Naar
boven

Schrijf omdat, omdat het werkt!

Woorden zijn zo krachtig. Een beeld zegt meer dan duizend woorden is weliswaar het gezegde, maar het web is een medium van woorden. Zelfs als je een beeld zoekt, tik je woorden in de zoekbalk van Google.

En sommige woorden hebben ongekende krachten. ‘Omdat’ is zo’n woord. Zoals Roger Dooley op zijn neuromarketingblog schrijft: ‘omdat’ kan nonsense in krachtige overtuiging veranderen.

Effect van ‘omdat’ met een flutargument

Dooley refereert aan een fascinerend experiment.

In 1978 deed Ellen Langer (Harvard) een experiment om de rol van placebo-informatie te onderzoeken. In haar experiment onderzocht ze het effect van de manier waarop je aan iemand bij het kopieerapparaat vraagt of je even voor mag.

Bij de vraag: “Sorry, ik heb maar 5 blaadjes, mag ik het kopieerapparaat voor u gebruiken?” stemde 60% in. Nu ja, iemand met vijf blaadjes zou jij toch ook even voorlaten?

Moet je opletten wat er gebeurde met de toevoeging van het woord ‘omdat’ en placebo-informatie. Oftewel een flutargument, nonsense, klinkklare onzin.

Bij de vraag: ‘Mag ik even het kopieerapparaat gebruiken, omdat ik kopietjes moet maken?”, liet 93% de vraagsteller voor.

Iemand met vijf blaadjes voorlaten, lijkt me logischer, dan iemand voorlaten die vraagt om voor te mogen, omdat hij kopietjes moet maken. Hallo, waarom denk je dat ik in de rij sta?

Maar in het experiment van Langer laat 93% de vraagsteller voor. 93%: dat is de helft meer, dan bij de vorige vraag. Het argument is flut, het toverwoord is ‘omdat’.

En bij een onderbouwd argument na het woord ‘omdat’ steeg het aantal toezeggingen om voor te mogen aan het kopieerapparaat naar 95%.

Schrijf omdat

Bij gebruik van het woord ‘omdat’ verwacht ons brein dat er een reden volgt en onderbewust is de kans groot dat deze een stuk overtuigender over komt!

Tot kort geleden gebruikte ik in teksten het woord ‘want’ om iets te argumenteren. Nu ben ik er allergisch voor. Er is een probleem met het woord ‘want’: het is subjectief en zorgt voor discussie en twijfel. Of je nu wilt of niet het gebeurt, omdat het onderbewust in je brein wordt aangestuurd. Mensen beginnen zich vragen te stellen en komen met tegenargumenten.

Dat is nu net niet wat je wilt, je wilt ze overtuigen.

Als je geen zin hebt in die discussie. En dat heb je niet als je iemand wilt overtuigen jouw product te kopen of je contactformulier in te vullen, schrijf dan ‘omdat’, omdat het werkt.

Ik weet het ‘het werkt’ is niet echt een wetenschappelijk onderbouwd argument. En toch schat ik dat 93% van de mensen die dit artikel lezen, het met dat argument eens zijn.

Probeer het eens uit op je eigen website met een A/B test.

Ik ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn?

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mischa Verheijden
Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.
19 reacties op "Schrijf omdat, omdat het werkt!"
  • Coen van den Brand zegt:
    28 Okt, 2014 om 08:14

    Duidelijke boodschap, OMDAT ik overtuigd ben

    Reageren
  • Jeremy zegt:
    28 Okt, 2014 om 09:04
  • Siny zegt:
    28 Okt, 2014 om 09:39

    Omdat het me de moeite waard lijkt om te proberen ga ik de teksten op mijn site verrijken met het woord ‘omdat’. Zeker ook omdat het me nieuwsgierig maakt en omdat ik graag iets uitprobeer. Waarom? Omdat ik dat mijn hele leven al doe en omdat ik dit soort tips waardeer!

    Reageren
  • Mischa Verheijden zegt:
    28 Okt, 2014 om 11:32

    :-) Omdat je me blij maakt Siny.

    Reageren
  • Rob Alberts zegt:
    28 Okt, 2014 om 12:06

    Omdat het de moeite waard is om te proberen.
    Vriendelijke groet,

    Reageren
  • Martijn van Lith zegt:
    28 Okt, 2014 om 16:58

    Op zich een interessante gedachte, Mischa, maar vergeet je er niet bij te vermelden dat het onderzoek van Langer zich richt op het Engels? En dat het dus niet automatisch ook voor het Nederlands geldt?

