Naar
boven

Bloggen: onderwerpen liggen voor het oprapen!

Bloggen is goed, maar waarover moet ik bloggen?

De zomervakantie is aangebroken. Een rustige periode voor je onderneming en waarschijnlijk ook voor je klanten. Het is daarom een ideale periode om vooruit te werken, bijvoorbeeld door alvast blogs te schrijven.

De blogpagina kan voor consumenten de reden zijn om je website te bezoeken. Vanaf deze pagina’s met tekst, foto’s en video’s kan je ze dan weer naar je assortiment verwijzen wat bijdraagt aan jouw verkoopcijfers. Maar nu vraag je jezelf af:

Waarover moet ik bloggen?

Hoewel bijna iedere online ondernemer wel bekend is met het nut van bloggen, zijn er velen die het niet doen. Vaak omdat zij niet weten waarover ze moeten schrijven. Ook de blogpagina’s met oude content zijn niet zeldzaam.

Toch biedt bijvoorbeeld alleen al je assortiment een onuitputtelijke hoeveelheid onderwerpen om over te bloggen. Daarnaast kan je blogs schrijven over eigen ervaringen en belevenissen. Onderwerpen kan je opsplitsen in drie subcategoriën:

Productinformatie

Je assortiment biedt je ontzettend veel inspiratie om over te bloggen. Alleen al over de producteigenschappen of ingrediënten zijn veel artikelen te schrijven.

  • Vertel over nieuwe producten;
  • Vertel over eigenschappen van je producten;
  • Laat zien hoe een product wordt gemaakt met bijvoorbeeld een video van het productieproces. Hierover schreef ik eerder in dit artikel;
  • Toon hoe artikelen worden ingepakt en hoe je ze verstuurd;
  • Geef tips over producten, zoals slimme toepassingen of tips voor bijvoorbeeld het schoonmaken en onderhouden van de producten.

Eigen ervaringen en belevenissen

Eigen ervaringen met bijvoorbeeld producten zijn erg waardevol als blog. Ook zaken waar jij je inspiratie uit haalt, zijn mogelijke blogonderwerpen.

  • Vertel over je eigen ervaringen met producten uit je assortiment. Vertaal die ervaringen naar tips en voordelen voor de lezer. Hierbij is het gebruik van foto’s en video’s een pre;
  • Heb je een slimme toepassing ontdekt, deel deze dan via de blog met je volgers. Schrijf die tips in de vorm van checklists of ranglijsten, dat zorgt ervoor dat je het blogartikel eenvoudig kunt indelen;
  • Ga je een weekendje weg en doe je daar inspiratie op, deel dat dan met je doelgroep;
  • Zie je dat een klant zijn aankoop op bijvoorbeeld Facebook deelt, pik dat op en gebruik het ook in je blog.

Actualiteit

De actualiteit biedt altijd onderwerpen om op in te haken. Door een kalender bij te houden kan je ook een eigen blogagenda bijhouden.

  • Volg het nieuws en vraag jezelf af of je daarop kunt inhaken;
  • Pasen, Koningsdag, Moederdag en Kerstmis; door het hele jaar zijn verschillende feestdagen om met je blog op in te haken;
  • Je eigen verjaardag of de verjaardag van je webwinkel zijn ook potentiële blogartikelen;
  • Maak zelf een kalender aan met belangrijke dagen voor jezelf en jouw doelgroep. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een belangrijk evenement dat sterk leeft binnen jouw branche.

Planning

Die kalender met belangrijke dagen kan je ook gebruiken om je blogartikelen in te plannen. Publiceer regelmatig nieuwe artikelen, het liefst één maal per week. Zit er langere tijd tussen blogartikelen, zorg er dan voor dat artikelen geen datum meekrijgen. Op die manier ziet de bezoeker niet dat hij een ouder bericht leest.

Lees tip: plan je content op basis van relevantie, niet op tijd en aantallen!

Foto en video

Bij bloggen denk je waarschijnlijk aan het schrijven van enorme lappen tekst. Dat is niet nodig, een artikel van 300 woorden is al genoeg. Maar vergeet niet foto’s en video’s te gebruiken. Zeker video’s zijn een goede bijdrage aan je blog en mogen tegenwoordig niet meer ontbreken.

Op je blog plaats je niet de productvideo’s, maar juist de filmpjes van je eigen belevenissen en ervaringen. Dat zorgt voor een levendige blog.

