Naar
boven

28 tips voor e-mails die worden geopend, gelezen én converteren!

Het verzenden van goede mailings is natuurlijk de basis van een goede e-mailmarketing strategie. Dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan, maar er zijn een aantal basisregels die je hierbij kunnen helpen.

In dit artikel vind je 28 tips die jou gaan helpen bij het maken van e-mails die niet alleen worden geopend, maar daadwerkelijk worden gelezen en zorgen voor klikken naar je website!

Zo maak je e-mails waar ontvangers op zitten te wachten

Laten we beginnen met het maken van een mailing waar men daadwerkelijk op zit te wachten, want waar ontvang jij liever e-mails van: dat grote onpersoonlijke bedrijf of de persoon achter dat bedrijf die de tijd neemt om jou te voorzien van relevantie informatie?

Dus: wanneer jij een e-mail schrijft, denk je dan aan een berg aan adressen waar je een mail voor maakt of schrijf je je klanten persoonlijk aan?

Deze eerste 8 tips helpen je bij het maken van (vriendelijke) e-mails die je ontvangers wél willen lezen:

1. Schrijf voor één iemand en denk niet aan de hele lijst van abonnees. Wanneer je schrijft alsof je 1 iemand een e-mail stuurt, maakt dit je schrijfstijl direct een stuk persoonlijker.

2. Stop tijdverspilling en mail alleen wanneer je écht iets te melden hebt, dus alleen wanneer je informatie hebt waar men mee aan de slag kan.

3. Maak geen misbruik van je klanten. Ga ze niet mailen om te vragen wat ze van je nieuwe lettertype vinden… Men schrijft zich in op jouw mailinglijst omdat ze graag meer informatie willen ontvangen, niet om bestookt te worden met vragen die alleen jou voordeel opleveren.

4. Gebruik je echte naam als afzender en niet je bedrijfsnaam, dat is letterlijk persoonlijker ;-).

voornaam afzender mail

5. Wees betrouwbaar, zorg ervoor dat mensen weten wat ze kunnen verwachten wanneer ze zich inschrijven. Vermeld duidelijk dat je bijvoorbeeld acties (promoties) via de mail verzendt. Dat kan en hoort ook bij e-mailmarketing, maar vermeld dat dan even!

6. Wees persoonlijk, maar niet té persoonlijk. Alles waar “té“ voor staat is niet goed toch? Hetzelfde geldt voor té persoonlijk. Er is tegenwoordig veel mogelijk met personalisatie in e-mailmarketing software, maar wanneer je naam 6 keer in de e-mail wordt genoemd is dat een beetje overdreven. De voor- of achternaam in de aanhef én maximaal 1 keer in de tekst is meer dan genoeg.

7. Kies de kant van je klanten. Sluit aan bij de problemen van klanten en speel daar op in, op die manier laat je zien dat je ze begrijpt en weet waar ze mee “dealen”. Laat weten dat ze niet alleen zijn en vraag wat jij kan doen om ze te helpen.

8. Geef een beloning voor het lezen van je e-mail. Denk dan aan een goede tip waar ze echt iets aan hebben, direct kunnen toepassen of inspiratie uit kunnen halen.

Zo valt jouw e-mail op in de mailbox van je ontvangers

mailZorg er eerst maar eens voor dat je opvalt in de overvolle mailbox van je ontvangers. Als je al in de inbox en niet in de spambox terecht komt ;-).

Om ervoor te zorgen dat je e-mails ook daadwerkelijk worden geopend moet je werken aan de titel (onderwerpregel) van je mailing. Daarmee trek je de aandacht, net zoals een goede titel van een artikel dat doet. De volgende tips helpen je op weg:

9. Beloof succes! Wanneer direct duidelijk wordt wat ze aan de e-mail hebben, zijn mensen sneller geneigd om de mail te openen. Denk bijvoorbeeld aan de titel van dit artikel ;-).

10. Gebruik aandachttrekkers in je titel , door woorden te gebruiken zoals “onmisbaar”, “Stop met..”, “Verlies het niet van..” en “Versla..” geef je je titels een krachtige uitstraling.

De titel moet wél de lading dekken. Beloof geen gouden bergen als je die niet kunt waarmaken met de inhoud van de mail (of het artikel).

11. Gebruik getallen, zoals we bijvoorbeeld in dit artikel hebben gedaan. Lezers scannen de tekst en getallen vallen op, want getallen staan namelijk voor feiten. Denk aan prijzen, maten, aantallen producten, etc. Men kan zich er iets bij voorstellen.

getal in titel

12. Experimenteer en test. Analyseer de statistieken van je mailings en trek op basis daarvan conclusies. Maak daarmee een checklist waaraan de titels van jouw mailings voortaan moeten voldoen. Er bestaat geen kant-en-klaar plan of het “ideale aantal woorden” voor jouw titel. Stem dit, net zoals de toon en schrijfstijl, af op jouw doelgroep.

