Naar
boven

Duplicate content: de problemen én oplossingen! | Deel 1

Duplicate content en SEO: het is nooit een gelukkige combinatie geweest. Sinds Googles Panda-update in 2011 en de Pinguïn-updates in 2012 en 2013 zijn de gevolgen van duplicate content echter groter geworden.

Waren het voorheen vooral de rankings van de pagina’s met duplicate content die aangetast konden worden, na Panda/Pinguïn kunnen de rankings van je gehele site in gevaar komen.

Een goed moment om duplicate content nog eens uitgebreid onder de loep te nemen.

Want wat is duplicate content eigenlijk? Wat zijn precies de gevolgen en hoe kan je duplicate content voorkomen?

Wat is duplicate content?

Er is sprake van duplicate content wanneer twee of meer pagina’s dezelfde of nagenoeg dezelfde inhoud hebben.

Zoekmachines laten helaas geen exacte percentages los, maar de schatting is dat pagina’s die voor meer dan 70% gelijk zijn, beschouwd worden als duplicate content.

Hierbij telt overigens alleen de tekst van de pagina: codering is niet van belang.

Als je dus twee websites hebt met een identieke vormgeving (hetzelfde template, menustructuur enz.) maar met verschillende tekst, hoef je je nergens druk om te maken.

Als het gaat om duplicate content, moet je verder in gedachten houden dat een “pagina” niet simpelweg een bestand of document is dat op de webserver staat.

Een zoekmachine beschouwt elke unieke URL namelijk als een afzonderlijke pagina.

Verwijzen twee verschillende URL’s naar exact dezelfde content (iets wat op een website al snel kan gebeuren), dan ziet Googlebot ze dus als twee aparte pagina’s met duplicate content.

Voorbeelden van duplicate content

Duplicate content kan voorkomen op één en hetzelfde domein of op twee (of meer) domeinen.

Hetzelfde domein

Duplicate content is een veelvoorkomend probleem op websites. Ten eerste is een domein ”“ als je hier geen actie tegen onderneemt ”“ altijd toegankelijk via twee verschillende URL’s: de http- en de www-versie.

Voor sites met een beveiligde omgeving komt daar nog een derde bij: https. Googlebot ziet al die URL’s die naar dezelfde content verwijzen als afzonderlijke pagina’s, waardoor sprake is van duplicate content.

Andere veelvoorkomende problemen (vooral bij dynamische websites op basis van een CMS, zoals WordPress of Joomla) zijn meerdere URL’s voor de homepage en pdf- of printversies van een pagina met een afzonderlijke URL.

Op een site kan duplicate content er dus bijvoorbeeld in de praktijk zo uit zien:

  • http://mijnsite.nl
  • www.mijnsite.nl
  • http://mijnsite.nl/index.html
  • www.mijnsite.nl/artikel
  • www.mijnsite.nl/artikel.pdf
  • www.mijnsite.nl/print/artikel

Verschillende domeinen

Duplicate content op verschillende domeinen kan bijvoorbeeld ontstaan wanneer de auteur zijn artikel aan meerdere sites aanbiedt.

Soms worden artikelen ook zonder toestemming van de auteur op andere sites geplaatst, wat een schending van auteursrecht oplevert.

Een ander geval van duplicate content op verschillende domeinen dat vaak voorkomt, is wanneer affiliate sites alle productomschrijvingen automatisch één op één overnemen van de leverancier.

Gevolgen van duplicate content

Voordat we toekomen aan hoe je duplicate content opspoort en wat je ertegen kunt doen, kijken we eerst maar eens naar de meest prangende vraag: wat zijn de gevolgen en hoe erg is duplicate content nu eigenlijk?

Google negeert duplicate content

Google wil gebruikers altijd de meest relevante zoekresultaten voorschotelen. Een gebruiker zit er uiteraard niet op te wachten dat dezelfde content meerdere keren in de zoekresultaten voorkomt.

