Naar
boven

Waarom een internet marketeer vooral marketeer moet zijn

Sinds een flink aantal jaar bestaat de term “internet marketeer”. Een duidelijk maar breed begrip. Een internet marketeer is dus iemand die marketing via internet bedrijft.

Eén woord zien we telkens terugkomen, en dat is marketeer, oftewel marketing. Want hoewel sommige misschien anders beweren, is internet marketing ook gewoon marketing. Er gelden in principe dezelfde regels, alleen wordt er met andere middelen gestreden.

Wat betekende marketing ook alweer?

“Het geheel van de theorieën en technieken om producten en diensten optimaal af te zetten, door bij het aanbieden ervan zo goed mogelijk rekening te houden met de behoeften en specifieke wensen van de (potentiële) kopers.”

Bron: Wikipedia, waar overigens nog veel meer definities van marketing staan.

Om vast een voorzet te geven op de rest van dit artikel: Ik vind dat internet marketing in essentie dus niets te maken heeft met zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren of webanalytics. Ik ben dan ook geen internet marketeer, maar een doodnormale marketeer!

Marketing en internet marketing: het ene een doel, het andere een middel

Wanneer we de definitie hierboven nog eens goed bekijken is marketing dus een verzamelnaam voor theorieën en technieken om producten en diensten optimaal af te zetten (en rekening te houden met de behoefte en wensen van potentiële kopers). “Internet marketing” daarentegen is één van die technieken, waarmee we het voorgaande doel kunnen bereiken (het uitoefenen van effectieve marketing).

Mijn definitie van internet marketing is dus:

“Het geheel van theorieën en technieken, specifiek gericht op online gebruikers, die ingezet kunnen worden voor het voeren van effectieve marketing.”

En daar wringt voor heel wat online ondernemers het schoentje. Want hoewel ze meestal veel kennis hebben van internet marketing (en dus van de technieken als zoekmachine optimalisatie, en theorieën als “belangrijke zaken moeten boven de fold staan”) ontbreekt vaak de basiskennis van marketing.

En die basiskennis is nodig om de geleerde theorieën en technieken op de juiste manier in te zetten!

Voorbeelden wanneer internet marketing nutteloos is wanneer er geen basiskennis is van marketing

Webteksten

De grootste fout wordt wat mij betreft gemaakt op het gebied van content op de websites, webteksten dus. Maar al te vaak zie ik productbeschrijvingen in webwinkels die alle functies beschrijven. Iemand met basiskennis marketing weet dat niet werkt, en dat je veel beter per functie de voordelen voor de potentiële klant kunt benoemen.

Zoekmachine marketing

Nog een prachtig voorbeeld van wel de technieken kennen, maar door het ontbreken van marketingkennis deze volledig verkeerd inzetten. In mijn dagelijks contact met online ondernemers hoor ik vaak trotse verhalen over hoe hoog ze scoren op bepaalde brede zoekwoorden. Woorden als “fiets, auto, of verzekering”. Kosten nog moeite zijn gespaard om hoog te scoren met die zoekwoorden.

Alle technieken en theorieën zijn gebruikt om hoog te scoren. Je kunt zo iemand dus duidelijk een zoekmachine optimalisatie guru noemen. Maar helaas, deze guru heeft geen kennis van marketing. Want dan zou hij weten dat scoren op het woord verzekering nutteloos is. Er wordt niet in plaats van de zoeker gedacht. Want wat wil iemand die als zoekwoord verzekering gebruikt? Juist, dat weet niemand”¦

Uiteraard geldt voor zoekmachine adverteren hetzelfde, en nog al te vaak zie ik dat bedrijven hoog scoren met Google AdWords op dergelijke zoekwoorden. En trots dat ze zijn. Zo iemand kun je wederom een zoekmachine marketing guru noemen. Maar ook deze guru heeft het niet begrepen, of in ieder geval weinig kaas gegeten van marketing”¦

Webanalytics

Ook weer een mooi voorbeeld. Onze webanalytics man heeft allerlei prachtige rapporten ingesteld, technisch alles tot in de puntjes verzorgt, en werkelijk alles wordt doorgemeten. Ook deze persoon krijgt van mij de status webanalytics guru. Maar wat heb je aan die rapporten? O, je weet hoeveel bestellingen je hebt gehad, en wat dit heeft opgeleverd? Mooi. Proficiat. Maar weet je ook waarom dit is gebeurd? Meestal niet, omdat ook hier de basiskennis van marketing ontbreekt.

