Naar
boven

Gastblog – 5 tips om de conversie van jouw website te verhogen!

Heb je een eigen website, maar gaat een veel te hoog percentage bezoekers weer weg zonder dat jouw doel bereikt wordt? Dan is de zogeheten conversie van je website waarschijnlijk niet al te denderend.

Conversie is de mate waarin bezoekers doen waar jij om vraagt: dat kan het kopen van een bepaald artikel zijn, maar ook het ondertekenen van een petitie of gewoon even een berichtje achterlaten voor andere bezoekers. Een laag conversiepercentage kan gelukkig worden verholpen!

In dit artikel krijg je vijf tips om de conversie van jouw website te verbeteren.

1. Is jouw homepage wel goed ingericht?

Dit lijkt misschien een beetje een open deur, maar het schort een website vaak genoeg aan duidelijkheid en structuur. Het resultaat van een slecht ontworpen website is doorgaans een nutteloze homepage of hoofdpagina, die echter wel als de belangrijkste pagina van je website beschouwd kan worden. Als jouw klanten op zoek zijn naar eiwitpoeders en je hoofdpagina doorspekt is met informatie over afslankpoeders, dan jaag  je al die potentiële klanten alleen maar weg.

Nog frustrerender voor je bezoekers is het wanneer Google ze naar jouw pagina doorstuurt, maar de gezochte informatie in geen velden of geen wegen te bekennen is. Het resultaat is dat de klant geërgerd door allerlei pagina’s klikt en vervolgens jouw website maar laat voor wat die is. Zorg ervoor dat de hoofdpagina overzichtelijk en vooral nuttig is.

  • Zorg voor een overzicht van je producten / diensten / categorieën.
  • Verwerk je goede eigenschappen en maak duidelijk waarom ze moeten blijven.
  • Maak het simpel en overzichtelijk.
  • De homepagina is het belangrijkst. Onthoud dit goed.


Voorbeeld hoe het dus niet moet:

slecht-webdesign

2. Vinden klanten wat ze zoeken op jouw website?

Tip twee haakt in op tip één, want ze maken in feite allebei korte metten met dezelfde materie: rommelige websites. Zelfs als je alles wat ooit is gezegd en geschreven over brulkikkers op jouw webpagina hebt staan, hoeft dat niet te betekenen dat klanten die informatie ook daadwerkelijk vinden. Het is van belang dat je de pagina’s logisch en overzichtelijk indeelt.

Je kunt dat vrij gemakkelijk controleren. Bekijk je eigen hoofdpagina. Kun jij eenvoudig zien waar de bezoekers op moeten klikken als ze informatie zoeken? Als je er zelf geen chocola van kunt maken, kunnen klanten dat al helemaal niet. Dat kan liggen aan een te drukke opmaak (tientallen plaatjes van brulkikkers), maar ook subtielere mankementen (onderstreepte woorden die geen hyperlinks blijken te zijn).

brulkikkerIn principe moeten bezoekers met slechts een aantal keer klikken alles over hun favoriete brulkikker moeten kunnen vinden. Wanneer een bezoeker iets wil weten over de kleur van brulkikkers en je pagina eerst met ellenlange lijsten over het paargedrag van deze reptielen op de proppen komt, raakt jouw bezoeker waarschijnlijk verdwaald. Zorg er dus voor dat de informatie makkelijk te vinden is.

  • Zorg voor een duidelijke menustructuur (deel de producten en diensten in categorieën in).

  • Zorg dat elke pagina binnen 2 á 3 klikken te bereiken is.

  • Zorg voor een zoekfunctie op de website.

  • Gebruik een vaste opmaakstijl door heel de website heen.

  • ‘Less is more’ ”“ Schrijf geen ellenlange teksten, maar geef opsommingen.

  • Voeg een kopje relevante pagina’s / producten toe op iedere pagina.

