Naar
boven

Meer AdWords rendement in 2012 met A/B testen (1)

Adwords biedt de mogelijkheid om in elke advertentiegroep meerdere advertenties toe te voegen. In dit artikel leg ik uit waarom het van belang is om altijd meerdere advertenties tegelijk te hanteren en hoe je hiermee je doorklikratio en conversie kunt verhogen. We starten met het belang van een goede klikratio.

Klikratio (CTR)

De doorklikratio, oftewel click-through-rate (CTR) van je advertenties is om meerdere redenen belangrijk. Hoe hoger de ratio ligt hoe meer kliks vanuit Adwords naar je website. Maar ook, hoe hoger de CTR, hoe beter je advertentieposities en hoe lager je werkelijke kosten per klik. Kortom, meer resultaat én lagere kosten. Als adverteerder heb je er dus alle belang bij om zo hoog mogelijke CTR’s te halen. Een belangrijke methode daarvoor is het A/ B testen met advertentieteksten.

A/B testen advertenties

Een A/B test is in Adwords heel eenvoudig op te zetten. Bij het aanmaken van een nieuwe advertentiegroep bepaal je de advertentietekst, zoekwoorden, biedingen e.d. Na het opslaan kan je naar het tabblad “Advertenties” gaan en nieuwe advertenties toevoegen. Dit is ook mogelijk bij bestaande advertentiegroepen. Om e.e.a. goed te managen valt het aan te raden om een overzicht bij te houden met welke advertenties je op welke data hebt toegevoegd.

Waarmee varieer je?

Een Adwords tekstadvertenties bestaat in de basis uit 3 elementen:

  • Koptekst
  • 2 regels advertentietekst
  • Zichtbare url

Met elk van deze 3 elementen kan je variëren om een A/B test uit te voeren. Mijn advies is om slechts één element tegelijkertijd aan te passen. Voorbeeld:

De beste ski reizen!
Oostenrijk, Frankrijk en
Finland. Boek nu!
www.skireizen.nl

Boek nu je ski vakantie!
Oostenrijk, Frankrijk en
Finland. Boek nu!
www.skireizen.nl

In het bovenstaande voorbeeld is alleen de koptekst verschillend. Door de 2 advertenties afwisselend te laten tonen aan gebruikers van Google, blijkt na verloop van tijd welke koptekst de beste CTR oplevert. Heb je eenmaal een winnaar, dan kan je bijvoorbeeld die advertentie testen tegen een nieuwe variant, waarbij je iets wijzigt in de advertentietekst of de zichtbare url. Laatstgenoemde kan bijvoorbeeld www.skireizen.nl/nu-boeken worden.

Ik kan niet genoeg het belang benadrukken om steeds maar één element tegelijk te veranderen. Daarom een korte toelichting met een ander voorbeeld. Stel je voert een A/B test uit met de onderstaande twee advertenties.

Cursus timemanagement
Leer efficiënter met tijd
om te gaan. Schrijf je in.
www.deopleider.nl

Timemanagement
Bespaar tijd door heldere
keuzes. Volg de cursus!
www.deopleider.nl

In dit voorbeeld is zowel de koptekst als de advertentietekst verschillend. Stel nu dat we na verloop van tijd constateren dat de CTR van beide advertenties gelijk is. Dan hebben we niets geleerd. Het is mogelijk dat bijvoorbeeld de koptekst van de 2e advertentie voor een hogere CTR zorgt, maar dat de advertentietekst voor een lagere CTR zorgt. Ook als de overall CTR van de 2e variant hoger of lager is, weten we daar de verklaring niet voor. Verder optimaliseren op basis van deze testuitkomst is daarom riskant.

Het testen van één variabele tegelijkertijd kost wat meer tijd, maar leidt uiteindelijk tot betere resultaten. Op deze regel wil ik nog één uitzondering aandragen. Bij het opzetten van een geheel nieuwe advertentiegroep waarbij je nog niet zeker bent welke propositie het beste werkt, zou je met een aantal totaal verschillende advertenties kunnen starten om te zien welke propositie het meest aanslaat. Heb je dat eenmaal bepaalt, dan kan je met A/B testen de resultaten verder optimaliseren.

Duur van de test

Zorg dat je in elke advertentiegroep 2 of 3 actieve advertenties hebt en laat deze een tijd draaien. Hoe lang je een A/B test moet laten lopen is van een aantal factoren afhankelijk. Vooral van het volume aan klik op je advertenties en het verschil in CTR tussen advertenties. Heb je veel volume en is het verschil in CTR groot, dan kan na enkele dagen al duidelijk zijn welke advertentie het beste presteert. Bij een advertentiegroep met een vrij gering volume en/of als het verschil in CTR tussen advertenties gering is, kan een test weken tot enkele maanden duren.

In het vervolg op dit artikel gaan we in detail in op de vraag hoe je de resultaten van een A/B test met advertenties beoordeelt. Zo blijkt o.a. dat de dingen niet altijd zijn wat ze op het eerste gezicht lijken.

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marco Dekkers
Marco Dekkers is een online marketing specialist met een lange staat van dienst. Sinds 1999 houdt hij zich in diverse functies bezig met internet. Als marketeer legt hij zich toe op vernieuwing en resultaatgerichte marketing.
3 reacties op "Meer AdWords rendement in 2012 met A/B testen (1)"
  • Fred zegt:
    04 Jan, 2012 om 12:47

    A/B testen is inderdaad cruciaal om het succes van Adwords campagnes te maximaliseren.

    Om snel en eenvoudig vast te stellen hoe significant de gevonden verschillen tussen advertentievarianten zijn gebruik ik de gratis online tool Splittester (http://www.splittester.com/).

    Reageren
  • Erik zegt:
    06 Jan, 2012 om 22:40

    Is het een voorwaarde dat je de campagne instelling zet op “Advertenties gelijkmatig verdelen” ? Dit om te voorkomen dat Google gaat bepalen welke advertentie meer vertoond wordt dan een ander.

    Reageren
    • Fred zegt:
      09 Jan, 2012 om 08:51

      Lijkt me geen voorwaarde. Google zal zowiezo beginnen met de advertenties even vaak te vertonen. Als een van de twee echter ver achter gaat blijven in aantal vertoningen zou het wel eens lastig kunnen zijn een significant verschil aan te tonen.

Reageren