Naar
boven

Profiteer van Google’s Analytics Android app

Iedereen die een beetje bekend is met online ondernemen gebruikt Google Analytics. Maar wist je dat je met de Android applicatie van Google Analytics nog meer interessante data naar boven kunt halen?

Iedere ondernemer die ik ken en online aanwezig is maakt gebruik van Google Analytics, vooral om de statistieken zoals bezoekersaantallen te zien. Met de recente wijzigingen zoals Hummingbird maar vooral not provided lijkt Google Analytics minder interessant geworden doordat er minder data voorhanden is, maar ik denk wel degelijk dat het nog waardevol is.

En anders zijn er nog voldoende manieren om interessante data naar boven te halen. (En als je meer wilt halen uit Google Analytics kan Karel je misschien helpen ;-).

Google Analytics voor Android

Eind juni werd Google Analytics voor Android uitgebracht. Net als met Google Analytics voor je desktop kun je met de app statistieken bekijken op je telefoon of tablet die voorzien is van dit mobiele besturingssysteem.

In oktober is er echter een nieuwe versie van de app uitgebracht met een aantal interessante nieuwe functionaliteiten, die volgens mij voor online ondernemers van pas kunnen komen. Naast een volledig nieuwe layout zijn rapporten van je statistieken bijvoorbeeld handiger ingedeeld.

Nog interessanter is echter dat de Android app informatie laat zien die ik nog niet voorbij heb zien komen in de desktop versie. Je kunt namelijk in één oogopslag zien op welke momenten je bezoekers jouw website bezoeken (mocht dit ook mogelijk zijn voor de desktopversie hoor ik het natuurlijk graag). In ieder geval is het handig om dit ook mobiel inzichtelijk te hebben.

Een screenshot hoe dat eruit ziet voor Slagter Media staat hieronder.

Screenshot Google Analytics Android Slagter Media

Pieken en dalen

Interessant is om te kijken wanneer onze website de meeste bezoekers trekt en hoe ik daarop kan inspelen.

Kijkende naar de screenshot lijkt het erop dat bezoekers van Slagter Media vooral ’s nachts langskomen. Ik denk echter dat dit een verkeerde instelling van de app of van mijzelf is (misschien weet iemand hier een oplossing voor?). In ieder geval interpreteer ik de gegevens zo dat het hier om de middag gaat (uiteraard even gecheckt in de desktopversie ;-)).

Bezoekers komen vooral tussen 15-16 uur op de website, waarbij dinsdag en woensdag de piekmomenten zijn. Woensdag vind ik niet verwonderlijk, aangezien er iedere week op die dag een nieuw interview met een online ondernemer of marketeer wordt geplaatst. Deze interviews zijn erg populair en worden veelvuldig gedeeld.

Dinsdag kent verschillende piekmomenten, wat best interessant is. Opvallend vind ik verder dat mensen ook vaak donderdag aan het einde van de middag Slagter Media bezoeken, wat waarschijnlijk het gevolg is van de nieuwsbrief die daarvoor is verzonden.

Content marketing plan

Deze data kan zeer waardevol zijn voor je content marketing plan. Je krijgt hiermee namelijk inzicht wanneer bezoekers jouw content consumeren.

De piekmomenten zijn natuurlijk mede een gevolg van social media. Op de dag dat een nieuw interview online staat zal de geïnterviewde bijvoorbeeld dit delen met zijn netwerk, terwijl ik het artikel ook via mijn kanalen onder de aandacht breng. Tegelijkertijd geeft dit overzicht je de mogelijkheid om te zien of je social media activiteiten effect hebben.

Je kunt met deze informatie ook een goede planning maken voor de publicatie van content, om er op die manier voor te zorgen dat jouw content maximale aandacht krijgt. In ieder geval geeft het je de gelegenheid om ervoor te zorgen dat je content altijd klaar staat vóórdat je bezoekers op je website komen.

Wat vind jij van de data, interessant of van weinig toegevoegde waarde?

Heb je de Google Analytics Android app nog niet? Download deze dan hier.

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Christian Slagter
Christian Slagter is oprichter van Slagter Media, een online publishing en content marketing bureau. Hij is daarnaast mede-eigenaar van de webshop Make-up Your Stash.
4 reacties op "Profiteer van Google’s Analytics Android app"
  • Nils van der Knaap zegt:
    29 Okt, 2013 om 14:47

    Goed om te zien dat de app steeds verbeterd wordt. Niet zo lang geleden was dit nog best matig.

    Reageren
  • Javier Martinez zegt:
    30 Okt, 2013 om 10:44

    Goed om te zien dat de app op android verbeterd is. Nu nog even wachten op een goede Analytics IOS app.

    In de desktop versie is het ook mogelijk om je bezoekers per dag/uur combinatie te monitoren.

    Hieronder een link naar een analytics aangepast rapport.

    https://www.google.com/analytics/web/template?uid=gEtdpmZCSIG1NPxx8NaD3A

    Grtn,

    Javier

    Reageren
  • Christian zegt:
    30 Okt, 2013 om 11:18

    Bedankt voor de tip Javier, zeker waardevol :).

    Reageren
  • Christian zegt:
    30 Okt, 2013 om 11:19

    Hey Nils ja gelukkig blijven ze zichzelf verbeteren, ook al is het omtrent data steeds moeilijker om deze boven water te krijgen. Ook al biedt dit natuurlijk weer kansen ;).

    Reageren

Reageren