3. Gebruik emoties

emoties

Mensen nemen beslissingen op basis van hun emoties. We gebruiken logica als de drijfkracht van onze emoties. Als je iets van de bezoekers verwacht, maar de betreffende pagina een sombere, grauwe indruk maakt, dan bezorgt dit jouw bezoekers een naar onderbuikgevoel. Het is belangrijk dat je een verband legt tussen de inhoud van de webpagina en de emotie die je daarbij wilt oproepen.

Stel: je verkoopt stofzuigerzakken. Wanneer je voor een doodeenvoudig ontwerp vol  met grijstinten gaat, roept dat de verkeerde reactie op bij jouw bezoekers. Jouw website komt immers zo stoffig over dat de kwaliteit van de stofzuigerzakken waarschijnlijk ook op losse schroeven staat.

Voeg je daarentegen plaatjes toe van blinkende vloeren en brandschone tapijten, dan roept dat vertrouwen op bij jouw bezoekers. Je moet het er vanzelfsprekend niet té dik bovenop leggen. Prop jouw site dus niet tot aan de nok toe vol met plaatjes van breed glimlachende huisvrouwen die met hun stofzuigers hele steden desinfecteren; dat gaat immers duidelijk te ver.

  • Wees alert op het effect van kleuren, plaatjes en slogans.

  • Probeer op het gevoel van je bezoeker in te spelen.

4. Maak het je bezoekers gemakkelijk

Deze tip is in bepaalde mate een voortzetting van tip twee. Als jouw toekomstige klant namelijk eenmaal de informatie heeft gevonden die hij zoekt (bijvoorbeeld een aanmeldscherm), dan kan een knullig ontworpen aanmeldprocedure roet in het eten gooien. Loop daarom eens je eigen website door en stel vast waar men overbodige handelingen moet verrichten.

bad-form

Bezoekers worden het liefst volledig in de watten gelegd, vooral als ze op jouw website komen om een artikel aan te schaffen. Leg ze dus geen strobreed in de weg. Stel dat je de mailinglijst van jouw nieuwsbrief wilt uitbreiden. Je kunt gewillige bezoekers dwingen een uitgebreide aanmeldprocedure te doorlopen, maar je kunt ook gewoon enkel om een e-mailadres vragen en de rest van de contactgegevens later laten invullen. Daardoor komt je website minder opdringerig over. Bovendien weten bezoekers dit soort kleine aanpassingen altijd te waarderen.

  • Ontwerp jouw website puur op de beleving van de bezoeker.

  • Probeer jouw website steeds gebruikersvriendelijker te maken.

  • Check je laadsnelheid (bijvoorbeeld met Google PageSpeed Insights).

  • Vraag je bezoekers / klanten wat er beter kan.

5. Bouw vertrouwen op

Zelfs als je alle bovenstaande tips en suggesties ter harte neemt, kun je op een enkel aspect de plank nog volledig misslaan: vertrouwen.betrouwbaar Niemand gaat immers in zee met een type dat met een dubbele tong lijkt te spreken. Gelukkig is vertrouwen opwekken niet heel moeilijk.

Komt jouw website in aanmerking voor keurmerken? Zet de logo’s van die keurmerken boven aan de webpagina. Krijg je veel positieve terugkoppeling van jouw bezoekers? Schroom dan niet deze ook duidelijk (maar niet te opdringerig) op de website te zetten. Dankzij internet kunnen bezoekers tegenwoordig makkelijker dan ooit achterhalen of een website wel te vertrouwen is. Zorg ervoor dat je daar jouw voordeel mee doet.

Heb je een webpagina en een Facebookpagina van jouw bedrijf? Zet jouw fanbase op de website; dat komt de betrouwbaarheid van de website (en dus ook de conversie) behoorlijk ten goede.

  • Zet keurmerken op de website

  • Zet korte pluspunten van jouw service op de website

  • Laat social media naar voren komen

  • Denk om spelfouten en verouderde content!

Aan de slag!

Je kunt bovenstaande tips allemaal tegelijkertijd op jouw webpagina loslaten, maar wie weet zie je dan door de bomen het bos niet meer. Het is beter om jouw website een aantal keer goed onder de loep te nemen en bij elke herziening andere aspecten van de website te belichten. Tevens is het ook slim om iemand anders in dit proces te betrekken. Zo heb je na een aantal grondige controlesessies een website met een conversiepercentage waar menig andere website-eigenaar nog een puntje aan kan zuigen.