Hetzelfde geldt voor de beste dag en tijd voor jouw mailings, alleen door te testen kom je tot de beste dag en tijdstip. Door te testen kwamen wij er bijvoorbeeld achter dat onze nieuwsbrief beter werd gelezen wanneer we deze vroeg in de ochtend (voor start van de werkdag) verzenden.

13. Extra tip: omgaan met Gmail tabs. Lezers die Gmail gebruiken kennen het allang: de nieuwe indeling van het Postvak In. Mailtjes worden gecategoriseerd in Primair, Sociaal en Reclame. En waar komt jouw nieuwsbrief in terecht? Juist: niet altijd in de primaire inbox..

 inbox

Tenzij je als afzender (door de ontvanger) bent toegevoegd aan de primaire tab. Ga eens na wat dit doet met de open rate van je nieuwsbrief..

Meer tips over hoe je als marketeer met de Gmail inbox om kan gaan vind je in dit artikel van Marketingfacts.

Zo schrijf je e-mails met inhoud

Het is leuk als men je mails opent, maar dan komt het toch echt neer op de inhoud, die mag natuurlijk niet onder doen voor die prachtige titel.

Hoe houd je de aandacht van je lezers vast? En hoe zorg je ervoor dat ze je e-mails blijven lezen? Daar kunnen de volgende tips je bij helpen:

14. Schrijf snel, met andere woorden: zoals je altijd een mailtje schrijft. Op die manier komt je enthousiasme en persoonlijkheid sneller naar voren.

15. Hou het kort en krachtig, dat is het devies, blijf zo dicht mogelijk de bij kern van je boodschap.

16. Stel vragen, niet over jou (bedrijf/website), maar over de lezer. Denk aan een écht gesprek, daarin stel je ook vragen aan de ander.

17. Hou niet vast aan een formule. Zorg ervoor dat er variatie in je mailings zit, iedere keer hetzelfde riedeltje gaat vervelen.

Enige structuur is natuurlijk niet erg, maar dat moet je niet overdrijven. Wij hebben bijvoorbeeld wel een vaste indeling van de mail, maar wisselen de content in de blokken regelmatig af.

18. Varieer in de afsluiting en je handtekening. Net zoals de vorige tip wil je dat men je e-mails niet gaat ervaren als een geautomatiseerd en onpersoonlijk trucje. Sluit je mailings daarom niet iedere keer hetzelfde af en gebruik variatie in je handtekening.

19. Ontwikkel een eigen schrijfstijl. Stop met het schrijven van die “perfecte, converterende mail”. Schrijf vanuit de gedachte dat je je lezers iets waardevols te melden hebt en graag de conversatie aan wilt gaan.

20. Laat zien dat jij het bent. Laat je persoonlijkheid terug komen in je schrijfstijl, gebruik woorden die alleen jij gebruikt. Wees niet bang om over te komen als een mens in plaats van een machine ;-).

Goed voorbeeld zijn de e-mails van Jim Keenan, zijn mails verschijnen met zijn eigen naam in de inbox. Daarnaast schrijft hij korte, maar krachtige teksten en gebruikt ‘ie opvallende titels zoals : “Hard work is a bitch”.

persoonlijk mail

Zo schrijf je e-mails die converteren

Natuurlijk mail je niet alleen omdat je het leuk vindt, e-mailmarketing is onlosmakelijk verbonden met sales. Dat is immers waar je business op draait.

Met deze tips zorg je ervoor dat jouw e-mails daaraan bijdragen:

21. Let op je timing. Bombardeer je lezers niet direct met “schitterende aanbiedingen” nadat je gestart bent met een mailingslijst.

Zorg er eerst voor dat ze nog steeds blij zijn met het feit dat ze zich hebben aangemeld voor jouw nieuwsbrief en voorzie ze van interessante informatie waar ze daadwerkelijk mee aan de slag kunnen.

Dan kun je stap voor stap toewerken naar een sale.

22. Leg nadruk op de voordelen. Tip uit de oude doos, maar nog steeds erg belangrijk (en vaak vergeten!): verkoop niet je product maar de voordelen die het product met zich meebrengt.

23. Laat zien wat ze missen. Mensen gaan risico’s graag uit de weg en willen vervelende situaties graag voorkomen. Probeer de voordelen van je product ook eens om te draaien en bekijk welke situaties jij met je product weet te voorkomen.