Dus als Google duplicate content tegenkomt, wordt slechts één pagina in de zoekresultaten opgenomen. In de zoekresultaten zie je dan de volgende mededeling:

Zoekresultaten-duplicate-content

Voor wat betreft duplicate content die op je eigen domein staat, is dit op zichzelf beschouwd niet zo erg. Zolang Google maar jouw voorkeurs-URL kiest om weer te geven natuurlijk.

Iets wat helaas niet altijd het geval is.

Duplicate content op twee verschillende domeinen kan ook wel eens problemen opleveren. Soms slaagt Google er namelijk niet in om vast te stellen wat nu het originele artikel is, zodat de site van de oorspronkelijke auteur achter het net vist en alleen de site die het artikel heeft overgenomen wordt weergegeven in de zoekresultaten.

Als Google het bij het juiste eind heeft en het origineel laat zien, plukt de site die het artikel overneemt daar geen SEO-vruchten van. Als de overnemende site gewoon waardevolle content aan haar gebruikers aan wil bieden, is dit geen probleem. Als de overnemende site echter niets anders doet dan content plaatsen die ook al op andere websites staat, zijn de gevolgen (zoals we hieronder zullen zien) wel vervelend.

Verlies van linkjuice en rankings

Via links stroomt waarde door naar een pagina waarnaar wordt gelinkt. Deze waarde wordt linkjuice genoemd en hoe meer waarde een pagina krijgt hoe hoger hij rankt in Google.

Stel nu dat je duplicate content op je site hebt staan in de vorm van een artikel, dat toegankelijk is via twee URL’s: www.mijnsite.nl/artikel en www.mijnsite.nl/artikel.pdf.

Er linken 5 websites naar de eerste URL en 5 websites naar de tweede URL. Het gevolg hiervan is dat de linkjuice verdeeld wordt over twee verschillende URL’s in plaats van dat alle waarde naar één URL/pagina vloeit.

De rankings van je artikel in Google zijn nu lager dan wanneer alle 10 de links naar dezelfde URL hadden verwezen.

Minder crawltijd voor je site

Als Googlebot op je site aanlandt, gaat hij aan de gang met het crawlen van al je pagina’s. Als hij heel veel URL’s/pagina’s met dezelfde inhoud tegenkomt, houdt Googlebot het al snel voor gezien.

Een site met veel duplicate content is nu eenmaal niet interessant. Als Googlebot minder tijd besteedt aan het crawlen van je site, loop je het risico dat belangrijke pagina’s op je site niet meer worden gecrawld en dus ook niet zichtbaar zijn in de zoekresultaten.

Minder pagina’s worden geïndexeerd

Aan de hand van de PageRank/autoriteit van je site, stelt Google een limiet vast van hoeveel pagina’s maximaal geïndexeerd worden.

Als er inmiddels al honderden pagina’s met duplicate content van je site in de index van Google staan, loop je het risico dat de limiet is bereikt en dat andere belangrijke pagina’s van je site niet in de index worden opgenomen.

Een penalty voor de hele site

In sommige gevallen kan duplicate content leiden tot een penalty voor de gehele site. Google zegt hier het volgende over op zijn support pagina’s:

“In de zeldzame gevallen waarin Google merkt dat dubbele inhoud wordt weergegeven met de bedoeling onze rangschikking te manipuleren en onze gebruikers te misleiden, zullen we ook de juiste aanpassingen aanbrengen in de indexering en rangschikking van de betreffende sites. Dit kan een nadelig effect hebben op de positie van de site of de site kan worden verwijderd uit de index van Google en daardoor niet meer in zoekresultaten worden weergegeven.”

Een behoorlijke zware straf.

Gelukkig deelt Google een dergelijke “site-wide penalty” niet zomaar uit: daarvoor moet een site het wel behoorlijk bont maken met duplicate content.

De grootste verliezers van de Panda- en Pinguïn-updates waren sites die grotendeels uit matige en duplicate content bestonden. Dergelijke sites hebben weinig tot geen toegevoegde waarde voor gebruikers en worden dan ook uit de zoekresultaten geweerd.

Is duplicate content altijd slecht?

Als rankings in zoekmachines je lief zijn, is duplicate content een belangrijk aandachtspunt.

