Naar
boven

Website optimaliseren voor mobiel? Start met Google Analytics!

Waar moet je beginnen als je aan de slag wilt met het “mobiel” maken van je website?

Voordat je de hulp inroept van een designer en / of webbouwer om je website te optimaliseren voor mobiel, is het noodzaak onderzoek te doen naar de eigen website.

Maar waar moet je dan naar kijken? Want welke content is het meest belangrijk voor op de mobiele site? Welke pagina’s moeten als eerste aangepakt worden? En hoe moet de lay-out worden aangepast voor de verschillende mobiele apparaten?

Uiteraard gebruik ik hier Google Analytics voor ;-). Ook al is het percentage mobiele bezoekers op jouw website (nu nog) nihil, de data geeft wel unieke inzichten die je kunt gebruiken om erachter te komen wat zij belangrijk vinden. Aan de hand van die inzichten is het mogelijk om nog beter in te spelen op de behoeften van mobiele bezoekers!

Geavanceerde segmenten: Alle verkeer, Mobiel verkeer en Tabletverkeer

geavanceerde segmenten

Door middel van Geavanceerde segmenten segmenteren we het mobiele en tabletverkeer eruit en bekijken we dit in verhouding tot al het verkeer op de website. Gebruik hiervoor de Geavanceerde segmenten: “Alle bezoeken”, “Mobiel verkeer” en “Tabletverkeer”.

geavanceerde segmenten toegepast

Pas de segmenten toe in het Overzichtsrapport (Doelgroep → Overzicht) en bekijk de onderliggende verhoudingen.

statistieken segmenten

Bekijk ook de statistieken die onder de grafiek worden weergegeven (bovenstaande afbeelding), o.a. het aantal pagina’s per bezoek, het bouncepercentage en de gemiddelde bezoekduur zijn erg interessant om te vergelijken.

Met welke mobiele apparaten wordt de website bezocht?

Het is goed om te weten met welke mobiele apparaten de website wordt bezocht. Anders weet je niet waarvoor je de website moet gaan optimaliseren! Bekijk daarom in het rapport Apparaten (Doelgroep → Mobiel → Apparaten) met welke soorten smartphones en tablets de website wordt bezocht (dit doen we zonder het toepassen van geavanceerde segmenten).

Rapport Apparaten

Aan de hand van dit rapport is het mogelijk de juiste apparaten te identificeren.

Wat is de best bekeken content?

De volgende stap is het bekijken van de meest populaire pagina’s onder mobiele bezoekers, waar zij vandaan komen (bronnen) en op welke pagina’s zij landen (bestemmingspagina’s).

  1. Dit doen we in het rapport Pagina’s (Inhoud → Site-inhoud → Alle pagina’s).

  2. Bekijk de segmenten Alle verkeer, Mobiel verkeer en Tabletverkeer los van mekaar.

  3. Voeg ook de Secundaire dimensie Bron toe om erachter te komen waar de bezoekers vandaan komen.

  4. Herhaal deze stappen ook in het rapport Bestemmingspagina’s (Inhoud → Site-inhoud → Bestemmingspagina’s).

 

Segment tablet in rapport bestemmingspagina's

De / betekent de homepage van de website.

Gebruik de populairste pagina’s als leidraad in het ontwerp en de ontwikkeling van de mobiele versie van je website. Neem in ieder geval de top 5 meest bezochte pagina’s en bestemmingspagina’s mee. Als het goed is beslaat dit ongeveer 50 tot 75% van je mobiele verkeer.

Tot slot

Je weet nu hoeveel bezoekers de website via een mobile device bezoeken, welke pagina’s zij het meeste bekijken en waar zij vandaan komen. Deze inzichten en ontdekkingen vormen een goede basis voor het nemen van de juiste beslissingen.

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
2 reacties op "Website optimaliseren voor mobiel? Start met Google Analytics!"
  • Christiaan W. Lustig zegt:
    27 Mrt, 2013 om 10:13

    Goed stuk, Lianne. Dank daarvoor. Het probleem met deze aanpak is echter dat je alleen maar meet wat je nu al publiceert.

    De populariteit toetsen van wat je (nog) niet publiceert, kun je doen met taakanalyse †” hierover schreef ik op Frankwatching: http://www.frankwatching.com/?p=208579 ; het artikel gaat specifiek over gemeentesites, maar de aanpak is universeel.

    Zulk onderzoek toont keer op keer aan dat een site of intranet 4 tot 6 ‘toptaken’ heeft die samen 20 à 30% van de stemmen krijgen. Dat is bijna altijd een factor 10 meer dan de laagst scorende 40 tot 60 taken.

    Verder schrijf je: “Het is goed om te weten met welke mobiele apparaten de website wordt bezocht. Anders weet je niet waarvoor je de website moet gaan optimaliseren!”

    De gebruikservaring (positief of negatief) wordt echter sterk beïnvloed door de mate waarin je site al geoptimalseerd is voor het device van de gebruiker. Dit betekent dat de resultaten die je nú uit Analytics haalt niet garanderen dat dit het gewenste of voorgenomen gebruik is.

    Afijn, Analytics alleen bieden niet voldoende inzicht. Aanvullend onderzoek en doorlopende optimalisatie zijn nodig om tot de beste gebruikservaring te komen. En als je die lijkt te hebben, moet je natuurlijk niet stoppen met ontwikkelen.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      27 Mrt, 2013 om 10:23

      Hallo Christiaan,

      Dankjewel voor je uitgebreide reactie!

      Het is inderdaad waar dat er nog meer onderzoek aan vooraf gaat (en tijdens en na het ontwikkelen), maar de insteek van het artikel was ook een “eerste stap” aan te reiken om te starten en het eigen inzicht te vergroten in het mobiele bezoek.

      Je moet toch ergens beginnen ;-). Maar inderdaad de resultaten zullen niet bindend zijn wanneer je website op dit moment totaal ongeschikt is voor mobiel.

      Toch is af te leiden welke “onderdelen” van de site bezocht worden om de populariteit daarvan te bepalen. En op basis van zoekwoorden (nu niet besproken in het artikel) is natuurlijk nog meer te achterhalen.

      En nog bedankt voor de aanvulling!

Reageren