Naar
boven

Beter analyseren met nieuwe geavanceerde segmenten in Google Analytics

Google Analytics komt deze maand weer met een nieuwe update, de Segment Builder waarmee je nieuwe (uitgebreide!) geavanceerde segmenten aan kunt maken. Dit geeft een heleboel nieuwe mogelijkheden, waardoor je nog betere inzichten kunt halen uit je data.

De update wordt de komende tijd uitgerold, omdat dit geleidelijk gebeurt kan het zo zijn dat sommigen deze nieuwe functie al kunnen gebruiken!

nieuwe geav. segmenten

Visit data vs. User data

Google spreekt over “Visit data” = data binnen één enkel bezoek en “User data” = data m.b.t. alle bezoeken binnen een bepaalde periode (tot 90 dagen).

Dit betekent dat je straks bijvoorbeeld kunt kijken hoeveel euro iemand in jouw webshop heeft uitgegeven in de afgelopen maand. Nu is dat nog de opbrengst binnen één bezoek. Op deze manier krijg je betere inzichten in de meest waardevolle bezoekers van de website.

Dus in plaats van gebruik te maken van het segment “Bezoeken met conversie” kun je na de update een segment aanmaken met bezoekers die binnen één maand meerdere conversies hebben behaald.

geav. segmenteren

Segmenten koppelen

Het is straks mogelijk om segmenten aan te maken op basis van dimensies, metrics (statistieken zoals aantal bezoeken, paginaweergaves, conversiepercentage, bouncepercentage, etc.), datum van bezoek en op basis van handelingen zoals events en doelen.

Nog mooier is de mogelijkheid om aangemaakte segmenten te koppelen, waardoor je gedrag van bezoekers kunt volgen a.d.h.v. meerdere kenmerken over meerdere bezoeken.

Denk bijvoorbeeld aan de groep bezoekers die via de nieuwsbrief de website bezoeken, met als bestemmingspagina de cursus Analytics, niet direct converteren, maar later via een (remarketing) campagne via AdWords alsnog converteren.

Of segmenteer op bezoekers uit Amsterdam die een e-book hebben gedownload via hun Samsung tablet.

Door zulke specifieke segmenten toe te passen op je data kun je nog beter analyseren of bepaalde acties daadwerkelijk effect hebben gehad.

Hebben de mensen die bijvoorbeeld jouw nieuwe app hebben gedownload, waarmee ze kunnen shoppen in de webwinkel, daadwerkelijk meer uitgegeven in de webshop?

segmentation-UI

Video van Google

In onderstaande video legt Google zelf uit wat je allemaal met de nieuwe Segment Builder kunt en hoe het er straks in Google Analytics uit gaat zien.

 

Zodra de nieuwe functie voor ons beschikbaar is, zullen er uiteraard meer artikelen over verschijnen op de blog ;-)!

Heb jij de nieuwe functie al? Laat een reactie achter en vertel ons welke segmenten jij gebruikt!

-Alle afbeeldingen komen van het Google Analytics blog

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
4 reacties op "Beter analyseren met nieuwe geavanceerde segmenten in Google Analytics"
  • Gerard Rathenau zegt:
    31 Jul, 2013 om 08:28

    Een kleine toevoeging:

    je kunt dadelijk ook segmenten delen, zoals je nu al dashboards kunt delen met collega’s of klanten.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      31 Jul, 2013 om 08:55

      Dankjewel voor de aanvulling Gerard!

  • Lars Maat zegt:
    31 Jul, 2013 om 15:12

    Ligt het aan mij of gaat dit richting het Universal Analytics?

    Reageren
  • Gerard Rathenau zegt:
    31 Jul, 2013 om 15:35

    Qua segmenten op gebruikersniveau natuurlijk wel.

    De sequential segmenten kon je natuurlijk ook al gebruiken bij Retargeting via Google Analytics. Positieve ontwikkeling lijkt mij!

    Reageren

Reageren