Naar
boven

Wat heeft de Pinguin 2.0/4 update betekend voor linkbuilding

Afgelopen week was er veel te doen omtrent de nieuwe Pinguin update van Google: spam links zouden gestraft worden, een aantal websites zouden dit sterk gaan merken. Ongeveer 2,3% van de zoekresultaten zouden worden beïnvloed. Om eerlijk te zijn, merken wij er nog weinig van.

De update heeft qua linkbuilding weinig uitgehaald

Interessante kop, niet? We kunnen het natuurlijk onderbouwen. Er zullen ongetwijfeld websites zijn die wat hebben gevoeld van de update. Toch hadden wij iets anders verwacht op het gebied van invloed qua linkbuilding. Wanneer u een slecht linkprofiel hebt, kan dit (en moet dit) op lang termijn schadelijk zijn voor uw website die op dit moment hoog in Google staat. Hiervoor gebruiken we een voorbeeld die in onze beleving behoorlijk wat had moeten voelen, namelijk viagrapil.net. Wanneer we naar dit backlinkprofiel kijken, zie deze link voor het backlinkprofiel van viagrapil.net, kun je direct een paar rare blackhat links zijn.

Welk effect heeft de update wel gehad?

Via MozCast.com worden de tempraturen gemeten binnen de veranderingen van het algoritme van Google. Simpel gezegd, kun je hier zien wat de updates teweeg brengen. MozCast geeft de volgende “temperatuur” weer tijdens de update.

Naast de core-data van MozCast is er een beta-systeem dat tienduizend trefwoorden heeft verdeeld over twintig categorieën (gebaseerd op Google Adwords categorieën). De gemiddelde temperatuur kan per categorie behoorlijk verschillen, dus kijken we naar het verschil tussen Penguin 2.0/4 en de voorgaande week voor elke categorie. Hieronder ziet u de veranderingen in temperatuur procentueel weergegeven:

  • 33.0% (80°/60°) ”“ Retailers & General Merchandise
  • 31.2% (81°/62°) ”“ Real Estate
  • 30.8% (90°/69°) ”“ Dining & Nightlife
  • 29.1% (89°/69°) ”“ Internet & Telecom
  • 26.0% (82°/65°) ”“ Law & Government
  • 24.4% (79°/64°) ”“ Finance
  • 23.5% (81°/65°) ”“ Occasions & Gifts
  • 20.8% (88°/73°) ”“ Beauty & Personal Care
  • 17.3% (70°/60°) ”“ Travel & Tourism
  • 15.7% (87°/75°) ”“ Vehicles
  • 15.5% (84°/73°) ”“ Arts & Entertainment
  • 15.4% (72°/62°) ”“ Health
  • 15.0% (83°/72°) ”“ Home & Garden
  • 14.2% (78°/69°) ”“ Family & Community
  • 13.4% (79°/70°) ”“ Apparel
  • 13.1% (78°/69°) ”“ Hobbies & Leisure
  • 12.0% (74°/66°) ”“ Jobs & Education
  • 11.5% (88°/79°) ”“ Sports & Fitness
  • 7.8% (75°/70°) ”“ Food & Groceries
  • -3.7% (70°/73°) ”“ Computers & Consumer Electronics[/listitems]

Postie veranderingen bij twintig grote domeinen

Hieronder ziet u de veranderingen van twintig grote domeinen. Die scoorden over het algemeen hoog in Google. Denk hierbij wel aan subdomeinen. Dit waren de twintig grootste domeinen voordat Penguin 2.0 geïntroduceerd werd. Hieronder ziet u de veranderingen per domein weergegeven (binnen 24 uur van de update):

  • [listitems is_numeric=”no”]
    • 5.66% (+0.29%) ”“ en.wikipedia.org
    • 2.35% (-0.75%) ”“ www.amazon.com
    • 2.22% (+3.11%) ”“ www.youtube.com
    • 1.49% (+6.05%) ”“ www.facebook.com
    • 1.35% (-8.11%) ”“ www.yelp.com
    • 0.84% (+4.77%) ”“ twitter.com
    • 0.58% (+0.37%) ”“ www.webmd.com
    • 0.58% (+1.87%) ”“ pinterest.com
    • 0.52% (+1.24%) ”“ www.walmart.com
    • 0.49% (+4.54%) ”“ www.tripadvisor.com
    • 0.47% (+0.45%) ”“ www.foodnetwork.com
    • 0.47% (-0.44%) ”“ allrecipes.com
    • 0.44% (+1.98%) ”“ www.ebay.com
    • 0.41% (-0.76%) ”“ www.mayoclinic.com
    • 0.38% (+1.72%) ”“ www.target.com
    • 0.37% (-4.37%) ”“ www.yellowpages.com
    • 0.37% (+0.58%) ”“ popular.ebay.com
    • 0.36% (+2.12%) ”“ www.huffingtonpost.com
    • 0.33% (+3.27%) ”“ www.overstock.com
    • 0.32% (-0.32%) ”“ www.indeed.com[/listitems]

Wat vinden wij van de update

Natuurlijk vinden wij het leuk dat Google werkt naar schonere SERP’s. Al heeft deze update niet veel teweeg gebracht. Vrijwel elke klant van ons, is de afgelopen week vooruit gegaan in de rankings. Of dit te danken is aan de update, of aan de linkbuilding, laten we voor nu in het midden. Wij staan achter vrijwel elke update die black-hat tegengaat, omdat dit zeer positief is voor onze klanten. Af en toe hebben wij namelijk concurrentie van een grayhat linkbuildingbedrijf die in principe niets fout doet, grayhat is een middenweg. Hierbij zijn de linkjes in principe niet fout, maar niet écht relevant. Omdat wij enkel kwaliteit linkbuilding bieden, is vrijwel elke update in ons voordeel. Wilt u meer weten over onze linkbuilding, of hebt u blackhat methoden gebruikt? Neem dan contact met ons op.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
Wees de eerste die reageert!

Reageren