Naar
boven

Staar je niet blind op Adsense-keywords

Mocht je dagelijks veel werk steken in het optimaliseren van je website en pagina’s voor goedbetaalde keywords in Google Adsense, dan moet je daar nog maar eens goed over nadenken. Want de moeite die je erin steekt is het resultaat in veel gevallen niet waard. En dit is waarom.
Stel, je bent bezig met een website over voetbal en je test met de AdWords-tool welke trefwoorden omtrent voetbal meer betalen per click dan andere.

Zoals je hierboven ziet, dan zie je dat het keyword ‘voetbal live score’ meer dan zes keer zoveel betaalt als het keyword ‘voetbal tussenstand’. En dus moet je je website aanpassen aan dat eerste keyword. Denk je.

Tomaz Mencinger probeerde het en ontdekte dat dit hoogstwaarschijnlijk niet zo gaat werken. Eigenlijk niet zo gek want je kan niet kan voorspellen welke advertenties Googles zal gaan tonen. Dit wordt beïnvloed door voornamelijk twee zaken:

Je ‘main keyword’ kent variaties die veel minder betalen

Je kan niet garanderen dat de advertenties voor ‘voetbal live score’ getriggerd worden, zelfs als je dat trefwoord op de juiste plekken in je website neerzet. In onderstaand voorbeeld zie je dat het keyword ‘voetbal score’ diverse CPC’s op kan leveren:

Google zou advertenties kunnen tonen omdat het getriggerd is door het keyword ‘hoogste score voetbal’ en dat levert je maar €0,07 op, of Google toont advertenties voor het keyword ‘voetbal live score’, dat weer €1,03 oplevert.

En aangezien je niet honderd worden rondom die advertentie kan schrijven door een aantal trefwoorden telkens weer te gebruiken in je tekst, creëer je vanzelf tientallen verschillende keywords rondom die advertentie die door Google ook als trigger gebruikt kunnen worden om hun ads te tonen. Daarmee komen we gelijk uit op het tweede punt:

Jouw tekst triggert tientallen combinaties

Als je doel is om advertenties te ontlokken voor het keyword ‘voetbal live score’, dan kun je die trefwoorden hoogstens twee keer in een tekst van honderd worden gebruiken, voordat je straf krijgt van Google voor ‘keyword stuffing’. En dat wil je niet.

Dat betekent wel dat die plus minus negentig resterende woorden genoeg trefwoorden bevatten om ándere, minder betalende, advertenties op te roepen.

Uiteindelijk is jouw kans om flink te scoren met bepaalde goed betalende Adsense-keywords niet al te hoog. Je vergroot wel die kans door je pagina te optimaliseren voor zulke keywords, maar is de kleine kans om een iets hogere pay-per-click te krijgen al die tijd en moeite die je er in moet steken echt waard?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dirkjan Vis
Eigenaar van internetbureau Zietuwel.nl en internetuitgeverij Eurolutions.
3 reacties op "Staar je niet blind op Adsense-keywords"
  • Remco zegt:
    08 Dec, 2011 om 11:28

    Goed artikel Dirkjan!
    Het ‘juist iets anders doen’ levert uiteindelijk meer resultaat op. Misschien wel omdat je je dan onderscheid van de grote SEO menigte.

    Reageren
  • firaatje zegt:
    08 Okt, 2012 om 15:30

    En aangezien je niet honderd !!worden!! WOORDEN rondom die advertentie kan schrijven :)

    Reageren
  • Dirkjan zegt:
    08 Okt, 2012 om 15:43

    @firaatje oeps, dat haalt de spellingscontrole er dan weer niet uit. ;-)

    Reageren

Reageren