Naar
boven

De vertrouwenspiramide: win stap voor het stap het vertrouwen van de bezoeker op de 5 niveaus van commitment

vertrouwenspiramide canva

Je vraagt een date niet bij de eerste afspraak al ten huwelijk. Je wil elkaar eerst beter leren kennen, leuk vinden en vertrouwen. In de relatie tussen jouw site en je bezoeker is dat hetzelfde. In dit artikel leg ik je uit over de vertrouwenspiramide en zie je hoe je jouw bezoeker op het juiste moment bereikt en overtuigt. 

Je moet bij je bezoekers eerst hun basisbehoeften aan vertrouwen bevredigen, voordat je kunt verdergaan naar meer wezenlijke transacties. Dat basisvertrouwen is cruciaal: gebrek aan vertrouwen is een belangrijke factor, zo niet de belangrijkste, bij het mislopen van conversie.

Geven voordat je neemt, is hier het leidend principe.

Kijk vanuit je doelgroep en bepaal wat je bezoekers ergens aan hebben. Het gaat niet om jou, het gaat om hen. Om mensen te overtuigen is het zaak hun twijfels weg te nemen, omdat twijfels voor wrijving zorgen.

Wrijving tegengaan doe je met motivatoren die inspelen op de reden om naar jouw website te komen: de behoeften, wensen en doelen van je doelgroep. Al het andere werkt dat tegen en zorgt voor opstoppingen of zelfs afhaken. Meer over wrijving wegnemen lees je in het artikel De Overtuigingsglijbaan, neuromarketing in de praktijk.

Gebrek aan vertrouwen zorgt voor de eerste en grootste wrijving.

De Vertrouwenspiramide

Usability expert Jakob Nielsen stelt dat je site eerst een basis voor vertrouwen moet leggen, voordat je informatie of engagement van je bezoeker kunt vragen. Hij introduceert daarbij de Vertrouwenspiramide en onderscheidt daarin vijf ervaringsgerichte niveaus van commitment.

De vertrouwenspiramide is een vette knipoog naar de behoeftenpiramide van Maslow. Net als Maslow stelt dat eerst je basisbehoeften (eten, drinken, onderdak) moeten zijn bevredigd alvorens je naar de volgende stap kunt gaan.

Zo werkt het ook met vertrouwen en gekoppeld daaraan commitment: de verbinding die je bezoeker met jou aangaat.

Dit zijn de 5 niveaus van commitment in de Vertrouwenspiramide en de bijbehorende vertrouwensbehoeften van je bezoekers:

tabel vertrouwenspiramide

vertrouwenspiramide

Net als je in de behoeftenpriamide van onder naar boven laag voor laag je behoeften bevredigt, geldt voor de Vertrouwenspiramide: vraag geen commitment op hogere niveaus voordat je de voorgaande niveaus hebt bevredigd.

Kruip in het hoofd van je bezoeker en stel jezelf steeds de vraag wat de volgende stap naar conversie is. Zo is je hoofdtitel een conversiestarter, ik schreef hierover op dit blog het artikel: Zo kom je tot de titel op je homepage, die je bezoekers in gedachten ‘ja’ doet zeggen!

Basisvertrouwen winnen

Voor de eerste twee stappen van de vertrouwenspiramide heb je 7 seconden nodig, of beter gezegd krijg je 7 seconden. In die eerste 7 seconden dat iemand je website bezoekt, maak je het verschil, en win je dus het vertrouwen, door een helder antwoord te geven op de 3 vragen die mensen zich onderbewust stellen als ze je website bezoeken:

  1. Waar ben ik?
  2. Wat kan ik hier doen?
  3. Waarom zou ik dat doen?

Wil je weten of dat basisvertrouwen op jouw site goed zit, doe dan de headertest: dek voor de headertest alles af onder de header, zodat je alleen nog het bovenste deel van je website of webshop met je logo, tagline en navigatie overhebt. Stel jezelf dan de vraag of iemand door alleen hiernaar te kijken, kan vertellen welk soort onderneming achter deze website zit, en wat je op de website kunt doen.

Voorbeelden met niveaus van commitment

Bij Hoplr zijn ze er zo van overtuigd dat je niets wil missen, dat ze direct naar het vierde niveau van de Vertrouwenspiramide springen door je te vragen in te loggen via Facebook of e-mail, terwijl je nog op niveau 1 van de Vertrouwenspiramide zit.

hoplr website

Helemaal anders doet Jeroen Verhouden van trap-bekleden.nl dat. Hij maakt duidelijk wat zijn bedrijf voor je kan doen, waarom je beter voor hem kunt kiezen, onderbouwd met testimonials. En dan helemaal onderaan pas een call to action om een offerte aan te vragen. Je kunt natuurlijk discussiëren of dat de juiste plek is voor zijn call to action (ik denk het niet), maar het is wel een heel goed voorbeeld van het doorlopen van de Vertrouwenspiramide.

trap bekleden website

Op welk niveau van commitment start jouw site of webshop, en heb je hier bewust over nagedacht?

