Naar
boven

3 praktische Twitter tools voor MKB-ondernemers

twitter-logoDoor de vluchtige aard van de 140-karakterberichten lijkt het onderhouden van je Twitter kanaal iets wat je ‘er wel even bij kan doen’. Niets is minder waar. Door de snelle korte berichten doe je er immers goed aan om meerdere berichtjes per dag te versturen en er ook bovenop te zitten wanneer iemand op een bericht reageert.

Natuurlijk zijn we in de online wereld altijd op zoek naar mogelijkheden om kanalen sneller en makkelijker te managen en heeft menig briljant brein al een praktische tool ontwikkeld. Hieronder een vijftal van die handige Twitter tools om tijd te besparen en door analyses betere interactie met je doelgroep kan creëren.

1. Tweetdeck

Tweetdeck biedt de mogelijkheid om één overzicht samen te stellen van diverse Twitter tijdlijnen, zoekopdrachten, retweets, lists, etc. Je kan via zoekopdrachten bepaalde topics, events en hashtags tracken en daar vervolgens ook filters in aanbrengen. Doordat je zelf de kolommen kan instellen biedt dat ene dashboard ultiem gebruikersgemak om diverse updates naast elkaar te kunnen monitoren. Tweetdeck vormt daarbij een realtime dashboard dat zich continu vanzelf update.

tweetdeck-nieuw

Bron afbeelding

1.1. Inplannen van Tweets in Tweetdeck

Daarnaast kun je met Tweetdeck berichten inplannen en eventueel ook terug laten keren. Populaire blogartikelen ‘uit de oude doos’ zou je bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd kunnen laten terugkomen in een tweet die je dus inplant in Tweetdeck. Als je bijvoorbeeld een blogartikel of ander stuk content klaarzet voor publicatie kun je via Tweetdeck ook direct een tweet vooruit plannen voor het moment van publicatie.

settime

Het vluchtige karakter van Twitter maakt wel dat nieuwtjes, trends en actualiteiten het beste werken, dus houd daar rekening mee bij het vooruit plannen van berichten. Een blogartikel of bericht dat vandaag actueel is en voor volgende week wordt ingepland verliest daarmee natuurlijk al zijn nieuwswaarde.

1.2. Meerdere Twitter accounts onderhouden met Tweetdeck

Tweetdeck is ook erg handig wanneer je meerdere Twitter accounts tegelijk wilt onderhouden. Heb je bijvoorbeeld meerdere Twitter accounts voor diverse bedrijfstakken of doelgroepen, dan is dit een ideale tool om het monitoren en tweeten in die verschillende accounts te vergemakkelijken. Via Tweetdeck kun je met één druk op de knop een nieuw stuk content in al je accounts delen.

Je zou bovendien ook meerdere social media kanalen aan Tweetdeck kunnen koppelen, zoals Facebook en LinkedIn. Onze ervaring leert ons echter dat Tweetdeck vooralsnog het beste werkt voor Twitter, dus daar gebruiken wij het alleen voor.

2. Hootsuite

Hootsuite biedt ook een dashboard om vermeldingen, berichten, retweets, etc. in één overzicht bij te houden en eventueel ook andere social media kanalen te managen.

Twitter_tools_hootsuite

2.1. Tweets versturen via Hootlet

Een voordeel van Hootsuite boven Tweetdeck is het versturen en inplannen van tweets via Hootlet. De Hootlet is een gratis add-on voor diverse browsers, waardoor je blogartikelen en andere content direct met één druk op de knop als bericht kan plaatsen in de diverse social media kanalen die je via Hootsuite beheert. Het laatste (online) nieuws verspreiden via je eigen kanalen is daardoor altijd binnen handbereik met de Hootlet knop bovenin je browser.

Twitter_tools_hootlet

Idealiter deel je natuurlijk niet exact hetzelfde bericht in al je social media kanalen. Immers, als je dat doet hoeven mensen in feite slechts één van jouw kanalen te volgen, omdat de content die je deelt overal hetzelfde is. Daarom gebruiken wij ook Hootlet en Hootsuite eigenlijk alleen voor het versturen van en reageren op Twitter berichten. Onze andere kanalen hebben wij wel gekoppeld aan Hootsuite om overzichtelijk alle kanalen bij elkaar te hebben en te kunnen monitoren welke activiteit er plaatsvindt.

3. SocialBro

SocialBro is een platform specifiek voor Twitter om je Twitter publiek mee te analyseren en interactie met hen te creëren. Je analyseert met Social Bro o.a. wat de beste tijd is om te tweeten, wie je key-influencers zijn, oftewel de volgers die de meeste interactie hebben met jouw tweets en content, etc. Je kan kenmerken van je volgers uitpluizen om je berichten op aan te passen, bijvoorbeeld als je hebt achterhaald dat 90% van je volgers man is en in hun bio voornamelijk de termen marketing, ondernemer en online staan. Als je dus weet op welke tijdstippen je het beste kan tweeten en welke content de beste interactie creëert, kun je die kennis weer meenemen in het inplannen van tweets (via Tweetdeck en Hootsuite).

Daarnaast kun je gericht Twitter accounts van mensen binnen jouw doelgroep opsporen middels de SocialBro zoekfunctie en deze gaan volgen om connectie te leggen. De volgfunctie maakt het makkelijk om direct de juiste mensen met één druk op de knop te volgen. Vervolgens kun je monitoren hoe het verloop is van deze doelgroep binnen je totaal aantal volgers, in hoeverre er interactie is met die doelgroep, etc. en hoe je daar dus op in kan spelen.

Twitter_tools_socialbro

3.1. Concurrenten analyseren met SocialBro

Daarnaast heb je met SocialBro de unieke mogelijkheid om naast je eigen account ook andere Twitter accounts te monitoren en dus bijvoorbeeld je concurrenten scherp in de gaten houden. Welke volgers heeft je concurrent, wat zijn hun interesses, in hoeverre is er interactie met hun volgers, etc.? Op al die vragen kun je het antwoord achterhalen. SocialBro heeft het daarnaast ook heel makkelijk gemaakt om de volgers van je concurrenten te gaan volgen.

Twitter_tools_socialbro2

Bron afbeelding

3.2. Benchmarken met SocialBro

Gebruik de benchmarktool binnen SocialBro om jouw Twitter prestaties te vergelijken met vergelijkbare accounts uit je sector. SocialBro analyseert hierbij de groei van jouw Twitter account met dat van andere accounts met een vergelijkbare leeftijd, grootte en branche. Dit geeft uiteraard een goede indicatie van hoe jouw Twitter kanaal presteert en biedt je inzicht in de progressie die je maakt met je Twitter activiteiten.

3.3. Twitter DM-campagnes met SocialBro

Met SocialBro kun je je volgers ook eenvoudig segmenteren en gepersonaliseerde DM-campagnes op die volgersegmenten afstemmen. Gebruik deze mogelijkheid bijvoorbeeld voor events of om nieuwe whitepapers te promoten. Let hierbij uiteraard wel op dat je DM-berichten geen spam worden.

KG Bureau helpt met Twitter marketing

Hulp nodig met het managen van je Twitter kanaal? KG Bureau staat voor je klaar om je te ondersteunen bij het managen van je Twitter activiteiten. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Sylvie du Cloux
Sylvie is marketing manager bij KG Bureau. Ze houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen op (online) marketinggebied.
Wees de eerste die reageert!

Reageren