Naar
boven

Online reputatie : 70 Belgische merken doorgelicht

Onderzoek Online Reputatie ManagementHoewel bedrijven een steeds groter deel van hun marketing budget aan online marketing besteden, bleef het vertrouwen in klassieke “reclame” relatief groot. Daar lijkt nu verandering in te komen. De tijd dat bedrijven hun merk konden “neerzetten” door het publiek te overspoelen met tv-spots en krantenadvertenties, is stilaan voorbij.

Waarom?
Wat je vertelt en belooft in je reclame-uitingen, kun je vandaag de dag maar beter waarmaken. “Over promise, under deliver” leek vroeger het motto binnen de meeste bedrijven. Dat de verkochte producten gebreken vertoonden of de after-sales service erbarmelijk was, leek niemand binnen het bedrijf echt te storen. “Het waait wel over” leek men te denken. “Mensen vergeten snel.”

Eigenlijk hadden die bedrijven het toen al fout. Elke ontevreden klant vertelt zijn negatieve ervaringen aan gemiddeld 6 vrienden, die het op hun beurt doorvertellen aan gemiddeld 3 mensen. Via deze negatieve mond-aan-mond reclame, bereikte elke negatieve ervaring met je merk de oren van een 25-tal mensen.

Anno 2008 leven wij in een digitale wereld en is de impact van “bad news” nog veel groter. Belgische bedrijven staan hier onvoldoende bij stil, zo blijkt uit een recent merkenonderzoek(PDF). Een ontevreden klant heeft vandaag een waaier van online mogelijkheden om zijn ongenoegen te uiten. In zijn persoonlijke blog bijvoorbeeld. Als je pech hebt, is zo’n blogger een “autoriteit” binnen je business en bereikt hij tienduizenden mensen met zijn post. Daarnaast zijn er talrijke forums, waar mensen een beoordeling kunnen achterlaten.

Tripadvisor.com heeft bijvoorbeeld een niet te onderschatten impact op de reissector. Wie gelooft nog de schreeuwerige omschrijvingen in de glossy reisbrochures van de touroperators? Mensen hebben meer vertrouwen in de eerlijke mening van andere reizigers, die ze via het internet supersnel terugvinden. Wat vonden zij van de bestemming ? Was de kamer zuiver, het eten lekker, de bediening vriendelijk ?

Bedrijven die denken dat ze negatieve kritieken op hun producten gewoonweg kunnen ontkennen, denken beter twee keer na. Voor je het weet, maakt zo’n ontevreden klant met zijn gsm een filmpje dat haarfijn toont hoe slecht uw product wel is. YouTube, de populairste Video Sharing Site, heeft een bereik waar sommige tv-zenders alleen maar van kunnen dromen.

Benieuwd hoe de Belgische bedrijven het er vanaf brengen?
bSeen onderzocht de online reputatie van 70 Belgische merken. Bekijk de resultaten hier(PDF).

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
7 reacties op "Online reputatie : 70 Belgische merken doorgelicht"
  • Edwin zegt:
    29 Okt, 2008 om 14:50

    Een internetmarketing bureau wil natuurlijk klanten warm maken voor hun producten. De waarheid is dat Belgische bedrijven op dit moment ( terecht !?) weinig aandacht besteden aan online marketing.
    Een frappant voorbeeld “proximedia” notabene een grote websiteaanbieder voor KMO-MKB bedrijven doet geen moeite om zijn zoekresultaten “op te schonen”. De reden is simpel..het verlies aan klanten is verwaarloosbaar omdat hun doelgroep niet écht bekend is met alle online functionaliteiten ( zoals gericht zoeken met Google )
    Veel zaken worden ook zwaar overhyped, grote Belgische kranten die actief twitteren hebben amper een buslading followers…het internet bevat net zoals in 1999 nog veel luchtkastelen…

    Reageren
  • Judith Franken zegt:
    29 Okt, 2008 om 14:51

    Leuk onderwerp. Een stagiaire is bij ons (Tribal IM) onlangs afgestudeerd op Online Reputatie Management/PR, en is momenteel bezig de laatste hand te leggen aan het praktisch rapport.

    Ik merk bij veel van onze klanten dat het belang van een goede online PR nog altijd niet op waarde wordt geschat. Terwijl het juist ook zoveel mooie kansen biedt. Iets om met belangstelling te blijven volgen.

    Reageren
  • Nozoki zegt:
    29 Okt, 2008 om 16:31

    Vreemd, ik zou toch zweren dat ik vandaag exact hetzelfde al ergens anders heb gelezen? Oh ja, ik weet het weer:

    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20081029_online_reputatie_70_belgische_merken_doorgelicht/

    Wie is nu de bron?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    29 Okt, 2008 om 16:42

    Blijkbaar hebben zij hetzelfde bericht gekregen van bSeen… Ik weet wel dat ik de eerste was :-) (volgens bSeen dan toch…)

    Reageren
  • Edwin zegt:
    29 Okt, 2008 om 16:54

    Bseen.be..
    Overigens heeft Queromedia.be al langer een soortgelijk rapport opgesteld om de klassieke marketingbureau’s op hun online fouten te wijzen. Het werd bijna zowaar een smeekbede om toch maar aan onlinemarketing te gaan doen.Bij hen wel te verstaan..
    http://blogs.itprofessional.be/itproblog/2008/08/waarom_adverteren_topmerken_ni.html

    Ik heb ooit een artikel gepost om de lage online aanwezigheid van Belgische klein-en middenbedrijven wat aan te klagen. Ik ben niet te beroerd om toe te geven dat dit geen onpartijdige mening was.

    Reageren
  • Dave 2 zegt:
    31 Okt, 2008 om 11:01

    Nu je hoger scoren in Google aanhaalt…

    Probleem is bij vele bedrijven dat ze niet weten waarom ze voor een keyword hoog willen ranken. “Omdat we dan meer bezoekers krijgen…” hoor je meestal.

    Als 200 bezoekers per dag geen conversie maken dan zullen 20.000 dat ook niet gaan doen…iets wat de bedrijven blijkbaar nog niet willen snappen :o

    Dave II

    Reageren
  • Dave zegt:
    31 Okt, 2008 om 10:32

    België huppelt inderdaad nog een beetje achter op veel internet vlakken: seo, marketing, shops… Zeker ten opzichte van nl.
    Met wat heeft het te maken ? Vele zaken, maar ik denk ook de complexere markt. Belgie is maar een zakdoek groot; plus je moet het die zakdoek nog opsplitsen in 2 talen, dus meer kosten.
    Uiteraard is dit nog geen reden om het internet niet serieus te nemen; maar vermoed wel dat dit het denkbeeld is van de grote. Er wordt helaas vergeten dat Nederland ook bij het marktgebied kan worden ingesloten.

    Er is gelukkig ommekeer, toch bij de kleinere bedrijven waar ik meewerkt. Het principe: Hoog scoren in zoekmachines is reeds goed gekend en gewild.

    Reageren

Reageren