24. Schrijf naar de conversie toe. Bezoekers doorlopen 5 verschillende fasen van de online sales funnel voordat ze klant worden. Binnen die funnel zijn er 3 verschillende workflows waarmee je klanten naar een volgende fase leidt.

Met een workflow wordt eigenlijk een schema bedoelt waarin je aangeeft welke contactmomenten (e-mails) volgen op een bepaalde actie.

Bijvoorbeeld na het downloaden van een brochure op de website. Vaak blijft het bij één mailtje met een link of bijlage (PDF) en daarna houdt het op. Zonde, want er is nog veel meer mogelijk!

Denk aan:

  • Een serie van mails waarin je (gratis!) aanvullende informatie geeft en verwijst naar relevante content op je website.
  • Afgewisseld mails waarin je vraagt of alles is gelukt met de informatie en of er evt. vragen zijn waar jij bij kunt helpen.
  • Tot slot stuur je een passend aanbod.

Lees dit artikel voor meer informatie over lead nurturing.

25. Maak gebruik van een limiet. Een beperkte oplage of beschikbaarheid (tijd) werkt goed om klanten aan te zetten tot conversie. Op deze manier trek je klanten die nog twijfelden vaak alsnog over de streep.

Hema maakt gebruik van deze tip met hun dagdeals:

hema dagacties

Maar 1 dag geldig en op = op!

26. Zorg voor meerdere links. Met meerdere links bedoel ik meerdere mogelijkheden om naar dezelfde landingspagina te gaan.

Kies bij een mooie actie bijvoorbeeld niet alleen voor een link onder “Bekijk de actie”, maar plaats ook een link naar de actie onder een mooie afbeelding of verderop in de tekst van je mail onder “erg leuke aanbieding voor je”.

Des te groter is de kans dat men op je link klikt en op de website landt.

Goed voorbeeld is de nieuwsbrief van Sabon, in de nieuwsbrief komen meerdere tips terug:

nieuwsbrief sabon

De titel is: “Alleen vandaag nog gratis verzending!” wat urgentie oproept, ze wijzen me in de mail op het perfecte kado en beschrijven de voordelen van de producten met “..huid laat je stralen..”, “..perfect voor dagelijks gebruik..” en “..verwen je met een overheerlijke..”. Je ontvangt een extra waardebon én wanneer je dezelfde dag nog besteld is het voor de Kerst in huis! Daarbij hebben ze meerdere tekstlinks opgenomen in de mail naar dezelfde pagina met het pakket.

27. Zorg voor een mega duidelijke call-to-action. Maak gebruik van grotere tekst en duidelijke taal. Vertel exact wat lezers moeten doen en herinner ze eraan dat het echt het beste voor ze is als ze ingaan op jouw aanbod.

Hubspot maakt hier altijd gebruik van wanneer er een nieuwe download beschikbaar is. Ze benadrukken precies wat je aan het nieuwe e-book hebt én met “Download the Ebook!” trekken ze op een hele duidelijk manier de aandacht.

duidelijke cta mail hubspot

28. Maak gebruik van P.S. Herinner lezers aan het eind van de e-mail nog even aan die mooie actie, aanbieding of geweldige korting. Of herhaal kort waarom ze het niet mogen missen.

In dit voorbeeld van Copyblogger wordt de P.S. gebruikt om twijfels weg te halen voor de aankoop met een stevige prijs van $ 995,-:

PS twijfel wegnemen copyblogger

En nu: aan de slag!

Met deze tips kun je aan de slag met jouw volgende e-mailcampagne, maar er zijn nog een aantal dingen om in het achterhoofd te houden.

Een volle mailbox is tegenwoordig geen uitzondering meer. Je mag dus blij zijn dat er mensen zijn die zich hebben ingeschreven om mails van je te ontvangen.

Vraag jezelf bij iedere mail af óf jouw mail van waarde is voor je ontvangers. Het is belangrijk dat je je lezers kent en erachter komt wat zij belangrijk vinden. Het stellen van vragen helpt je daarbij en geeft je tevens de kans om in te spelen op problemen waar zij tegenaan lopen.

En last but not least: zorg ervoor dat de mailing voor verzending door iemand anders wordt doorgelezen. Op die manier verklein je de kans dat er bijvoorbeeld fouten of onduidelijkheden in staan.

Succes!

Heb jij nog een andere tip? Laat dan een reactie achter!

