Naar
boven

Bekijk AnswersOnAir thema SEO hier terug!

Bekijk hieronder de uitzending terug van AnswersOnAir met thema zoekmachine optimalisatie:

De volgende live sessie niet missen? Laat dan hier je e-mailadres achter en je ontvangt een herinnering voor de volgende keer!

Lees hieronder de samenvatting van alle vragen en antwoorden tijdens deze sessie.

Samenvatting vragen en antwoorden tijdens deze sessie

1. Zou duplicate content de oorzaak kunnen zijn van de daling in de zoekresultaten? – 1:35 min.

“Ik heb een webwinkel en mijn belangrijkste zoekwoord had ik binnen enkele weken op nummer 1 in de resultaten maar sinds 2 maanden zijn alle zoekwoorden langzaam aan het dalen of verdwijnen helemaal. Heb zowat alles geprobeerd maar gisteren las ik het stuk over duplicate content en heb nu het idee dat dat misschien wel de oorzaak kan zijn, net zoals de keyword density. Ik heb namelijk veel halsbanden met dezelfde naam die alleen maar van elkaar verschillen op kleur en maat. Zou dit de oorzaak kunnen zijn van de dalende zoekwoordresultaten en wat kan ik daaraan doen?”

Wanneer je een nieuwe website online zet, zul je over het algemeen een hogere positie krijgen in Google, waarom? Google wil nieuwe (kleine) websites de kans geven om zich te meten met de grote bestaande websites van (grote) merken.

Ondertussen gaan ze kijken of je content in de smaak valt bij bezoekers. Dit doen ze o.a. aan de hand van de tijd die op je website wordt doorgebracht. Wanneer er tevens meer links naar je website ontstaan, is dit voor Google een positief teken dat je werkt aan de populariteit van de website (bedrijf) en daarmee verdien je je “bestaansrecht”.

Gebeurt dit niet, dan is dat voor Google een teken en zal je website na verloop van tijd dalen in de zoekresultaten.

Duplicate content en webwinkels

Je ziet vaak dat men producten in meerdere versies (kleur, maat etc.) heeft. Dit zorgt ervoor dat er duplicate content ontstaat, maar dit is te voorkomen door gebruik te maken van de canonical tag. Hiermee laat je maar één “versie” van het betreffende product indexeren door Google (bijvoorbeeld alleen de zwarte versie van een telefoon).

Keyword density

Keyword density betekent hoeveel procent van de woorden op een bepaalde pagina een bepaald woord is (zoekwoord).

Het is een mythe dat je een ideale Keyword density van 5% moet hebben, hiermee wordt dus bedoeld: 5 van de 100 woorden op de pagina moeten het zoekwoord zijn waarop je gevonden wilt worden.

Probeer verder te kijken dan het zoekwoord op zich, maar kijk naar de zoekintentie erachter. Waarom zoekt iemand? Wil diegene het product kopen of reserve onderdelen bestellen? Wanneer je daarachter komt, kom je eigenlijk achter de zoekvraag.

Dat is exact wat je moet beantwoorden met jouw pagina’s. Wanneer jij namelijk antwoord geeft op die vragen (met de juiste informatie op jouw pagina’s) zal Google dit waarderen en die pagina’s goed naar voren laten komen.

2. Welke type websites worden afgestraft of juist gewaardeerd door Google na de Panda 4.0 update? – 9:22 min

De onderzoeken zijn nog in volle gang, maar het is wel al bekend dat Ebay, Ask.com en History.com flinke klappen hebben gekregen. Er zijn dus wel al grote verschuivingen aan de gang. Of er ook websites zijn die van de update profiteren is bij mij nog niet bekend, al lijken wij wel een lichte stijging te merken.

Panda updates e.d. zijn echter niet hetgeen waar ik mij mee bezig houd. Het interesseert mij eigenlijk ook niet. Je zou je ook niet met Google bezig moeten houden, maar wat veel belangrijker is het beantwoorden van de zoekvraag.

Wij zijn bezig met het beantwoorden van de zoekvraag en leggen de focus echt op gebruiksvriendelijkheid. Het draait namelijk niet om Google, maar ook bezoekers. Bezoekers komen ook via andere kanalen, en wij willen dat die bezoekers een zo goed mogelijke pagina voor zich krijgen.

Doordat daar de focus op ligt scoren wij hoog in Google. En niet andersom.