Op eigen domein is duplicate content eigenlijk nooit goed en moet je het zoveel mogelijk zien te vermijden.

Google kan ervoor kiezen een andere dan jouw voorkeurs-URL te tonen in de zoekresultaten, je verspreidt in veel gevallen onnodig linkjuice en het kan gebeuren dat minder pagina’s op je site worden gecrawld en geïndexeerd.

Duplicate content op twee of meer verschillende domeinen kun je in de meeste gevallen ook maar het best vermijden.

In één geval is het echter niet erg en kan het je zelfs voordeel opleveren. Als je een artikel schrijft, dit op je eigen site plaatst en vervolgens aanbiedt aan een andere site, is er niet zoveel aan de hand als Google het artikel op jouw site als origineel aanmerkt en laat zien in de zoekresultaten.

Met het artikel op de andere site vergroot je dan niet alleen je lezersgroep, maar verdien je ook meteen een mooie link naar je site. Duplicate content kan soms dus ook wel eens positief uitpakken!

In dit artikel hebben we gezien wat duplicate content precies is en wat de gevolgen ervan zijn. In deel 2 van deze reeks bekijken we hoe je duplicate content kunt opsporen en oplossen.

>>> Lees hier deel twee van deze reeks! <<<

 

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Michiel Brand
Michiel Brand is tekstschrijver en SEO-specialist. Met sterke SEO-webcontent maakt hij websites beter vindbaar in zoekmachines en zorgt hij voor hogere conversie.
41 reacties op "Duplicate content: de problemen én oplossingen! | Deel 1"
  • echte naam op pseudoniem aub zegt:
    28 Apr, 2014 om 18:06

    Super nuttig artikel. Dank.

    Reageren
  • Gert-Jan van den Heuvel zegt:
    28 Apr, 2014 om 22:18

    De hoofdreden om dit te doen is natuurlijk omdat er veel websites zijn die voor 100 ruro of meer per maand een paar Indiase studenten een x aantal artikelen laat kopieren op x aantal blogs en sites. Deze ‘onzuivere’ vorm van Google ranking wordt dan eens goed onder de loep gehouden.

    Reageren
  • Michiel zegt:
    28 Apr, 2014 om 22:31

    Dank je! In de volgende twee artikelen geef ik nog handige tips over het opsporen en oplossen van duplicate content.

    Reageren
  • Michiel zegt:
    28 Apr, 2014 om 22:41

    Dat klopt, Gert-Jan. Er zijn redelijk wat sites op het web die voor een groot gedeelte bestaan uit duplicate content. Gelukkig profiteren ze vrijwel nooit van zichtbaarheid in de zoekmachines.

    Omdat Google duplicate content steeds beter ging herkennen, begonnen black-hatters gekopieerde artikelen met behulp van software te “spinnen”: automatisch herschrijven met het doel om het eruit te laten zien als originele content. Gelukkig wordt Google ook steeds beter in het herkennen van deze gespinde artikelen.

    Reageren
  • C@rst zegt:
    29 Apr, 2014 om 11:19

    Top artikel. Heb je ook een idee hoe dit met Webshops zit? Als een artikel in meerdere kleuren wordt aangeboden bijvoorbeeld, worden er vaak meerdere pagina’s aangemaakt waarbij alles de kleur anders is.

    Reageren
  • Michiel zegt:
    29 Apr, 2014 om 11:44

    Dank voor je reactie, Carst. Als die pagina’s allemaal (vrijwel) dezelfde tekst hebben, is dat inderdaad duplicate content. Als je heel veel van dat soort pagina’s hebt op je site, loop je het risico op een penalty. Zo zie je wel eens sites die een hele trits pagina’s hebben met exact dezelfde tekst, maar die dan geoptimaliseerd zijn voor variaties van een bepaald zoekwoord. Om bij jouw voorbeeld te blijven, heleboel webpagina’s met exact dezelfde tekst, maar dan geoptimaliseerd voor de zoekwoorden ‘product X groen’, ‘product X rood’, ‘product X blauw’ etc.

