Naar
boven

Ben jij als ondernemer klaar voor de feestdagen? Dankzij deze tips in ieder geval wel!

Sinterklaas is inmiddels al meer dan een week in ons steeds kouder wordende kikkerlandje en December staat voor de deur. Tijd dus om na te denken over de online communicatie van jouw (online) bedrijf. Want naast dat december een maand vol gezelligheid is, is het voor ondernemers de uitgelezen kans om hun slag te slaan.

In dit artikel geef ik een aantal tips op de volgende vier onderdelen van online marketing: content, SEA, email en social media. Met deze tips kun je meteen aan de slag om de feestmaand extra feestelijk te maken.

Content in een feestjasje

Bron afbeelding: Centraal Beheer Achmea, reclame uiting in 2009.

Natuurlijk hebben we niet allemaal het reclamebudget zoals in het voorbeeld van Centraal Beheer Achmea. Maar dit betekent niet dat we de feestdagen maar gewoon aan ons voorbij moeten laten gaan. Er zijn genoeg manieren om aandacht te besteden aan de feestdagen en hier als ondernemer op in te spelen, zonder dat het veel tijd, moeite en geld kost. Onderstaande uitingen bijvoorbeeld van Verkeersschool Tempo zijn erg attent en vergen weinig tijd: een kleine moeite dus!

Een tip hierbij is om te denken aan het gebruik van rechtvrije afbeeldingen en aan het herkenbaar maken van je boodschap (bijvoorbeeld door het toevoegen van je logo of jouw huisstijl). Hiervoor kun je ook gebruik maken van tools zoals Canva. Met dit gratis online programma kun je gemakkelijk designs maken door gebruik te maken van een van de vele templates. Op deze manier kun je jouw uitingen gemakkelijk in een feestdagen-jasje steken.

Het is goed om van te voren na te denken over wat u wilt communiceren, zodat de content op tijd klaar staat en ingepland kan worden. Maak een contentplanning voor de hele maand en plan je berichten waar dit kan alvast in, zodat u ongestoord kunt genieten van de feestdagen.

SEA

Tijdens de feestdagen is het betaalde verkeer waarschijnlijk de grootste bron van inkomsten. Doordat veel consumenten online naar cadeaus voor de feestdagen zoeken, gaan de zoekvolumes flink omhoog. In het voorbeeld hieronder zijn de zoekresultaten van het zoekwoord ‘kookboek’ weergegeven. In de maand december zijn bijna 200.000 meer zoekopdrachten in Google ingevoerd dan in de maand november.

Je ziet dit trouwens ook terug in de trendlijn voor de zoekopdracht “kookboeken”:

trend

Houdt er echter wel rekening mee dat de concurrentie in de maand december ook groter is dan normaal. Belangrijk is dan ook dat jouw advertenties niet worden beperkt door het budget. Op deze manier blijven jouw advertenties zichtbaar voor de potentiële kopers.

Advertenties in feestdagenthema

Voor de naderende feestdagen is het aan te raden om aparte campagnes aan te maken speciaal voor de feestdagen. Let er dan ook op dat de landingspagina’s aansluiten op de advertenties.

Retargeting voor meer conversie

1 op de 50 consumenten die jouw website bezoeken converteert in één keer. De overige 49 consumenten kosten dus iets meer moeite om te converteren. Door het aantal contactmomenten te verhogen én relevante advertenties te laten zien, is de kans op een conversie of transactie vele malen hoger.

In sommige gevallen hebben consumenten nóg een extra zetje nodig om te converteren. Een retargeting-campagne waarin na een aantal ‘normale’ advertenties een korting wordt geboden kan de doorslag geven.

Social media ingepland?

Wanneer je met de jaarwisseling liever met een glas champagne staat te proosten in plaats van achter de computer zit om jouw klanten een fijn nieuwjaar te wensen, is het misschien handig om deze berichten van te voren in te plannen. Afhankelijk van je business en doelgroep kun je ook denken aan berichten rondom Sinterklaas en Kerst. Ook alle randzaken zoals aangepaste openingstijden, speciale kortingsacties of bereikbaarheid tijdens de feestdagen kunnen via social media worden gecommuniceerd. Denk hierbij ook aan de #hashtags.