Conclusie

Waarschijnlijk heb je mijn punt wel begrepen, en in sommige delen heb ik misschien wat overdreven. Maar wat ik dus bedoel, je kunt nog zoveel leren over internet marketing, maar wanneer je geen kennis hebt van marketing, haalt het weinig uit. Ik wil iedere online ondernemer dan ook adviseren om eerst kennis op te doen van marketing, alvorens met internet marketing te beginnen.

Sterker nog, ik durf te beweren dat iemand met voldoende marketing kennis, en zonder internet marketing kennis het verder zal schoppen op internet dan wanneer het omgekeerde het geval is. Want iemand met marketing kennis weet waarom iets moet gebeuren, en voor het “hoe” kan hij iemand inhuren. Andersom is een stuk lastiger!

PS

Dit stuk is vooral geschreven voor “kleine” ondernemers, die de (internet) marketing vaak zelf uitvoeren. Maar ook grotere bedrijven kunnen maar beter eerst zorgen dat ze een goede marketeer aannemen, alvorens een vacature te plaatsen voor een internet marketing guru. Oja, een combinatie van die twee is natuurlijk ideaal, maar dat soort mensen zijn helaas schaars!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
25 reacties op "Waarom een internet marketeer vooral marketeer moet zijn"
  • Richard zegt:
    27 Apr, 2010 om 14:24

    Het is leuk als je (als kleine ondernemer) iets van de technieken snapt, maar in essentie moet je natuurlijk gewoon je product of dienst verkopen.

    Ik geloof überhaupt in ‘lijnen doortrekken’. Als je offline niet goed kunt verkopen zal het online niet zomaar gemakkelijker worden, hoewel de opzet natuurlijk een heel eind uit elkaar ligt.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Apr, 2010 om 14:28

      Dank voor je reactie Richard!

  • Jordy van Gent zegt:
    27 Apr, 2010 om 14:32

    Internet is een middel (een kanaal) en natuurlijk moet je zo veel mogelijk weten over hoe je internet kan inzetten om jouw doelen te behalen.

    Het belangrijkst blijft altijd de marketing kennis. Weten wat mensen beweegt en hoe je daarop kan inspelen. Internet biedt een hoop goede tools en een hoop middelen om de doelgroep te bereiken, maar zonder gedegen marketing kennis blijven de resultaten achter.

    Reageren
  • David zegt:
    27 Apr, 2010 om 14:40

    En toch heb ik het idee dat er regelmatig techneuten zijn die zich aan marketing wagen. Een IT-er die goed is in marketing (en dus in staat is vanuit de markt/doelgroep te denken), dat is volgens mij zeldzaam en daarom een gouden combinatie. Zeker als deze persoon ook nog wat ondernemers-skills bezit.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Apr, 2010 om 14:55

      Precies, deze mensen zijn goud waard, maar vaak erg zeldzaam.

  • Nico van Kooten zegt:
    27 Apr, 2010 om 14:44

    Karel, je slaat de spijker op zijn kop met dit artikel. En ja, die spijker zal bij sommige lezers hard aankomen… In de praktijk zie ik (helaas) vaak een probleem bij een hoop webwinkels van kleine ondernemers die keihard werken. Deze sites zien er op het oog goed uit en de pagina’s zijn goed gevuld en informatief.

    Vele van deze sites zitten echter vol met obstakels voor zoekmachines en bezoekers zodat het harde werk en de investeringen in rook opgaan. Uitbesteden van SEO en Online Marketing is voor deze ondernemers dan te kostbaar omdat ze er al “zoveel tijd en geld” in geïnvesteerd hebben. Herkenbaar?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Apr, 2010 om 14:56

      Inderdaad herkenbaar Nico!

  • Giel zegt:
    27 Apr, 2010 om 14:47

    Ik begrijp heel goed welke boodschap je wil overbrengen maar ik zou de termen anders gebruiken:

    Marketing is voor mij het geheel aan instrumenten om de verkoop te bevorderen. Een onderdeel daarvan is de internetmarketing. Net als bijvoorbeeld offlinemarketing (overigens ook weer onder te verdelen). Internet marketing zou ik dus onderdeel noemen van gewone marketing.

    Verder zie ik dat je marketing een doel noemt en internetmarketing een instrument. Ik vind marketing een instrument en internetmarketing een onderdeel daarvan.

