Naar
boven

Social Media updates 2017

Op donderdag 23 maart organiseerde Emerce voor de 10e keer het event ‘The Social Conference’. Het thema was ‘shedding the social tag’. Alle bevindingen delen we graag met jullie via dit artikel!

Shedding the social tag? Ja, want het sociale aspect raakt steeds verder op de achtergrond. Steeds meer social kanalen verkondigen een e-commerce platform te zijn, in plaats van een social platform. Zo ook Instagram, sinds de introductie van Instagram Shopping.

Deze trend heeft onder andere te maken met de ontwikkeling van alle platforms. Er vindt hierbij een verschuiving plaats van social naar digitale media. De verschillen hiertussen worden steeds minder belangrijk. Als je je doelgroep maar bereikt!

social grafiek blog

Relevantie = Key

Alles draait tegenwoordig om de relevantie van je content. Met relevante content moet je in kunnen spelen op de doelgroep-behoefte per kanaal. Zo is er op Twitter vaak behoefte aan ‘live content’, waarover direct getwitterd kan worden.

Ook LinkedIn heeft een metamorfose gehad, waarbij alles draaide om het relevanter kunnen aanbieden van content aan de doelgroep. De nieuwe interface is inmiddels helemaal uitgerold, en LinkedIn is nog steeds bezig met het optimaliseren van diverse onderdelen. Zo introduceert LinkedIn binnenkort een ‘trending topics feed’. Hierbij worden posts aan de gebruiker weergegeven op basis van bijvoorbeeld interesses en het aangegeven beroep.

social media screenshot

Je sociale aanwezigheid

‘56 procent van alle Nederlanders van 15-39 jaar maakt gebruik van SnapChat, dus ik moet dit kanaal inzetten voor mijn merk om millennials te bereiken’. Dit hoeft dus niet zo te zijn. Veel bedrijven denken dat ze op zoveel mogelijk kanalen aanwezig moeten zijn om zichtbaar te zijn en bereik te genereren. Maar het tegendeel is waar. 35 procent van de consumenten heeft namelijk het gevoel te worden gestalkt, 36 procent is bezig met het actief negeren van merken (bijvoorbeeld door middel van adblockers) en slechts 20 procent geeft aan het leuk te vinden om regelmatig content te zien van merken.

social media adblocker

Met 20 procent van de touchpoints die je hebt kun je 80 procent impact creëren! Je hoeft dus niet op alle kanalen te zitten, je kunt het beter goed doen op een aantal kanalen.

Verwachtingen managen

Een verbeterpunt voor veel bedrijven die social gaan is het werken aan een consistente merkbeleving. Zowel online als offline moet de klantbeleving hetzelfde zijn, dit is namelijk wat de consument verwacht. Deze verwachtingen moeten ook gemanaged worden.

Een voorbeeld is het inzetten van WhatsApp voor je bedrijf. Misschien ken je het wel, je hebt gehoord dat de klantenservice van jouw verzekering ook bereikbaar is via WhatsApp. Hartstikke handig natuurlijk. Jij hebt een dringende vraag en je stelt ‘m via WhatsApp. Je ziet dat de klantenservice continu online is, maar je krijgt pas binnen 1,5 uur een reactie. Je verwachtte eigenlijk onbewust (of bewust) al eerder een reactie, ze zijn toch immers de hele tijd online? Dit soort verwachtingen kun je managen. In deze situatie kun je bijvoorbeeld op je website (of andere touchpoints) vermelden dat je gemiddeld binnen 2 uur reageert.

whatsapp gebruiken bedrijf

Werken met influencers

Het kan niet meer ontkend worden: werken met influencers werkt! Maar hoe kies je nu de juiste influencers? De meeste bedrijven staren zich nog blind op het aantal volgers van de influencers, maar er zijn meer factoren van belang! Zo moet je je in eerste instantie afvragen in welke fase je merk zit, en wat het doel is van je samenwerking. Wil je bijvoorbeeld merkbekendheid genereren? Dan kun je beter kiezen voor een influencer met veel volgers en een groot bereik. Daarnaast wordt steeds vaker gekozen voor micro influencers. Deze hebben een wat lager bereik maar hogere impact, vaak omdat deze influencer perfect aansluit bij de doelgroep.

Het beste is als de influencer écht affiniteit heeft met je merk en als de doelgroep van de influencer overeenkomt met jouw eigen doelgroep. Voorkom samenwerkingen met influencers die geen fit hebben met je merk. Je wilt immers niet dat ze de ene dag iets plaatsen van jouw merk en de volgende dag schaamteloos eenzelfde post plaatsen maar dan met het merk van je concurrent.

influencers screenshot

The Social Conference 2018

Dit waren slechts enkele bevindingen van The Social Conference 2017. Is dit evenement echt iets voor jou en wil je hier volgend jaar graag bij zijn? Houd dan de website in de gaten en meld je aan voor The Social Conference 2018 op 22 maart 2018.

social conference logo

 


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Ellen Stam
Ellen is Online marketeer bij KG. Ze zorgt voor open, heldere communicatie en biedt oplossingen voor allerlei online probleemstukken.
Wees de eerste die reageert!

Reageren