoekwoord zich in bevindt is namelijk anders.

De ‘situatie’ hangt af van wat ook wel de ‘scent trail’ wordt genoemd. Ik zal uitleggen wat hieronder verstaan wordt. Een persoon begint te zoeken, in dit geval bij de zoekmachine (Google), met een bepaalde intentie, krijgt dan jouw zoekresultaat of advertentie te zien, en komt dan jouw site terecht. Elke stap in dit proces probeer je zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. Bij een goede scent sluit de oplossing die jij biedt naadloos aan bij het probleem waarmee de persoon is gaan zoeken. Hoe meer scent hoe groter de kans dat hij of zij actie onderneemt.

Vaak wordt hierbij het volgende voorbeeld gebruikt van Mickey Mouse. Je hebt vast wel het filmpje gezien waarbij Mickey een lekkere geur oppikt. Minnie heeft een taart in het raamkozijn gezet om af te koelen en het raam open gezet. De taart brengt een grote sliert van aroma’s voort gericht op Mickeys neus, en trekt Mickey naar de taart toe. Dit is een scent trail. Als Minnie nu het raam dichtdoet dan breekt ze hiermee de scent. Mickey is verward!

Het gaat er dus eigenlijk om hoe goed je aansluit op de intentie van de bezoeker. In de perfecte situatie zou de bezoeker de actie ondernemen die jij wilt. Maar elk obstakel, elk bezwaar, elke onbeantwoorde vraag, twijfel, error, mismatch etc. zorgt ervoor dat de scent trail afzwakt of uiteindelijk breekt.

Er zijn veel momenten waarbij de scent fout kan gaan. Een beginnersfout is bijvoorbeeld om alle bezoekers naar dezelfde algemene pagina te sturen. Waar de bezoeker naar op zoek was (zijn intentie) staat vaak helemaal niet op deze pagina. Het resultaat: veel bezoekers haken af. Of je stuurt iemand naar een overzicht met teveel mogelijkheden: de bezoeker raakt verward. Je kunt iemand naar een errorpagina sturen (hele slechte scent) of je komt de verwachtingen die je in het zoekresultaat schept niet na, etc.

Bij een goede scent maak je bijvoorbeeld voor een bepaald zoekwoord een aparte advertentie en bijbehorende pagina, die je naadloos op elkaar aan laat sluiten. De bezoeker wordt dan zonder obstakels naar het doel geleid.

De scent trail verschilt per zoekwoord.

De informatie over deze scent trails heb je nodig om te optimaliseren! Het is ontzettend moeilijk om de scent te meten. Maar, stel dat er een manier zou zijn om duidelijk te meten hoe de scent is (waarbij slecht = 0 en super = 10). Dan zou je het scent cijfer kunnen toevoegen aan de tabel.

Nu heb je meer context om een goede beslissing te nemen. Als je zoekwoord E bekijkt, zie je dat je een hoog weigeringspercentage hebt, maar dat dat zoekwoord ook helemaal niet goed benut wordt. De scent trail is 1, wat betekent dat je eigenlijk iemand het bos instuurt. Ook bij de andere zoekwoorden zie je dat er ruimte voor verbetering is.

Stel dat je nu voor elke zoekwoord de scent trail zo hoog mogelijk probeert te maken en dus zo de bezoeker binnen jouw mogelijkheden zo goed mogelijk naar het doel gaat leiden (door speciale bestemmingspagina’s te maken voor elk zoekwoord bijvoorbeeld), dan wordt zoekwoord E (en andere) misschien wel van super veel waarde! Dus zoekwaarden waarvan je in eerste instantie misschien dacht dat het geen goede zoekwoorden waren, blijken dan toch van waarde te zijn. Zo kan het voorbeeld van hierboven veranderen in het voorbeeld van hieronder.

Hetzelfde principe doet zich voor bij vraag twee. Het is moeilijk om de zoekwoorden onderling te vergelijken als beter of minder goed scorend. Je weet niet wat de scent is van de verschillende zoekwoorden: een bepaald zoekwoord brengt misschien niet zoveel geld op omdat je het niet goed benut.

In het voorbeeld van vraag twee lijkt zoekwoord C met 8 euro de beste te zijn. Maar stel dat dat zoekwoord nu al een hoge scent heeft en de andere zoekwoorden (zoals A met 6 euro) helemaal niet. Stel dat je dan de scent van de alle zoekwoorden gaat optimaliseren, dan zou kunnen blijken dat C misschien helemaal niet het beste zoekwoord is, omdat er niets meer te verbeteren valt. Zo verandert ook het voorbeeld van hierboven in het voorbeeld van hieronder.

Conclusie

Je ziet dat het moeilijk is om de zoekwoorden ten opzichte van elkaar te vergelijken. Je weet namelijk niet hoe goed de scent trail van elk zoekwoord is. Ben dus zorgvuldig met het onderling vergelijken van zoekwoorden. Je zou er eigenlijk alleen maar iets over kunnen zeggen als de scent trail gelijk is bij elk zoekwoord.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Daan Walraven
Daan werkt bij Bikkelhart.
Wees de eerste die reageert!

Reageren