    Veel webshops hebben moeite om goed zichtbaar te worden in zoekmachines. Dit kan komen, omdat ze alle productomschrijvingen rechtstreeks overnemen van de site van de leverancier, wat duplicate content oplevert. Of het komt, omdat de webshop overwegend uit pagina’s bestaat met productafbeeldingen zonder (of met heel weinig) tekst.

    Reageren
  • Daniel zegt:
    29 Apr, 2014 om 15:25

    Interessant artikel. Toch merk ik vaak dat Google het lastig heeft om in te schatten welke content nou origineel is, met name bij webshops als Bol.com waarvan vele mensen de content klakkeloos overnemen.

    Reageren
  • Wim zegt:
    30 Apr, 2014 om 09:55

    Hoi Karel,

    Een van mijn sites bestaat uit behoorlijk wat duplicated content overgenomen van ander sites. Ik weet het, mijn eigen fout maar in 2005 wist ik gewoon niet beter.

    Natuurlijk krijgt de site minder en minder bezoekers (15% van wat ik kreeg in 2005-2010). Nu wil ik de site terug “back in business” krigen.

    Nu lees ik overal: “remove duplicated content”.

    Mijn vraag: Wordt hiermee bedoeld om de pagina simpelweg van het internet te halen en alle links naar die pagina te verwijderen?

    Heb ik nog andere opties (content volledig herschrijven)?

    Hartelijk bedankt,

    Wim

    Reageren
    • Michiel Brand zegt:
      30 Apr, 2014 om 12:26

      Om je site back in business te krijgen, is het inderdaad zaak om de duplicate content te verwijderen. De makkelijkste manier om dat te doen is om de betreffende pagina’s (en de interne links naar die pagina’s) gewoon van je site te verwijderen. Je kunt ook een 301-redirect aanleggen naar een nieuwe, originele pagina (handig als je oude duplicaat-pagina traffic en externe links had). De content volledig herschrijven naar unieke content is ook een optie! In deel 2 van deze artikelserie behandel ik nog wat manieren om duplicate content op te lossen.

  • tom zegt:
    30 Apr, 2014 om 10:04

    Goed artikel!

    Hoe zit het met producten en de meta omschrijvingen? Als producten, stuk of 20, allemaal een andere productnaam hebben, maar dezelfde meta title en descreption? Is dat nog nadelig? De teksten in de product omschrijving van de prodcuten zijn ook hetzfde.

    Het zijn namelijk allemaal dezelfde items, maar dan net een andere kleur:)

    Kan dit echt nadelig zijn?

    Reageren
    • Michiel Brand zegt:
      30 Apr, 2014 om 12:43

      Dat zou inderdaad nadelig kunnen zijn Tom. Uiteindelijk moet je je ook afvragen wat de bezoeker van je site graag wil zien. Hoogstwaarschijnlijk heeft die niet zoveel aan 20 pagina’s over hetzelfde product met exact dezelfde tekst. En een zoekmachine heeft daar ook al niet zoveel aan.

      Je kunt beter van al deze pagina’s 1 pagina maken en aangeven dat het product verkrijgbaar is in verschillende kleuren :). Dit is overigens ook voor je SEO-inspanningen beter. Als je wilt ranken op een bepaald zoekwoord voor dit product, heb je meer aan 1 overkoepelende pagina dan allemaal losse pagina’s (zo concentreer je alle linkjuice van externe links op die ene pagina).

  • Wim zegt:
    30 Apr, 2014 om 10:05

    Weet niet of mijn vorige comment gepost is…
    Wordt met “remove duplicated content” bedoeld om de pagina* gewoon van het internet te halen en alle links naar desbetreffende pagina te verwijderen?

    *Het gaat hier over pagina’s die overgenomen zijn van andere sites.

    Bedankt,

    Wim

    Reageren
  • Bas zegt:
    30 Apr, 2014 om 10:14

    Hoi Michiel bedankt voor het nuttige stukje! Hoe zit het met buitenlandse domeinen. Dus wanneer ik een identiek stukje tekst op http://www.mijndomein.nl en http://www.mijndomein.be heb staan? Wordt dat ook als duplicate content beschouwd?

