Naar
boven

Waarom winkelen op internet goedkoper is

Waarom is hetzelfde product in de winkel duurder dan op internet? Het is een vraag die veel gesteld wordt. Voor velen is het natuurlijk gesneden koek, voor anderen niet. Om alle onduidelijk weg te nemen ga ik even kort in op deze vraag.

Even kort wat bedrijfseconomie

De meeste producten doorlopen een aantal fasen in het productieproces voordat het als eindproduct de consument bereikt. Bijvoorbeeld van grondstof naar productie, van productie naar groothandel, van groothandel naar winkel. En dan van de winkel naar de consument.

Elk bedrijf dat iets met het product doet (alle ‘schakels’ in de ‘bedrijfskolom’) wil geld verdienen. En als het even kan zoveel mogelijk. Daarbij moeten ook alle kosten die gemaakt worden terugverdiend worden.

Internet is goedkoper omdat het een aantal schakels weghaalt (uitzonderingen daar gelaten). Heel erg versimpeld:

Waardoor er veel minder ‘toegevoegde waarde’ is op het product. En de prijs daarom lager is.

Een online winkel heeft minder kosten

Online winkels hebben daarbij sowieso veel minder kosten. Een winkelpand is duur (zeker op een A locatie) en personeel ook. Denk ook aan gas en elektra en dergelijke. Een internet winkel is vaak niet meer dan een magazijn. Vaak hoef je als internetwinkel ook geen (grote) voorraad aan te leggen. Koopt een klant iets dan laat je dat bezorgen vanaf de groothandel. De ‘overheadkosten’ zijn op internet dus lager.

Bekijk even internet

Het loont dus altijd de moeite om even op internet te kijken of een product goedkoper te verkrijgen is. Al hoeft de prijs niet voor iedereen de doorslag te geven. Offline winkelen heeft namelijk ook zijn voordelen: je kunt je laten voorlichten door het personeel, je kunt gemakkelijk terug als er iets met het product is, het product vasthouden, en meer. Maar als je de prijs centraal stelt kijk dan ondanks alle mooie folders in je brievenbus toch even op internet.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Daan Walraven
Daan werkt bij Bikkelhart.
13 reacties op "Waarom winkelen op internet goedkoper is"
  • Wim zegt:
    29 Sep, 2011 om 12:20

    Toch wel kort door de bocht.
    Wat zijn de kosten van internetmarketing, werkelijke verzendkosten (ook de retouren), helpdesk, website bouwen en onderhouden.

    Reageren
  • Rutger zegt:
    29 Sep, 2011 om 13:52

    Vind het ook wel erg kort door de bocht. Naast de kosten voor de site die afhankelijk van je branch/product redelijk kunnen oplopen om de concurrentie voor te blijven, verwachten consumenten ook veel ruimere openingstijden en een snelle reactie op een mail, tweet of whatever. Dat betekend dat je in veel gevallen buiten de reguliere werktijden personeel nodig hebt om aan die vraag te voldoen. Het is tegenwoordig ook mode om van alles te bestellen en het vervolgens binnen 14 dagen weer retour te sturen. Meen dat in de damesmode 60% weer retour komt van wat er online wordt gekocht. Denk dat je post alleen opgaat voor online winkels die binnen nu en 5 jaar niet meer bestaan.

    Reageren
  • Jacob zegt:
    29 Sep, 2011 om 14:00

    Idd erg kort door de bocht. Een internetwinkel staat mi op dezelfde plaats in de bedrijfskolom als een winkel. Een internetwinkel koopt meestal gewoon in bij dezelfde groothandel als de winkel en kan dus geen schakel overslaan in de bedrijfskolom.

    Ok een online winkel heeft geen duur winkelpand nodig maar toch wel een kantoor/magazijn met alle bijbehorende kosten. Ook denk ik dat de kosten voor marketing en reclame van een internetwinkel behoorlijk hoger liggen dan een gewone winkel.

    Al met al denk ik dat de kosten van beide winkeltypes niet veel verschillen.

    PS ook een internetwinkel heeft personeel nodig of moet veel werk uitbesteden

    Reageren
  • Bas zegt:
    29 Sep, 2011 om 14:09

    Een tv bij een winkel als Media Markt kost 1000 euro en op internet maar 800. Dat komt echt wel door kostenvoordelen!

    Reageren
  • Kevin zegt:
    29 Sep, 2011 om 15:42

    Ik kijk tegenwoordig standaard op een vergelijk.nl om te checken of een product in de winkel wellicht op het web goedkoper is.

    Reageren
  • Dirkjan - Webwinkel Weblog.nl zegt:
    30 Sep, 2011 om 17:47

    Niet alleen kort door de bocht: Ook nog eens niet waar. Er zitten online minimaal net zoveel schakels tussen. Zeker als je PostNL, opslag, iDeal (paymentprovider), hostingpartij etc. allemaal meerekent.

