Naar
boven

Sinterklaas, de Kerstman en emailmarketing, ben jij er klaar voor?

Emailmarketing en de feestdagenOver een aantal weken beginnen de meeste bedrijven weer met hun eindejaars promoties. Sinterklaas, Kerstmis en nieuwjaar zorgen ervoor dat de gemiddelde jaaromzet meestal flink wordt verhoogd. En dat geldt natuurlijk ook voor je online marketing activiteiten!

Om ervoor te zorgen dat je er klaar voor bent volgen hier alvast een aantal tips voor wat betreft je email marketing campagnes voor deze tijd van het jaar:

Aanpassen aan de feestdagen

Zelfs als je bedrijf niet aan feestdagen promoties doet is het toch belangrijk dat je hierin meegaat. De meeste concurrenten (alle andere mailtjes in iemand zijn inbox) zullen hier namelijk wel op inspelen, en jij kunt dan natuurlijk niet achter blijven!

Veel van de verstuurde promotie mailtjes rond deze tijd zijn spam. Jouw interessante aanbieding zal verloren gaan tussen al deze mailtjes wanneer je niet optimaliseert voor de feestdagen. Hierbij kun je denken aan de titel van een mailtje, de tekst van het bericht en de landingspagina’s waar de bezoekers naartoe worden gestuurd als ze op een link in het bericht klikken.

Niet overdrijven!

Het is misschien verleidelijk om op het laatste moment nog wat interessante aanbiedingen via de mail te versturen. Doorklikratio’s van emailberichten in deze tijd van het jaar liggen over het algemeen lager, dit door de vele mailtjes die men ontvangt. Het heeft dan geen nut om eenzelfde bericht nogmaals te versturen. Je loopt dan namelijk de kans dat mensen zich uit gaan schrijven op je nieuwsbrief en dat is wel het laatste wat je wil!

Brand je niet aan spam!

Voor de meeste mensen is spam elk mailtje wat ze niet willen. Wanneer jouw email de mensen niet interesseert of te vaak wordt verstuurd zullen ze zich gegarandeerd uitschrijven. Om ervoor te zorgen dat mensen zich niet uitschrijven op je nieuwsbrief rond deze tijd van het jaar volgen hier een tweetal tips:

  • Zorg dat je bedrijfsnaam zichtbaar is in de inbox van je klanten. Dus of in de titel of als afzender. Zo weten de klanten van wie het mailtje is en als ze al eerder interessante mails van jouw bedrijf hebben ontvangen zullen ze de mail eerder openenen;
  • Zorg dat de opmaak en inhoud niet afwijkt van de mailtjes die je door de rest van het jaar heen stuurt. Plotselinge veranderingen zal de klanten afschrikken.

Houd alles goed in de gaten

Zorg dat je de komende tijd je emailcampagnes strak in de gaten houdt. Je dient goed in de gaten te houden of er meer uitschrijvingen zijn en waarom. Dit is belangrijk zodat je tijdig bij kan sturen.

Test verder ook verschillende headlines en advertentieteksten en begin daar zo vroeg mogelijk mee. Zo kun je zien wat werkt en dat kun je herhalen voor wanneer het er echt om spant (ongeveer een maand voor de feestdagen).

Een bijkomend voordeel van het goed monitoren van wat wel en niet werkt is dat je volgend jaar een draaiboek hebt voor de perfecte emailcampagne! Succes!

Onze hulp nodig met e-mailmarketing?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
2 reacties op "Sinterklaas, de Kerstman en emailmarketing, ben jij er klaar voor?"

Reageren