Naar
boven

Bespaar tijd en AdWords budget: gebruik geautomatiseerde regels!

geautomatiseerde regels blog header

In Google AdWords zijn er veel mogelijkheden om automatisch wijzigingen door te laten voeren. Je kunt bijvoorbeeld scripts toevoegen, of geautomatiseerde regels instellen. Op geautomatiseerde regels ga ik in dit artikel eens wat verder in.

Wat zijn automatische regels?

Met geautomatiseerde regels kun je dus automatisch wijzigingen in je Google AdWords account laten aanbrengen. Heb je bijvoorbeeld een webshop en weet je precies wat de kosten per conversie mogen zijn? Dan kun je bijvoorbeeld een regel instellen waarbij de CPC wordt verhoogd van zoekwoorden die voldoen aan de kosten per conversie die jij voor ogen hebt.

Waarom zou je geautomatiseerde regels instellen?

De reden hiervoor is om tijd te besparen. De tijd die je overhoudt kun je gebruiken voor andere optimalisatietaken die niet te automatiseren zijn, of om andere mogelijkheden aan te pakken en strategieën uit te werken.

Ook wil je het budget zo efficiënt en effectief mogelijk inzetten. Met automatische regels zorg je ervoor dat goede zoekwoorden nog beter gaan presteren. Daarnaast zorg je ervoor dat er op slecht presterende zoekwoorden minder wordt geboden, of dat deze zelfs uit worden gezet.

Voorbeelden van regels:

De regels die je instelt zijn per doelstelling en KPI’s verschillend. In dit voorbeeld gebruik ik een kosten per conversie van €5,- en hou ik rekening met de ondersteunde waarden van een zoekwoord. Hierbij kijk ik naar de ondersteunde conversies.

Regel 1:

  • Biedingen verhogen naar CPC voor de eerste pagina
    • Het kan voorkomen dat de CPC van een zoekwoord niet voldoende is om een advertentie op de eerste pagina van de zoekresultaten in Google te laten vertonen. Om te voorkomen dat dit gebeurt, kun je een regel instellen om om de CPC van een zoekwoord automatisch te verhogen voor de eerste pagina.

Regel 2:

  • Positie verhogen van zoekwoorden die op de juiste kosten per conversie zitten:
    • CPC automatisch verhogen met x% voor zoekwoorden met een positie lager dan 2 en kosten per conversie minder dan €5,-.

Dit kun je natuurlijk ook andersom doen. Dus: een regel maken die de CPC verlaagt van de zoekwoorden die een hogere kosten per conversie hebben, en weinig tot geen ondersteunende waarde.

Regel 3:

  • Zoekwoorden onderbreken met 0 conversies en 0 ondersteunde conversies over de afgelopen 30 dagen. Koppel hierbij ook aan dat er een minimaal aantal klikken op een zoekwoord moet zijn geweest zodat je er zeker van bent dat er geen conversies uit zijn gekomen en minder relevant bent.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Zo zijn er nog veel andere automatische regels in te stellen, afhankelijk van de doelstelling of KPI’s die je voor jezelf hebt opgesteld.

Regels instellen

Leuk, die regels, maar hoe kun je dit instellen? Dit is redelijk eenvoudig, maar je moet er wel voor zorgen dat je goed rekening houdt met verschillende factoren. Ik zal de regels uit het voorbeeld hier uitleggen met ondersteuning van screenshots:

Om automatische regels in te stellen op zoekwoordniveau ga je naar de campagne waar je de regel wilt toepassen en ga vervolgens naar het tabblad “zoekwoorden” en ga vervolgens naar “automatiseren”.

afbeelding 1 navigeren screenshot

In het geval van regel 1 ga je naar “biedingen verhogen naar CPC voor de eerste pagina”.

Regel 1: biedingen verhogen naar CPC voor de eerste pagina.

Afbeelding 2 Biedingen voor eerste pagina screenshot

In bovenstaande afbeelding zijn in eerste instantie alle hokjes aangevinkt. In dit geval wil je alleen de zoekwoorden verhogen die onder bod voor eerste pagina staan. Alleen dat vinkje laat je dan staan. Vervolgens geef je aan hoe vaak de regel moet plaatsvinden, en rond welk tijdstip.

Vervolgens kun je deze opslaan. Ook kun je nog aangeven welke CPC je maximaal wil betalen. Dit doe je bovenaan bij ‘Max. Bod’. Hierdoor zal de regel het bod nooit hoger zetten dan wat je hebt ingegeven.

Regel 2: positie verhogen van zoekwoorden die op de juiste kosten per conversie zitten

Bij deze regel moeten er een aantal velden worden ingevuld om ervoor te zorgen dat de CPC van de juiste zoekwoorden worden aangepast.

