Naar
boven

Carrousels zijn slecht voor je conversie!

‘Zoek of Siemens een promotie heeft voor wasmachines’, dat was de taak die een testpersoon kreeg bij een studie van usability specialist Jakob Nielsen.

 

carrousel-siemens-jakob-nielsen

 

Ongelofelijk maar waar: hoewel in een groot font en met de afbeelding van wasmachines erbij vond de testpersoon geen aanbieding!

Hoe kan dat nou? Daar kun je toch niet naast kijken.

Wel dus. Hoe dat kan? 

Omdat het een carrousel is die automatisch voortbeweegt en mensen daardoor denken dat het een advertentie is. En die negeren ze compleet.

Dodelijk, stelt Nielsen. Carrousels zouden alleen een volgend beeld mogen tonen als iemand daarom vraagt.

Ja, de meeste carrousels hebben pijltjes of klikbare bolletjes om de bezoeker het heft in handen te geven. Maar dat is een escape: het vertrekt niet vanuit de bezoeker.

Ik deel de mening van Jakob Nielsen dat het spijtig is dat er meer geld is verspild om het design op te poetsen met schadelijke bewegende features, in plaats van te focussen op simpele content die de value proposition communiceert.

Een voorbeeld: carrousel op kindernachtmode.com

De aanleiding voor dit artikel is een reactie van Inge op mijn artikel ‘Spreek je jouw bezoekers met je of u aan?‘. Haar website had een carrousel. Ik laat je hier alleen het eerste beeld van die carrousel zien ”¦

Carrousel-kindernachtmode.nl
De beelden van de carrousel zijn groot en roteerden snel en namen de volledige ruimte van de A-locatie op haar website in.

Jammer, de hoofdtitel en de toptaken van haar website (die eigenlijk op de A-locatie moeten staan) vallen zo buiten het eerste scherm.

Inge heeft de carrousel ondertussen vervangen. Het is nog altijd een snel voortbewegende carrousel, maar de value proposition en de toptaken zijn nu wel in beeld. Ook al is het maar net.

kindernachtmode.nl-carrousel-nieuw

 

Richt de A-locatie van je homepage op je value proposition en de toptaken van je bezoekers

Voor kindernachtmode.com doe je dat bijvoorbeeld door de carrousel te vervangen door een statisch beeld. Dan kunnen de twee bolletjes onder de carrousel weg. Ook de titel onder de carrousel is een beetje dubbelop. Door die weg te laten, komen de toptaken Rompertjes, Pyjama’s en Ondergoed goed in de picture te staan.

“Als je op je website een carrousel of image slider vervangt door statische banners, stijgt het aantal kliks met tientallen procenten. Met andere woorden: carrousels zijn slecht voor je conversie!”

Dat schrijft en bewijst Karl Gillis (de Jakob Nielsen van de lage landen) in ‘Wat krijgt meer kliks: een carrousel of statische banners op je website?‘. Met een A/B-test voor Suzuki legt hij in vergelijking tot het origineel met een carrousel klinkende cijfers neer:

  • Variant A met 4 banners: 28% meer kliks dan de carrousel
  • Variant B met 2 banners: 54% meer kliks dan de carrousel

Variant A

Suzuki carrousel variant A

Variant B

Suzuki carrousel variant B

 

Heldere homepages hebben geen carrousel nodig

Nog niet overtuigd dat een carrousel je conversie schade berokkent, bekijk dan de presentatie ‘Gooi die carrousels van uw website‘ van Toon Lowette:

Ga jij de carrousel van je website vervangen door een statisch beeld?

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mischa Verheijden
Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.
25 reacties op "Carrousels zijn slecht voor je conversie!"
  • Heero zegt:
    01 Jul, 2015 om 00:04

    Leuk artikel maar nog niet overtuigd en mis nog wat inhoudelijke motivatie en uitleg van hoe het wel moet. Wellicht uitbreiden? Top taken volledig eens. Ik vraag mij echter wel af wat de marketeers van Google, Apple en Microsoft vinden. Lijkt mij sterk dat zij dit niet hebben onderzocht. Allen maken op de verschillende website gebruik van grote en opvallende sliders. Zou er een verschil zijn tussen het primaire doel van de home page? Wil je direct een conversie dan geen slider. Is informatie belangrijker dan wel een slider?

    Kortom veel vragen en te weinig onderzoek om een harde conclusie voor conversies te trekken.