Onze hulp nodig met e-mailmarketing?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
13 reacties op "28 tips voor e-mails die worden geopend, gelezen én converteren!"
  • Martijn zegt:
    29 Jan, 2014 om 09:37

    Dat heb je mooi geschreven. echter een vraag.. wij hebben de laatste 2 maand een actie dat wanneer je je aanmeld voor de nieuwsbrief een kortingscode ontvangt van 5 euro. echter melden mensen zich massaal aan voor de nieuwsbrief. uit het verleden is gebleken dat wanneer wij deze actie niet hebben echt bijna niemand zich aanmeld voor onze nieuwsbrief. heeft zon actie dan wel zin… het voelt een beetje als je email adressen kopen namelijk.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      29 Jan, 2014 om 10:24

      Dankjewel voor je reactie Martijn. Nu je de e-mailadressen hebt verzameld is het zaak een goede reeks op te zetten waarmee je laat zien dat jullie nieuwsbrief niet alleen leuk is vanwege de 5 euro korting. Het is van belang om juist nu goede mailings te verzenden met leuke weetjes, tips en tricks rondom jullie producten/diensten.

  • Remco zegt:
    29 Jan, 2014 om 09:49

    Héél erg nuttig artikel, bedankt Lianne!

    Een kleine tip die ik heb opgepikt in de loop van de tijd is dat mensen je email(s) meer waarderen als er dingen in staan waar ze onmiddellijk hun voordeel kunnen doen.

    Eigenlijk geef je dat al aan onder puntje 8, maar dan met de klemtoon op ‘direct’.

    ‘Instant gratification’ zorgt ervoor dat mensen uitkijken naar je emailtjes.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      29 Jan, 2014 om 10:25

      Dank voor de aanvulling Remco! Instant gratification is inderdaad een goede manier om je mailings direct meerwaarde mee te geven.

  • Frank zegt:
    29 Jan, 2014 om 16:47

    Top artikel Lianne met goede tips! Lijkt me iets voor een toekomstige #answersonair sessie? :)

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      29 Jan, 2014 om 20:16

      Dankjewel voor het compliment Frank :)
      Het thema van de komende sessie AnswersOnAir (a.s. vrijdag uur) is inderdaad – hoe toevallig ;-)- E-mailmarketing! Ga jij ook kijken?

  • Peter zegt:
    30 Jan, 2014 om 09:42

    Beste Lianne, Een heel mooi artikel met veel tips. Echter begreep ik altijd dat de bedrijfsnaam als afzendernaam gebruikt moest worden?

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      30 Jan, 2014 om 10:34

      Dankjewel voor je reactie Peter. Je mag beide gebruiken als afzender, het is wel aan te raden om een combinatie te gebruiken zodat ontvangers je herkennen.

  • Arjan Griffien zegt:
    03 Feb, 2014 om 12:12

    Hi Lianne,

    Leuk artikel! Ik mis alleen een heel belangrijke tip. Zorg ervoor dat je nieuwsbrief ook goed leesbaar is op een mobiel apparaat als telefoon en tablet.

    Uit cijfers die Marketingfacts in oktober 2013 presenteerde bleek al dat 45% van de e-mails op een mobiel apparaat worden geopend. Is jouw nieuwsbrief niet responsive, dan kan dat zeker ten nadelen komen van het resultaat.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      03 Feb, 2014 om 13:25

      Hoi Arjen, Dank voor de aanvullende tip! Dat is inderdaad een heel erg belangrijk onderdeel van de technische kant van e-mailmarketing.

  • echte naam of pseudoniem aub zegt:
    05 Feb, 2014 om 08:25

    Bedankt voor de tips, zinvol!

    edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

    Reageren
  • Justin zegt:
    30 Apr, 2014 om 11:45

    Met tip 10 wordt gedoeld op het gebruik van de juiste bewoording. In America is er een lijst met de 50- of 100 woorden die je niet moet gebruiken in je mailing. Even googlen en je hebt hem gevonden.
    Hoe kijken jullie hier tegenaan? Want ik ben bang als ik woorden gebruik als gratis, voordeel en nog meer van dat soort woorden dat ik rechtstreeks de spamfilters induik.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      30 Apr, 2014 om 12:30

      Hi Justin,

      Het is erg belangrijk om ook hier te onthouden dat alles in verhouding moet zijn. Één keer het woord “gratis” kan geen kwaad, maar ga dit niet overdrijven.

      Mailings moeten niet alleen bestaan uit “aanbiedingen”, maar uit relevante én waardevolle content waar je ontvangers daadwerkelijk iets aan hebben.

      Daarnaast is het een kwestie van testen én analyseren (in Google Analytics en de e-mailmarketingsoftware zelf) om te zien wat voor jou het beste werkt.

      Succes!

Reageren