Doordat daar de focus op ligt ontvangen wij veel links van andere website, worden we populair en scoren wij hoog in Google.

Er is dus een boel gebeurt n.a.v. de Panda 4.0 update, raadpleeg verschillende bronnen (er is veel te vinden op Google) en vorm je eigen mening daarover.

3. Hoe belangrijk zijn backlinks tegenwoordig? En waar moet je op letten? – 12:05 min

Backlinks zijn nog steeds belangrijk. Google heeft als doel om de beste pagina’s op een bepaalde zoekvraag weer te geven. Om dit te kunnen doen, zullen ze moeten bepalen wat een goede pagina is.

Het is ontzettend lastig voor Google om te bepalen wat precies de zoekintentie is achter de zoekvraag. Ze hebben daarom verschillende manieren ontwikkeld (signalen) die ze gebruiken om erachter te komen of een bepaalde pagina al dan niet van waarde is voor gebruikers.

Larry Page is de grondlegger van de pagerank (van vroeger) hoeveel inkomende links heeft een pagine en wat is de kwaliteit van de links. Hoe meer links (van hoge kwaliteit, welke weer wordt bepaald door het aantal inkomende links op de linkende pagina), des te belangrijker de pagina zal zijn. De links werden gezien als “stem” en worden ook wel backlinks genoemd.

Google is een stuk beter geworden in het beoordelen van de kwaliteit van links en daarmee kunnen links van slechte kwaliteit (lage waarde) een negatief effect hebben op je website.

Backlinks zijn dus nog wel belangrijk, maar zorg voor kwaliteit en niet voor kwantiteit! Kwalitatieve links zijn “editorial links”, links die bijvoorbeeld voorkomen in een artikel, niet in een footer of verstopt achter een afbeelding.

4. Als SEO-specialist moet je vaak doelstellingen opstellen, maar op basis waarvan? Hoe kan ik een goede doelstelling maken? Is dit te berekenen of te voorspellen? – 17:25 min

Dit is het lastigste wat je als SEO-specialist moet doen. Het is wel in te schatten maar niet hard te maken. Ervaring is hier heel erg belangrijk. Doordat je heel veel websites optimaliseert kun je op een gegeven moment een inschatting maken van de stijging die mogelijk is. Dit doe je op basis van de website zelf, maar ook op basis van de aanwezige concurrentie.

Kijk bijvoorbeeld naar de top 10 van de belangrijkste zoekwoorden (zoekvragen) en vergelijk dit met de concurrentie. Scoort men daar op de hele lijn op plaats 5 en zie je dat de concurrentie meevalt?

Dan kun je en inschatting maken van de inspanningen die nodig zijn om een plaats hoger te komen. Is dat haalbaar dan kun je berekenen hoeveel extra bezoekers dit (ong) oplevert. Dit werk je dan tevens uit voor plaats 3 en 2, waardoor je een overzicht krijgt waarop je kunt sturen.

Daarnaast zal je moeten werken aan de populariteit van je merk, middels content marketing: aanwezig zijn in de doelgroep en naamsbekendheid opbouwen. Wanneer je hiermee aan de slag gaat, ga je hoger scoren in Google én ontvang je ook meer bezoekers via andere kanalen (zoals, direct, social media en advertising).

Wanneer je aan de slag gaat met SEO ga je ook aan de slag met content marketing en stijgen ook de bezoeken via jouw andere kanalen. Neem dit ook mee in je verhaal richting de klant.

5. Als Europees ditributeur van een Amerikaans merk met onze eigen .com website (met redelijk wat duplicate content) wil ik graag gevonden worden in Europa. Wat zijn de belangrijkste do’s & dont’s? – 23:08 min

Karel raadt af om één (Engelstalige) website te gebruiken en daar alle klanten naartoe te sturen. Men vindt een website in de eigen taal en eigen omgeving toch het prettigst. Je zou in dit geval kunnen werken met website.com/fr of website.com/de en daar de website in de verschillende talen op weergeven.
Stel dat de .com website nu al goed scoort en al een sterke merknaam is, dan profiteren die verschillende websites in de submappen (/nl) daar ook van. Maak je een compleet nieuwe website, dan zal je daarmee vanaf nul af aan moeten bouwen.

Het is wel zo dat in Nederland een .nl website beter zal scoren van een .com website, dat is een afweging. Wil je een lokale markt bereiken en heb je bijv. ook een kantoor in Nederland? Dan zou ik de investering wel overwegen, zeker wanneer je de lokale markt wil bereiken.