Over de Auteur:

Bart Oosterveen is een  SEO specialist en internetmarketeer. Hij helpt mensen met het ontwikkelen van uitmuntende websites en hoge posities in de zoekmachine. Hij werkt en schrijft voor SEO-service.nl

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gastschrijver
Wil jij ook bloggen voor Karelgeenen.nl en jouw kennis delen met meer dan 15 000 nieuwsbrief abonnees? Bekijk hier onze voorwaarden en neem contact op met Coen via coen@karelgeenen.nl!
10 reacties op "Gastblog – 5 tips om de conversie van jouw website te verhogen!"
  • Erik van Rijn zegt:
    29 Apr, 2013 om 12:32

    Het voorbeeld wat je noemt van slechte websites is ooit door een mede gastblogger uitgelegd, http://www.e-tail.be/succesvol-worden-door-tegen-de-stroom-in-zwemmen/

    Zeker de moeite waard om is te lezen.

    Reageren
  • Wesley zegt:
    29 Apr, 2013 om 13:03

    Prima artikel weer :)

    Reageren
  • Nils zegt:
    29 Apr, 2013 om 13:09

    Ik wou net hetzelfde voorbeeld geven. Ik vind dat ook een heel inspirerend artikel, waarbij duidelijk wordt dat het niet altijd gaat om een mooie website, maar om de informatie die er te vinden is en wat voor gevoel je er bij krijgt. Je onderscheiden is erg belangrijk en dat kan blijkbaar ook op een lelijke website.

    Reageren
  • Albert zegt:
    29 Apr, 2013 om 16:20

    Uit ervaring weet ik dat site eigenaren ‘huiverig’ zijn voor veranderingen ook al kauw je ze logische aanpassingen voor, waarvan je weet dat die het sowieso beter zullen gaan doen. Alleen daar komen we er niet mee en is het ook zeker verstandig om A/B tests op te zetten wil je deze (goede) tips uitvoeren welke je hebt benoemd.

    Zeker goede punten natuurlijk! maar had de kant er wel een beetje bij verwacht van ‘wanneer is iets echt niet goed’ en ‘hoe onderbouw je dat’ :).

    Reageren
  • Alex Hartman zegt:
    29 Apr, 2013 om 18:34

    Heb je dat van punt 5 ook een keer getest? Zo ja, waren er significante verschillen tussen een bestelpagina met of zonder vertrouwelijke logo’s?

    Reageren
  • Henk zegt:
    30 Apr, 2013 om 21:13

    Leuk artikel. Heldere en duidelijk verhaal

    Reageren
  • Bart Oosterveen zegt:
    01 Mei, 2013 om 16:44

    Bedankt voor de positieve reacties!

    @ Erik van Rijn en Nils
    Zeer leuk stuk inderdaad. Het plaatje is in dit geval misschien verkeerd gekozen, want deze website kiest namelijk bewust voor deze ‘stijl’. Een lelijke website hoeft inderdaad geen slechte website te zijn!

    @Albert

    De volgende keer zal ik wat meer de ‘technische’ kant op gaan. Dit was voornamelijk bedoeld om je te inspireren en de goede kant op te duwen.

    @Alex Hartman
    Ik heb hier een vrij gedetailleerde test gevonden: http://visualwebsiteoptimizer.com/split-testing-blog/increase-conversion-rate-with-trust-badges/

    Reageren
  • Albert zegt:
    01 Mei, 2013 om 18:28

    Okay helder! Verder prima artikel ;)

    Reageren
  • Marijn zegt:
    03 Mei, 2013 om 10:58

    Klopt helemaal, ik ga maar snel e.e.a. verbeteren/ aanpassen! :)

    Reageren
  • me zegt:
    07 Mei, 2013 om 12:37

    prima stuk.. kan ik wel iets mee :)

    Reageren

Reageren