Naar
boven

Google Panda Update = Don’t be evil?

Er is al veel geschreven over de update van Google, de welbekende Panda update. De reden hiervoor was de sterke impact die het heeft gehad voor sommige websites. Google wilde zijn SERP’S zuiveren van websites die weinig of geen kwalitatieve content aanboden. Dit natuurlijk om de gebruiker van betere zoekresultaten te voorzien! Of zit hier meer achter?

De getroffen websites

De grote getroffen websites waren over het algemeen “artikel websites” ook wel content farms genoemd en “review websites”. Dat review websites getroffen worden is een beetje dubbelzijdig omdat dit soort websites toch een steeds belangrijkere rol gaan spelen op het internet. Aan de andere kant bestaan zulke websites meestal alleen maar uit verschillende kleine stukjes content met een hoop uitgaande links waaronder vaak ook betaalde reclame.

Google ontkent Panda aanval op concurrent!

In een interessant artikel op de website van de BBC is te lezen dat Google zelfs zou geknoeid hebben met de resultaten om de aanwezigheid van concurrenten te verminderen. Wat we niet mogen vergeten is dat Google in Europa wel de grote alleenheerser is. Maar dit is in de rest van de wereld niet helemaal het geval. Begrijp me niet verkeerd Google is het grootste internet bedrijf ter wereld maar toch voelen zij ook de concurrentie in hun nek ademen! Dit heeft natuurlijk veel te maken met de veranderingen op het internet zoals het belang van review websites. De concurrent waarover gesproken wordt is de websites Ciao. Dit is een hele grote review website en twee keer raden wie de eigenaar is? Yep Microsoft!

Google en reviews

Google verzamelde al langer reviews en probeerde deze te integreren met Google Places. Een aantal websites vonden de aanpak van Google niet door de beugel kunnen en er kwamen klachten. Rond dezelfde periode is Google Hotpot ontstaan. De review website voor Google Places. Dit was eerst een losstaande website maar is ondertussen al samengesmolten met Google Places.

Besluit

Mijn persoonlijke mening hierover ga ik persoonlijk houden. Wel ga ik nog eventjes de feiten op een rij zetten:

  • Google krijgt klachten over het kopiëren van reviews voor eigen gebruik (van Yelp, Tripadvisor, enz.).
  • Google komt met een eigen review website, Google Hotpot.
  • Google komt met de Panda update, de veel review websites zakken in ranking.

Don’t be evil?

Google reageert…

Inmiddels heeft Google ook gereageerd bij monde van Scott Huffman. Hij geeft aan dat het absurd is dat Google met de zoekresultaten rotzooit om er zelf beter uit te komen.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dominique Meijnen
7 reacties op "Google Panda Update = Don’t be evil?"
  • Karel Geenen zegt:
    02 Mei, 2011 om 10:51

    Interessant artikel Dominique! Zeker weten zullen we het denk ik nooit. Maar feit is wel dat Google dermate veel macht krijgt dat dergelijke aantijgingen alleen maar sterker zullen worden…

    Reageren
  • parkeren schiphol zegt:
    02 Mei, 2011 om 14:07

    Ik ben benieuwd naar de Panda update. De tijd die er in is gestoken om op te schrijven wat er allemaal zou kunnen gebeuren hadden ze kunnen gebruiken om hun websites te verbeteren. Niets verkeerd over dit artikel. Netjes. Net als het algoritme zullen we nooit weten of ze er mee knoeien. Laat de update maar komen en we kunnen de effecten zien.

    Reageren
  • voucher korting zegt:
    02 Mei, 2011 om 15:08

    Laat die Panda update maar komen! Ik ben er klaar voor. Ik denk dat er een aantal websites in mijn niche (de kortingen niche) flink geraakt zullen worden..

    Reageren
  • Gerrit Hopster zegt:
    02 Mei, 2011 om 15:57

    De Panda update heeft nog een andere positieve werking voor Google denk ik. Afgaande op andere blogs heeft Panda betrekking op:

    – Websites die content hebben gekopieerd van andere websites
    – Websites met content die kwalitatief gezien slecht wordt beoordeeld
    – Websites met veel nietszeggende of niet-relevante content
    – Websites die te weinig content hebben en dus niet als een essentiële toevoeging worden gezien in de zoekresultaten

    Meestal zijn dit webwinkels, affiliates en meer commerciële websites. Een effect kan zijn dat er meer budget besteed dient te worden in Adwords om hetzelfde bezoekersaantal te houden.

    Eens of oneens?

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      02 Mei, 2011 om 16:07

      Mooie redenering Gerrit! Zeker omdat Google een hele tijd terug enorm veel accounts van affilates heeft gesloten. Deze werkte met één pagina websites enz. en boden verder geen meerwaarde. Dat heeft ze wel een flinke duit gekost, tijd om de schade in te halen? :-)

  • Mark van Duin zegt:
    03 Mei, 2011 om 13:25

    Hoi Dominique,

    Leuke invalshoek voor het schrijven van dit artikel! Wat Google zegt en wat Google doet zijn natuurlijk twee verschillende dingen, dat is altijd zo geweest. De algoritme updates blijven natuurlijk enorm interessant. De impact van reviews is inderdaad enorm, het mooiste voorbeeld is natuurlijk kieskeurig. Vandaar ook het uitkomen met +1. Anyway ze zullen er altijd alles aan doen om er zelf zeker niet slechter van te worden.

    Reageren
  • Joost Bronsgeest zegt:
    07 Mei, 2011 om 18:46

    Ik zie niet direct een link naar review sites, eerder harde aanpak van de duplicated content, scraper sites, thin affliates,enz. Maar het gevaar blijft dat het allemaal speculeren is gezien het feit Google nooit 100% uit de school klapt. Mijns inziens wordt user activity een heel belangrijke factor, like it (Facebook) enz, relatief eenvoudige maatstaf voor Google om populariteit te beoordelen maar ook gevoelig voor spam zoals alles natuurlijk.

    Reageren

Reageren