Naar
boven

De contact pagina verdient aandacht!

Het verbaast me altijd hoe weinig aandacht er door de webdesigner/klant aan de contact pagina van een website wordt geschonken. Als je bedenkt dat het doel van veel websites in contact komen met potentiële klanten is… Iets meer aandacht aan deze belangrijke pagina schenken is dus geen verspilde moeite!

Welke gegevens?
Oké, we hebben besloten om een contact formulier op de contact pagina te plaatsen. Nu is het van belang om te beslissen welke gegevens we willen weten.

Vaak zie je contact formulieren waar gegevens van de bezoeker wordt gevraagd die totaal niet van belang zijn bij het eerste contact. Adressen, Kamer van Koophandel nummers, het kan potentiële klanten zelfs tegenhouden om contact op te nemen.

Veelal zijn de velden, contactpersoon, e-mail adres (en telefoonnummer), bericht, voldoende informatie om te kunnen reageren op het bericht van de potentiële klant.

Wanneer de potentiële klant in zijn of haar bericht iets aanvraagt waar extra gegevens voor nodig zijn dan is het vroeg genoeg om daar nu wel naar te vragen.

Nodig bezoekers uit om contact op te nemen
Alleen een contact formulier is niet voldoende. De potentiële klant kan dan wel contact opnemen en iedereen zal weten wat hij of zij moet doen, maar een kaal formulier nodigt niet uit.

Een korte uitnodiging om contact op te nemen, vult het formulier aan. Daarnaast is het van belang om te vermelden wat degene mag verwachten over de reactietijd, of men een bevestiging krijgt, wat te doen wanneer er geen reactie komt, etc. De potentiële klant weet dan precies waar hij of zij aan toe is.

Overige contact gegevens
Ook niet te vergeten zijn, buiten het contact formulier, de overige/algemene contact gegevens. Om zo betrouwbaar mogelijk over te komen, de potentiële klant ook de mogelijkheid te geven om telefonisch contact op te nemen, etc. is het verstandig om alle (contact)gegevens van de onderneming te vermelden.

Restricties
Er kan per invoer veld restricties voor de invoer worden gemaakt. Let op dat de restricties niet ten kosten gaan van de gebruikersvriendelijkheid. Bijvoorbeeld bij het veld postcode mag enkel vier cijfers en twee letters worden ingevuld. Zodra de potentiële klant vier cijfers, spatie, twee letters wil invullen, dan kan dat niet. Vanwege de restricties kan de laatste letter niet worden ingevuld, krijgt men een foutmelding en tot overmaat van ramp is het veld weer leeg.

Zolang er niet te veel spam binnenkomt via het contact formulier, is het soms zelfs slim om helemaal geen restricties te hanteren. De potentiële klant wordt dan niet beperkt en alle invoer komt over zoals hij of zij dit heeft bedoeld.

Meldingen
Een laatste onduidelijkheid kan ontstaan bij de verzending van het bericht. Als men op verzenden klikt en men ziet het lege contact formulier weer verschijnen zonder melding dat zijn of haar bericht is verzonden, dan kan dit verwarrend overkomen op uw potentiële klant. Het is dan ook niet vreemd dat men nogmaals hetzelfde verstuurd, of toch maar voor de zekerheid telefonisch contact opneemt.

Laat altijd een duidelijke melding zien wanneer het bericht verstuurd is. Het kan ook helpen om naast de melding ook het formulier zelf weg te laten nadat het bericht is verzonden. De potentiële klant ziet dan duidelijk een verandering op de pagina.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mark Ettema
Al tijdens mijn studie Grafisch Vormgeven ben ik samen met een programmeur/ICT’er een eigen webdesign en webhosting bedrijf begonnen. Mijn motto is: Meedenken met de klant!
6 reacties op "De contact pagina verdient aandacht!"
  • Tim Huijbers zegt:
    30 Jul, 2008 om 09:46

    Prima artikel, maar ik dacht dit al eens eerder gelezen te hebben -> http://www.karelgeenen.nl/24/hoe-een-goede-contactpagina-eruit-moet-zien/

    Aanvullingen kunnen natuurlijk nooit kwaad..

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    30 Jul, 2008 om 09:47

    (ik zie nu pas het kopje ‘gerelateerde artikelen’, ben nogal ad-blind zeg maar. Had er misschien even naar gerefereerd in het artikel zelf.)

    Reageren
  • Mark zegt:
    30 Jul, 2008 om 09:59

    Hmm, dat artikel heb ik blijkbaar gemist. En gerelateerde artikelen heb ik niet ingevuld.

    Inderdaad, aanvullingen kunnen geen kwaad :)

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    04 Aug, 2008 om 15:39

    Is een KVK nummer voor bedrijven verplicht? IN de emailcommunicatie is het zeker verplicht maar ik twijfel over de website. Weet iemand dat?

    Reageren
  • Patrick zegt:
    04 Aug, 2008 om 15:48

    Het is volgens de KvK site verplicht om dit te vermelden.

    Vanwege Europese wetgeving zijn bedrijven en rechtspersonen sinds 1 januari 2006 verplicht om het KvK-nummer te vermelden op websites en in e-mailberichten. Deze verplichting geldt niet als het om reclame gaat.

    De verplichting om het achtcijferige KvK-nummer te vermelden gold al voor alle zakelijke brieven, orders, facturen en offertes.

    Hiernaast geldt de verplichting voor BV´s en NV’s om de volledige naam van de vennootschap en de woonplaats (statutaire zetel) te vermelden.

    Bron: KvK site

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    06 Aug, 2008 om 12:32

    hmmmm dan denk ik dat veel bedrijven daar nog niet aan voldoen.

    Reageren

Reageren