Naar
boven

De nieuwe AdWords interface: wat is er veranderd?

nieuwe adwords interface

De AdWords interface heeft een grote verandering ondergaan in look en feel, maar ook in andere aspecten. In dit artikel leg ik je graag uit wat mij zoal is opgevallen tijdens het werken met deze nieuwe interface!

Google bracht eind 2016 het nieuws naar buiten dat ze aan de slag zijn gegaan met het verbeteren van de UI ( User Interface) van Google AdWords. Nu in 2017 worden hier en daar een aantal accounts omgezet, naar de nieuwe interface in bèta. Het is nu ook nog mogelijk om terug te gaan naar de oude interface zoals je die nu gewend bent, want het is wel even wennen aan de nieuwe.

nieuwe adwords interface

Wat verandert er voor jou?

Maar wat zijn nu de grootste veranderingen in deze interface? Een groot voordeel is dat de snelheid van het laden van pagina’s in AdWords een stuk gunstiger is. Dit komt omdat het account vooraf al ingeladen wordt, waardoor de het laden tijdens het navigeren en aanpassen van instellingen sneller gaat.

Beter overzicht

Daarnaast is het nu ook mogelijk om niet twee maar vier variabelen te combineren, waardoor je een beter overzicht krijgt van hoe het account of de campagnecategorie presteert.

lijngrafiek 2

Ook zie je in een overzicht hoe apparaten ten opzichte van elkaar presteren, op basis van diverse variabelen die je zelf kunt ingeven.

Daarnaast heb je ook inzichtelijk op welke dag en welk tijdstip er het meest geklikt wordt: met deze gegevens kun je aan het werk om bijvoorbeeld een bodaanpassing in te stellen voor die dag die boven de overige dagen uitspringt.

dag en tijd 3

Ook andere informatie is nu beschikbaar in betere overzichten: zoals demografische gegevens, meest binnenkomende zoektermen en kosten per advertentiegroep, in combinatie met klikken en conversies. Kortom: er is veel te ontdekken in de nieuwe interface.

Nieuwe Extensie: promotie-extensie

In de nieuwe AdWords interface is er ook een nieuwe extensie beschikbaar: de promotie-extensie. Met deze extensie kun je aangeven dat er een actie loopt op een bepaald product. Net als bij alle andere extensies kun je hier ook een begin- en einddatum instellen, zodat de extensie niet doorloopt als de actie al is afgelopen. Deze extensie is niet beschikbaar in de oude interface.

Kun je er nog niet aan wennen?

Ga dan terug naar de vorige versie van AdWords, door op de drie stippen te klikken en vervolgens te kiezen voor “Terug naar vorige versie van Adwords”.

terug naar oude versie adwords

Uiteindelijk zul je er toch aan moeten wennen: de bedoeling is wel dat alle accounts geleidelijk overgaan. Wanneer dit allemaal gebeurd moet zijn, is nog niet bekend. De kans is echter groot dat alle accounts dit jaar nog overgezet worden.

Heb jij je weg al kunnen vinden in de nieuwe interface, of gebruik je toch liever de vorige versie? Ik ben erg benieuwd naar jouw bevindingen.

 

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rick Doornbos
Rick is online marketing consultant bij KG Online Marketing. Rick is de airconditioning van ons bedrijf. Zelfs bij de meest lastige problemen houdt hij zijn hoofd koel.
1 reactie op "De nieuwe AdWords interface: wat is er veranderd?"
  • Stephanie zegt:
    12 sep, 2017 om 23:32

    Ik moet nog erg wennen aan de nieuwe lay-out, soms is het echt zoeken. Ook vind ik het vervelend dat sommige dingen niet worden opgeslagen, bijv. of je alle campagnes of alleen de actieve wilt zien. Dit moet ik dan telkens opnieuw selecteren. Het ziet er verder wel netjes uit.

    Reageren

Reageren