Naar
boven

Twitter tips: Slimme zoekopdrachten

Twitter is tegenwoordig “mainstream”. Steeds meer bedrijven hebben ondertussen een Twitteraccount, en Twitteren er rustig op los.

Maar zoals bij alle “hypes” komt op een gegeven moment de vraag, wat kunnen we er nu eigenlijk mee? Want Twitter is misschien verslavend, bedrijfstechnisch gezien zou het ook interessant zijn als we Twitter als marketinginstrument in kunnen zetten.

En dat kan op verschillende manieren. Eén van die manieren leer je in de onderstaande video, succes!

Onze hulp nodig met Twitter?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
20 reacties op "Twitter tips: Slimme zoekopdrachten"
  • Marlies Berben zegt:
    29 Mrt, 2011 om 16:28

    Het is ook mogelijk om de zoekwoorden op Twitter te tracken op (bijvoorbeeld) HootSuite, dan is het niet nodig om elke keer weer de zoekopdracht in te voeren. Het wordt dan gewoon eenvoudig (en gratis) bijgehouden en je kunt direct reageren.

    Reageren
    • Jedidja | Relatiegeschenken zegt:
      29 Mrt, 2011 om 16:32

      @Marlies – je kunt toch ook gewoon je Search opslaan?

      Moet er wel bij zeggen dat dit niet altijd goed gaat, maar het kan wel.

    • Marlies Berben zegt:
      29 Mrt, 2011 om 16:39

      @Jedidja – Het is inderdaad mijn ervaring dat dit bij Twitter niet vlekkeloos werkt, vandaar mijn voorkeur voor HootSuite.

    • Jedidja | Relatiegeschenken zegt:
      30 Mrt, 2011 om 11:22

      @Marlies – oke, vandaar. Ik ga het es proberen, bedankt voor de tip! :)

  • Jedidja | Relatiegeschenken zegt:
    29 Mrt, 2011 om 16:31

    Leuke presentatie Karel!

    Ik zoek ook vaak op bepaalde woorden, maar niet altijd met durf te vragen (of dtv) erbij. Dat is toch wel een goede tip, want zo geef je met je reactie niet ongevraagd advies (mensen vragen er zelf om). Ongevraagd advies kom je op dit gebied trouwens wel vaak tegen op twitter, en ik heb het idee dat dit juist erg tegen je kan gaan werken.

    Nog een aanvullende tip: als je reageert op een tweet (vooral wanneer je iets wilt verkopen wat de vrager zoekt), zorg er dan voor dat je een linkje naar de juiste landingspagina in je tweet verwerkt.

    Wellicht overbodig, maar toch. Wel belangrijk :)

    Reageren
  • Ron Leder TweetTweet zegt:
    29 Mrt, 2011 om 16:31

    Leuke video, als we elkaar nou eens allemaal konden helpen met Twitter door elkaar een Tweet voor een pagina te geven dan komen we ook een stuk verder ;)

    Wie op mijn naam klikt en de pagina Tweet zal ik terug Tweeten ;)

    Mooie blog BTW keep up the good work!

    Reageren
  • Maarten zegt:
    29 Mrt, 2011 om 16:47

    Let een beetje op je ‘euh’ gebruik ;-)

    Reageren
  • Pieter Carette zegt:
    30 Mrt, 2011 om 08:49

    Voor Engelstalige vragen is InboxQ ‘the way to go’. Handig als plugin bij Firefox en Chrome. Campagne maken met interessante zoekwoorden en gaan. De vragen komen binnengelopen zonder dat je zelfs Twitter op moet.

    Reageren
  • sander zegt:
    30 Mrt, 2011 om 16:43

    Zeer nuttig artikel, alleen mijn vraag is, zijn er ook mensen die dit al hebben uitgevoerd en waarvan het bewezen is dat het werkt?

    Is tevens mogelijk om automatisch te reageren op bepaalde keywords?

    Reageren
  • Anja Hage zegt:
    30 Mrt, 2011 om 17:53

    Ik gebruik dit soort slimme zoekopdrachten al een tijdje en maak daarvoor een aparte kolom (of meerdere) aan in Tweetdeck, dan hoef je niet iedere keer opnieuw te zoeken.
    Vooral omdat ik het leuk vind om mijn kennis te delen en mensen verder kan helpen als ze een probleem hebben met een bepaald onderwerp waar ik meer over weet.

    Reageren
    • Lex van Gestel zegt:
      01 Apr, 2011 om 12:09

      Bedankt voor de tip. Kun je me een voorbeeld geven van hoe je dat aanmaakt in Tweetdeck?
      Bedankt,
      (beginnend twitter)
      Lex

  • janis zegt:
    31 Mrt, 2011 om 11:26

    slecht artikel..

    mens wil alles gratis hebben.. de conversie met gratis hulp is minder dan 1%.. dat wil je niet als bedrijf..

    al die moeite insteken en vervolgens weinig klanten voor terug krijgen…

    Reageren
  • idelma zegt:
    31 Mrt, 2011 om 13:32

    Interessant artikel!
    Is er ook een engelse hash tag, zoals durf te vragen, die op twitter wordt gebruikt?

    Reageren
    • Aschwin Wesselius zegt:
      31 Mrt, 2011 om 13:56

      Je hebt #daretoask bijvoorbeeld?

  • Aschwin Wesselius zegt:
    31 Mrt, 2011 om 14:05

    Ik gebruik zelf een script dat gebruik maakt van de zoekfunctie van Twitter. Deze resultaten sla ik op in de database met relevante metadata. Hierdoor kan ik over een verloop van tijd zien hoe vaak een zelfde soort vraag terugkomt. Dit is niet handig voor acute beantwoording, maar wel goed voor doelgroep analyses. Ik gebruik ook andere scripts om statistieken mee op te bouwen. Ik weet dat er andere tools zijn die ik kan gebruiken, maar ik ben nu eigenaar van mijn eigen data. Kan ooit handig zijn.

    Reageren
  • Jaap zegt:
    31 Mrt, 2011 om 20:07

    Ik gebruik Twitter voor meerdere websites.
    Als je denkt op Twitter te verkopen dan moet je dit snel vergeten.
    Als je via dit medium wil verkopen kan dit prima.
    Geef advies en nuttige informatie afgewisseld met leuke tips.
    Mensen worden nieuwsgierig en kijken wat verder, vinden je website en hebben vertrouwen in je.

    Reageren
  • parkeren schiphol zegt:
    01 Apr, 2011 om 22:22

    Naast twitter is een google alert natuurlijk ook een ideale manier om op de hoogte te blijven van bepaalde woorden op het internet. Ik doe er zelf ook nog te weinig mee helaas.

    Reageren
  • Sander zegt:
    07 Feb, 2012 om 12:42

    Leuk artikel Karel

    groetjes

    Sander

    Reageren

Reageren