Gastbloggers

Op deze blog van karelgeenen.nl lees je nu een blog van een gastauteur. Die truc kan je natuurlijk zelf ook toepassen. Kijk eens om je heen en benader eens andere bloggers.

Gastbloggers zijn niet alleen waardevol, omdat zij voor nieuwe onderwerpen en invalshoeken zorgen, maar het is ook waardevol voor je linkbuilding en het aanspreken van nieuwe doelgroepen. Zij zullen hun artikel op jouw blog zeker gaan delen via hun kanalen!

Hebben jullie nog meer ideeën waarover je kunt bloggen? Ik zie ze graag in de reacties terug!

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Auke Bullema
Als redacteur werkt Auke Bullema sinds de oprichting voor het vakblad Checklist Webwinkel. Checklist Webwinkel is een tweewekelijks magazine vol praktische artikelen voor ondernemers die een webwinkel gaan starten en webwinkeliers die willen professionaliseren.
7 reacties op "Bloggen: onderwerpen liggen voor het oprapen!"
  • Christian zegt:
    29 Jul, 2015 om 09:55

    Prima artikel Auke, zeker goed dat mensen meer uitleg krijgen over je producten of diensten.

    Wel was ik benieuwd waar je het aantal van 300 woorden op baseert? Als je doel is zoals jij aangeeft om vooral bezoekers te trekken, zijn voor de langere termijn grotere artikelen beter namelijk.

    Een tip tot slot is ook om je eigen personeel (mocht je die hebben) te betrekken bij het blogproces en hun verhaal te vertellen.

    Reageren
  • Eric Reinhart zegt:
    29 Jul, 2015 om 10:43

    Karel, bedankt voor de inspiratie. Met name het inhaken op de kalender vindt ik waardevol. Daar had ik nog niet aan gedacht.

    Reageren
  • Kees van den Berg zegt:
    29 Jul, 2015 om 11:19

    Vele zinvolle tips, maar toch ook wat kanttekeningen Auke.
    Zoals Christian al zegt, moet het aantal van 300 woorden niet “in beton gegoten zijn” Je loopt het risico langdradig te worden bij het schrijven van een artikel omdat aantal maar te halen en dat gevaar is echt groot.
    Ook hier geldt weer: schrijf voor je bezoekers en niet voor Google.
    Je advies om de datum bij een artikel niet te vermelden, vind ik echt niet juist. Artikelen waarvan niet te herleiden wanneer deze geschreven zijn, sla ik zelf al vaak over.
    De actualiteit van de inhoud namelijk, kan al lang vervlogen zijn. Bezoekers stellen juist prijs op een datum. Je kunt m.i. beter een goede planning maken om artikelen van tijd tot tijd weer eens aan te passen. Nuttig voor je publiek, en Google beloont je omdat wordt vastgesteld dat er beweging op je site is.

    Reageren
  • Lieke zegt:
    30 Jul, 2015 om 09:15

    Goede aanvulling van Kees van Den Berg.
    Daarom is het ook zo belangrijk (wanneer je in de affiliate branche zit), een onderwerp te nemen waar je ook echt van houdt. Anders wordt het schrijven/ bloggen een strijd, en weet je op het laatst niet meer waar je de onderwerpen vandaan moet halen.

    Mijn ervaring is dat hoe leuker je het onderwerp vindt, hoe makkelijker het bloggen gaat!

    Reageren
  • Auke Bullema zegt:
    31 Jul, 2015 om 14:31

    Bedankt voor de reacties!

    @Christian: die 300 woorden zijn meer bedoeld om aan te geven dat een blog niet altijd een heel boekwerk hoeft te zijn. En wat betreft je tip over het personeel: dat is een hele goede tip!

    @Kees: helemaal mee eens, die 300 woorden zijn absoluut geen regel en ook niet ‘in beton gegoten’. En ja, altijd slim om beweging op je site te houden. Het aanpassen van een blog is een goede aanvulling, dank je.

    @Lieke: daar sla je de spijker op de kop!

    @Eric: bedankt en graag gedaan.

    Reageren
  • Peter zegt:
    11 Aug, 2015 om 10:11

    Ik ben het helemaal met Lieke eens.

    Als je veel moeite hebt om blog onderwerpen te vinden, dan zoek je het waarschijnlijk in de verkeerde hoek. Nieuwe ontwikkelingen op je eigen vakgebied lijkt mij een nr1 voor je blog.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      11 Aug, 2015 om 10:51

      Ben ik het ook helemaal mee eens Peter! Bedankt voor je reactie.

Reageren