    Mvg,
    Heero

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      01 Jul, 2015 om 12:34

      Heero, ik denk dat het artikel voldoende bewijzen bevat om afscheid te nemen van een carrousel.

      Het is niet omdat grote merken een carrousel hebben het daarom ook een goed idee is. Zoals Karl hier verderop reageert, is dat meer om de kerk in het midden te houden in de strijd om interne belangen.
      Dat versterkt bij mij enkel de indruk dat zij meer met hun eigen toptaken, dan met de toptaken van hun klanten bezig zijn.

  • Lex zegt:
    01 Jul, 2015 om 10:51

    Top artikel!

    Sliders, carrousels fancy eyecatchers ik ben het voor 100% met je eens!. Zelf een paar maanden gelden de proef op de som genomen en als bonus kreeg ik er ook een aanzienlijk snellere website voor terug. Vaak worden er grote bestanden geladen wat de snelheid erg kan vertragen. Werk zelf graag met -Kraken.io- Top!

    Groet,
    Lex

    Reageren
  • Karl Gilis zegt:
    01 Jul, 2015 om 11:45

    @Heero
    De reden waarom carrousels zo vaak voorkomen is omdat marketingmensen denken dat het werkt en hun website dynamisch maakt. De belangrijkste reden is echter dat ze zo intern de meeste mensen gelukkig kunnen maken: ze kunnen dan prominent op de homepage (zogezegd) verschillende boodschappen in de kijker zetten. Of zoals Lee Duddell zegt “†œCarousels are effective at being able to tell people in Marketing/Senior Management that their latest idea is on the Home Page. Use them to put content that users will ignore on your Home Page.†

    Ik denk dat de cijfers en onderzoeken voor zich spreken. Ik heb nog geen enkele AB-test gezien waarbij een carrousel het moet afleggen van slimmer gebruik van die belangrijke zone op een pagina.

    In deze presentatie vind je naast de Suzuki-case nog een andere case ivm een carrousel. http://www.slideshare.net/AGConsult/growth-hacking-tips-that-work-for-every-website-the-ch2014-edition/4

    Op WhichTestWon vind je cases van onder meer Dell en Clarks, die in navolging van onze Suzuki case gelijkaardige testen gedaan hebben. Met dezelfde resultaten.
    En toch heeft Dell nog steeds een carrousel. Net omdat bedrijven en vooral marktetingmensen vaak hun eigen ego en gedacht laten primeren op de cijfers. Zelfs al doen ze zelf een AB-test die het tegendeel bewijst.

    Bekijk zeker ook deze cijfers van nd.edu (een universiteit – http://erikrunyon.com/2013/07/carousel-interaction-stats/ ). Maar 1% van alle bezoekers van de homepage klikt op een item uit de carrousel; 84% van die 1% klikt op de eerste slider. Waarom dan de moeite doen?

    Maar hey: als jij liever een slider wil, geen probleem. besef wel dat je daardoor waarschijnlijk een pak omzet mist.

    Reageren
    • Coen van den Brand zegt:
      01 Jul, 2015 om 12:12

      Bedankt voor je zeer nuttige en onderbouwde aanvulling Karl!

    • Mischa Verheijden zegt:
      01 Jul, 2015 om 12:29

      Bedankt voor deze aanvulling Karl. Het kan niet anders dan dat lezers van KG blog nu massaal afscheid nemen van een carrousel op hun homepage :-)

  • Charles zegt:
    01 Jul, 2015 om 13:41

    Zelf wacht ik nooit om te kijken wat er allemaal in sliders getoond wordt (behalve misschien op fotografie sites e.d.) en scroll dus gelijk naar beneden. Ik zie alleen de 1e slider en de rest niet. Ik ben vast geen uitzondering!

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      01 Jul, 2015 om 14:01

      Eerder de regel dan de uitzondering Charles.

  • Sjoerd zegt:
    01 Jul, 2015 om 16:05

    Sliders zorgen er ook vaak voor dat andere belangrijke content onder de vouw komt te zitten. Een grappige site over slider is deze:

    http://shouldiuseacarousel.com/

    Hierin wordt uitgelegd waarom je geen sliders moet gebruiken.

    Verder een top artikel!

    Reageren
  • Inge zegt:
    01 Jul, 2015 om 22:36

    @Mischa
    Inge van Kindernachtmode hier. Mooi en nuttig artikel. Ik heb de carrousel van mijn homepage verwijderd. Is nu een statische headline. Ik heb besloten om de content onder de headline, die jij een beetje dubbelop noemt, te laten staan omwille van SEO. Ik wil ook tekst op mijn homepage.