    Reageren
  • echte naam op pseudoniem aub zegt:
    30 Apr, 2014 om 10:45

    Is http://www.copyscape.com/ de beste tool om te zien hoe je pagina het doet qua duplicate content? Of kennen jullie betere tools?

    edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

    Reageren
  • Goldy zegt:
    30 Apr, 2014 om 13:43

    Hallo Michiel, ik heb 3 websites met mogelijk duplicaten content. Kunnen jullie voor mij nazien of dit echt zo is, en wat zijn de kosten daarvan? Ik hoor het graag van je.

    Reageren
  • J. Scheren zegt:
    30 Apr, 2014 om 13:45

    Ik heb zelf een webshop die bereikbaar is met www. en zonder www. Hoe kan ik zien of dit wordt gezien als duplicate content? Mijn url zonder www is trouwens mijn hoofd url.
    Het gaat over een Magento CMS.

    Reageren
    • Michiel Brand zegt:
      30 Apr, 2014 om 14:21

      Als je site toegankelijk is via niet-www en www, is dat altijd duplicate content. Dit is eenvoudig op te lossen door een 301-redirect aan te leggen van de een naar de ander.

      Dit kun je doen door de volgende regels toe te voegen aan je .htaccess-bestand (vergeet niet ‘domeinnaam’ te vervangen met je eigen site):

      RewriteEngine On
      RewriteCond %{HTTP_HOST} ^domeinnaam\.nl [NC]
      RewriteRule ^(.*)$ http://www.domeinnaam.nl/$1 [L,R=301]

  • Marcel zegt:
    30 Apr, 2014 om 13:56

    Hoe zit het met een site als icecat.biz?
    Deze site levert voor veel webshops productomschrijvingen etc.
    BV ook voor media markt.
    Dit is dus geen unieke content.
    Neemt z`n bedrijf dit voor lief,of zijn er uitzonderingen?

    Gr Marcel

    Reageren
    • Michiel Brand zegt:
      30 Apr, 2014 om 14:25

      Identieke productomschrijvingen op verschillende sites levert duplicate content op. De gekopieerde productpagina’s zullen dus in principe niet worden vertoond in zoekresultaten van Google.

  • Nicole zegt:
    01 Mei, 2014 om 21:21

    Het blijft interessante materie. Toevallig heb ik kort geleden te maken gehad met dubbele content wat werd afgestraft door Google. Ik ben een tijdje niet meer zichtbaar geweest op een hoop zoekwoorden voor mijn webshop. Mogelijk doordat ik meerdere kleuren van mijn producten elk een eigen pagina heb gegeven met dezelfde productomschrijving. Nu heb ik van alle kleur varianten een canonieke url toegevoegd naar het hoofdproduct. Inmiddels lijkt het probleem hiermee opgelost, want ik ben weer zichtbaar met mijn gewenste zoekwoorden.

    Kan het toevoegen van een canonieke url zo’n wezenlijk verschil zijn?

    Worden dezelfde metatags op verschillende pagina’s ook als dubbele content gezien (en dus afgestraft)?

    Reageren
    • Michiel Brand zegt:
      02 Mei, 2014 om 12:32

      Dat kan zeker, Nicole. Door het toevoegen van canonieke URL’s weet Google wat de originele pagina is en dat de andere productpagina’s duplicaten zijn. Mooi dat je nu weer zichtbaar bent op je gewenste zoekwoorden!

      Het gaat bij duplicate content in eerste instantie om de tekst op de pagina zelf (de body content). Metatags spelen dus geen directe rol. De metatags zijn echter wel bruikbaar voor het opsporen van duplicate content. Binnen Google Webmaster Tools kun je kijken of je site pagina’s heeft met een identieke meta description en title tag. Op die manier kun je snel checken of er duplicate content op je site voorkomt.

  • Aafke zegt:
    07 Mei, 2014 om 14:11

    Nog een vraag hierover. Als je in de meta’s vrijwel dezelfde tekst voor pagina’s gebruikt en alleen de merknaam verandert ziet google dit dan ook als duplicate content?

