Artikelen schrijven: 10 gouden regels!

door | 30 maart 2011 | Internet Marketing

Content is king is een veel gehoorde uitspraak. Content is king, want zoekmachines houden van content en aan de hand daarvan schatten ze de website op waarde. Content zorgt hiermee voor een betere positie in de bekende zoekmachines. Toch komt bij het creëren van content meer kijken dan alleen maar even snel een nieuwsbericht, een blog of een nieuw artikel schrijven. Begin je net met het creëren van content? Hou je dan aan de volgende 10 gouden contentregels.

Waarom artikelen schrijven:

  1. Vat de inhoud samen in de titel. 8 van de 10 bezoekers leest alleen de titel en tussenkoppen. De koppen moeten de inhoud dus goed samenvatten en uitnodigen tot verder lezen.
  2. Stop jouw nieuwsberichten niet vol met keywords. Schrijf altijd voor de bezoeker en niet alleen voor de zoekmachine. Gericht schrijven op 1 of 2 keywords kan natuurlijk geen kwaad, maar laat die keywords het artikel nooit domineren.
  3. Nodig uit tot linkbait. Een goede manier om extra links naar jouw website te ‘lokken’ is nieuwsberichten of artikelen plaatsen waarnaar bezoekers vanaf hun eigen website of social media willen linken. Let op: jouw artikelen moeten dan natuurlijk wel de moeite waard zijn! Het gaat hierbij niet om content, maar om de inhoud.
  4. Schrijf niet om te verkopen. Het verkopen van je producten of diensten doe je op de daarvoor bestemde pagina’s van je website. Artikelen en nieuws schrijf je uit interesse, actualiteitswaarde of om je als merk te profileren. Je schrijft ze dus nooit om (direct) te verkopen.
  5. Google is een bezoeker. Zoekmachines en met name Google lezen de website als een gewone bezoeker. Ook voor Google zijn de koppen en tussenkoppen dus het belangrijkst. Besteed daarom altijd 50% van je tijd aan het schrijven van de koppen. De andere helft aan het schrijven van het daadwerkelijke artikel.
  6. Schrijf persoonlijk. Laat meerdere personen uit de organisatie regelmatig zelf artikelen schrijven. Dit zorgt voor afwisseling en het geeft de organisatie een gezicht, wat de openheid richting de bezoekers bevordert. Afwisselende artikelen en openheid richting de bezoekers bevorderen op hun beurt weer de kans op linkbait.
  7. Zorg voor een goede interne linkstructuur. Koppel gerelateerde berichten en artikelen, door in de tekst bepaalde (vak)termen te linken naar een hiervoor relevant ander artikel. Natuurlijk kun je onder aan het artikel verwijzen naar productpagina’s, als deze maar relevant zijn voor het zojuist geschreven artikel. Hou hierbij altijd punt 4 in het achterhoofd, schrijf niet om te verkopen.
  8. Gebruik afbeeldingen. Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Zeker op het internet. slechts 2 van de 10 bezoekers leest het volledige artikel. De rest zal in ieder geval de afbeelding opvallen. Zorg dat de afbeelding relevant is en uitnodigt tot het lezen van het artikel. Ook de zoekmachines zullen een pagina met relevante afbeeldingen hoger waarderen.
  9. Promoot jouw artikelen. Niemand leest jouw nieuws als je het niet bekend maakt. Maak jouw nieuws of blogartikel wereldkundig. Plaats een persbericht, verspreid het via social media, verstuur een nieuwsbrief en geef trouwe bezoekers de mogelijkheid tot RSS feed. Alleen zo wordt jouw bericht vindbaar en krijgt het lezers.
  10. Laat bezoekers reageren. Interactie zorgt voor een open imago, maar ook voor user generated content. Zoekmachine houden van user generated content en zullen een dergelijke website altijd hoger waarderen.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company