    Ik heb jouw stelling over carrousels trouwens ook voorgelegd aan mijn template provider SEOshop. Zij waren het niet eens met jouw bewering. Ik overigens wel. In januari 2016 lanceer ik Kinderbadmode.com. Ik ga dan alvast op zoek naar een SEOshop template met een minder prominente carrousel/headline op de homepage.

    Mijn conversie op Kindernachtmode.com is overigens sinds de aanpassingen een paar procentpuntjes gestegen. Toeval of niet?!

    NB Ik heb jou in het verleden onterecht een Belg genoemd. Jij noemt mijn webshop onterecht Kindernachtmode.nl. I guess we’re even now!

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      02 Jul, 2015 om 09:02

      Prioriteiten eerst Inge, ik heb de .nl vervangen door .com. Da’s rechtgezet :-)

      Kun je SEOshop vragen om in de reacties op dit artikel aan te geven waarom ze het niet eens zijn met mijn bewering. Het is eigenlijk geen bewering, er zijn meer dan voldoende bewijzen dat een carrousel je webshop geen goed doet. Ze zouden hun klanten dus een dienst bewijzen door die carrousel te schrappen.

      Benieuwd of je een significante groei in je conversie gaat zien.

  • Inge zegt:
    02 Jul, 2015 om 20:28

    Bedankt voor de rechtzetting!

    Ik heb eerder vandaag aan SEOshop gevraagd om te reageren op jouw artikel. Ik heb nog geen reactie ontvangen.

    Reageren
  • Bertram zegt:
    03 Jul, 2015 om 09:37

    Dit is en blijft een interessante discussie. Uiteraard zal een hele grote carrousel die een groot deel van de pagina inneemt de conversie kunnen beïnvloeden, maar zegt dat direct dat iedere carrousel verkeerd is?

    De onderzoeken die in de artikel genoemd worden zijn zeker goed en zijn een goede aanleiding om zelf te onderzoeken of dit ook voor je eigen webshop geldt. Gelukkig is daar A/B testing software voor, zoals Visual Website Optimizer (SEOshop biedt dat aan in de vorm van een app http://apps.seoshop.nl/407-visual-website-optimizer/).

    Kort gezegd is de beste aanpak dus:
    1. Ga op zoek naar artikelen zoals dit artikel voor onderzoek/input.
    2. Voer een A/B test uit in je eigen webshop
    3. Bepaal of de resultaten overeenkomen met het onderzoek in 1
    4. Pas je webshop zo nodig aan.

    Overigens heeft SEOshop verschillende thema’s en zijn er maatwerk mogelijkheden. Je hoeft dus zeker niet vast te zitten aan een design met carrousel.

    Namens Bertram en SEOshop ;-)

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      03 Jul, 2015 om 10:18

      Bertram, bedankt voor je reactie. Tof.

      Ben het met je eens dat het goed is zelf onderzoek te doen.
      Een best practive voor de een is niet noodzakelijk een best practice voor de ander.

      Voor carrousels echter meen ik dat met de aangehaalde onderzoeken in mijn artikel en de aanvullende onderzoeken die Karl Gillis in zijn reactie nog toevoegt de conclusie kan zijn dat een carrousel je website/webshop geen goed doet.

      Vanuit SEOshop lijkt het mij dan ook klantgericht om met die resultaten rekening te houden in het aanbod van thema’s. Vind ik ook een statement, het is het verschil tussen gewoon thema’s verkopen of thema’s verkopen die een toegevoegde waarde zijn voor je klanten.

  • Bertram zegt:
    03 Jul, 2015 om 10:40

    Beste Mischa,

    Zoals ik aangaf zijn onderzoeken (zoals de onderzoeken die jij noemt en jouw eigen onderzoek) altijd aanleiding om ook kritisch naar onze eigen producten te kijken en dit mee te nemen in ons advies aan klanten. Dat zullen we dus ook altijd blijven doen. Dit is bijvoorbeeld ook de reden waarom we nu veel responsive designs aanbieden die een webshop ook geschikt maken voor smartphones (http://themes.seoshop.nl/?q=responsive&category=Kleur&sortby=recent).