    Dus bijvoorbeeld:

    G-Star online te bestellen in de webshop, of kom langs in de winkel.
    McGregor online te bestellen in de webshop, of kom langs in de winkel.

    etc.

    Reageren
    • Michiel Brand zegt:
      07 Mei, 2014 om 14:33

      Google kijkt bij duplicate content in eerste instantie gewoon naar de tekst op de pagina zelf (de body content). Metatags spelen dus geen directe rol.

      Je kunt metatags wel gebruiken voor het opsporen van duplicate content. Binnen Google Webmaster Tools kun je kijken of je site pagina†™s heeft met een identieke meta description en title tag. Op die manier kun je snel checken of er duplicate content op je site voorkomt. Ga hiervoor in Google Webmaster Tools naar ‘Uiterlijk van Site Search’ > ‘HTML-verbeteringen’.

  • Anushka zegt:
    07 Mei, 2014 om 15:27

    Stel je voor: Ik heb een artikel op mijn webshop blog geplaatst en deze ook op een ander blog geplaatst. Wat nou als ik deze op nog meer blogs plaats, dus een stuk of 10. Krijg ik dan nog wel link juice mee?

    Google zal uiteraard de dubbel content niet tonen, maar heeft de webshop wel baat bij deze handelswijze?

    Reageren
    • Michiel Brand zegt:
      07 Mei, 2014 om 15:38

      Het blijven extra links naar je site, wat goed zou kunnen zijn voor je rankings. Alleen speelt de autoriteit van de sites waar je je artikel plaatst wel een grote rol. Veel artikelmarketingsites zijn van erg slechte kwaliteit: ze plaatsen bijvoorbeeld automatisch elk artikel dat wordt ingediend zonder enige kwaliteitscontrole. Deze sites hebben dan ook weinig waarde in de ogen van Google en een link van dit soort sites zal je niet veel helpen qua rankings. Voordat je ergens een artikel indient, kun je kijken naar de PageRank om te zien hoeveel autoriteit de site in de ogen van Google heeft.

  • Anushka zegt:
    07 Mei, 2014 om 15:29

    Stel je voor: Ik heb een webshop en op de blog heb ik een artikel geplaatst. Kan ik deze artikel plaatsen op meerdere blogs behalve 1 voor link building?

    Krijg ik dan nog link juice/ heeft de webshop daar baat bij?

    Reageren
  • E zegt:
    14 Mei, 2014 om 12:15

    Michiel,

    Hoe zit het met duplicate content indien er gebruik wordt gemaakt van affiliates? Dient er voor elke specifieke affiliate unieke content te worden gecreëerd?
    Tevens, hoe zit het als leverancier, indien de omschrijvingen van producten op de eigen website staan? Deze omschrijvingen dienen natuurlijk ook bij de afnemers te komen. Dient hiervoor – aparte – unieke content te worden geschreven?

    Ik hoor het graag van u!

    Reageren
    • Michiel Brand zegt:
      15 Mei, 2014 om 15:36

      Affiliate websites nemen productomschrijvingen vaak 1-op-1 over van de leverancier. Dit is echter duplicate content, waardoor de affiliate site niet zichtbaar zal zijn in Google op die pagina’s. Als je goed wil ranken in zoekmachines, heb je dus unieke content nodig. Een andere, gratis manier om unieke content toe te voegen aan je productomschrijvingen, is om gebruikers tekst te laten toe voegen door †œuser generated reviews†. Als je gebruikers recensies en ervaringen achter kunnen laten op je site, wordt meteen unieke content aan de pagina toegevoegd waardoor je op termijn weer zichtbaar wordt in Google.

  • Jos zegt:
    19 Mei, 2014 om 10:36

    Top artikel(s).

    Ik heb een vraag over je laatste opmerking, waar je schrijft dat er één situatie is waar duplicate content wel zinvol kan zijn. In de situatie die je schets ga je er van uit dat het tweede artikel niet wordt geindexeerd omdat Google het artikel op je eigen site al als uniek heeft aangemerkt, toch? Wordt de link dan wel opgenomen? Heeft die wel enige waarde dan?