Kun jij meer conversie gebruiken?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mischa Verheijden
Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.
6 reacties op "De vertrouwenspiramide: win stap voor het stap het vertrouwen van de bezoeker op de 5 niveaus van commitment"
  • Cristhian zegt:
    28 Apr, 2016 om 10:58

    Tijdens het ‘bouwen’. van mijn website heb ik niet bewust nagedacht aan het optimaliseren van de homepage. Ik denk dat dit komt, omdat de meeste bezoekers via artikelen binnen komen. Maar als ik het goed begrijp kan je je homepage dus met deze 7 niveau’s optimaliseren?

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      29 Apr, 2016 om 13:51

      Cristhian, de vertrouwenspiramide geldt voor elke pagina en is zelfs voor een blogartikel toe te passen.

      Ook al komen de meeste bezoekers niet via je homepage bij jou, dan verdient de pagina toch aandacht. Als het geen relevante pagina is, kun je hem evengoed schrappen.
      Nu, je homepage schrappen is geen goed idee, dus geef hem de aandacht die hij verdient.

      Kijkend naar jouw homepage, onderzoeksmodel.nl, is de kern het downloaden van je e-boek. Ik meen dat je in de inleiding naar die download de eerste twee niveaus van de vertrouwenspiramide overslaat.
      Je schrijft ‘Mijn stappenplaan, jouw marketingplan’. Wie is ‘mijn’ vraag ik me dan af en hoe ben je tot dat stappenplan gekomen en waarom weet jij (en belangrijker nog begrijp ik) dat dat ook zal werken voor mij. Kortom: hoe kan ik erop vertrouwen dat het downloaden van dat e-boek waardevol voor mij is en ik dus mijn voornaam en mailadres wil invullen.

  • Roos zegt:
    30 Apr, 2016 om 13:21

    Interessant artikel, brengt informatie over engagement naar een nieuw level. Ik heb nav dit artikel de header iets aangepast (persoonlijk contact met telefoonnummer) en wil de navigatie nog even onder de loep nemen. Wij zijn hier continu mee bezig, hetgeen een uitdaging is in de restricties die de ‘software’ en thema ons geven. Wij willen ons onderscheiden door persoonlijk contact omdat we van mening zijn dat dit een toegevoegde waarde voor ons is ten opzichte van onze concurrenten. Zo zijn we zoveel mogelijk online op onze chat: ook ’s avonds en op feestdagen. Mochten jullie tips hebben hoor ik het natuurlijk graag :) groet, Roos

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      02 Mei, 2016 om 09:18

      Fijn dat het artikel je challenget Roos

      Voor de header van jouw site, lees op dit blog Carrousels zijn slecht voor je conversie: https://www.karelgeenen.nl/30/carrousels-zijn-slecht-voor-je-conversie/
      Check ook de reactie van Karl Gillis!

      Als het je aanzet om de carrousel te vervangen door een statische header heb je daarin nog een sterke persoonlijke titel nodig, waarmee je het basisvertouwen krijgt en je concurrentieel voordeel uitspeelt.

  • Dennis Schmets zegt:
    02 Mei, 2016 om 22:17

    Ik vind het toch moeilijk, en vraag me ook af of mijn website: http://www.globeview.nl voldoet aan de vertrouwenspyramide? Je hebt vaak ook te maken met bezoekers die al veel andere websites hebben bezocht en dan snel scanned door je website willen, alles overzichtelijk en zakelijk. Maar dat vind ik nog niet het moeilijkste het vervelendst is dat je eerste blokken tekst relevante trefwoorden bevatten. Stel je voor ik wil op webdesign Limburg gevonden worden. Hoe ga ik dat klaar spelen als mijn teksten gaan over wat we kunnen betekenen. Denk niet dat het aanspreekt dat Webdesign leveren in Limburg. Daarom vind ik het ook moeilijk balanceren hierin. Wie kan me hierin adviseren?

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      03 Mei, 2016 om 07:37

      Heel goeie vraag Dennis en wat je aanhaalt†‹,†‹ is ook lastig. Voor mij heeft dat vooral met keuzes te maken heeft. Wat voor klanten wil je: de rondsurfende en vaak op prijs †‹vergelijkende klant of een klant die voor jou kiest, omdat hij voor jou kiest, omdat hij met jou wil werken, omdat hij gelooft dat jij hem echt kan helpen een level hoger te raken.

      Scoren op †‹’†‹webdesign Limburg†‹’†‹ is moeilijk en algemeen. Dat is eigenlijk schrijven voor Google, †‹en die robot komt niet bij je kopen. Vvertrek eens van de doelgroep die jij wilt verder helpen†‹: wie is jouw ideale klant en wat oekt hij/zij.†‹. Dat is eng, omdat je als je scoort op †‹’†‹webdesign Limburg†‹’†‹ een groter bereik hebt, maar in dat grotere bereik zit heel veel ruis. Filter, baken af en focus. Dat is veel meer een strategische †‹oefening/†‹keuze dan een zoekwoordkeuze.

      Je homepage heeft nog een heldere titel nodig, visueel laat je veel zien en dat wekt ook vertrouwen in jullie kunnen.

Reageren