    Uiteraard verkopen wij nooit thema’s om maar thema’s te verkopen. We willen onze klanten immers succesvol maken, omdat het succes van onze klanten ook een succes voor ons betekent. Wel willen we altijd een keuzemogelijkheid voor onze klanten bieden en dat zullen we ook blijven doen. Ons advies is en blijft daarom: kies een thema dat past bij je branding, houd rekening met de verschillende onderzoeken, test voor jezelf wat wel/niet werkt en pas je webshop daarop aan.

    Volgens mij zitten we dan op 1 lijn :-)

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      03 Jul, 2015 om 11:46

      Goed om te horen Bertram. Da†™s inderdaad dezelfde lijn.

  • Guido zegt:
    05 Jul, 2015 om 15:05

    Bedankt weer voor je artikel. Je weet me iedere keer wel wel weer aan het werk te zetten… Lees ik het goed wanneer je niet alleen een slider afraadt, maar eigenlijk iedere grote banner boven de vouw?

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      06 Jul, 2015 om 08:55

      Sorry dat ik je zo hard laat werken Guido :-)

      Ik ben op zich niet tegen grote of beeldvullende banners, zoalng ze er niet als een advertentie uitzien.
      Als ze de focus houden op de reden waarom mensen naar de website komen, is er niets op tegen.

      Twee voorbeeld:
      http://www.dewaele.com/ banner communiceert het gevoel van aan zee wonen.
      http://smak.be/ beeldvullende banner geeft je het gevoel dat je al in het museum bent.

  • Frank van den Hoven zegt:
    05 Jul, 2015 om 18:33

    Nuttig artikel. Ik heb een soort tussenvorm geïmplementeerd in het redesign van mijn site, die over een week in productie gaat. Oude huidige site: http://www.plaatsengids.nl/ Nieuwe site: http://www.plaatsengids.nl/beta/ Onderin staan 3 telkens andere random pagina’s als men na een tijdje opnieuw de site binnenkomt. Die 3 rouleren zelf op zich bewust niet, omdat dat een te onrustig beeld geeft en wat men hierboven al aangeeft, niet werkt. Ze hebben dus een vaste positie en zijn als zodanig dus geen carrousel. Alleen de beelden binnen 1 pagina rouleren voor zover er daar meer dan 1 van is. De beelden beogen iemand te verleiden die pagina te gaan bekijken.

    Hoofdfunctie is de zoekfunctie die nu in tegenstelling tot voorheen groot prominent in het midden staat en niet meer rechtsbovenin in een hoekje weggestopt. De random 3 pagina’s ‘carrousel’ wijst mensen op mogelijk andere interessante zaken dan waar ze primair voor gekomen zijn. M.i. is dit voor mijn doelgroep wel functioneel en het drukt de hoofdfunctie niet weg, zoals grote carrousels die bovenin staan en hetgeen eronder staat wegduwen, dat wel doen. Daarom staat dit onderdeel ook onderin en niet bovenin.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      06 Jul, 2015 om 07:54

      De toptaak van je bezoekers (zoeken) heeft hoogste prioriteit en de A-locatie van je website gekregen. Dat lijkt me perfect.

      ‘Zoek op provincie'(suggestie: plaatsen per provincie) lijkt me in die zin hogere prioriteit hebben dan de 3 blokken.
      Of die 3 blokken werken, zul je snel genoeg zien aan de kliks.

  • Frank van den Hoven zegt:
    06 Jul, 2015 om 00:21

    P.S. je hebt altijd baas boven baas: hier heeft iemand een beeldvullende carrousel én nog een half scherm vullende carrousel er onder, waaronder de eigenlijke tekst van de pagina in kwestie komt waar je dus flink naar moet zoeken: http://www.ondernemendleven.nl/

    Reageren
  • Frank van den Hoven zegt:
    06 Jul, 2015 om 09:20

    Dank voor je bevestiging van mijn policy Mischa. En dank voor de tips. Ik ga er in een volgende onderhoudsronde zeker nog weer eens naar kijken. Eerst mijn programmeur maar eens een welverdiende vakantie geven :-) Qua functionele prioriteiten heb je gelijk, maar vooralsnog adviseerde mijn programmeur het zo omdat het er dan responsive op kleine schermen netter uitziet. Maar we blijven zeker bijschaven.

    Reageren
  • Geen zoekwoorden in het naamveld a.u.b. zegt:
    18 Jul, 2015 om 00:33

    Ik had inderdaad een tijd geleden al gelezen: Verwijder de slider! En het werkt bij http://www.boekenstek.nl.

    Edit: Pseudoniem of echte naam gebruiken a.u.b.

    Reageren

Reageren