Naar
boven

De eerste email, maak er gebruik van!

Wanneer bezoekers zich inschrijven op je nieuwsbrief of een account aanmaken krijgen ze als het goed is een welkomstmail. In een vorig artikel, een geavanceerde welkomstmail, had ik het al over het belang van deze welkomstmail.

Uit een recent onderzoek van emailexperience.org zijn een aantal interessante cijfers over de welkomstmail naar buiten gekomen.

Uit dit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat 70% van de Amerikaanse online retailers een welkomstmail verzendt tegenover 66% vorig jaar.

Emailexperience.org raad ook aan om deze welkomstmail te gebruiken als viraal instrument. Maar nog lang niet iedereen doet dit. Slechts 7% van de welkomstmails bevat een “vertel-een-vriend” link. In mijn ogen is dit een gemiste kans!

Wanneer een welkomstmail niet binnen 10 minuten na inschrijving is verzonden is de kracht van zo’n mail weg. Zorg er dus voor dat je systeem goed werkt en dat dergelijke mails direct worden verzonden.

Verder volgen hier een aantal zaken die je in de welkomstmail zou kunnen/moeten vermelden:

  • Link naar de veelgestelde vragen;
  • Link naar artikelen;
  • Vertel-een-vriend link;
  • Link naar bedrijfsblog;
  • Link naar andere gerelateerde websites in eigen beheer;
  • Link naar affilliateprogramma (vooral interessant voor webwinkels);
  • Link naar bedrijfsgegevens (opbouwen van vertrouwen);
  • Link naar aanbiedingen;
  • Links naar producten;
  • Link naar “vraag catalogus aan”.

Vergeet niet de welkomstmail het eerste email contact met je klant is. Zorg er dus voor dat het een positieve ervaring wordt voor de klant. Zorg ervoor dat de welkomstmail direct wordt bezorgd en maak gebruik van de mogelijkheden van deze mail!

Onze hulp nodig met e-mailmarketing?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
3 reacties op "De eerste email, maak er gebruik van!"
  • Martijn zegt:
    01 Okt, 2007 om 16:37

    Handige tips, ik zal het gaan toepassen! :D

    Reageren
  • Emtec zegt:
    04 Okt, 2007 om 20:17

    Zeer interessant!

    Reageren
  • Miranda zegt:
    29 Nov, 2010 om 13:26

    Beste Karel,

    Ik ben 3 weken geleden een modellen/casting bureau speciaal voor plussize mensen gestart en zou je hulp wel willen vragen bij het opstellen van een marketing mail die ik wil sturen naar potentiele klanten.

    modellen bureaus genoeg in Nederland, maar deze is uniek doordat er geselecteerd word op maatjes meer.

    Ik wil me niet alleen concentreren op grote maten kleding zaken, want die vijver is te klein en hebben vaak een low budget, maar zou reclame bureau’s willen aanschrijven.

    Heb wel begrepen dat je dit niet zomaar mag en kan doen i.v.m. spam.

    Daar ik zelf nog een budget van 0,00000 heb zou ik je willen vragen om me te helpen hiermee.

    Er is nl een groot verschil tussen schrijf en spreek taal en ik ben meer van de spreek taal ;) zoals je al kunt lezen waarschijnlijk!

    Met vriendelijke groet,

    Miranda
    info@maximemodels.nl

    Reageren

Reageren