    Je noemt in het laatste deel van je tekst een aantal voorbeelden van mensen die technieken goed beheersen. Je suggereert dat dit goede internetmarketeers zijn maar geen goede marketeers. Ik vind het helemaal geen goede internetmarketeers. Ik vind het mensen die de techniek beheersen om te beginnen aan internetmarketing maar het analyserend vermogen missen om met de informatie iets te doen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Apr, 2010 om 14:58

      In het kader van de vergelijking tussen internet marketing en marketing vind ik inderdaad dat internet marketing dus het middel is om effectieve marketing te voeren (het doel).

      Effectieve marketing is inderdaad weer een middel voor een ander doel, dat ben ik met je eens.

  • Lauryan Feijen zegt:
    27 Apr, 2010 om 15:25

    Goed punt gemaakt, maar inderdaad wel overdreven hier en daar.

    Goede internetmarketing zal goed inspelen op marketing in andere kanalen en rekening houden met de basis’regels’ die gelden voor zowel internetmarketing als voor de verschillende vormen van offline marketing.
    Ook bij offline marketing zijn er voorbeelden te benoemen van hele sloten geld die worden weggespoeld via een tv-spotje. Bij alle vormen van marketing gaat het erom dat het doel behaald wordt. Hierbij is marketing naar mijn mening geen instrument maar een middel. Een van de vormen die voor dit doel kan worden ingesteld is de variant internetmarketing.

    Nogmaals; ik ben het eens met je verhaal, maar geloof niet dat het verkeerd is om het begrip internet marketing te gebruiken voor een stukje specialisatie. Een goede internetmarketeer zal ook een goede marketing kennis hebben. Wanneer dit niet het geval is zal dit snel genoeg blijken uit resultaten (dwz. het uitblijven daarvan)

    Reageren
    • Lauryan Feijen zegt:
      27 Apr, 2010 om 15:26

      Heb hierbij over de reactie van Giel heen gelezen. Sluit me daar bij aan.

  • koen loor zegt:
    27 Apr, 2010 om 17:38

    de voorbeelden die je hier geeft hoef je ook geen marketing kennis voor te hebben. ik noem deze dingen eerder gezond verstand. wanneer je analytische rapporten gaat maken doe je dat toch om te kijken waar het goed en waar het fout gaat om daar weer op in te kunnen spelen? anders kan je beter ook niet aan zo’n rapport beginnen.

    Reageren
  • Michel Brok zegt:
    28 Apr, 2010 om 15:05

    Een goede internet marketeer heeft voldoende kennis van marketing en kent online zijn doelgroepen. Hij weet wat mensen online wel en niet kopen, hoe zij zich oriënteren en welke middelen zij hiervoor gebruiken. En niet onbelangrijk: waar praten ze over ons en hoe kan ik daarop inspelen?

    Maar als voor hem niet duidelijk is hoe de onderneming zich positioneert in de markt en wat de doelgroepen zijn waar men zich op richt, dan wordt het toch een lastig verhaal. Daarnaast zie je nog wel eens dat bedrijven moeite hebben om zich online te onderscheiden van hun concurrent. Zij focussen zich eerst op traffic en vindbaarheid en zien dan pas dat ze online niets verkopen. Daarom ben ik inderdaad met je eens dat bedrijven die starten met internet marketing, eerst moeten kijken of de huidige marketingstrategie klopt en of er überhaupt een strategie is. Vanuit dat standpunt kan het internet worden opgezocht en worden nagedacht of het zinvol is om met de doelgroep op het web op te zoeken.

    Reageren
  • Fitnessapparatuur zegt:
    28 Apr, 2010 om 19:01

    Internet is maar één kanaal in de marketingstrategie van je bedrijf. Wat vooral te maken heeft met de vindbaarheid en of promotie van je bedrijf.

    Marketing in het algemeen staat niet alleen voor de bekende marketing mix prijs product plaats en promotie (evt personeel).
    Internet marketing is één onderdeel in de p van promotie.

    Een goede marketeer zal dus internet marketing moeten kunnen beheersen in deze tijd om de P van promotie goed in te kunnen vullen.

    Iemand die alleen deze P kan invullen is een bagger marketeer

    Reageren
  • Danny Verhoeven zegt:
    28 Apr, 2010 om 20:07

    Helemaal mee eens Karel! Veel internet ondernemers gaan van het ene internet marketing trucje naar het ander zonder werkelijk resultaat te boeken.

    De basis moet goed zijn en je kan dan altijd nog dingen uitproberen en toepassen op je eigen bizz.