    Reageren
  • Mischa Verheijden zegt:
    29 Okt, 2014 om 09:17

    Het onderzoek van Langer richt zich inderdaad op het Engels. Onze taal is een andere, maar ons brein is universeel.

    Reageren
  • Martijn van Lith zegt:
    29 Okt, 2014 om 10:14

    Dat is echt te makkelijk. De strekking van het stuk is volgens mij: schrijf ‘omdat’ (en geen ‘want’). Maar wat is eigenlijk de Engelse vertaling van ‘want’?

    Reageren
  • jeroen zegt:
    29 Okt, 2014 om 10:34

    Is er wel in Nederland onderzoek naar gedaan, waarbij de resultaten openbaar zijn gemaakt?

    Reageren
  • Marijn Sinke zegt:
    29 Okt, 2014 om 11:09

    Er is inderdaad onderzoek naar gedaan in Nederland, maar deze geeft geen specifiek verschil aan tussen “want” en “omdat”. Kijk maar eens naar het volgende citaat:

    “In case of more ambiguous connectives, such as because in English, processing differences surface later than when the connective gives more specific processing instruction, such as want and omdat in Dutch”

    Jou conclusie klopt dus niet: †˜omdat†™ kan nonsense in krachtige overtuiging veranderen.

    Het moet zijn: Zowel “omdat als want” kunnen nonsense in krachtige overtuiging veranderen.

    Bron: http://w3.workshop-mad2010.univ-tlse2.fr/MAD_files/papers/CanestrelliSandersMak.pdf

    Reageren
  • Nils van der Knaap zegt:
    29 Okt, 2014 om 11:47

    Ik had het al eens in een interview met Robert Cialdini gezien. Toch goed om eens te herhalen en te kijken of het nog ergens kan verbeteren :)

    Reageren
  • Diana zegt:
    29 Okt, 2014 om 11:59

    Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat het woordje “omdat” zo goed kan werken. Als je dit woord leest ben je automatisch benieuwd naar het hetgeen wat er dan verteld wordt. Tja eigenlijk nooit bij stil gestaan, maar het schijnt dus wel te werken.

    Reageren
  • Mischa Verheijden zegt:
    29 Okt, 2014 om 14:19

    @Martijn @Jeroen @Marijn

    Er is voor het Nederlands onderzoek gedaan door taalwetenschapper Anneloes Canestrelli, en dat toont aan dat er een wezenlijk verschil in hoe ons brein omgaat met het woord ‘omdat’.

    “De voegwoorden †˜want†™ en †˜omdat†™ lijken dezelfde betekenis te hebben, maar geven elk een andere lading aan de zin [..] De ogenschijnlijk onbelangrijke keuze voor †˜want†™ of †˜omdat†™ gevolgen heeft voor de verwerking van de boodschap.”
    Meer hiervoor op de website van de Universiteit van Utrecht: http://goo.gl/Uqnqt1

    Dat artikel eindigt met ‘Verder onderzoek is nodig om te bepalen of dit verschil ook invloed heeft op de overtuigingskracht van die boodschap.’

    Ik geloof dat het woord ‘omdat’ een positief effect heeft op de overtuigingskracht van een boodschap. Om daar mee te experimenteren is het internet de ideale omgeving. En voor een blog met praktische tips over internet marketing lijkt me dat interessanter en relevanter dan een wetenschappelijke discussie.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    29 Okt, 2014 om 15:34

    Leuk artikel Mischa,

    Zal eens een test mee gaan doen, gewoon omdat ’t kan.

    M.vr.gr.

    Jeroen

    Reageren
  • Boris van der Weij zegt:
    30 Okt, 2014 om 15:16

    Ik vind tot nu dat jullie bij Karelgeenen leuke en originele berichten hebben, nu ook weer dit artikel.

    Waarom maak ik tijd vrij om jullie nieuwsbrief in zijn geheel te lezen? Omdat het leuk, interessant en praktisch toepasbaar is!

    Ik zou zeggen ga zo door.

    Groeten
    Boris
    Marketingmedewerker Speedheat Nederland

    Reageren
  • Mischa Verheijden zegt:
    30 Okt, 2014 om 16:59

    @Boris Dankjewel vvoor je compliment op mijn artikel, en karelgeenen.nl in zijn geheel. Tof dat je dat ook hier deelt.

    Reageren
  • Boris van der Weij zegt:
    04 Nov, 2014 om 09:32

    Heel erg graag gedaan!

    Reageren

Reageren