    Reageren
    • Michiel Brand zegt:
      19 Mei, 2014 om 11:24

      Duplicate content wordt in de meeste gevallen wel in de Google-index opgenomen, alleen worden die pagina’s vervolgens niet getoond in de zoekresultaten. Je krijgt dan de volgende melding: “Om de meest relevante resultaten te tonen, hebben we er een aantal weggelaten die heel sterk lijken op de reeds weergegeven 10. Indien gewenst kunt u de zoekbewerking herhalen met de weggelaten resultaten.”

      Het duplicaat-artikel op de gastblogsite wordt dus normaal gesproken gewoon geïndexeerd, inclusief de links vanaf die pagina. Overigens, zelfs als Google een pagina niet indexeert, kan het nog wel de links op die pagina meenemen. Denk bijvoorbeeld aan de ‘noindex, follow’-tag die Googlebot de instructie geeft de pagina niet te indexeren, maar de links op die pagina wel te volgen. Links vanaf duplicate pages hebben dus wel degelijk waarde.

  • Jos zegt:
    19 Mei, 2014 om 12:08

    dank je, Michiel, bijna helemaal duidelijk, het roept toch nog een vraag op…: Aangezien de duplicatie content pagina niet in de rankings voorkomt zal deze pagina en daarmee ook de link minder waarde hebben dan wanneer je wel een uniek, relevant artikel plaatst met een link, toch?

    Reageren
    • Michiel Brand zegt:
      19 Mei, 2014 om 12:19

      Volgens mij legt Google die koppeling niet, Jos. Om de waarde van een link te bepalen wordt naar verschillende factoren gekeken, maar als de link op een duplicaatpagina staat, vermindert dat de linkwaarde m.i. niet. De belangrijkste factoren zijn relevantie, pagina- en site-autoriteit (PageRank) en het aantal links op een pagina (hoe meer links op de pagina, hoe minder ‘juice’ per link wordt doorgegeven).

      Als je een inkomende link vanaf een duplicaatpagina hebt, maar die site heeft een hoge autoriteit in de ogen van Google, dan is die link nog steeds veel waard. Als die site echter grotendeels uit duplicate content bestaat, zal de site als geheel laag aangeschreven staan bij Google en is je link ook minder waard.

  • Stef zegt:
    15 Jan, 2015 om 08:59

    Hallo Michiel,
    Voor mij is het ook bijna helemaal duidelijk, bedankt voor het artikel! Stel dat je een online winkel wilt gaan starten en 2 domeinnamen bezit (mijndomein.be en mijndomein.nl). Stel ook dat je je wilt gaan richten op zowel de Nederlandse als Belgische markt, betekent het bovenstaande dan dat je feitelijk 2 aparte webshops moet maken (incl. 2 maal voorraad- en productbeheer)??

    Reageren
  • Carel zegt:
    03 Mrt, 2015 om 16:57

    Beetje late reactie maar vraag:

    Hoe kan het zijn dat de Karwei en Gamma dubbele content gebruiken maar wel worden geïndexeerd door Google? Zie https://www.karwei.nl/laminaat-leggen en https://www.gamma.nl/laminaat-leggen

    Kan iemand heeft iets over zegggen?

    Reageren
  • Paul zegt:
    23 Apr, 2015 om 15:19

    en wat nu als je artikelen binnenhaalt via een rss feed en die feed bevat het volledige artikel die je vervolgens direct publiceert op je eigen site? Is dit dan ook duplicate content in de zin dat google je daarvoor straft?

    Reageren
  • Robert zegt:
    11 Mei, 2015 om 16:49

    Goedemiddag,

    interessant artikel.
    Hoe verklaren jullie http://www.tzorg.nl/voor-gemeenten/waar-is-tzorg-actief/overzicht-gemeenten/

    Hierbij zijn alle steden aangemaakt met daarachter per stad identieke content waar alle de plaatsnaam is aangepast. En ze scoren hiermee heel goed. meestal plaats 1. Google lijkt dit dus niet te negeren.

    Groeten,
    Robert

    Reageren

Reageren