  1. Met welk percentage de bieding verhoogd moet worden.
  2. (Optioneel) wat de maximum CPC is die je wil betalen.
  3. Gemiddelde positie slechter dan 1. Omdat het geen zin heeft biedingen te verhogen van zoekwoorden die al op 1 staan.
  4. Alleen de zoekwoorden die een kosten per conversie hebben lager dan €5,- (volgens doelstelling).

Je kunt hier naar eigen wens nog factoren aan toevoegen die bepalen waar het zoekwoord aan moet voldoen.

Ook hier geef je weer aan hoe vaak, wanneer en op basis van welke statistieken de regel moet worden toegepast. Die laatste is afhankelijk van hoeveel conversies je behaalt binnen een bepaalde periode.

max cpc toevoegen screenshot

Regel 3: zoekwoorden onderbreken

Ook bij het onderbreken van zoekwoorden moet je goed aangeven waar het zoekwoord aan moet voldoen om daadwerkelijk door de regel onderbroken te worden. Dit is er wel één waarbij je goed moet opletten dat alles goed staat ingesteld: liever wat meer vereisten dan te weinig. Kies voor de veilige weg om eerst te kijken hoe dat zal gaan, dan kun je de regel altijd nog weer aanpassen. In onderstaand voorbeeld ben ik uitgegaan van 0 conversies en ondersteunde conversies, en minimaal 30 klikken over 1 week gezien.

zoekwoorden onderbreken

Let op!!

Nadat je de regels hebt ingesteld: controleer altijd of de wijzigingen die je voor ogen had ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd en of dat goed is gegaan. Mocht het zijn dat de regels niet de juiste optimalisaties hebben doorgevoerd, dan kun je dit altijd terug draaien in de wijzigingsgeschiedenis. Check de regel en pas deze aan om het juiste door te laten voeren.

Wil je dus tijd besparen en efficiënt je gekozen budget inzetten? Gebruik dan automatische regels. Ga voor jezelf na welke regels je graag zou willen inzetten, en kijk of dit mogelijk is. Vang wel alle vereisten goed af, en check de regels altijd nadat deze wijzigingen hebben doorgevoerd.

Gebruik jij al automatische regels? Of ga je ze na het lezen van dit blogartikel ook inzetten? Dan ben ik erg benieuwd naar de uitkomsten.

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rick Doornbos
Rick is online marketing consultant bij KG Online Marketing. Rick is de airconditioning van ons bedrijf. Zelfs bij de meest lastige problemen houdt hij zijn hoofd koel.
2 reacties op "Bespaar tijd en AdWords budget: gebruik geautomatiseerde regels!"
  • jeroen zegt:
    28 mrt, 2017 om 16:56

    Hey Rick,

    Leuk artikel. één vraag: regel 1 zou ik persoonlijk alleen voor exacte keywords toepassen. Verder zal deze regel naar mijn mening niet altijd opgaan als je met een beperkt budget zit. Hoe kijk jij daar tegen aan?

    Verder zou ik regel 3 niet op 30 dagen zetten maar op tijd onbeperkt. Een longtail term heeft vaker wat langer nodig dan 30 dagen. ik zou de focus dus wat meer op cpa leggen. Denk jij daar ook zo over?

    Groetjes,
    Jeroen

    Reageren
    • Rick Doornbos zegt:
      29 mrt, 2017 om 13:09

      Dag Jeroen,

      Bedankt voor jouw kijk op deze regels en feedback Jeroen!

      Het is natuurlijk heel erg afhankelijk van wat het doel is van je campagne. Toch zou ik ook voor niet exacte zoekwoorden de bieding willen verhogen om te zien of deze goed gaan converteren. Het is ook niet zo dat ze direct op positie één komen te staan maar in ieder geval ergens op de eerste pagina, waardoor je meer statistieken kunt verzamelen om daar vervolgens je optimalisatie op toe te passen.
      Bij beperking van het budget kun je er voor kiezen om andere optimalisatie toe te passen om er voor te zorgen dat je budget wel toereikend is. Bijvoorbeeld door het uitsluiten van irrelevant zoekverkeer.

      Regel 3 heb ik zo ingesteld omdat ik juist de zoekwoorden die veel kosten in een korte periode op korte termijn wil onderbreken. Als je inderdaad zoekwoorden hebt waarbij je niet snel op een bepaald aantal klikken zit binnen een bepaalde periode kun je de periode zeker vergroten, wel zou ik hier dan een aparte regel voor instellen. Ik kan je hier zeker in vinden.

      Rick

Reageren