Naar
boven

Scoor hoger in Google door “dode” pagina’s te verwijderen! (deel 1)

copy-of-copy-of-live-video
Google hecht veel waarde aan kwaliteit en pagina’s van lage kwaliteit op onze website kunnen ervoor zorgen dat Google “negatief” over je website als geheel gaat denken.

Wanneer je een tijdje bezig bent met je website heb je in de loop van de tijd heel wat pagina’s gemaakt. Zeker wanneer je zoals ons een grote blog hebt is dit vaak aan de orde. Maar niet elke pagina bevat geweldige content.

Misschien was het een tijdelijke pagina. Of misschien is de content inmiddels achterhaalt. Hoe dan ook, dergelijke content willen we liever niet op onze website. Deze “dode” pagina’s op je website vinden is overigens helemaal niet zo moeilijk.

In het artikel hieronder laat ik zien hoe je dit eenvoudig en snel kunt doen!

Niet bezochte pagina = dode pagina

We mogen er rustig vanuit gaan dat een pagina die de afgelopen 3 maanden niet meer is bezocht (seizoensgebonden pagina’s daargelaten) als dood beschouwd mogen worden. Blijkbaar trekken deze pagina’s geen verkeer meer via interne of externe links, social media, Google of eender welke verkeersbron.

Dergelijke pagina’s kunnen we heel eenvoudig achterhalen met slechts 2 tools: Google Analytics en Excel.

Stap 1: Exporteer alle pagina’s die in de afgelopen 3 maanden zijn bezocht

Hiervoor ga je naar Google Analytics, kies je links in het menu alle pagina’s en een tijdsperiode van drie maanden. Tenslotte kies je onderaan nog even dat je maximaal 5000 pagina’s ineens wil zien, anders exporteert Google alleen de eerste 10.

Na deze selectie kies je exporteren en kies je voor de Excel optie. Open dit bestand en zorg dat je alle URL’s in kolom A hebt staan, de rest van de kolommen mogen verwijderd worden. Noem deze kolom even “Pagina’s Analytics“.

Stap 2: Kopieer alle pagina’s van je website

In deze stap ga je alle pagina’s van je website kopiëren en plakken in hetzelfde bestand als de Google Analytics export. Als het goed is maak je al gebruik van een sitemap, dus het is het handigste om hier alle URL’s uit te knippen. Wij halen hier bijvoorbeeld onze sitemap.

Plak deze URL’s in kolom B.

Belangrijk is om er hier voor te zorgen dat de URL’s exact dezelfde structuur hebben.

Stap 3: Kleur alle “dubbele”

Binnen Excel heb je de optie om dubbele waarden een kleur te geven, en dat is precies wat we willen doen. Weet je niet hoe je dit moet doen, bekijk dan even deze instructies.

Alle pagina’s die in kolom B staan en niet in kolom A voorkomen zijn je zogenaamde “dode” pagina’s. Dit zijn pagina’s die wél bestaan op je website maar die in de afgelopen drie maanden niet meer zijn bezocht (volgens Google Analytics).

Hoe nu verder?

In het vervolgartikel wat volgende week verschijnt ga ik je laten zien wat je met deze pagina’s kunt doen, er zijn namelijk verschillende opties! Voor nu kun je in ieder geval alvast aan de slag om deze pagina’s te achterhalen.

Leuk weetje: binnen onze eigen blog zijn er ruim 300 artikelen die de afgelopen 3 maanden geen enkele bezoeker heeft ontvangen!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
6 reacties op "Scoor hoger in Google door “dode” pagina’s te verwijderen! (deel 1)"
  • Gustavo Woltmann zegt:
    01 Okt, 2016 om 13:18

    Bedankt hiervoor Karel, het is inderdaad gemakkelijker dan gedacht om de ‘dode’ pagina’s terug te vinden. Ik kijk al uit naar het volgende artikel.

    Op deze manier vind je pagina’s die totaal niet bezocht zijn, maar wat doe je met pagina’s die heel weinig bezocht worden (en hoe vind je die)?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      05 Okt, 2016 om 10:41

      Dag Gustavo,

      Pagina’s die heel weinig bezocht worden zijn eenvoudig te achterhalen via Google Analytics, sorteer gewoon op aantal pageviews.

      Wat je hiermee exact kunt doen lees je in het vervolgartikel!

      Groeten,

      Karel

  • Gustavo Woltmann zegt:
    05 Okt, 2016 om 14:32

    Hoi Karel, bedankt voor je reactie, het is inderdaad makkelijk om weinig bezochte pagina’s te vinden via Google Analytics. Om te weten te komen of je die beter laat staan , verbeteringen aanbrengt (en hoe) of toch verwijdert, zal ik moeten wachten op het volgende artikel :-)

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      05 Okt, 2016 om 20:17

      Wat er morgenvroeg op komt te staan ;-).

  • Dirkjan zegt:
    07 Okt, 2016 om 11:02

    Ik begrijp niet helemaal waarom een pagina die geen bezoekers meer krijgt moet worden verwijderd. Kun je die rankingfactor verder onderbouwen?

    Zelf denk ik bijv. dat een site als deze oudere artikelen zelf gewoon minder onder de aandacht brengt. Het linkbuilding-principe van Google doet dan zijn werk. Hoe groter de site wordt, hoe groter de kans dat artikelen van jaren geleden wegzakken op overzichtpagina’s, tagpagina’s, weinig links binnen artikelen meer krijgen, et cetera. Ze staan vaak ver weg in een archief en dat is niet genoeg om ze hoog in Google te houden.

    Ze krijgen dan misschien weinig positieve invloed (daar twijfel ik al aan) en herschrijven/samenvoegen kan zeker positieve invloed hebben, maar simpelweg laten staan en nieuwe content maken heeft dat ook dus ik twijfel of ik hier serieus mijn tijd in moet steken.

    Rankte deze site bijv. echt slechter door die 300 paginas die inmiddels achterhaald zijn? Kun je deze rankingfactor verder onderbouwen?

    Reageren
  • Mark zegt:
    18 Okt, 2016 om 10:20

    Vraagje… Alle pagina’s nagelopen en er zitten soms in de hoofdletters wat verschil. Is het verstandig hier ook een 301 op te plaatsen?

    /cursussen/cursus/16/Effectief_communiceren_en_leiding_geven
    /cursussen/cursus/16/effectief_communiceren_en_leiding_geven

    Reageren

Reageren