Wanneer Google er beter in wordt om in te zien dat een .com/nl website niet van mindere kwaliteit hoeft te zijn dan een .nl pagina, dan kun je er later ook altijd nog voor kiezen om de .nl website te verhuizen naar de .com.nl.

Een extra tip: Google ook eens op “href lang”, dat is een code (die je in de header van je website plaatst) waarmee je kunt aangeven dat een bepaald onderdeel van de website, bij een bepaalde regio en taal hoort.

6. Is er een relatie tussen afnemende SEO resultaten en toenemend SEA gebruik? – 26:22 min.

Ja, het moment dat Google beslist om meer advertenties te laten zien, kun je ervan uitgaan dat er minder mensen zijn die op de organische zoekresultaten klikken.

Men heeft meer keuze om op te klikken, dus het is een logisch gevolg.

Je gaat niet hoger scoren (organisch) in Google, omdat je gebruik maakt van AdWords en hen betaalt.

Maar wanneer je adverteert in Google, is er een goede kans dat je meer gezien wordt en populairder wordt. Waardoor mensen je herkennen, het over je gaan hebben op social media en meer naar je linken, waardoor je tevens hoger komt in de organische resultaten. Op die manier zou er ook een verband kunnen zijn.

7. Kun je nog via Google een Google analytics certificaat halen? Zo ja, hoe werkt dit? En is een Google Partnership voor een online marketing bedrijf een optie? – 28:40 min.

Ja, je kunt nog steeds een certificaat halen als individu bij Google Analytics. Dit kan bij het Google Testing Center.

Daarnaast raad ik je ook aan om als online marketing bedrijf Google partner te worden, dit zijn wij namelijk zelf ook ;-). Kijk voor meer informatie hier!

Zelf ook vragen over zoekmachine optimalisaite?

Stel ze dan tijdens de volgende uitzending AnswersOnAir op woensdag 25 juni om 10.00 uur! Laat hier even je e-mailadres achter zodat je een herinnering ontvangt. Nu al een vraag? Mail die dan direct even naar lianne@karelgeenen.nl!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
4 reacties op "Bekijk AnswersOnAir thema SEO hier terug!"
  • Rudi zegt:
    20 Jun, 2014 om 11:38

    Er wordt gesproken over de canonical-url. Ik ben bekend met het principe. Nu heb ik er voor gekozen om in mijn webshop de goedkoopste uitvoering (kleinste maat) te laten indexeren. Alle andere maten verwijzen via de canonical-url naar dat product. Echter verkopen wij ook uitzonderlijke maten (hier wordt veel op gezocht). Worden die pagina’s nog altijd gevonden? ik wil uiteraard graag dat de bezoeker die maat 140 zoekt die vindt. echter wijst de 140 nu naar de 90. Alle paginavarianten van het product verwijzen naar alle maten en hebben bijna dezelfde tekst. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
    Groet, Rudi

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      20 Jun, 2014 om 12:54

      Wanneer het maten zijn die waar ook echt op wordt gezocht zou ik die wel op zichzelf laten indexeren, de rest kan via een canonical.

  • Jelle zegt:
    10 Jul, 2014 om 12:09

    Stel (fictief): ik heb een webwinkel in schroevendraaiers: schroevendraaierwinkel.nl. Ik probeer dan de homepagina goed te laten scoren op termen zoals “schroevendraaier”, “schroevendraaiers” en “schroevendraaier kopen”. Ik heb echter ook een categorie pagina schroevendraaiers, welke links krijgt met anchor en title “schroevendraaiers” en dus het zelfde zal zijn als de homepagina. Google heeft het dan moeilijk (zo blijkt) om te begrijpen dat ik de homepagina goed gevonden wil hebben en niet de categorie pagina. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? De categorie pagina doet het nu namelijk beter en onderscheid maken tussen enkelvoud en meervoud werkt dus niet echt.

    Bedankt!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      10 Jul, 2014 om 13:04

      Als je een webwinkel bent in schroevendraaiers, en iemand zoekt op schroevendraaiers, en jij verkoopt schroevendraaiers, dan wil je toch dat ze daar landen waar ze schroevendraaiers kunnen kiezen? Oftewel, de categoriepagina van de schroevendraaiers.

Reageren