    Een ultieme prijs, komt vooral tot stand door wat de consument bereid is te betalen. Als die online net zoveel, of meer, betalen willen online, dan vragen die winkels ook net zoveel. En dat gebeurt ook steeds meer.

    Steeds meer grote online spelers beginnen meer te rekenen maar bieden ook steeds meer service en kwaliteit.

    Los daarvan: Het prijsverschil in kosten zit hem vooral in het dure winkelpand in die dure winkelstraat, die ook vaak nog eens groot moet zijn omdat de voorraad daar aanwezig moet zijn, plus het personeel dat daar rondloopt. Daar hebben online spelers geen last van.

    Reageren
    • Onbekend zegt:
      30 Sep, 2011 om 18:59

      Wat bedoeld wordt is dat internet de mogelijkheid biedt om direct aan de klant te leveren. En niet dat het product nog door heel veel schakels heen moet. Neem Dell als voorbeeld.

      En de schakels die je noemt voegen minimale waarde aan het product toe. Die hoef je er niet bij te rekenen.

    • E zegt:
      13 Okt, 2011 om 18:32

      Ik neem aan dat met internetprijzen de prijzen worden bedoelt zonder verzendkosten. PostNL is dan een schakel die voor de klant geld maar niet voor de verkoper. Elk bedrijf heeft een website met hostingkosten dus dat telt ook niet aan. Opslag? bedoel je die extra icoontjes op een webshop? en iDeal is dan de enige extra kosten, tja wat kost dat nu.

      Zoals je zelf aangeeft zit de grote prijzenslag in personeel en winkelpand in het hart van de stad, terwijl een online winkel ergens vanuit timboektoe kan opereren met één gastje aan het roer.

  • Daan Walraven zegt:
    30 Sep, 2011 om 19:30

    Ideal, hostingpartij etc zijn gewoon kosten je hebt. Geen schakels. Bij een bedrijfskolom gebruikt bedrijf B de output van bedrijf A. De schakels staan via markten (verkoop en inkoopmarkt) met elkaar in verbinding. Je verkoopt je producten niet aan je hostingpartij? Dus dat klopt niet.

    De kosten van beide winkeltypes verschillen wel. Dat lijkt mij logisch.

    Marketingkosten zijn echt veel goedkoper. Vergelijk SEO en Adwords nou eens met de tv/radio reclame en brochures van Media Markt, BCC en dergelijke.

    De kosten van website bouwen, helpdesk, verzendkosten etc zijn echt een stuk minder dan de kosten die offline winkels hebben. In het verhouding zijn dat echt marginale kosten. Je hebt personeel. Oke, maar niet zoveel als offline!

    Dat veel retour komt hoeft niet te zorgen voor veel hogere kosten. Daar hou je rekening mee.

    Je moet het in vergelijking zien. Er zijn natuurlijk wel kosten. Maar in verhouding is het echt een stuk minder.

    Reageren
  • Cees zegt:
    01 Okt, 2011 om 15:53

    Leuk artikel en leuke reacties! Er zijn natuurlijk heel veel verschillen tussen offline en online verkopen. Beide manieren hebben hun eigen voor en nadelen, maar ik denk ook zeker dat online verkopen lagere opstartkosten heeft en dat met een (relatief) kleine investering een mooie business kan worden opgebouwd!

    Reageren
  • RvE zegt:
    14 Okt, 2011 om 09:21

    Online is zeker goedkoper. Ook is het mogelijk om voor de webwinkel deze klanten mee te nemen in een nieuwsbrief als ie leuke aanbiedingen heeft. Winkel zit dan heel dicht op zijn klanten.

    Reageren
  • Jan Meester zegt:
    14 Okt, 2011 om 21:58

    Is het niet vooral de gedachte dat internet goedkoper is. Om goedkoop te kunnen zijn heb je vooral schaalgrootte nodig. Dan heb je namelijk per product de minste kosten. Veel fysieke winkels met name in elektronica houden hun prijzen offline. Een bezoek aan de winkel leert echter dat tal van producten 10-tallen procenten goedkoper zijn.

    Naar mijn mening is het sterke punt van internet vooral gelegen in een stukje gemak. Ik hoef niet te parkeren. Ik hoef niet 3 winkels te bezoeken om het gewenste product te vinden.

    Heb ik een product nodig waar ik wat advies bij nodig heb, dan ga ik toch weer liever naar de winkel.

    Reageren
  • amin zegt:
    05 Dec, 2014 om 12:02

    je hebt ook op internet vaak dat je vergelijkingen tussen het ene product en het anderen en je kan vaak ook even klanten service bellen voor meer info over het product

    Reageren

Reageren