Naar
boven

3 keer segmenteren in Google Analytics

Zonder het toevoegen van context aan Analytics data is het niet goed mogelijk beslissingen te nemen. Die “platte” data geeft namelijk geen goede indruk of iets wel of niet goed gaat. Daarvoor hebben we vergelijkingsmateriaal nodig: data met context! Door te segmenteren in Google Analytics voegen we deze context toe. In dit artikel bespreek ik 3 verschillende manieren waarop je data kunt segmenteren, zodat er betere inzichten ontstaan.

#1 Nieuwe bezoekers vs. terugkerende bezoekers

nieuwe bezoekers vs terugkerende bezoekers
Deze segmenten zitten standaard in Google Analytics en dit maakt het erg makkelijk om mee te starten. Bekijk hoe deze twee groepen bezoekers het doen met betrekking tot conversie, bekijk ook de doelset en e-commerce tabs in verschillende rapporten. Vragen die je jezelf vervolgens kunt stellen zijn: “Welke groep doet het beter?” en “Op welke pagina converteren beide soorten bezoekers?”.

#2 Opbrengst

 

Het rapport “Verkoopprestaties” zegt alleen iets over de totale opbrengst, maar we weten nog niet wat daarin heeft bijgedragen. Nog belangrijker: of dit goed is… Laten we context toevoegen door middel van een aantal geavanceerde segmenten:


Voeg context toe en het wordt een stuk duidelijker wat aan de opbrengst heeft bijgedragen. Door de geavanceerde segmenten “Betaald zoekverkeer”, “Niet-commercieel zoekverkeer”,”Direct verkeer” en “Verwijzingsverkeer” toe te voegen krijgen we direct inzicht in de belangrijkste bijdragers. Daarbij zou dit ook een aanleiding kunnen zijn om “Verwijzingsverkeer” verder te onderzoeken, daar is blijkbaar nog veel in te halen. 

Voeg nu een vergelijking toe met een vorige periode (bij datum) en dan wordt het pas echt duidelijk of de zaken goed gaan:


Nu is er een duidelijke verbetering te zien en is het mogelijk om conclusies te trekken. En zien we bovendien dat verwijzingsverkeer eigenlijk de grootste stijger is!

#3 Gedrag van bezoekers

We kunnen een hoop leren van het gedrag van bezoekers. Bekijk eens in het rapport “Engagement” hoeveel tijd bezoekers spenderen op de website.
rapport engagement

Bekijk waar voor jouw website de meest “betrokken” bezoekers zich bevinden. Als blog vinden wij het belangrijk dat mensen de artikelen lezen, laten we ervan uitgaan dat je daarvoor minimaal 2 minuten voor nodig hebt. Om de bezoekers die langer dan twee minuten de website hebben bezocht eruit te filteren maken we een geavanceerd segment aan.

Een geavanceerd segment maak je binnen 3 minuten:

Klik op “Geavanceerde Segmenten” en vervolgens op “+ Nieuw aangepast segment”.
Geavanceerd segment aanmakenVervolgens is het zaak het volgende in te vullen:
engagement bezoekduur meer dan 2 minKies voor “Segment opslaan” en je vindt het voortaan segment terug onder “Aangepaste segmenten”. Vervolgens bekijken we welke pagina’s (bij ons artikelen) het meeste worden bekeken. Ga hiervoor naar het “Gedetailleerd inhoudsrapport” onder “Inhoud” → “Site-inhoud” .
pagina's - segment meer dan 2 min

Let op: Kies als primaire dimensie “Pagina”!

Door het segment op verschillende rapporten toe te passen komen we erachter welke content de bezoeker goed vindt. In ons geval dus: welke artikelen vallen in de smaak? Waar zijn ze in geïnteresseerd en waar willen ze graag meer van weten? Door de betrokken bezoekers te segmenteren te analyseren hebben we een kans om daarop in te spelen en meer van dat soort (gewilde) content te creëren.

Segmenteer op wat jij belangrijk vindt!

Door jezelf af te vragen wat jij belangrijk vindt om te weten kom je vanzelf tot segmentatie ideeën, er zijn talloze mogelijkheden. Experimenteer met je eigen ideeën en maak aangepaste segmenten aan om ze te testen.

Waar segmenteer jij op in Google Analytics? Deel je tips voor mooie aangepaste segmenten in de reacties ;-)!

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
Wees de eerste die reageert!

Reageren