Niet alleen je berichten, maar jouw hele social media-pagina kun je in de feestdagensfeer omtoveren door gebruik te maken van een speciale omslagfoto en/ of je profielfoto aan te passen.

  • Op welke feestdagen speel je in?
  • Wat wil je communiceren?
  • Staat de content klaar?
  • Is alles voor het juiste moment ingepland?

E-mailmarketing

Nieuwsbrieven of mailings worden vaak ingezet rondom de feestdagen. Hiermee kun je je doelgroep op de hoogte brengen van bijvoorbeeld nieuws en aanbiedingen. Denk van te voren vast na over de zaken die je opneemt in je nieuwsbrief. Ook deze kun je namelijk voor de publicatiedatum al klaarzetten. Denk hierbij aan de periode wanneer je de mailing wilt verzenden. Wanneer je bijvoorbeeld je kerstproducten onder de aandacht wilt brengen is het handig om dit op tijd te doen, maar overdrijf niet. Maak hierin een gerichte keuze en denk vanuit je doelgroep.

  • Welke zaken neem je op in de nieuwsbrief?
  • Wanneer ga je de mailing verzenden?
  • Staat de mailing klaar op tijd?
  • Hou het kort en krachtig; gemiddeld krijgt de Nederlandse consument 96 e-mails per week. Zorg er dus voor dat jouw boodschap in één keer raak is.
  • Feestdagenthema; ook hier misstaat een herkenbaar template niet.
  • Houd het persoonlijk en dichtbij jezelf. Want mensen kopen van mensen, niet van websites.

Check hierbij ook altijd of de mailing goed is verzonden! Afhankelijk van het mailing systeem dat je gebruikt kan het voorkomen dat je mailing niet goed is verzonden. Het zou zonde zijn als je hier te laat achter komt. Extra tip: wens ook jouw klanten/relaties fijne feestdagen!

Aangepaste openingstijden?

Tijdens de feestdagen moet je bereikbaar zijn voor je klanten! Wanneer je een webshop hebt moet deze altijd werken en up-to-date zijn. Ga je toch op skivakantie en gaat de klant hier iets van merken, communiceer dit dan duidelijk op jouw website. Ook kun je klanten die in jouw mailinglijst op de hoogte stellen van uw vakantie en de gevolgen daarvan voor de klant.

Heb je een fysieke winkel? Ook dan moet je rekening houden met het feit dat men Sinterklaas- of Kerstinkopen doet in de avond. Vergeet ook hier niet te communiceren over de eventuele wijzigingen in je openingstijden.

  • Ben je goed bereikbaar tijdens de feestdagen?
  • Wanneer is de doelgroep op zoek naar jouw producten/diensten?
  • Is je doelgroep op de hoogte van wijzigingen in je openingstijden?

Check, check, dubbel check!

Om er zeker van te zijn dat je niks vergeet, kun je deze checklist bij de hand houden. Zo kun je zorgeloos met je online marketing voor december aan de slag.

  • Op tijd begonnen
  • Contentplanning is af
  • Advertenties worden niet beperkt door budget
  • Herkenbaar feestdagenthema op alle kanalen
  • Speciale acties staan online
  • Social media berichten staan ingepland
  • Aangepaste openingstijden gecommuniceerd
  • Mailings staan klaar
  • Speciale producten staan in de spotlight

Prettige feestdagen!

Rest ons verder jou alvast hele fijne feestdagen te wensen en veel succes met de bovenstaande tips. We waarderen het als je dit wil delen in je netwerk! Heb je trouwens nog aanvullingen of andere tips omtrent de feestdagen horen wij het graag in de reacties hieronder!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
2 reacties op "Ben jij als ondernemer klaar voor de feestdagen? Dankzij deze tips in ieder geval wel!"
  • Lex zegt:
    02 Dec, 2015 om 13:37

    Karel… Super artike! Checker de check. Word hier echt vrolijk van. Helder en handig om deze nog eens te raadplegen.
    Zou er zelf een content upgrade van gemaakt hebben.
    Kan nog natuurlijk maar je bent vrij om te kiezen😉
    Groet Lex

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    05 Dec, 2015 om 15:17

    Beste Karel,
    Bedankt voor de tips. Altijd handig!
    Groeten, Jeroen

    Reageren

Reageren