Naar
boven

Adverteren op brand name: doen!

adverteren op brand name blog header

Een veelgestelde vraag door onze klanten: “Is het verstandig om te adverteren op merknaam? Aangezien ik daar toch altijd bovenaan sta met de organische vermelding?” Op deze vraag geef ik jou graag een antwoord.

Het is voor concurrenten toegestaan om op jouw merknaam te adverteren, mits deze concurrent zich niet voordoet als jouw bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer jij een merknaam hebt die gelijk staat aan een productgroep, activiteit of handeling. Een voorbeeld: wanneer jouw webshop ‘Voordelig fietsen’ heet, kan het maar zo zijn dat een concurrerende webshop daarop wil adverteren. Indien de concurrentie op jouw merknaam adverteert, dan is het slim om dit zelf ook te doen. Zo loop je deze bezoekers in ieder geval niet mis. Adverteert de concurrent niet op jouw merknaam, wees de concurrentie dan zeker ook voor! Het is voor de concurrent lastiger om relevant te zijn aan jouw merknaam als zoekwoord. Hierdoor zal deze hogere klikkosten hebben.

Samenwerking tussen SEO en SEA

Door te adverteren op je eigen merknaam kun je de advertentie afstemmen op je organische vermelding. Bijvoorbeeld het communiceren van aanbiedingen en acties middels sitelinks die organisch niet worden weergegeven. Je kunt hiermee elkaar versterken waardoor er meer bezoekers worden gegenereerd omdat de attentiewaarde hoger is. Je kunt het zien aan onderstaande afbeelding: het rood omlijnde zoekresultaat is SEA (een advertentie), het blauw omlijnde zoekresultaat is onderdeel van SEO (organisch). 

screenshot zoekresultaten sea en seo

Kosten

De kosten voor het adverteren op je eigen merknaam liggen in verhouding met andere advertenties veel lager. Dit komt omdat de relevantie maximaal is: de bezoekers zijn tenslotte op zoek naar jou. De extra bezoekers die je ermee binnenkrijgt kunnen ervoor zorgen dat deze kosten worden terugverdiend.

Metingen

Het belangrijkste wanneer je adverteert op merknaam, is het scheiden van deze statistieken op het moment dat je AdWords als kanaal gaat beoordelen. De bezoekers die je genereert op je merknaam zijn immers al op zoek naar jou. Er is geen uitdaging meer om deze mensen nog te overtuigen.

Weet je niet zeker of het loont om te adverteren op je merknaam? Dan zul je dit dus moeten testen. Vergeet niet in je beoordeling de conversie-attributie in de customer journey mee te nemen. Neem met ons contact op als je hier hulp bij nodig hebt.

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Roy Hoogerheijde
Roy is SEA consultant bij KG Bureau. Roy is de beamer van KG Bureau. Hij schijnt zijn brede licht over verschillende online vraagstukken om tot een oplossing te komen.
Wees de eerste die reageert!

Reageren