Naar
boven

Adverteren in YouTube deel II

In het vorige deel bespraken we al waarom je zou kunnen starten met het adverteren in YouTube. Vandaag bekijken we welke vormen er van advertenties in YouTube bestaan en hoe je ze inzet.youtube logo

YouTube in AdWords

Om te kunnen starten met advertenties in YouTube dien je eerst je YouTube account je koppelen aan je AdWords account. Dit doe je door éérst een videocampagne aan te maken. Vervolgens kun je deze campagne aan je YouTube account koppelen.

Trueview

De meest gebruikte vorm van adverteren in YouTube zijn de Trueview advertenties. Deze advertenties zijn op verschillende manieren in te zetten, afhankelijk van het doel van je campagne. Hieronder behandelen we drie veel gebruikte opties:

InStream

De InStream videoadvertenties worden afgespeeld voor, na of tijdens het gekozen YouTube filmpje. De kijker kan er hier echter voor kiezen om na 5 seconden vertoningen de rest van de advertentie over te slaan. De adverteerder betaalt hier alleen wanneer een kijker 30 seconden van het filmpje kijkt, of de hele advertentie wanneer deze korter is dan 30 seconden.

InSearch

InSearch advertenties worden vertoond op basis van zoekopdrachten in YouTube die door gebruikers worden opgegeven. In dit geval betaal je alleen wanneer een gebruiker je advertentie aanklikt en bekijkt.

InDisplay

InDisplay advertenties worden weergegeven als de inhoud overeen komt met wat de gebruiker al bekijkt. Advertenties vanuit het gehele Google Display netwerk kunnen hier worden weergegeven. Je betaalt als adverteerder wederom alleen wanneer je advertentie wordt aangeklikt en bekeken. InDisplay advertenties hebben verschillende indelingen, als YouTube wordt het weergegeven als een “aanbevolen video”.

TrueView advertenties

De juiste TrueView optie

Welke optie is het meest geschikt voor jouw advertentiecampagne? Dit is natuurlijk afhankelijk van het doel van je campagne. Wil je direct sturen op het vergroten van je omzet? Of wil je meer naamsbekendheid? Aan de hand van dit soort vragen zal je campagne vorm krijgen. Daarnaast spelen de beschikbare middelen (budget, apparatuur) natuurlijk ook een grote rol. In AdWords maak je een videocampagne aan volgens hetzelfde principe als de overige campagnes. Je target vul je in op basis van interesses, zelfgekozen plaatsingen, remarketinglijsten of zoekwoorden. Die laatste werkt in vaak niet goed, aangezien video’s moeilijk te indexeren zijn op basis van zoekwoorden. Ik zou hier kiezen voor interesses of zelfgekozen plaatsingen. Zo heb je sneller een specifieke doelgroep te pakken.

Het is tevens aan te raden gebruik te maken van meerdere TrueView opties, om zo het resultaat per indeling te kunnen bekijken. De interface van AdWords geeft je de mogelijkheid om te segmenteren op indeling. Zo zie je welke TrueView optie het best voor jouw campagne werkt.

Hulp nodig met het opzetten van je (eerste) YouTube campagne? Raadpleeg dan onze specialisten!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Anne Westerik
Anne is SEA campagne manager bij KG Bureau. Naast AdWords specialist is Anne gespecialiseerd in Bing Ads.
Wees de eerste die reageert!

Reageren