5 tips voor zoekmachine vriendelijke webteksten

Karel
27/8/2008
Karel
27/8/2008
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd

Om hoog in de zoekmachine te komen zijn er een aantal dingen van groot belang. Denk hierbij aan linkbuilding, on-page optimalisatie (het technische verhaal) en de webteksten. In dit artikel gaan we dit laatste eens onder de loep nemen.Wat verstaan we onder webteksten?Het woord zegt het eigenlijk al, dit zijn teksten die op je website staan. Deze teksten, die meestal bedoeld zijn om de bezoeker te informeren of tot een actie over te laten gaan, zijn erg belangrijk.Zonder een goede tekst zal de bezoeker namelijk snel afhaken of niet tot de gewenste actie overgaan. Maar webteksten zijn niet alleen belangrijk voor de bezoekers...Optimaliseren voor bezoekers of zoekmachines?Wanneer je de webteksten gaat optimaliseren is het belangrijk dat je weet voor wie je schrijft, de bezoeker! De webtekst voor de bezoekers mag dus ook nooit ondergeschikt zijn aan de optimalisatie voor de zoekmachines!Echter zijn er wel manieren om zowel de bezoeker als de zoekmachines tevreden te houden...Hoe schrijf je een goede webtekst voor de zoekmachines (en houd je de bezoekers tevreden)?Tip 1: De juiste indelingAllereerst is het belangrijk dat je de juiste, technische, indeling gebruikt. Hiervoor zijn de zogenaamde header tags in het leven geroepen. Een header (kop) tag geeft aan waar het artikel, of de webtekst, over gaat.Binnen de header tags is er een indeling gemaakt. Een header 1 tag is belangrijk dan een header 2 tag. Een header 2 tag is weer belangijker dan een header 3 tag enz.Om header tags te gebruiken moet je code binnen je html toevoegen. Hieronder vind je een voorbeeld van een tekst opgemaakt met header tags:

<H1>Dit is de titel van de webtekst</H1>Hier komt het eerste deel van de webtekst.<H2>Dit is de subtitel van de webtekst</H2>Hier komt het tweede deel van de webtekst.

De zoekmachines waarderen de header tags enorm. Het is dus van groot belang om de zoekwoorden waarmee we willen scoren (met deze pagina) in de header tags te verwerken.Tip 2: Welke woorden zijn belangrijk?Er zijn verschillende manieren om de belangrijkste zoekwoorden te benadrukken. Zorg er daarom voor dat deze zoekwoorden een keer vetgedrukt, onderstreept en cursief voorkomen. Á‰én keer is voldoende!Verder is het verstandig om de zoekwoorden in de eerste zin en in de laatste zin terug te laten komen.Tip 3: Hoe vaak moet het zoekwoord terugkomen?Dit is een veelgestelde vraag met zeker zoveel antwoorden. Je leest namelijk regelmatig iets over de ideale keyword density of zoekwoord dichtheid. Men heeft het dan over het percentage dat een zoekwoord voorkomt ten opzichte van de gehele tekst.Hoewel ik zelf meestal rond de 2-5% hanteer is er niet echt een magisch percentage. Het is veel belangrijker dat het natuurlijk overkomt. Wat je zeker niet mag doen is overdrijven! Dit zal door de zoekmachines als spam worden beschouwd en kan je een penalty opleveren.Tip 4: Gebruik LSILSI is de afkorting voor Latent Semantic Indexing. In het kort komt het op het volgende neer. De zoekmachines gebruiken LSI om te bepalen welke zoekwoorden bij elkaar horen. Zo is het woord huis bijvoorbeeld gerelateerd aan het woord makelaarDit kunnen we gebruiken om zoekmachine vriendelijkere, en gebruiksvriendelijkere, webteksten te schrijven. We hoeven immers niet telkens het hoofdzoekwoord te gebruiken maar kunnen ook eens afwisselen met een gerelateerd zoekwoord. Zo wordt de tekst natuurlijker en zullen de zoekmachines toch zien dat jouw tekst over een bepaald onderwerp gaat.Er zijn verschillende manieren om uit te zoeken welke woorden relevant zijn aan elkaar (volgens de zoekmachines), één daarvan is via Google:Wanneer je LSI woorden wilt vinden met Google gebruik je het ~ -teken (onder je escape knop) voor je zoekwoord en de LSI woorden zullen vetgedrukt worden weergegeven. Hieronder vind je een voorbeeld van zo'n zoekopdracht met resultaten:Zoals je ziet heb ik in dit voorbeeld -auto achter de zoekopdracht getypt. Zo wordt het woord auto uitgesloten en zie je alleen de gerelateerde onderwerpen.Een andere manier om gerelateerde zoekwoorden te vinden is via de gratis keywordtool van Google. Typ daar het zoekwoord in en laat "gebruik synoniemen" aangevinkt. Bij de resultaten moet je dan naar onder scrollen tot het kopje: Aanvullende zoekwoorden ter overweging. Hier zie je dan, gesorteerd op relevantie, de relevantie zoekwoorden.Tip 5: Verdeel lange teksten in meerdere pagina'sMeer is niet altijd beter. Ook bij het schrijven van webteksten moet je dit in je achterhoofd houden. Wanneer je dus lange teksten hebt (>400 woorden) is het verstandiger om deze op te splitsen in twee pagina's. Dit is zowel voor de zoekmachines als voor de bezoekers overzichtelijker.SamenvattingMet deze vijf tips heb je de voornaamste technieken gezien voor het schrijven van een goede webtekst voor de zoekmachines. Wanneer je deze technieken gebruikt zullen de zoekmachines in ieder geval weten waar je over schrijft én zullen ze duidelijk zien welke zoekwoorden belangrijk zijn.Uiteraard is het volledig aan jou om er ook iets zinnigs voor de bezoekers te schrijven ;-).

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier