Naar
boven

Waarom je bezoekers centraal stellen de essentie is?

1.    Omdat marketing door het web op zijn kop is gezet. Traditionele marketing gaat om ‘klanten vinden’. Online marketing gaat om ‘door klanten gevonden worden‘.

2.    Omdat je bezoekers door het web meer keuze hebben dan ooit. Tegelijkertijd zijn ze druk, druk, druk en hebben ze weinig tijd, terwijl kiezen moeilijk en vermoeiend is. Meer keuze en minder tijd, geeft keuzestress.

‘Door klanten gevonden worden’ is aandacht geven

‘Klanten vinden’ is aandacht trekken. Door klanten ‘gevonden worden’, is aandacht geven.

Aandacht trekken door op te vallen, is altijd de sterkste troef van traditionele marketing geweest. Die troef is veelvuldig naar het web gekopieerd: Google Adwords is de online variant van een advertentie in een krant of magazine. En wat denk je van pop-ups, banners en de nu populaire sliders op homepages: allemaal aandachttrekkers.

Bij ‘gevonden worden‘ denk je meteen aan SEO en scoren in Google. Er zijn nog altijd veel bedrijven die denken dat met scoren in Google het succes vanzelf komt. Maar scoren in Google alleen om bovenaan te staan, is ook ‘aandacht trekken’.

Natuurlijk, bovenaan die eerste pagina in Google staan, heeft impact. Mensen hebben weinig tijd en kijken nauwelijks verder dan die eerste pagina met zoekresultaten. Maar het door een zoeker gevonden resultaat is niet hetzelfde als ‘door een klant gevonden worden’. Aan die klik van de zoeker verdien je nog geen cent, dus niet te vroeg juichen.

Het echte ‘gevonden worden’ begint nu pas. De zoeker is nu je bezoeker geworden en die vraagt aandacht. Hij wil weten wie je bent en of je hebt wat hij zoekt. Daarvoor moet je weten wie je bezoeker is en waarvoor hij komt.

Dat is je bezoeker echt centraal stellen. Als je hem dan ook kunt overtuigen om voor jou te kiezen, dan ben je echt ‘door een klant gevonden’.

Keuzes maken is moeilijk en vermoeiend

Kiezen staat in onze cultuur gelijk aan vrijheid. En toch zet kiezen ons juist vaak vast: wie zegt je dat jouw keuze de beste is. En in een samenleving die draait om succesvol zijn, is het maken van de juiste keuze van levensbelang.

Daarom is keuzes maken moeilijk en vermoeiend. Dat geeft keuzestress.

Wat je bezoeker in de zoekbalk van Google tikt, zegt al veel over de keuze die hij wil maken. Geef je bezoeker die aandacht en help hem. Je bezoekers centraal stellen, is helder maken dat jij hebt wat ze zoeken en waarom ze daarvoor best voor jou kiezen.

Zeker, mensen zoeken verder en vergelijken, maar hoe meer je je bezoeker centraal stelt, hoe beter je uit de vergelijking met anderen naar voren komt.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mischa Verheijden
Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.
8 reacties op "Waarom je bezoekers centraal stellen de essentie is?"
  • Gerti van Stijn zegt:
    29 Mei, 2013 om 18:13

    Helder artikel! Merci.

    Reageren
  • Mischa zegt:
    29 Mei, 2013 om 21:38

    Bedankt voor het compliment Gerti.

    Reageren
  • Tom Schilders zegt:
    30 Mei, 2013 om 09:52

    Wat ik een beetje mis, zijn concrete voorbeelden voor het centraal stellen van je bezoeker. Is dit artikel niet helemaal af of komt er een deel 2? :)

    Reageren
  • Chelsea Bosters zegt:
    30 Mei, 2013 om 10:44

    Hallo,

    Zeker een helder artikel! Anno 2013 staat de klant centraal stellen voorop. De klant zoekt jou en wanneer gevonden willen ze graag lezen wat ze zoeken. Daardoor probeer je naar voren te komen met de informatie die hun zoeken, al is dat soms lastig.

    Je moet voortaan denken als de ‘bezoeker’ en deze denkwijze ook in gedachte houden wanneer je de inhoud van de website invult. Hoe denkt de klant? Waar is die naar op zoek? en vooral: Hoe val ik op?

    Jammer dat ik geen voorbeelden zie uit de praktijk, ben benieuwd hoe jij denkt over het klant centraal stellen, en vooral: Wat is volgens jou de beste manier om je klant centraal te stellen/ op welke manier doe je dat?

    Reageren
  • Peter Zwart zegt:
    30 Mei, 2013 om 15:03

    Hello Mischa,
    That is much more important that you can be found by the related customer and that is important too. You just have to make efforts for getting better searched. Nice post.

    Reageren
  • Mischa zegt:
    31 Mei, 2013 om 09:41

    Thanks Peter.

    Reageren
  • Mischa zegt:
    31 Mei, 2013 om 11:20

    Tom en Chelsea,

    Het lastigste is dat de klant vaak iets anders doet, dan dat hij denkt :-)

    Weten wie waarom je website bezoekt is een start. Als je weet waarvoor iemand je website bezoekt, kun je de zogenoemde toptaken centraal stellen. Daarmee zet je dus ook je bezoeker centraal. Voor het achterhalen van Wie en Waarom bestaat een enquête: http://www.enquete-online.be/enquetes/wie-waarom-enquete/.

    Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld Treejack van optimalworkshop.com om te achterhalen waarom en waar mensen vastlopen op je website.

    Voor Interne Milieuzorg bij de Vlaamse overheid is met testpersonen eerst achterhaald wie, waarom de website bezoekt en of ze ook kunnen vinden wat ze zoeken. De opdeling in de blokken Milieuthema’s, Hoe interne milieuzorg aanpakken en Communicatiemateriaal stellen de toptaken van bezoekers centraal: http://www.lne.be/themas/milieuzorg.

    Hoewel de Wie en Waarom enquête en Optimal Workshop zeker betaalbare tools zijn, is er binnen het MKB vaak geen budget om uitgebreid te testen. Aangezien de product- en dienstverlening meestal overzichtelijk is, kom je al ver met logisch nadenken.

    Met Petra de Wit die interieuradvies geeft, heb ik bijvoorbeeld logisch nagedacht over welke vragen iemand die een interieuradvies wil zich stelt. http://www.mixinstijl.nl/interieuradvies/.

    Reageren
  • Petra van Tilborg -van Rooij zegt:
    31 Mei, 2013 om 14:13

    Mischa, dank voor het artikel en vooral ook de voorbeelden.
    Petra van Tilborg

    Reageren

Reageren