Naar
boven

Conversie verhogen met Google Analytics: Type browser

Binnen Google Analytics zijn er tal van prachtige rapporten. Sommige bruikbaar, anderen niet”¦ Toch zijn er een aantal rapporten waar 99% van jullie waarschijnlijk niets mee doet, maar die toch wel eens handiger kunnen zijn dan je denkt.

Zo kun je bijvoorbeeld door te segmenteren op type browser een zeer handig rapport verkrijgen, wat wel eens voor interessante inzichten kan zorgen. In het onderstaande artikel leggen we je precies uit hoe je dit rapport kunt maken, en hoe je daarmee je conversie kunt verhogen.

Type browser

Wanneer we de top drie bekijken van type browsers kennen we:

  • Internet Explorer
  • Firefox
  • Chrome

Standaard ga je er waarschijnlijk van uit dat je website in elke browser hetzelfde wordt weergegeven. Maar helaas, er zijn soms echt wel grote verschillen merkbaar tussen de verschillende browsers.

Waarom dat precies is dat is op dit moment nog niet zo interessant, allereerst moeten we eens kijken of de verschillende browsers ook effect hebben op bijvoorbeeld het aantal conversies, tijd op website of bouncepercentage.

Wanneer je daar een groot verschil gaat zien, weet je dat het verder onderzocht moet worden. Hoe je die segmenten aanmaakt en dan het uiteindelijke rapport kunt bekijken leggen we hieronder uit.

Segmenten aanmaken

In de onderstaande video (die wel al eerder hebben gepubliceerd) leggen we uit hoe je een geavanceerd segment kunt aanmaken:

Nu je weet hoe je een segment kunt aanmaken kun je de onderstaande afbeelding “overnemen”:

(Kies dus bij dimensies “Systemen” en dan Browser”)

Of je kunt ook de onderstaande, kant-en-klare, segmenten gebruiken. Klik op de link om deze automatisch in je Google Analytics account te zetten (zorg wel dat je bent ingelogd op je Google Analytics account):

Segmenten “aanzetten”

Nu we de verschillende browsersegmenten hebben aangemaakt kunnen we deze gaan toepassen op onze rapporten.

Hiervoor moeten we eerst segmenten selecteren en op toepassen klikken:

En nu kunnen we dus de verschillende rapporten gaan bekijken en zien we dus per rapport hoe elke browser afzonderlijk presteert.

Voorbeeldrapportages Karelgeenen.nl

Om je een beeld te geven van de informatie die je hiermee kunt verzamelen heb ik hieronder enkele “interessante” rapporten van Karelgeenen.nl geplaatst.

Interessant: Voor het doel “vraag het Karel” (een contactformulier ingevuld) zien we dat Chrome 3x slechter presteert dan Internet Explorer. Wat is hier de reden van?

Interessant: Voor het doel “nieuwsbriefinschrijving” blijft Firefox ver achter bij Internet Explorer. Waarom??

Resultaten analyseren

Zoals we in de twee bovenstaande voorbeelden kunnen zien is er een redelijk groot verschil voor wat betreft de conversiepercentages. We zouden bijvoorbeeld ook kunnen kijken naar de rapporten met “Tijd op site” of “Bouncepercentage”.

Feit is dat we nu zien dat er verschillen zijn, en dat we nu dus moeten gaan onderzoeken waar dit aan kan liggen.

Om even bij het voorbeeld van Karelgeenen.nl te blijven. Misschien wordt ons aanvraagformulier van “Vraag het Karel” niet goed weergegeven in Chrome. Of wordt het inschrijfformulier voor de nieuwsbrief niet goed weergegeven in Firefox.

Wanneer we dit hebben onderzocht zouden we eventueel de code aan kunnen passen, zodat de verschillende formulieren op alle browsers goed worden weergegeven.

Conclusie

Google Analytics heeft ontzettend veel “pareltjes” onder de motorkap. Pareltjes waar je ook daadwerkelijk je conversie mee kunt verhogen. Mijn advies is dan ook om het bovenstaande eens op je eigen Analyticsdata toe te passen.

Een andere conclusie is dat het gebruik van “geavanceerde segmenten” in Google Analytics zeer nuttig kan zijn!

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
6 reacties op "Conversie verhogen met Google Analytics: Type browser"
  • Jef Van Gool zegt:
    30 Nov, 2010 om 12:53

    Wij hebben maar een heel beperkte site (basis info over wat we verkopen – geen invulformulieren etc) maar je kan vind ik best goed zien wat type mensen welke browser gebruiken. leuk!

    Reageren
  • Fitnessapparatuur zegt:
    01 Dec, 2010 om 21:21

    Duidelijke uitleg hier… Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd omdat 80% IE bevat en de overige procenten firefox en een klein deel chrome.

    Misschien toch eens kijken hiernaar

    Reageren
  • Oscar zegt:
    06 Dec, 2010 om 16:09

    Ik zou het verschil eerder uitleggen in het feit dat mensen die Chrome en FF gebruiken meer geavanceerde gebruikers zijn en dus ook vaak jongeren.

    Deze mensen schrijven zich minder snel in omdat ze weten dat je waarschijnlijk iets wil verkopen of ze zijn al lid van een heleboel nieuwsbrieven.

    Reageren
  • martin zegt:
    27 Jul, 2011 om 16:02

    Goed artikel, er zijn zo veel sites die niet goed werken in verschillende browsers. Heel triest, vooral ook omdat de grote bedrijven hier ook vaak geen rekening mee houden. Zo loop je inderdaad een hoop inkomsten mis

    Reageren
  • Thomas zegt:
    07 Mrt, 2012 om 23:04

    Het verschil zit hém juist in de browser.

    Ik zie vaak dat als je met mensen te maken hebt die gebruik maken van IE, dat die meer kopen, dan met mensen die bijvoorbeeld Google Chrome gebruiken.

    Je kunt hier goed op inspelen!

    Reageren
  • mark zegt:
    28 Jul, 2013 om 10:41

    Wist niet dat het nog zoveel uit kan maken, zeker handig om te weten en zal het zelf ook een proberen kijken wat er uit komt.

    Reageren

Reageren