    Reageren
  • AGM scooters zegt:
    29 Apr, 2010 om 13:43

    Uiteraard moet het bedrijf zonder internet ook goed kunnen draaien anders doe je iets fout lijkt me. Internet is een hulpmiddel om het uit te breiden

    Reageren
  • Goedkoopste Makelaar zegt:
    29 Apr, 2010 om 13:52

    Wij hebben een traditionele marketing afdeling en een apparte internet marketeer. Deze 2 overleggen precies wat ze willen bereiken. Wij zijn nu ook weer bezig met een aktie die we zowel online als offline promoten. De offline marketeer maakt alle reclames, advertenties, teksten. De online marketeer geeft aan wat er minimaal in de tekst moet staan (voor een goede vindbaarheid) en promoot dezelfde aktie dan online. Dit geeft tot nu toe zeer goede resultaten.

    Reageren
    • Sportvoeding zegt:
      01 Mei, 2010 om 19:35

      Reclame is maar een klein deel van het begrip marketing.

      Voor enkel een webshop is een internet marketeer voldoende. Echter zal een winkel of groot bedrijf meer hebben aan een echte marketing afdeling. Wel denk ik dat deze twee begrippen steeds meer gaan overlappen en dat een marketeer ook veel (alles?) moet weten over internet marketing

  • Internet Tilburg zegt:
    03 Mei, 2010 om 11:04

    Specialisatie is goed maar je moet je niet blind gaan staren op 1 onderdeel. Denk dus ook buiten het internet inderdaad.

    Reageren
    • Loopband zegt:
      03 Mei, 2010 om 13:22

      Een marketeer is een marketeer, ik denk dat je dus in deze tijd zeker rekening moet houden met internetmarketing. SEO is weer een verhaal apart en bestaat vooral uit het omhoog ranken van een website.

  • Marijn zegt:
    03 Mei, 2010 om 13:51

    Leuk artikel, ik denk dat Karel het uit de praktijk zo ziet en meemaakt. Sommige klanten/ lezers begrijpen je soms niet, daarom moet je het af en toe zwart wit stellen om het duidelijk te maken!

    Wat overigens ook nog wel eens vergeten wordt, “logisch nadenken”. Sommige dingen kun je leren, maar dit onderdeel niet! En logisch nadenken is ook een onderdeel van (internet)marketing!..

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    07 Mei, 2010 om 09:19

    Ik zou bijna denken dat je op deze zoekwoord combinatie gezakt bent in Google Karel, even een nieuw relevant artikeltje ;).

    Reageren
  • Internet marketing zegt:
    25 Mei, 2010 om 10:10

    “Marketing en internet marketing: het ene een doel, het andere een middel”

    Ik ben het niet helemaal eens met bovenstaande stelling.

    Beide begrippen vormen middelen in de vorm van een pakket aan optimale strategieën/technologieën die ingezet kunnen worden via diverse media (waaronder het Internet dus) om een bepaald doel te bereiken (dat is omzet, naamsbekendheid, marktaandeel vergroten etc.).

    Wat wel waarheid is, is dat Internet marketing een onderdeel is van het alomvattende begrip ‘Marketing’. Feit blijft in mijn ogen wel, dat in het huidige klimaat de marketing van bedrijven, gericht op de consumentenmarkt, voor meer dan 50% op het internet plaatsvindt. Hierdoor kunnen kleine ondernemers die voor 90% de focus leggen op SEO, gedurende korte periodes goed concurreren met de grotere bedrijven.

    Dit alles neemt inderdaad niet weg dat een basiskennis van het algemene begrip ‘marketing’ een vereiste is om de top in jouw marktsegment te bereiken en daar ook te blijven. Een goede marketeer kijkt dus inderdaad verder dan alleen de PR, zoekmachineranking en de relevantie van keywords.

    Reageren
  • freek van Steijn zegt:
    07 Apr, 2011 om 14:33

    Ik ben het eens met de stelling dat internet marketing een onderdeel is van marketing. De classificatie is er echter niet voor niets. Belangrijker is de vraag wat internet marketing is. Ook daar is een goed kort (helaas weet ik het alleen in het engels) antwoord op:
    “divert and convert”. Mijn vertaling hiervan zou iets zijn van ‘geleiden’ en ‘converteren’. Men bedoelt dus het met alle mogelijke middelen proberen online personen te geleiden naar een lokatie (web/page/email etc) en op deze lokatie een conversie te laten plaatsvinden (omzetting bijv. verkoop, achterlaten email adres etc).

    Reageren
  • teo zegt:
    07 Jun, 2012 om 14:38

    als beginnende marketeer denk ik dat het vooral veel leren en naar verschillende meningen luisteren

    Reageren

Reageren